۱۴۰۳ شنبه ۲۲ اردیبهشت

وزیر ارتباطات در گردهمایی خبرگان فناوری اطلاعات کشور: عزم دولت بر تكميل شبکه ملی اطلاعات تا سال 94 / کاهش قیمت پهنای باند اینترنت

نخستین نشست خبرگان فناوری اطلاعات کشور توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران و با هدف بررسی و تبادل نظر پیرامون مدل مفهومی شبکه ملی اطلاعات دولت الکترونیک بعد از ظهر امروز دوشنبه 25 آذرماه در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

به گزارش شبكه خبري ICTPRESS، دکتر محمود واعظی در اولین نشست خبرگان فناوری اطلاعات کشور با موضوع بررسی و تبادل نظر پیرامون پیش نویس اسناد مدل مفهومی طرح شبکه ملی اطلاعات، در سخناني اظهار داشت: همیشه دانش و تجربه دو مقوله جدا از هم ولی مورد نیاز هم بوده اند که ما درصددیم با ایجاد پلی مستحکم میان دانشگاه‎ها و بخش‎های اجرایی کشور، اقدامات نظری و تجربی همزمان صورت پذیرد.
 
وی در ادامه تاکید کرد: ما به دنبال این مهم هستیم که این احساس ایجاد شود که وزارت ارتباطات متعلق به همه است. خانواده‎ی فناوری اطلاعات و ارتباطات، خانواده‎ی بزرگی است و اگر یک همبستگی و تبادل نظر بین فعالان این حوزه انجام شود تمام هدف‎گذاری های این حوزه را می‎توانیم با هم پیش ببریم.
 
وزیر ارتباطات، ادامه داد: نگاه دولت در حوزه‎ی اقتصادی این گونه است که وزارت ارتباطات می‎تواند نقش عمده‎ای در باروری اقتصاد کشور به عهده داشته باشد؛ که وزارت ارتباطات با همکاری با بخش خصوصی به دنبال تحقق این مهم است.
 
واعظی تاکید کرد: مردم مطالبات گسترده‎ای برای دریافت خدمت و سرویس از ما دارند که ما باید به این موضوع اهمیت دهیم و ICT باید بتواند به عنوان پیشگام توسعه و زیرساخت اقتصاد کشور نقش مهمش را ایفا کند.
 
وی در ادامه گفت: در حال حاضر روستائیان هم به دنبال دسترسی به اینترنت پرسرعت هستند. پس در این شرایط وظیفه‎ی ما بالابردن رضایت مردم و مهمتر از آن ایجاد زیرساخت‎های کشور است که پس از گذر از گردنه‎های تحریم و موانع بتوانیم به سرعت به دنبال توسعه‎ای در شان مردم باشیم.
 
وی، ادامه داد: طبق برنامه‎ی پنجم توسعه با بررسی هایی که در این چند ماه انجام شده 2 سال و هشت ماه از برنامه گذشته، در حالی که تنها 15 درصد از این برنامه انجام شده است. ما با تامین منابع و بستن قرارداد با شرکت های خارجی تنها به دنبال انجام کارهای عقب افتاده نیستیم بلکه به دنبال ایجاد زیرساخت‎های توسعه و انجام کارها با برنامه‎ریزی منسجم هستیم.
 
واعظی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: ما در وزارت ارتباطات قصد تصدی گری نداریم و فقط به دنبال توسعه‎ی زیرساخت‎ها و واگذاری امور به سایرین هستیم. دولت و بخش خصوصی مکمل هم هستند و زمانی تولید در کشور رونق می‎گیرد که تحقیق و توسعه مورد توجه و حمایت قرار گیرد.
 
وی در ادامه خطاب به حاضرین در نشست گفت: امیدوارم این جمع همچنان حفظ شود و نظرات جمع به تاثیرگذاری برسد. ما باید زمینه‎های لازم را فراهم کرده و به بخش خصوصی تضمین دهیم که امنیت سرمایه گذاری حفظ و سوددهی تضمین خواهد شد؛ که در این شرایط  سرمایه‎های داخلی به سمت ICT سوق داده می‎شود.
 
واعظی خاطرنشان کرد: ما انتظار داریم حاصل کار ما، بهبود در وضعیت زندگی مردم، ارتقای کارآمدی، افزایش بهره‎وری و ایجاد فرصت‎های شغلی را به همراه داشته باشد.
 
واعظی در بخشی دیگر از اظهاراتش تاکید کرد: در اولین جلسه‎ی شورای عالی فضای مچازی، وزارت ارتباطات مسوول شد تا چارچوب مفهومی شبکه‎ی ملی اطلاعات را طراحی کند که در این راستا مهندس جهانگرد و همکارانشان در سازمان فناوری اطلاعات، چارچوب را تنظیم کردند که نیم نگاهی به آینده نیز داشته‎اند و در نهایت این طرح پس از تبادل نظر با متخصصان به تصویب شورا می‎رسد.
 
وزیر ارتباطات در پایان خاطرنشان کرد: دولت مصصم است که شبکه ملی اطلاعات سریع تر کامل شود.


کاهش 20 تا 30 درصدی قیمت پهنای باند اینترنت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در زمان ورودم به وزارتخانه ظرفیت اینترنت ۷۰ گیگا بیت بر ثانیه بود که تا اواخر سال آینده به ۷۰۰ گیگا بیت بر ثانیه خواهد رسید یعنی ۱۰۰ برابر می‌شود. همچنین ظرفیت شبکه داخلی نیز 530 گیگا بیت بود که تا اواخر سال آینده به 2 هزار گیگا بیت افزایش خواهد یافت.
 
دکتر محمود واعظی در حاشیه نشست تبادل نظر پیرامون مدل مفهومی شبکه ملی اطلاعات در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جایگاه ایران از نظر فناوری اطلاعات و ارتباطات 101 تا 108 در جهان و 15 در منطقه است و امیدواریم تا پایان برنامه پنجم وضعیت دگرگون شود.
 
واعظی همچنین در خصوص بازگرداندن اضافه مبالغ دریافت شده از مشترکان تلفن ثابت با همراه گفت: مدیران مخابرات قول داده‌اند که این مبالغ را برگردانند که اگر مطمئن شوم برنمی‌گردانند راهکارهایی برای احقاق حقوق مشترکان وجود دارد، اما با توجه به اینکه دوره صورت‌حساب‌گیری تلفن دو ماهه است هنوز از زمانی که وعده داده‌اند دو ماه نگذشته، بنابراین در دوره بعدی قبوض، بستانکاری‌ها اعمال خواهد شد.
 
وی یادآور شد: شبکه ملی اطلاعات تا سال 94 راه‌اندازی می‌شود. اگر شما فن‌آوری امروز را با فن‌آوری شش ماه یا یک سال قبل مقایسه کنید شاهد تحولات عظیم به وجود آمده خواهید بود و من به شما قول می دهم تا یک سال آینده با ایجاد تحولات زیاد و کار در زمینه امنیت فضای مجازی به جایگاه خوبی برسیم.
 
واعظی درباره شبکه ملی اطلاعات و شایعاتی مبنی بر این که اگر شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شود دسترسی کاربران محدود می‌شود، تاکید کرد:‌ این شایعات درست نیست ما دو اینترنت در کشور نخواهیم داشت و با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات آنچه که در داخل کشور میزبانی‌اش وجود دارد تامین می‌شود.
 
واعظی افزود: با شبکه ملی اطلاعات دسترسی پرسرعت داخلی 2 مگابیت بر ثانیه فراهم می‌شود، علاوه بر اینکه دسترسی خارج به مراتب پرسرعت‌تر خواهد شد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تحقق وعده کاهش قیمت اینترنت، گفت: در برنامه داریم که قیمت پهنای باند 20 تا 30 درصد کاهش یابد به شرط اینکه شرکت‌های لایه دسترسی نیز قیمت پهنای باند را برای کاربر نهایی کاهش دهند.
 
وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا طرحی برای افزایش پهنای باند وجود دارد؟‌ پاسخ داد: ما اول باید با شرکت مخابرات جلسه مشترک داشته باشیم و بگوییم که 20 تا 30 درصد از پهنای باند بین الملل را به شما ارزان می‌دهیم به این شرط که بقیه هم کمک کنند تا اینترنتی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد ارزان باشد.


اظهارات وزير ارتباطات در خصوص تصميمات شوراي عالي فضاي مجازي

وزیر ارتباطات همچنين در خصوص تصميمات در شوراي عالي فضاي مجازي گفت: گفت: اگر تصمیم‌ها در شورای عالی فضای مجازی تصویب شود از اجرای سلیقه‌ای از سوی دولت‌ها محفوظ خواهند ماند؛ هم‌اکنون مدل مفهومی شبکه ملی اطلاعات در این شورا به تصویب رسیده است.

محمود واعظی اظهار داشت: دولت یازدهم بسیار امیدوار است که پیشرفت‌های خوبی در عرصه‌های مختلف از جمله اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اکنون با دو واقعیت مواجه هستیم نخست در ظاهر مردم مطالباتی دارند و خواستار دریافت سرویس هستند.

وی ادامه داد: این حوزه 70 میلیون متولی دارد برای مثال روستاها از ما اینترنت می‌خواهند و به سرعت 128 کیلوبیت بر ثانیه نیز قانع نیستند.

واعظی گفت: در واقعیت دوم، نقش ICT به عنوان پیشران توسعه و زیرساخت توسعه کشور در آینده است که متولی ندارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: وظیفه مهم راضی کردن مردم و وظیفه مهم‌تر ایجاد زیرساخت است تا زمانی که کشور از گردنه مشکلات عبور می‌کند به سرعت در جهت اقتصادی پیش رود که در شأن ملت ایران باشد.

وی با بیان اینکه در دو سال و 40 ماه باقیمانده از برنامه پنجم باید 85 درصد تکالیف برنامه را انجام دهیم گفت: بنا نداریم اعتباری جور کنیم و برای اجرای پروژه‌ها با چند شرکت خارجی قرارداد ببندیم و تکالیف انجام دهیم، بلکه سیاست دولت این است که از ایده تا پژوهش، تولید، خدمات و صادرات برای بومی شدن، حمایت شوند.

واعظی گفت: قصد تصدی‌گری ندارم و وظیفه ما ساخت زیرساخت است. دولت و بخش خصوصی مکمل یکدیگر هستند و بدون هم موفق نخواهند شد و تجربه نشان داده کشورهایی موفق بودند که بخشی از بودجه را صرف پژوهش کردند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به بازدید از بخش خصوصی در نمایشگاه الکامپ، گفت: اگر بطور جدی بتوانیم از پژوهشگران حمایت کنیم شرایط آینده فرق خواهد کرد.

وی یادآور شد: قطعا نمی‌توانیم مانند هم فکر کنیم اما می‌توانیم دیدگاه‌هایمان را به هم نزدیک کنیم و زمانی پیشرفت می‌کنیم که اجماع فکری داشته باشیم.

واعظی همچنین در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: اگر تصمیم‌ها در شورای عالی فضای مجازی تصویب شود از اجرای سلیقه‌ای دولت‌ها محفوظ خواهند ماند.

وی ادامه داد: شورای عالی فضای مجازی در نخستین جلسه خود وزارت ارتباطات را مسئول طراحی چارچوب مفهومی شبکه ملی اطلاعات کرد. اکنون چارچوب اولیه این شبکه تنظیم شده و نگاه کلانی که در آینده به کجا خواهد رفت ترسیم شده است.

 

ارائه پیش نویس نهایی طرح شبکه ملی اطلاعات به مرکز ملی فضای مجازی

معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در گردهمایی فعالان فناوری اطلاعات و روسای دانشگاهها، تاکید کرد: در این جلسه در نهایت به پیش نویس نهایی طرح شبکه ملی اطلاعات برای ارائه به مرکز ملی فضای مجازی خواهیم رسید.

نصرالله جهانگرد با تاکید بر اینکه کلید حل مسائل اقتصادی در دست فناوری اطلاعات است گفت: اگر چه در این زمینه در دوره ای غفلت شده است اما این به معنی حذف مساله نبوده و با تعامل بخش خصوصی و دولت می توان به اهداف مد نظر فائق آمد.

معاون وزیر ارتباطات در این نشست اهداف مختلف شبکه ملی اطلاعات و نتایج مد نظر برای این شبکه را در پنل تخصصی تشریح کرد و کارشناسان فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور نظرات خود را در زمینه راه اندازی و اجرای این شبکه ملی اعلام کردند.

نظرات : 0

ثبت نظر

86206