۱۴۰۳ یکشنبه ۱۶ اردیبهشت

نانوحامل‌هاي دارويي غيرويروسي درمشهد ساخته شد

به گزارش ICTPRESS ، رئیس مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد امروز گفت : این نانوحامل‌ها از جنس پلی‌اتیلن‌ایمین با ابعاد نانومتری می‌تواند به صورت گسترده در صنایع داروسازی به ویژه درمان سرطان استفاده می شود .
دکتر محمد رمضانی افزود : این نانوحامل‌ها سبب کاهش عوارض جانبی ناشی از ایجاد ژنهای ناسالم در سلول‌های سالم خواهند شدو پس از طی‌ مراحل مطالعات بالینی قابلیت ورود به صنایع داروسازی به عنوان نسل جدید دارو‌ها دارند.
وي گفت : از آنجا که سلول‌های لنفوسیتیک به پذیرش قطعات ژنتیکی از خارج سلول بسیار مقاوم است ، این خصوصیات روند ژن درمانی را در آن‌ با مشکل روبرو می‌کند.
رئیس مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : سیستمی در ژن‌درمانی موفق است که بتواند بر موانعی همچون ورود به سلول، نقل و انتقال سیتوپلاسمی و درباره DNA پلاسمیدی و انتقال به هسته فائق آید که ‌همراه کردن مولکول‌های هدفگیر سلول‌ها با نانوحامل‌های ژنی، علاوه بر نگهداری قطعات ژنی در اطراف سلول و تسهیل ورود آن‌ها به سلول‌های خاص، مانع از ورود آن‌ها به سلول‌های غیر سرطانی و جلوگیری از بروز عوارض جانبی ناشی از ژنهای حاوی آنزیم های خاص در سلول‌های سالم می شود .
دکتر محمد رمضانی افزود : هدف از اجرای این طرح سنتز مشتق‌های پلی‌اتیلن‌ایمین با وزن ملکولی متفاوت و اتصال لیگاندهای هدفگیرسلول روی آن‌به عنوان سری جدیدی از سیستم‌های مبتنی بر پلیمر، آپتامر در تحویل اسید نوکلئیک است .
با این هدف ابتدا نانوحامل‌هایی بر پایه پلیمر کاتیونی پلی‌اتیلن‌ایمین تهیه شد و خصوصیات فیزیکی‌ آن‌ها از قبیل قابلیت نگهداری قطعات ژنتیکی، اندازه ذرات، بار سطحی و توانایی مقابله با تغییرات محیط بررسی شد .
او افزود : در ادامه آپتامر‌ها به عنوان مولکول‌های هدفگیر شاخص‌های سطحی سلول‌های سرطانی به پلیمر کاتیونی متصل و قابلیت نانوحامل نهایی در انتقال قطعات ژنی و همچنین جلوگیری از ورود آن‌ها در سلول‌های بدون شاخص‌های سرطانی مطالعه و با استفاده از 14 نانوحامل مختلف دارای اصلاحات ساختاری متفاوت تحقیقاتی روی سلول‌های سرطان پروستات انجام شد .
‌این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین گفت : دارو‌ها و یا قطعات ژنی همراه شده با این دسته از نانوحامل‌های هدفمند قادر است رشد سلول‌های سرطانی از جمله سلول‌های سرطان خون را به کمک ژن‌های مسؤول تنظیم چرخه‌های سلولی، ژن‌های مسئول خودکشی سلولی و یا ژن‌های بیان کننده آنزیم‌های خاص در بدن متوقف کنند.
نتایج این کار پژوهشی به همت دکتر نسیم شهیدی همدانی دکترای بیوتکنولوژی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، دکتر محمد رمضانی (عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد) ، دکتر خلیل آبنوس (عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد) و دیگر متخصصان این دانشگاه صورت گرفته و در مجله The journal of Gene Medicine (ماه جولای سال 2013صفحات 261 تا 269) به چاپ رسیده است .
‌امروزه ژن درمانی، به عنوان یکی از روش‌های مهم در درمان بیماری‌هایی مانند سرطان و بیماری‌های ارثی، مورد توجه روز افزونی قرار گرفته است.

نظرات : 0

ثبت نظر

81609