۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ اردیبهشت

جزء اولین کشورهایی هستیم که مورد حمله سایبری قرار گرفتیم

به گزارش ICTPRESS ، دومین کنفرانس ملی دفاع سایبری صبح امروز یکشنبه 21 اردیبهشت با حضور غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند کشور در مجموعه دانشگاه امام حسین (ع) آغاز به کار کرد.
جلالی در این نشست گفت: در دهه اخیر، فناوری‌های سایبری در حال توسعه بوده‌اند و باعث ورود حوزه‌های مختلف به این فضا شده‌اند. بر اساس همین توسعه‌ها، تعریف فضای سایبری دچار پیچیدگی خاص می‌شود.  در سال 2000، شبکه‌ها، سخت‌افزار و نرم‌افزارها فضای سایبر را تشکیل می‌دادند اما امروز این فضا گسترده‌تر شده است. از این رو دوستانی که این فضا را با عنوان فضای مجازی می‌شناسند، شاید تصور اولیه‌شان این باشد که فضایی متشکل از عناصری انتزاعی، غیرواقعی و سرگرم‌کننده باشد.
وی افزود: شاید تا مقطعی این مفهوم درست بود اما امروز، بعضی می‌گویند فضای سایبر، یعنی فضای زندگی. در این حوزه تقریبا همه فضاها و مسائل واقعی بشر شکل گرفته و پروتکل خود را دارد و هر کدام هم ادبیات خاص خود را دارند.
وقتی وارد مطالعات استراتژیک در حوزه سایبری می‌شویم، طبیعتا باید از ادبیات خاصی استفاده کنیم. آمریکایی‌ها هم جنگ در فضای سایبری را پنجمین جنگ بعد از جنگ در آب، خاک، هوا و... تلقی می‌کنند. گفتیم که فضای سایبر، ادبیات خاص خود را دارد. حالا وقتی این فضا، تبدیل به فضای جنگی می‌شود، ادبیات و مقررات ویژه‌ای می‌طلبد. تلاش این همایش و کنفرانس هم این است که به اندازه یک ورق، ادبیات این حوزه را ارتقا بدهد.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه گفت: در این زمینه، چالشی جدی در تعاریف و ادبیات جنگ سایبری وجود دارد. از تعریف شاخص‌ها، سلاح‌ها و حوزه سرزمینی جمهوری اسلامی ایران گرفته تا منافع ملی یا منافع حیاتی کشورها و خطوط قرمز.
اگر ادبیات مورد نظر توسعه پیدا نکرده و تشریح نشود، با مشکلات جدی روبرو خواهیم شد چون طبیعتا توقع این است که مسئولین ما درک صحیحی از این حوزه داشته باشند. درست است که کار در این زمینه سخت است و به طور طبیعی باید اولین چالش‌ها در دانشگاه‌ها شکل بگیرند تا این ادبیات تولید شود.
جلالی گفت: ما جزو اولین کشورهایی هستیم که مورد حمله سایبری قرار گرفتیم و رئیس جمهور کشور متجاوز هم مسئولیت این حمله را قبول کرده و رمز حمله را می‌گوید. ولی مسئولین ما به دلیل نداشتن درک از همان ادبیاتی که به آن اشاره کردیم، مساله را درک نمی‌کنند. این تجاوز، یک حمله فیزیکی نیست و به دلیل اهمیت داشت آن نبود ادبیات علمی استراتژیک سایبری در دانشگاه‌ها و میان مسئولین اصلی کشور، یک چالش اساسی است. دانشگاه‌ها باید خود را مخاطب اصلی این جملات بدانند.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت:‌‌ آمریکایی‌ها در سال 2013 گفتند که هرکس به زیرساخت‌های سایبری ما دست پیدا کند، متجاوز تلقی می‌شود ولی با مشکلی جدی روبرو بودند چون نه تعریفی برای مسائل حقوقی این قضیه داشتند و نه حد و مرز تهاجم را مشخص کرده بودند.
امروز استراتژیست‌ها معتقدند بخشی از هر نوع حمله نظامی که بخواهد به هر کشوری صورت بگیرد، به صورت سایبری خواهد بود. آمریکا اولین کشوری است که فرماندهی سایبری تشکیل داده است. فرماندهی در عرصه سایبری را می‌توان به 3 گروه تقسیم کرد: فرماندهی دفاع سایبری، فرماندهی حمله کننده و فرماندهی ترکیبی.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: آمریکا تا این لحظه 20 یگان و تیپ سایبری تشکیل داده است که هرکدام در یک حوزه مشخص فعال‌اند. جدیت کار به حدی است که یکی از فرماندهان آمریکایی بعد از ناکامی حمله سایبری به تاسیسات نطنز، عزل شد.
فرماندهی در این زمینه آموزش و تبحر می‌طلبد که نداشتنشان باعث ضرر کردن و آسیب دیدن می‌شود. آمریکایی‌ها امروز رسما در حوزه حمله سایبری، تهدید می‌کنند. وزیر دفاع انگلستان هم در سخنانی گفت که این نوع حمله، متمدنانه است و اشکالی ندارد که به این شکل، به دشمنانمان ضربه بزنیم.
پس جنگ سایبری شروع شده و نباید برای دفاع در این جنگ، استخاره کنیم. باید به دنبال ساز و کار دفاعی باشیم. نباید فکر کنیم فضای سایبری یک حوزه برای تعامل، هنر یا ذوق است. البته می‌توان از این مناظر هم به این فضا نگاه کرد. اما این نگرش جایگاه خودش را دارد.
جلالی گفت:‌ آماده کردن ساختارها یکی از موارد مهم در جنگ سایبری است. امسال امکانات و ساختارهای سایبری آمریکا یک و نیم برابر و استعدادهای انسانی‌شان 2 برابر خواهد شد.
در ادامه این کنفرانس وارد فاز پنل و مقالات تخصصی شد.

نظرات : 0

ثبت نظر

11547