۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت

کارت زرد دولت یازدهم به اپراتور بنفش

اپراتوری که به قول خودش نفهمیدند چه خدمتی به مردم کرده است و با این وجود نگذاشته اند حتی با سلب اختیار ارائه تماس تصویری کارش را آنگونه که میخواست انجام دهد.

اپراتوری که مجلسی ها ، دولتی ها و کارشناسان معتقد بودند تاخیر بسیار زیادی در ارائه سرویس هایش داشته و زمان را به ضرر مردم از دست داده است.

اپراتوری که با اجرای طرح رومینگ ملی به سمت استفاده از آنتن‌های همراه اول و ایرانسلی که یک نسل پایین‌تر از خود را ارائه می‌کنند تمایل نشان داده است.

اپراتوری که در عمل با تاخیر در ارائه خدمات توسعه یافته ، سالها کشور را در فناوری نسل سوم دچار عقب ماندگی کرد.

اما هر چه بود، اکنون قرعه به نام اپراتور زرد افتاده است.

ارائه خدمات نسل سوم موبایل " ۳G " که در انحصار رایتل بوده است، ۳۱ مردادماه از انحصار این اپراتور خارج می شود و طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ارائه این خدمات برای سایر اپراتورهای موبایل از اول شهریورماه مجاز می شود .

براین اساس اپراتورهای اول و دوم که تاکنون خدمات نسل ۲.۵ و ۲.۷۵ موبایل را ارائه می دادند می توانند از اول شهریورماه با رعایت مقررات ، خدمات نسل سوم را روی سیم کارت های خود به مشترکان ارائه دهند .

البته که اکنون در ارائه خدمات ارتباطی و آنتن دهی با فراگیر شدن رومینگ ملی، اپراتورها یکدیگر را پوشش می دهند اما دیگر مجالی برای اپراتور بنفش برای ارائه خدمات نسل سوم بصورت انحصاری باقی نمانده است و اکنون چند روزی برگ برنده به اپراتور زرد میرسد و پس از آن اپراتور اول نیز انگار وارد میدان رقابت می شود.

گویا تاریخ برای رایتل نیز تکرار شده است، همین دیروزها بود که حجمه های سنگین، گریبان تالیا را گرفت تا آنتن ندهد! ظاهرا بی نهایت نیز نهایت یافته است!

باتوجه به صحبت های غیرعلنی رگولاتور و اپراتور اول، گویا ابهاماتی در اعطای مجوز با این اپراتور وجود دارد. ابهاماتی که اکنون منجر به واگذاری مجوز نسل سوم به اپراتور دوم شد.

در همین راستا ، وزیر ارتباطات خطاب به یکی از اپراتورها که مصوبات اجرایی شدن این پروژه را رعایت نمی کند، گفته بود: بدانید که اگر اپراتور به هر میزان نیز هزینه کرده باشد اما مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات را رعایت نکند قطعا به آن اجازه واگذاری نسل سوم موبایل را نخواهیم داد. اگر فشار هم بیاورند وزارتخانه، پروانه‌ای در این زمینه صادر نخواهد کرد.

در همین حال مدیر عامل همراه اول ، با اشاره به تمدید دوره انحصار اپراتور سوم گفته بود: به صلاح کشور نیست که بخاطر 20 تا 30 هزار نفر، 55 میلیون مشترک را از مزایای نسل سوم تلفن همراه محروم کنیم. در صورتی که در پروانه اپراتور سوم فقط 2 سال دوره حفاظت در نظر گرفته شده است. البته ما امیدواریم از طریق وزارت ارتباطات و شورای رقابت به خواسته خود برسیم. وظیفه شورای رقابت دقیقاً انحصار زدایی و ایجاد رقابت است. ما از طراحی و توسعه جهت ارائه خدمات نسل سه و چهار کوتاه نمی آییم . حتی فرکانس‌های پیشنهادی ما مشخص شده است.

و اینگونه بود که اپراتور اول برای ارائه نسل سوم تلفن همراه از سال گذشته و با سرمایه گذاری بسیار زیاد ، دورخیز کرده بود.

" نسل سوم موبایل روشی برای انتقال اطلاعات در تلفن‌های همراه و سیستم‌های بدون سیم با رویکرد مالتی مدیا است که برخلاف نسل GSM که نسلی برای انتقال صدا و اطلاعات بود، این نسل جدید سرعت بالا برای انتقال چندرسانه‌ای را فراهم می‌سازد. در ۳G همه چیز در قالب اطلاعات رقومی (دیجیتال) و با سرعت نسبتا بالا منتقل می شود. "

خدمات نسل سوم تلفن همراه در ایران از 13 مرداد بصورت پایلوت در چند نقطه پایتخت و تا شهریورماه بصورت فراگیر راه اندازی میشود اما اکنون اغلب کشورها نسل چهارم موبایل را نیز تجربه کرده اند!

نظرات : 0

ثبت نظر

91801