۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت

تنها یک تزریق دیابت را در موش ها به طور قطعي درمان مي كند

به گزارش ICTPRESS ، به همین دلیل تا امروز تلاش های بسیاری برای یافتن یک درمان موثر و سریع برای این بیماری انجام شده است.اکنون دانشمندان موسسه تحیقاتی سالک ( Salk ) موفق به کشف نوعی پروتئین خاص به نام FDF1 شده اند که باتزیق آن به موش های آزمایشگاهی مبتلا به این نوع بیماری موفق به پایین آوردن سریع سطح قند خون آنها به حد نرمال شدند.
اگرچه دیابت نوع دوم اغلب در مراحل اولیه از طریق یک رژیم غذایی سالم و تمرین‌های ورزشی منظم قابل کنترل می‌باشد، اما قرص‌هایی هم به منظور تقویت سطح انسولین تولیدی بدن استفاده می‌شوند که معمولا با پیشرفت بیماری تجویز می‌شوند. این قرص‌ها می‌توانند اثرات جانبی داشته باشند مانند تهوع و اسهال، و از این رو برای همه‌ی بیماران مانند زنان باردار و افراد مبتلا به ناراحتی کبد، کلیه یا بیماری قلبی، مناسب نیستند. این قرص‌ها همچنین می‌توانند بر افت سطح گلوکز خون تاثیر داشته باشند که منجر به کاهش قند خون خواهد شد.
اکنون محققان موسسه‌ سالک دریافتند که تزریق سریع یک دوز پروتئین FGF1 به موش‌های مبتلا به مشابه بیماری دیابت نوع دوم انسان‌ها، سطح گلوکز خون آن‌ها را به سطح نرمال بازمی‌گرداند و برای مدت زمان دو روز حالت طبیعی موش‌ها حفظ خواهد شد. مساله‌ مهم‌تر اینکه حتی با تزریق دوزهای بالا، در موش‌ها اثرات جانبی معمول شیوه‌های رایج درمان دیابت مانند افزایش وزن یا مشکلات قلبی و کبدی رخ نخواهد داد.
Jae Myoung Suh، از محققان سالک، می‌گوید: "در استفاده از FDF1 ما درواقع اثرات جانبی ناشی از کاهش قند خون و سایر مشکلات را مشاهده نكرده‌ایم. شاید FGF1 بتواند خود را به عنوان آغازی برای یافتن یک شیوه‌ی درمانی طبیعی در مقایسه با دیگر داروها ثابت كند."
همانند مکانیزم مقاومت در برابر انسولین که موجب بیماری دیابت می‌شود، گروه موسسه‌ی سالک اعلام کرده‌اند که مکانیزم نرمال‌سازی سطح قند خون توسط FGF1 چندان مشخص نیست. اما با وجود اینکه FGF1 یک عامل رشد محسوب می‌شود، این گروه متوجه شدند که توانایی این پروتئین در تحریک رشد از اثرات آن روی سطح گلوکز خون کاملا مجزا بوده، از این رو شانس استفاده از آن به عنوان یک داروی دیابتی کارا و ایمن افزایش می‌یابد.
Ronald M. Evans، سرپرست آزمایشگاه سالک می‌گوید: "ما می‌خواهیم نسل جدیدی از پروتئین FGF1 را ایجاد کنیم که فقط بر سطح گلوکز و نه بر میزان رشد تاثیر داشته باشند. اگر موفق به این کار شویم و بتوانیم نسل کاملی را توسعه دهیم، فکر می‌کنم به یک ابزار کاملا جدید و موثر در کنترل گلوکز دست خواهیم یافت."
ایوان و گروه وی در پی برنامه‌ریزی تست‌های انسانی هستند، اما توسعه و تنظیم دقیق سطح این پروتئین برای چنین تست‌هایی نیاز به زمان بیشتری دارد.
جالب است بدانید یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی هموطن ایرانی خانم مریم احمدیان هستند.
نتایج تحقیقات این گروه در ژورنال Nature منتشر شده و در ویدئویی به شرح دستاوردهای این گروه پرداخته شده که می‌توانید آن را در ادامه مشاهده کنید.

نظرات : 0

ثبت نظر

69561