۱۴۰۳ یکشنبه ۲۳ اردیبهشت

سخنگوی ائتلاف ایرانی آباد : نخبگان اقتصادی در اتاق گرد هم می‌آیند

به گزارش ICTPRESS، حمید حاجی ابراهیم زرگر سخنگوی ائتلاف ایرانی آباد در هشتمین انتخابات اتاق بازرگانی گفت: به کار گیری ابزار مدرن و تسهیل در مدیریت کلان معادن و همچنین بستر سازی لازم برای جلوگیری از صادرات مواد خام مهمترین برنامه ای خواهد بود که ما در بخش معدن پیگیری خواهیم کرد.
وی معتقد است در آستانه انتخابات تمام کاندیداها و شرکت کنندگان باید به این مهم توجه داشته باشند که همه ما بر اساس یک درد مشترک و حول یک هدف گرد هم جمع شدیم و آن هم چیزی جز تقویت بخش خصوصی و در نتیجه اعتلای اقتصاد ملی نیست.
سخنگوی ائتلاف ایرانی آباد افزود: فارغ از هرنتیجه‌ای که آرایش صندلی‌های اتاق را در روز پس از رای گیری شکل می دهد، همگی ما باید مبنای عمل خود را مبتنی بر برنامه های دقیق شکل دهیم.
وی در این ارتباط ادامه داد: همان گونه که در قبل نیز اشاره شد تحقق برنامه های ائتلاف برای ما به مراتب مهمتر از انتخاب افراد است. از همین رو برنامه های این ائتلاف را در اختیار تمامی فعالان اتاق بازرگانی قرار دادیم.
سخنگوی ائتلاف ایرانی آباد گفت: تغییر رویکرد انتخابات اتاق از شخص محوری به برنامه محوری یکی از اهداف اولیه ما بود که بر اساس گزارش های مستند واصله به دفتر ائتلاف ما شاهد تغییر این رویکرد در بخش مهمی از فعالان اقتصادی و تاثیر گذاران اتاق بازرگانی بودیم. در حقیقت تغییر گفتمان انتخابات اتاق یکی از اولین اهداف ما در این ائتلاف بود که امروز در میدان عمل شاهد به ثمر نشستن آن هستیم.
وی ضمن تحلیل اجمالی از وضعیت اقتصادی امروز ایران و جهان گفت: ما معتقدیم بسیاری از ریشه های مشکلات امروز تجارت جهانی در عرصه اقتصاد بین الملل بدون تردید در زمینه اقتصاد لیبرال سرمایه داری قرار دارد. در حقیقت نسخه‌ها و مدل‌های کهنه قرن هجده و نوزده اقتصاد دیگر جوابگوی حل مشکلات ریز و درشت دوران معاصر ما نیست.
حاجی ابراهیم زرگر گفت: امروزه خود غربی ها نیز تلاش دارند تا با اتکا به مدل های جدید مدیریتی حجم انبوه مشکلات اقتصادی خود را مرتفع سازند. این در حالی است که بسیاری از تصمیم سازان اقتصادی ما سعی دارند تا با استفاده از همان مدل های قدیمی و پیروی از تئوری های امثال آدام اسمیت راهی برای حل مشکلات ناهمگون اقتصاد ایران بیابند که البته شکست این تلاشها به صورت پیش بینی قابل درک است.
عضو شورا مرکزی ائتلاف ایرانی آباد ادامه داد: معتقدم راه برون رفت ما از بحران های پیاپی اقتصادی، اتکا بر توانایی ذاتی و درون مرزی خودمان است. البته این گفته نباید به معنای انزوا و عدم ارتباط با جهان پیرامونی قلمداد شود، بلکه ما باید با تمسک جستن به روش ها و تقویت ظرفیت های نامحدود داخلی بسیاری از موانع  امروز را از سر راه برداریم. اقتصاد مقاومتی رمز عبور ما از شرایط بحران اقتصادی است.
حاجی ابراهیم زرگر با اشاره به برخی از توفیقات و ظرفیت های پنهان بخش خصوصی ادامه داد : ما معتقدیم فعالان اقتصادی ما به شرط  رها شدن از دترمینیسم (جبریت) حاکم بر ادارات دولتی نظیر گمرکات و سازمان تامین اجتماعی می توانند به گونه ای خلاقانه تر عمل کنند.
وی با تشریح معنای دترمینیسم اقتصادی حاکم بر ادارات دولتی گفت: بدون شک ساز و کار بنیادهای اقتصادی ما بر مبنای جبریت و قوانین لازم الاجرا شکل گرفته است و سابقه این نوع قانون نویسی در عرصه اقتصاد به یکصد سال گذشته و ادارات مالیه آن زمان بر می گردد.
وی تاکید کرد: حال آنکه ما معتقدیم در عرصه اقتصاد، هوشمند سازی قوانین یکی از لازمه های تجارت نوین است. شما دیگر نمی توانید مبتنی بر سلیقه دفعی قانون گذار به تجارت سود آوری دسترسی داشته باشید. بلکه قوانین بایستی به نحوی هوشمند وضع و اجرا شوند تا حداکثر فایده را بر بخش تجارت برساند.
زرگر افزود: نباید به گونه ای عمل کنیم که قوانین ما به دلیل کهنگی و عدم به روز شدن در فضای تجارت بین الملل موجبات عمل ضد قانون و در نهایت ایجاد فساد را رقم بزند. یکی از زمینه های بروز فساد نبود قوانین واقع نگر است.
وی با بیان برخی از برنامه های ائتلاف در زمینه شکوفایی اتاق بازگانی گفت: ما بشدت مخالف حرکت های پاندولی در عرصه اقتصاد و تجارت بین الملل هستیم. زیرا ذات این حرکت را مبتنی بر بی برنامه‌گی صرف می دانیم و همچنین برون داد آن را آشفتگی فضای کسب وکار قلمداد می کنیم.
زرگر ادامه داد: همگام سازی جریان اطلاعات، پول و کالا در راستای توزیع همه جانبه خدمت برای بسط عدالت در میان همه فعالان بخش خصوصی دیگر برنامه مهم و تاثیر گذار ما خواهد بود که امیدواریم با ورود و همگرایی اتاق بازرگانی مسیر تحقق این برنامه ها هموار شود.
وی با بیان اهمیت دانش بنیان بودن برنامه های اتاق بازرگانی و توجه به نسل تحصیل کرده و جوان ادامه داد: همان گونه که در قبل نیز اشاره کردیم تقویت ارتباط بخش صنعت با دانشگاه ها بدون تردید یکی از برنامه های ما در کمیته های تخصصی اتاق خواهد بود، چون که ما استعداد های جوان و نخبگان را موتور محرک کشتی انقلاب اسلامی می دانیم.
وی ضمن اشاره به تصمیمات آنی دولت در زمینه تجارت ادامه داد: نگاه از بالا به پایین و تصمیمات پاندولی در اقتصاد همواره به ضرر اقتصاد ملی تمام شده است و این در حالی است که دیپلماسی کشور اگر بر مبنای تجارت و همگرایی اقتصاد و سیاست خارجه گام بردارد، کشور به اهمیت بحث دیپلماسی اتاق پی خواهد برد.
زرگر در ادامه ضمن تشریح معنای دیپلماسی اتاق بازرگانی گفت: همان گونه که در قبل نیز بارها گفته ایم، ما معتقدیم دستگاه دیپلماسی رسمی کشور که در قالب وزارت امور خارجه فعالیت می کند، باید در تمامی روابط بین الملل، پیوست های اقتصادی روشن و ملموسی را برای بخش خصوصی تعریف کند.
در حقیقت روابط و یا عدم روابط فی مابین در عرصه جهانی مبتنی بر حجم و میزان مبادلات تجاری طرفین تخمین زده می شود. لذا اتاق بازرگانی باید در افقی ملموس گام های روشنی را دوشادوش دستگاه دیپلماسی به منظور  بالا بردن حجم کمی و کیفی تجاری بازرگانان ایرانی فراهم سازد.
زرگر در همین راستا افزود: بر کسی پوشیده نیست که داشتن پیوست اقتصادی در روابط بین الملل ضامن بقا و استمرار یک ارتباط به حساب می آید. لذا دستگاه دیپلماسی رسمی بایستی از تمام ظرفیت حقیقی اتاق بازرگانی به منظور بالا بردن میزان تضمین های تجاری در روابط فی مابین خود با کشور های دیگر استفاده کند.
لیست ائتلاف ایرانی آباد در اتاق
از سوی دیگر در نشست خبری ائتلاف فراگیر ایرانی آباد از سرفصل برنامه های این ائتلاف رونمایی شد.
زرگر در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: معتقدیم باید اتاق بازرگانی مانند پارلمان واقعی متشکل از نظرات مختلف باشد تا امکان تضارب آرا و گفتمان وجود داشته باشد و این تفکر را که خطی عمل کنند تا افراد از یک گروه وارد اتاق شوند، تائید نمی‌کنیم.
پس از برگزاری نشست خبری این ائتلاف و رونمایی از سرفصل برنامه ها، با توجه به رویکرد "برنامه محوری" در ائتلاف فراگیر ایرانی آباد به عنوان رویکردی نو و بدیع در عرصه انتخابات اتاق بازرگانی، لیست نهایی بر اساس تطبیق افراد متقاضی حضور در ائتلاف با محورهای برنامه‌های تبیین شده اعلام شد.
در لیست ائتلاف فراگیر ایرانی آباد چهره‌های موفق بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی دیده می‌شود.
فهرست نهایی ائتلاف فراگیر ایرانی آباد به شرح زیر است:
بخش معدن: حمید حاج ابراهیم زرگر، محمد کاظم زاده قوچخان، علاء میرمحمد صادقی.
بخش کشاورزی: صدرالله پرهیزکار، ابراهیم جمیلی.
بخش بازرگانی: محمدعلی امانی، وحید صدوقی، ناجی سعدونی، سیدهادی رضوی، محسن ملکی آدرانی، مهدی معصومیان، سیدمرتضی عراقچی، یوسف الهی شکیب، یحیی آل اسحاق، سیدمحمدرضا حسینی فیروزآبادی.
بخش صنعت: کوروش پرویزیان، اکبر برندگی، مهدی کلاکی، محمد عاشق معلی، مرتضی عزیزی، محمدمهدی نایبی، محمدحسین برخوردار، محسن خلیلی عراقی، غلامرضا سلیمانی، سیدعلی رضوی، مهدی ناظمیان، محمدرضا سروش.
 

نظرات : 0

ثبت نظر

45085