۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ اردیبهشت

معاون علمي و فناوري رئيس جمهور از مركز كنترل ترافيك پايتخت دیدار کرد

به گزارش ICTPRESS به نقل از روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، دكتر سورنا ستاري معاون رئيس جمهور در اين ديدار كه به ميزباني مهندس تشكري هاشمي معاون شهردار تهران انجام شد، گفت: با استفاده از ظرفيت بخش خصوصي و تبديل مجموعه علمي و اجرايي كه با آن معاونت همكاري دارند به شركت‌هاي دانش‌بنيان، مي‌توان تسهيلات و معافيت‌هاي ويژه اين شركت‌ها را براي مجموعه‌هاي همكار معاونت حمل و نقل و ترافيك در نظر گرفت.
وي با اعلام اين كه همكاري پارك ‌هاي علم و فناوري در زمينه فعاليت‌هاي علمي مديريت شهري امكان‌پذير است، تأكيد كرد: سيستم‌هاي هوشمند حمل و نقل و ترافيك از الزامات شهر هوشمند است و از اين رو مديريت شهري تا مي ‌تواند، بايد اين سسيستم‌ها را گسترش دهد و در اين مسير معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري نيز از هيچ تلاشي فروگذار نمي‌كند.
پديده موتورسيكلت‌ در تهران بايد تحت مديريت در آيد
معاون رئيس جمهور در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود، موتورسيكلت‌هاي بنزيني و انبوه تخلفات راكبان آن‌ها را از اصلي‌ترين مشكلات ترافيك تهران دانست و اظهار كرد: به عنوان نمونه، پديده پيك موتوري به اين شكل كه در تهران شاهد آن هستيم و در آن سرعت و ويراژ دادن براي رساندن بسته مورد نظر به مقصد حرف اول را مي‌زند، در هيچ جاي دنيا وجود ندارد و از اين رو، اين پديده كه متأثر از نوع فعاليت منحصر به فرد موتورسيكلت در تهران است، بايد ساختارمند شده و تحت مديريت در آيد.
دكتر ستاري جايگزيني موتورسيكلت‌هاي برقي به جاي موتورسيكلت‌هاي بنزيني را راه‌حل مؤثري براي كاهش مشكلات موتورسيكلت‌ها دانست و تصريح كرد: كاربري موتورسيكلت در كشورمان درست تعريف نشده و بايد نسبت به تغيير آن اقدام كرد و موتورسيكلت برقي راهكار مناسبي براي اين تغيير كاربري است.
وي با تأكيد بر اين كه هزينه استفاده از حمل و نقل شخصي در تهران بايد بالا برود و البته پيش ‌نياز اين امر گسترش حمل و نقل عمومي است، اضافه كرد: تهران آن‌قدر گسترش پيدا كرده و بزرگ شده كه پاسخ‌گويي به انبوه نيازهاي شهروندان آن با توجه به محدوديت‌هاي موجود كاري سخت و طاقت‌فرساست.
زحمات مديريت شهري شايسته تقدير است
رئيس بنياد ملي نخبگان با اشاره به اين كه مديريت شهري تهران در اقدامات خود مصمم است، اظهار كرد: به عنوان نمونه، با وجود مخالفت وزارت كشور وقت در دولت قبل، شهرداري تهران نسبت به راه‌اندازي اولين خط BRT اقدام كرد و رفته رفته اين پروژه را گسترش داد.
دكتر ستاري با بيان اين كه معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با وجود محدوديت‌هاي موجود واقعاً زحمت مي‌كشند و تمام تلاش خود را مي‌ کند تا مسائل و مشكلات ترافيكي شهر كمتر شوند، تصريح كرد: زحمات اين مجموعه شايسته تقدير است و از اين رو پيشرفت‌هاي تهران در حوزه‌هاي مختلف از جمله حوزه حمل و نقل و ترافيك را با افتخار مي‌توان به جهان نشان داد و براي دنيا به نمايش گذاشت.
وي با تأكيد بر اين كه توسعه فن‌آوري در هر شهر، نماد بهبود زندگي شهروندان آن است و توسعه سيستم‌هاي ITS نيز از آن متأثر مي‌شود،‌ اضافه كرد: توسعه تكنولوژي در مديريت ترافيك از طريق كاهش اتلاف وقت و افزايش آرامش و ايمني به كمك مردم شهر مي‌آيد و معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري آمادگي دارد تا در حوزه‌هاي نرم‌ افزاري و سخت‌افزاري ترافيك، حداكثر همكاري را با مديريت شهري داشته باشد.
نظارت چشمي و دستي ترافيك به نظارت هوشمند و سيستمي تبديل شده است
قبل از سخنان معاون رئيس جمهور، معاون شهردار تهران با ارائه گزارشي از وضعيت ترافيك پايتخت با تأكيد بر نظام يكپارچه سيستم‌هاي هوشمند حمل و نقل و ترافيك (ITS) گفت: نظارت چشمي و دستي و مديريت ميداني ترافيك تهران به نظارت هوشمند و سيستمي و مديريت اطلاعات تبديل شده است و امروزه مديريت ترافيك در كلان‌ شهر تهران همپا با كلان‌شهرهاي پيشرفته جهان پيش مي‌رود و به روز مي‌شود.
مهندس تشكري هاشمي با اعلام اين كه امروز مديريت شهري تهران بر دانش ساخت مترو تسلط كامل دارد، تصريح كرد: در احداث ايستگاه‌ها و خطوط مترو صد در صد و در توليد واگن و تأمين تجهيزات مترو حداقل 60 درصد به خودكفايي رسيديم و امروز با افتخار و اقتدار اعلام مي‌كنيم در اين حوزه دانش‌بنيان بي‌ نياز شديم.
بنابراین گزارش در پايان اين جلسه معاون علمي و فناوري رئيس جمهور از نمايشگاه كوچكي از تجهيزات ترافيكي كه در مركز كنترل ترافيك پايتخت بر پا شده بود، ديدن كرده و ضمن ديدار از سالن اصلي اين مركز، با حضور در استوديو صداي شهر راديو تهران به صورت زنده با شهروندان تهراني گفت و گو كرد.

 

 

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

17563