۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت

نشست تخصصی فرش دستباف از افسانه تا اصالت با بکارگیری فناوری های دیجیتال؛ گواهینامه مبتنی بر بلاکچین رونمایی شد

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، در این نشست تخصصی که با حضور اساتید، پیش‌کسوتان، تولیدکنندگان، کارشناسان و علاقه‌مندان به فرش دستباف ایرانی برگزار شد، دکتر حسن عزیزی عضو هیات علمی دانشگاه حضرت معصومه (س)، استاد محمدرضا رشتی زاده رئیس هیات مدیره مجموعه ایران گره طلائی، دکتر امیرحسین روشن ضمیر بنیانگذار چمروش و هم بنیانگذار بلاک ورز و مهندس شاهین میرزایی عضو هیات راهبردی چمروش و هم بنیانگذار بلاک ورز به ارائه سخنرانی پرداختند.

 

 

 

 

واکاوی و تجزیه تحلیل قالیچه با موضوع «گاو ماهی»

 در ابتدای نشست حسن عزیزی عضو هیات علمی دانشگاه حضرت معصومه (س) با اشاره به تصاویر اسطوره ای در فرش ایرانی، اظهار داشت: فرش برآیند و بازتاب اجتماعی و فرهنگی روح حاکم بر زمانه (پارادایم) هنرمندان این حوزه مهم فرهنگی است. فرش دستباف نماد اندیشه‌های مردمانی است که در طول تاریخ باورهای خویش را به شیوه های هنرمندانه در آن به تصویر کشیده اند.

 

 

 


عزیزی در ادامه به واکاوی قالیچه تصویری گاوماهی که در عصر قاجار آفریده شده است پرداخت و اظهار داشت: فرشته ایستاده بر گاو "فرشته سپندارمذ" وظیفه محافظت از زمین و نگهداری از موجودات جهان را بر عهده دارد. این فرشته، با تنپوشی مملو از حیوانات ترکیبی، یادآور مادر و عنصر مادینه اولیه یا مام مهین است. در منابع کهن گئوسپنت(گاواولیه) نیای نسل اولیه حیوانات و گیاهان است و زیر پای فرشته قرار گرفته و گاو بر روی ماهی در آبهای بیکران.

عزیزی سپس به تشریح سه گانه مقدس شامل (زمین، فرشته و آسمان) و یا (ماهی، گاو اولیه، درخت و یا فرشته) در فرش پرداخت و توضیح داد: دار قالی دارای دو تیرک عمودی است که نماد ستون های آسمان و نماد درخت های کیهانی اند و پل ارتباطی بین زمین و آسمان محسوب میشوند. تیرک افقی بالای دار قالی، نشانه خط آسمان و نماد پدر است و تیرک افقی پایین دار نشانه خط زمین و نماد مادر زمین است. چله هایی که به صورت عمودی دار قالی آویخته می شوند شانه های باران هستند که از آسمان به زمین می بارند. پودهای زیر و رو عدد دو را نمایش می دهد که نشانه مونث بودن و مادرانه بودن کارکرد آنهاست و عامل استحکام دهنده چله ها و گره ها در فرش، پودها هستند.

وی در پایان نتیجه گرفت که دار قالی نمادی از جهانی است که هنرمند با استفاده از آن باورها، آرزوها و احساسات خود را متجلی می سازد، بنابراین فوق العاده ارزشمند است. 

 

 

 

 

اصالت فرش دستباف با ثبت تاریخچه و صدور شناسنامه

 در بخش دوم نشست، استاد محمدرضا تاجر رشتی ملقب به رشتی زاده رییس هیات مدیره مجموعه ایران گره در راستای موضوع اصالت فرش دستباف بیان کرد که برخلاف کالاهای کوتاه‌مصرف در دنیای امروز، فرش دستباف ایرانی میراث فرهنگ و هنر بشری است که برای سال‌ها و حتی قرن‌ها، حس طراح و بافنده را زنده نگاه می‌دارد و هر کدام از این گره هایی که در کنار هم بافته شده‌اند دارای خاطره، احساس و امیدی است که با دست و مهارت بافنده در طول زمان طولانی در هم تنیده شده است.

 

 

 


بنابراین فرش ایرانی هنر فرهنگ و یا هنر سنت است و استفاده از هنر صنعت برای آن مناسب نیست زیرا صنعت برای کالاهای مصرفی است که به تعداد زیاد و بصورت مشابه تولید می شود و بعد از مصرف از بین می رود، در حالیکه فرش دستباف می تواند خاطرات زندگی و حتی انرژی را در طول سال‌ها ثبت کند و به نسل بعدی منتقل نماید تا به عنوان یک میراث یادگار باقی بماند. 

رشتی زاده سپس ضمن اشاره به دو مساله اصلی بازار فرش شامل عدم اعتماد و شفافیت، تاکید کرد که با توجه به جایگاه فرش دستباف ایرانی در فضای ملی و بین المللی، شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف، گامی موثر در جهت  ایجاد اعتماد و شفافیت میان دوستداران فرش ایرانی است.

وی افزود: بر همین اساس مجموعه ایران گره، بعد از 5 سال تحقیق و پژوهش، فعالیت خود را به عنوان نخستین مرجع جامع اطلاعاتی، کاربردی و استراتژیک در حوزه فرش دستباف ایران به طور رسمی از بهار 1398 آغاز کرده است.

هدف این مجموعه حفظ هویت و تایید اصالت فرش دستباف ایرانی، اعتمادسازی و شفافیت میان دوستداران و مصرف کنندگان فرش دستباف و همچنین حفظ جایگاه هنر فرش ایران در سراسر دنیا است که در این راستا ایران گره، پروژه های گوناگونی را اجرا کرده است که مهم ترین آنها ایجاد نخستین پلت‌فرم اختصاصی ثبت فرش دستباف ایرانی و صدور شناسنامه و گواهی مالکیت فرش دستباف ایرانی است.

 

 

 

 

هوش مصنوعی و بلاکچین ابزارهایی برای بررسی و ثبت اصالت فرش دستباف

در ادامه نشست دکتر امیرحسین روشن ضمیر بنیانگذار چمروش و هم بنیانگذار بلاک ورز ضمن اشاره به تعریف اصالت و  اجزاء آن در بازاریابی و فروش محصولات، اظهار داشت: چمروش سامانه هوشمند ثبت، ردیابی و تایید اصالت فرش دستباف ایران با یکپارچه‌سازی فناوری‌های دیجیتال از جمله پردازش تصویر و بلاکچین، اثر انگشت دیجیتالی را تولید و شناسنامه دیجیتالی فرش دستباف را روی بلاکچین ثبت می‌کند.

 

 

 


 

وی توضیح داد: استارتاپ چمروش پرنده اسطوره‌ای ایرانی که محافظ سرزمین ایران است را به عنوان برند انتخاب کرده است و هوش مصنوعی و پردازش تصویر را به خدمت گرفته تا خطاهای ناچیزی که در هنگام بافت فرش به صورت تصادفی رخ می دهد استخراج کند.

چمروش این خطاها که حتی در صورت کپی کردن فرش غیرقابل تکرار است را به عنوان اثر انگشت دیجیتالی و انحصاری فرش ثبت می‌کند و به این ترتیب فرش ثبت شده در سامانه به عنوان تک اثر هنری ارائه خواهد شد و بنابراین قیمت آن با روش‌های قیمت‌گذاری معمول فرش کاملا متفاوت خواهد بود.  

روشن ضمیر افزود: چمروش همچنین با صدور شناسنامه فرش در بلاکچین تاریخچه و سوابق مالکیت فرش را بصورت بلوک های مجزا مرتبط با هم در بلاکچین ثبت می‌کند و این سوابق را بوسیله کلید خصوصی ذخیره شده در کیف پول دیجیتال مالک، در دسترس او قرار می‌دهد.

وی در قسمت پایانی سخنان خود پروژه توکنایز کردن چمروش که با تمرکز بر فرش های فاخر و گران‌قیمت، بر پایه مفهوم توسعه پایدار طراحی شده است را معرفی کرد که در آن نوع جدیدی از بازاریابی دیجیتال و ارائه خدمات مالی و سرمایه گذاری پایدار مبتنی بر رمز ارز با پشتوانه ارزش فرش‌های ثبت شده در سامانه چمروش ارائه خواهد شد. به این ترتیب چمروش این پرنده اساطیری نه تنها حامی و ترویج کننده فرش فاخر ایرانی است بلکه با جذب سرمایه های سرگردانی که در بازار ارز و سکه بصورت غیر مولد مبادله می شود، باعث ایجاد اشتغال، تولید ثروت و همینطور توسعه پایدار خواهد شد. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


بلاکچین ابزاری برای شفافیت و جلب اعتماد مشتریان فرش دستباف

 در بخش پایانی نشست مهندس شاهین میرزایی عضو هیات راهبردی چمروش و هم بنیانگذار بلاک ورز به سه چالش شفافیت، اعتماد و مشارکت عمومی در بازار اشاره و تصریح کرد: سابقه فناوری بلاکچین به 1991 بر می گردد، در ادامه نخستین زنجیره بلوک توسط فرد یا یک گروه با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو در سال 2008 معرفی و یک‌سال بعد به عنوان یک جزء اصلی از ارز دیجیتال اجرا و سپس توسعه یافت و راه حل مناسبی برای پاسخ به این چالش‌ها شد.

 

 

 


وی افزود: چهار ویژگی بلاکچین شامل اجماع، رمزنگاری، غیر قابل تغییر بودن و عدم تمرکز و شفافیت که موجب امنیت بالا می شود فرصت های فراوانی را برای فناوری بلاکچین در رشته های مختلف فراهم می کند و پیاده‌سازی آن در فرش دستباف که برای نخستین بار در ایران و جهان توسط چمروش و بلاک ورز صورت گرفت نمونه موفق آن است. 

میرزایی تاکید کرد: کارکرد انحصاری بلاکچین این است که موجب افزایش شفافیت و کارایی در ثبت و ذخیره مشخصات فرش می‌شود و بخشی از این اطلاعات می‌تواند در معرض دید عموم قرار گیرد.

وی افزود: از آنجا که مشخصات بطور غیر متمرکز ثبت شده است امکان نفوذ و هک کردن را به هیچ فرد و یا نهاد حقیقی و حقوقی نمی‌دهد، به این ترتیب اطلاعات یک تراکنش خاص مانند مالکیت فرش در صورت نیاز می‌تواند در اختیار اشخاص مشخصی قرار بگیرد.

مهندس میرزایی همچنین اظهار داشت: استارتاپ بلاک ورز که زائیده استارتاپ چمروش است پس از تجربه موفق پیاده‌سازی بلاکچین در فرش دستباف شکل گرفت و هدف ما آموزش، پژوهش و مشاوره در راستای بکارگیری و پیاده‌سازی فناوری بلاکچین در سایر رشته ها از جمله کالاهای لوکس، خدمات آموزشی و خدمات درمانی با چشم انداز ترسیم آینده ای است که در آن اصالت، اعتماد و شفافیت موجب موفقیت بلندمدت خواهد شد.

وی در ادامه با تشریح پروژه توکنایز کردن دارایی‌ها از جمله فرش و املاک و مستغلات روی بستر بلاکچین، آن را ابزار مناسبی برای سرمایه‌گذاری مطمئن با سود مناسب و خلق ثروت مبتنی بر توسعه پایدار دانست.

شاهین میرزایی در پایان نمونه گواهینامه حضور در موزه فرش که توسط استارتاپ بلاک ورز طراحی و در بلاکچین پیاده سازی شده است را رونمایی کرد.

 

 

 

گفتنی است «نشست تخصصی فرش دستباف از افسانه تا اصالت با بکارگیری فناوری های دیجیتال» با حضور بیش از 70 نفر از علاقمندان به فرش دستباف برگزار شد و موزه فرش ایران با همکاری استارتاپ بلاک ورز برای همه شرکت‌کنندگان در این نشست، گواهینامه حضور ثبت شده بر بستر بلاکچین صادر خواهد کرد. 

 

 

 

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

57516