۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي چهار شنبه 8 آبان ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
........................................
خبر: ماهواره سنجش از راه دور چین به فضا پرتاب شد

چین در جدیدترین اقدام فضایی خود روز گذشته (سه‌شنبه) یک ماهواره سنجش از راه دور را از مرکز پرتاب ماهواره تایوآن به فضا پرتاب کرد.
ماهواره سنجش از راه دور "یائوگان هجدهم" در ساعت 10:50 به وقت محلی با موفقیت روی یک موشک حامل لانگ مارچ 2C بهه فضا پرتاب شد.
از این ماهواره برای اجرای تجربیات علمی، بررسی زمین،‌ نظارت بر زمینهای کشاورزی و کمک به کاهش و اجتناب از بلایای طبیعی استفاده خواهد شد.
این پرتاب صد و هشتاد و سومین ماموریت خانواده موشکهای لانگ مارچ بوده است.
........................................
خبر: "اینشتین" از ایستگاه فضایی جدا شد

 با جدا شدن کپسول باری رباتیک ATV-4 از ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)، خدمه ایستگاه آماده مراحل الحاق کپسول سرنشین‌دار سایوز می شوند.
کپسول باری ATV-4 که برای گرامیداشت فیزیکدان برجسته به نام "آلبرت انیشتین" نامگذاری شده است، چهارمین کپسول از مجموع پنج کپسول باری ATVs آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ محسوب می شود.
این کپسول باری رباتیک در اندازه یک اتوبوس دو طبقه، بزرگترین کپسول باری مورد استفاده برای انتقال تجهیزات به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)‌ محسوب می‌شود.
کپسول باری ATV-4 پنجم ژوئن ( 15 خرداد) بوسیله موشک آریان از پایگاه فضایی گویان فرانسه به فضا پرتاب شد و در یک رکوردشکنی تازه حدود هفت تن تجهیزات شامل آب و غذا، سوخت و وسایل آزمایشگاهی را به ISS منتقل کرد.
با اتمام موفقیت آمیز مأموریت، کپسول "آلبرت انیشتین" بامداد سه شنبه از ایستگاه فضایی جدا شد و طی چند روز آینده در مدار زمین گردش می کند؛‌ روز شنبه دوم نوامبر (11 آبان) با روشن کردن موتورها به جو زمین وارد شده و بر فراز اقیانوس آرام جنوبی از بین می‌رود.
با جدا شدن این کپسول باری، فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی خود را آماده مراحل الحاق کپسول سرنشین دار سایوز می‌کنند که هفتم نوامبر (16 آبان) به ISS خواهد رسید.
ریک ماستراچیو فضانورد ناسا، کوئیچی واکاتا از آژانس اکتشافات هوافضا ژاپن و میخائیل تورین، کیهان نورد روس به شش فضانورد مستقر در ایستگاه فضایی ملحق خواهند شد و به مدت چند روز مجموعا 9 فضانورد بطور همزمان در ISS‌ حضور خواهند داشت.
در تاریخ 10 نوامبر (19 آبان) ‌سه فضانورد شامل لوکا پارمیتانو فضانورد ایتالیایی از آژانس فضایی اروپا، کارن نیبرگ فضانورد ناسا و فئودور یورچیخین پس از یک مأموریت شش ماهه به زمین باز خواهند گشت.
نخستین کپسول باری ATV به نام "ژول ورن" نویسنده داستان های علمی- تخیلی - نامگذاری شده بود که سال 2008 به ایستگاه فضایی ملحق شد؛ آخرین کپسول باری ATV نیز به نام "ژرژ لماتیر" کیهان شناس بلژیکی نامگذاری شده است که اواسط سال 2014 میلادی برای یک مأموریت شش ماهه راهی فضا خواهد شد.
........................................
خبر: فقر، مغز را کوچک می‌کند!

نتایج یک پژوهش نشان داد: فقر و سوء‌تغذیه در دوران کودکی می‌تواند منجر به کوچک شدن مغز شود.
یافته‌های تازه پژوهشگران در آمریکا به ارتباط بین سوء تغذیه و توانایی‌های ذهنی و عملکرد آن در مدرسه می‌پردازد.
دانشمندان با انجام اسکن مغز 145 کودک 6 تا 12 ساله دریافتند سوء تغذیه با هیپوکامپ کوچکتر و مناطقی از آمیگدال مغز مرتبط است که هر دو در فرایند حافظه و واکنش‌های احساسی دخیل هستند.
در این مطالعه مشخص شد مقدار ماده خاکستری و سفید در مغز کودکان با سوء تغذیه، کمتر بود.
نتایج حاصل از اسکن نشان داد که اثر کوچک شدن مغز ناشی از سوء تغذیه در کودکان با محیط خانه پر تنش که پدر و مادر فاقد مهارت‌های پرورشی بودند نیز به طور قابل توجهی برجسته بود.
پروفسور جوان لابی روانپزشک کودکان از دانشگاه واشنگتن اظهار کرد: ما پس از سال‌ها مطالعه دریافتیم، سوء تغذیه یکی از اصلی‌ترین عوامل رشد و نمو ضعیف در کودکان است.
تعداد فزاینده‌ای از مطالعات تصویربرداری از مغز به تازگی نشان داده است که سوء تغذیه همچنین دارای یک اثر منفی روی رشد مغز بوده است.
این تحقیق در آخرین شماره نشریه آنلاین مجله JAMA کودکان منتشر شده است.
........................................
خبر: آمازون گوشی سه‌بعدی می‌سازد

گفته می‌شود این گوشی آمازون دارای قابلیتی است که امکان ردیابی چشمی و تشخیص حرکات را به شکل سه‌بعدی دارد. 
شایع شده که شرکت آمازون در حال برنامه‌ریزی برای ساخت گوشی هوشمندی با نمایشگر سه‌بعدی و امکان تشخیص حرکت است.
ظاهرا آمازون در حال برنامه‌ریزی برای عرضه گوشی هوشمندی در سال 2014 برای رقابت با آی‌فون اپل است.
گفته می‌شود این گوشی دارای قابلیتی است که امکان ردیابی چشمی و تشخیص حرکات را به شکل سه‌بعدی دارد.
شایع شده که آمازون برای ساخت این گوشی با سه شرکت تولیدکننده دوربین همکاری می‌کند که بتوانند همه ویژگی‌های دوربین برای قابلیت‌های مختلف این گوشی استفاده کند.
ظاهرا روی این گوشی شش ماژول دوربین قرار می‌گیرد که شامل چهار دوربین VGA است که در چهار گوشه این گوشی جاسازی می‌شود. دو دوربین دیگر 13 مگاپیکسل و دوربین ثانویه این گوشی 12 مگاپیکسلی است.
از دیگر ویژگی‌های این گوشی می‌توان به صفحه نمایش 4.7 اینچی و پردازنده چهار هسته‌ای Snapdragon 800 اشاره کرد.
آمازون یک شرکت تجارت الکترونیک آمریکایی‌ است که در سال ۱۹۹۴ در سیاتل واشنگتن تأسیس شده است.
این شرکت کتابخوان‌های الکترونیکی نیز تولید می‌کند که این سری محصولات دارای مشتریان فراوانی در سراسر دنیا است. شرکت آمازون بیشترین درصد فروش را در بین فروشگاه‌های اینترنت دارد.
........................................
خبر: دل خصوصي شد

شرکت دل مدت‌ها قصد داشت به همراه شرکت سرمایه گذاری Silver Lake Partners این شرکت را خصوصی کند که سرانجام این اتفاق بر اساس یک موافقت نامه به مبلغ ۱۳.۸۸ دلار به ازای هر سهم به سهامداران فروخته شد. 
شرکت دل بالاخره توانست سهام این شرکت را از حالت عام به سهامی خاص تبدیل کند تا این شرکت به طور کامل خصوصی شود.
شرکت دل مدت‌ها قصد داشت به همراه شرکت سرمایه گذاری Silver Lake Partners این شرکت را خصوصی کند که سرانجام این اتفاق بر اساس یک موافقت نامه به مبلغ ۱۳.۸۸ دلار به ازای هر سهم به سهامداران فروخته شد.
مایکل دل، بنیانگذار شرکت دل در یک بیانیه خطاب به کارمندانش اعلام کرد که "دل" وارد فصل جدیدی می‌شود و همه کارمندان باید تمام حواس خود را معطوف به مشتریان و کسب سود کنند.
گزارش‌ها حاکی است، این معامله به ارزش تقریبی ۲۴.۹ میلیارد دلار انجام گرفته و شرکت دل قرار است به شکل خاصی روی تحقیق و توسعه در زمینه تبلت‌ها و رایانه‌ها متمرکز شود.
“دِل”‏ یک شرکت سازنده رایانه آمریکایی است که دفتر اصلی آن در شمال شهر آستین، تگزاس قرار دارد. در سال ۲۰۱۰ دل پس از دو شرکت اچ‌پی و ایسر، سومین شرکت بزرگ فروش رایانه شخصی، در دنیا اعلام شد.
........................................
خبر: انتقال لیزری داده‌ها به ماه با سرعت نور!

محققان ناسا با توسعه سیستم‌های ارتباط فضایی مبتنی بر لیزر، بدنبال ثبت رکورد تازه‌یی در انتقال داده‌ها هستند.
سیستم‌های ارتباطی مبتنی بر لیزر، کلید تضمین انتقال سریع و دقیق اطلاعات از فضاپیماهای اطراف زمین محسوب می‌شوند.
در این سیستم‌ها، پالس‌های لیزری مستقیما بسمت ماه تابانده می‌شوند که امکان انتقال داده‌ها با سرعت 622 مگابیت در ثانیه را بدون بروز هیچگونه خطایی فراهم می‌کند.
سیستم LLCD‌ نخستین سیستم ارتباطی دو طرفه مبتنی بر لیزر ناسا محسوب می شود که جایگزین سیستم های انتقال امواج رادیویی با سرعت پایین خواهد شد؛ پیش از این سرعت 20 مگابیت در ثانیه برای انتقال داده‌ها در این سیستم به ثبت رسید.
این سیستم روی کاوشگر جدید ماه ناسا مورد آزمایش قرار گرفت و محققان از ایستگاه زمینی نیومکزیکو برای انتقال داده‌ها به فضاپیما در فاصله 384 هزار کیلومتری استفاده کردند.
لیزر سیستم LLCD‌ در آزمایشگاه لینکلن موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT)‌ توسعه یافته و قادر به ارتقاء وضوح تصویری و انتقال تصاویر ویدئویی سه بعدی از فاصله دور است.
سیستم LLCD یک آزمایش مقطعی و کوتاه مدت محسوب می‌شود تا کارآیی لیزر برای سیستم‌های ارتباطی و انتقال داده‌ها بر سرعت بالا برای پروژه دراز مدت سیستم ارتباط لیزری LRCD‌ مورد آزمایش قرار گیرد.
بر اساس اعلام ناسا، سیستم ارتباط لیزری LRCD تا سال 2017 میلادی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
........................................
خبر: نخستین عملیات نیرودهی به "اوریون" توسط ناسا

ناسا هفته گذشته کپسول فضاپیمای اوریون را برای نخستین بار نیرودهی کرد.
به گفته مقامات این آژانس فضایی، آزمایش سیستم‌های فضاپیمای مزبور که در مرکز فضایی کندی در فلوریدا انجام شد، موفقیت بزرگی در آماده‌سازی این سامانه برای نخستین پرواز آزمایشی بدون سرنشین آن در پاییز سال آینده به شمار می‌آید.
نیرودهی اوریون اوج تلاش‌های یک ساله در زمینه مونتاژ و آزمایش اولین فضاپیمای سرنشین‌دار اعماق فضای ناسا توصیف می‌شود که تاکنون 66 هزار قطعه آن نصب شده است.
آزمایش هفته گذشته به نوعی آزمایش سیستم توزیع داده و نیروی جدیدی است تا اوریون بتواند از توانایی‌های خود نهایت استفاده را ببرد.
ناسا مدعی است فرایند نیرودهی و استفاده از دستگاه‌های الکتریکی و خودکار مطابق انتظارات انجام شد.
آزمایش واقعی این دستگاه‌ها سال آینده انجام خواهد شد، یعنی زمانی که اوریون تکمیل‌شده بر فراز موشک سنگین Delta IV برای اجرای ماموریت بدون‌سرنشین EFT-1 پرتاب خواهد شد.
در طول ماموریت مزبور، اوریون به مداری پرتاب خواهد شد که پنج هزار و 800 کیلومتر از زمین فاصله دارد.
زمانی که اوریون به خانه بازمی‌گردد، با همان سرعت و به عنوان یک ماموریت بازگشت در اعماق فضا حرکت خواهد کرد.
این سامانه با سرعت 72 هزار کیلومتر در ساعت به جو برخورد کرده و در آن‌جا دمای دو هزار و 200 درجه‌ای را متحمل می ‌شود؛ شرایطی که از زمان ماموریت‌های آپولو یک فضاپیمای سرنشین‌دار تجربه نکرده است.
گفته می‌شود، نخستین سفر اوریون به یک سیارک و از آنجا به مریخ است اما تاکنون هیچ وسیله‌نقلیه دیگری این عمل را انجام نداده و ماموریت EFT-1 نیز نخستین گام در این فرایند است.
........................................
خبر: نخستین سلاح تهاجمی جهان با قابلیت شلیک زیر آب

نخستین سلاح تهاجمی (assault rifle) جهان با قابلیت شلیک در زیر آب که در نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات امنیتی Interpolitex-2013 در مسکو رونمایی و معرفی شده برای تامین امنیت مسابقات المپیک زمستانی 2014 مورداستفاده قرار خواهد گرفت.
سلاح تهاجمی ADS تفنگ خودکاری با قابلیت شلیک 800 گلوله در دقیقه زیر آب است.
روسیه قصد دارد همزمان با برگزاری مسابقات المپیک زمستانی 2014 در شهر سوچی و برای تأمین امنیت این رقابت ها،‌ از تجهیزات امنیتی مختلفی استفاده کند.
از جمله این تجهیزات، نخستین سلاح تهاجمی (assault rifle) جهان با قابلیت شلیک در زیر آب است.
تفنگ ADS از قابلیت استفاده در خشکی و زیر آب برخوردار است و یک سیستم گازی مخصوص روی این تفنگ، امکان شلیک 800 گلوله در دقیقه در زیر آب را امکانپذیر می کند.
حداقل برد این سلاح تهاجمی در روی خشکی 25 متر و در عمق آب حدود پنج متر است.
این سلاح همچنین مجهز به سیستم پرتاب نارنجک است و یک نارنجک VOG-25 در بخش ماشه اضافی تعبیه شده است که ADS را به یک سلاح همه کاره مبدل می کند.
........................................
خبر: جدیدترین سلاح بی‌سیم خانواده‌ها برای نظافت خانه

طراحان انگلیسی یک سلاح جدید انقلابی به ابزار خانواده‌های دارای کمبود وقت افزوده که از کارهای روزانه پاکسازی خانه خسته شده‌اند.
دستگاه فناوری پیشرفته "دایسون هارد" (Dyson Hard) حد وسط یک کف‌شوی قدیمی و یک جاروبرقی پرقدرت است.
این دستگاه از یک بخش پاک کننده مرطوب در پایین آن برای پاک کردن لکه‌های روی سطوح سخت برخوردار بوده که لکه‌های خشک شده موجود در آشپزخانه مانند قطرات چای و قهوه را از بین می‌برد.
همچنین بطور جداگانه یک دستگاه مکش وجود داشته که همه خرده نانها را به شکل همزمان جمع‌آوری می‌کند.
مسلما این دستگاه جدید 250 پوندی، بزرگترین ابتکار تولید شده از زمان معرفی اولین جاروبرقی بدون کیسه جیمز دایسون در 20 سال پیش محسوب می‌شود.
همچنین این دستگاه به دلیل بی‌سیم بودن آن به سرعت به فهرست اقلام مورد علاقه زنان خانه‌دار تبدیل خواهد شد.
دایسون هارد همچنین به عنوان جایگزینی برای کف‌شویهای بخار سیم‌دار عمل خواهد کرد که در دو سال گذشته برای پاکسازی سطوح سخت بسیار محبوب شده‌اند.
مزیت بی‌سیم بودن این دستگاه در اینجا نیز آنرا مناسبتر می‌کند چرا که علاوه بر حذف سیمها، نیازی به پر کردن مخزن آب در زمان گرم شدن دستگاه نیست.
شرکت دایسون همچنین بسته‌های پارچه‌های مرطوب را در کنار این جاروبرقی جدید عرضه خواهد کرد که در اطراف پایه آن پیچیده شده و با گیره در جای خود نگهداشته می‌شوند. این پارچه‌ها از نمونه‌های استاندارد و همچنین مخصوص کفهای چوبی برخوردارند.
این دستگاه همچنین می‌تواند از پارچه‌های پاک کننده ساخت شرکتهای دیگر نیز استفاده کند.
سر پاک‌کننده دستگاه که همچنین به DC56 موسوم است، قابل جداسازی برای افزودن ابزارهای ترکیبی دیگر به منظور دسترسی به فضاهای تنگ و غیرقابل دسترس است.
این واقعیت که دستگاه بی‌سیم بوده، همچنین آنرا برای پاکسازی خودروها یا میزهای کابینت مناسب ساخته است.
این جاروبرقی از موتور دیجیتالی دایسون V2 برخوردار بوده که یک سوم اندازه موتورهای موجود است اما با سرعت 104 هزار دور در دقیقه می‌چرخد.
این موتور همچنین با یک باتری قوی لیتیوم یونی پشتیبانی می‌شود که 15 دقیقه عملکرد بدون کاهش ارائه می‌کند.
برای لکه‌های سمجتر، یک تنظیمات افزایشی شش دقیقه‌ای وجود دارد که با شدت به پاکسازی می‌پردازد.
بدنه دستگاه از پلی‌کربنات ABS ساخته شده و دسته تقویت‌شده آن نیز از آلومینیوم سبک است.
دستگاه DC56 در آزمایشات خود بیش از 39 هزار بار از زوایای مختلف به موانع کوبیده شد تا از قوت و دوام آن اطمینان حاصل شود.
همچنین این دستگاه بیش از یک ساعت در معرض آزمایش غلتیدن قرار گرفت که طی آن در دکلی برای شبیه‌سازی تاثیرات یک مخلوط کن عظیم سیمان قرار داده شده بود.
........................................
خبر: گلوله‌ای که خودرو خلافکاران را ردیابی می‌کند!

شرکت آمریکایی سازنده گلوله‌های جی‌پی‌اس با قابلیت پیگیری موقعیت خودروی مظنونان اکنون امیدوار است بتواند آنرا در انگلیس معرفی کند.
گلوله ساخت شرکت StarChase در ویرجینیا برای ایمن‌تر کردن تعقیب‌های پر سرعت طراحی شده که امکان پیگیری مظنونان را بدون خطر جانی برای مقامات فراهم می‌کند.
این گلوله که از سوی خودروی پلیس شلیک می‌شود، به خودروی مظنون چسبیده و علامتی را منتشر می‌کند که به پلیس امکان عقب‌نشینی و تعیین سرعت و محل خودرو را بطور تقریبا بلادرنگ می‌دهد.
اکنون سازندگان قصد دارند که این سیستم را که در حال حاضر در ایالتهای آیوا، فلوریدا، آریزونا و کلرادو در حال استفاده بوده، به انگلیس بیاورند.
به گفته آنها، پیگیری جی‌پی‌اسی یک امکان تاکتیکی بسیار مهم برای پلیس است.
هزینه این سیستم برای نصب بر روی خودروی پلیس 5000 دلار و هر گلوله آن 500 دلار است.
........................................
خبر: تبلت شکلاتی گوگل در راه است

بعد از لو رفتن تصویر و قیمت گوشی جدید گوگل روی سایت رسمی گوگل پلی، باز هم این شرکت یکی دیگر از محصولات خود را برای چند دقیقه روی سایت گوگل پلی فرستاد اما این بار تبلتی با طعم شکلات.
گویا گوگل تصمیم دارد تک تک محصولات جدیدش را برای چند لحظه برروی سایت رسمی گوگل پلی ارسال کند. تصویری که جدیدا برروی سایت گوگل پلی رفت، از آمدن تبلتی خبر می‌داد که اندازه صفحه‌نمایش آن 25 سانتی‌متر (10 اینچ) بود و سیستم عاملش بوی شکلات می‌داد.
بعد از نکسوس 5 نوبت به تبلت جدید گوگل یعنی نکسوس 10 رسیده اما به نظر می‌رسد گوگل با اینکار به دنبال جلب نظر افراد به سمت محصولات خود است. در این بین یکی از افشا کنندگان معروف دنیای فناوری که evoleaks نام دارد، از رونمایی نکسوس 5 در چهارشنبه هفته آینده خبر داده است.
اما مشخصاتی که از تبلت جدید گوگل روی سایت گوگل پلی به نمایش گذاشته شد، نشان می‌دهد که این تبلت وضوحی بالاتر از FullHD دارد و صفحه‌نمایش آن مجهز به فناوری ضد خش شده است.
دوربین این تبلت جدید یک دوربین هشت مگاپیکسلی است و علاوه بر این دوربین، یک دوربین ثانویه در بالا صفحه‌نمایش این تبلت به چشم می‌خورد که وضوح 2.1 مگاپیکسل را به کاربرانش ارائه می‌دهد.
نکسوس 10 همچنین مجهز به یک حافظه رم سه گیگابایتی است که وظیفه‌ی انتقال اطلاعات بین دیسک سخت و پردازنده 2.3 گیگاهرتزی این دستگاه را برعهده دارد.
همچنین در اطلاعات درج شده در سایت گوگل وزن این تبلت 584 گرم عنوان شده است. این تبلت از سیستم عامل جدید گوگل یعنی اندروید 4.4 یا همان کیت‌کات بهره می‌برد.
........................................
خبر: Galaxy S5 اعجوبه تلفن های همراه

ویژگی جدید دیگر این تلفن همراه استفاده از پردازشگر جدید سامسونگ در آن موسوم به ExynosExynos 5 Octa است. ابن پردازشگر جدید بر پایه پردازنده های 64 بیتی رایانه های معمولی ساخته شد و دارای سرعت فوق العاده بالایی می باشد. 
ویژگی جدید دیگر این تلفن همراه استفاده از پردازشگر جدید سامسونگ در آن موسوم به ExynosExynos 5 Octa است. ابن پردازشگر جدید بر پایه پردازنده های 64 بیتی رایانه های معمولی ساخته شد و دارای سرعت فوق العاده بالایی است.
تلفن همراه گلکسی اس 5 با ویژگی های باور نکردنی تولید خواهد شد.
پس از عرضه گلکسی ای 4 توسط سامسونگ و قرار دادن حسگرهای مختلف به همراه سخت افزاهای قدرتمند روی آن و شروع تحولی در صنعت تلفن های همراه هوشمند،حالا این شرکت قصد دارد تا یک محصول چالش برانگیز دیگر تولید کند.
محصول جدید سامسونگ نیز یک اسمارت فون است که گلکسی اس 5 نام دارد.این تلفن همراه با حسگر تشخیص اثر انگشت ساخته می شود و کاربر می تواند آن را با اثر انگشت خود قفل کند.
ویژگی جدید دیگر این تلفن همراه استفاده از پردازشگر جدید سامسونگ در آن موسوم به ExynosExynos 5 Octa است. ابن پردازشگر جدید بر پایه پردازنده های 64 بیتی رایانه های معمولی ساخته شد و دارای سرعت فوق العاده بالایی است.
اما آخرین ویژگی فاش شده از گلکسی اس 5 که آن را به یک اعجوبه در صنعت تلفن های همراه تبدیل می کند استفاده ار رم 4 گیگابایتی روی آن است.پیش بینی شده تا این محصول در سال 2014 وارد دنیای فناوری شود.
........................................
خبر: عمر کوتاه باتری در برخی از "گوشی های جدید آیفون"
 
شرکت اپل تایید کرد که تعداد کمی از گوشی های هوشمند iPhone 5s دارای مشکلی به نام تخلیه سریع باتری هستند.
تعدادی از گوشی های جدید شرکت اپل به سرعت باتری خالی می کنند که به گفته سخنگوی اپل، مشکل تولید، دلیل اصلی این مسئله است.
وی تعداد دستگاهها را بسیار کم اعلام کرد و گفت که بدلیل این مشکل، باتری این دستگاه ها مدت طولانی تری زمان برای شارژ کامل می گیرند و یا دوام باتری آنها کاهش یافته است. اپل در جستجوی کاربرانی می باشد که با این مشکل مواجه شده اند. آنها دستگاه مشکل دار را تعویض می کنند.
........................................
خبر: به زودی تلویزیون ها و یخچال های سامسونگ با هم صحبت خواهند کرد

طرفداران اینترنت اشیا مدت ها منتظر عملی شدن چنین ارتباطاتی میان وسایل پرکاربرد خانه بودند، ولی به ندرت پیش می آمد که یک شرکت بزرگ و یا یک تولید کننده عمده به وضوح در این مسیر گام بردارد.
بالاخره سامسونگ اولین قدم را در جهت تحقق اینترنت اشیا برداشت، و SDK تلویزیون هوشمند جدید خود را در کنفرانسی که در سانفرانسیسکو برگزار کرد، در اختیار توسعه دهندگان قرار داد.
تلویزیون های هوشمند جدید سامسونگ قادر خواهند بود، آخرین وضعیت یخچال، ماشین لباسشویی و کولر را مستقیما در نمایشگر خود نشان دهند. به طور مثال به ما بگویند که ماشین لباسشویی در فرایند شستن لباس ها در چه مرحله ای است، یا این که آیا کسی در یخچال را باز کرده یا خیر. حتی به آسانی می توان جهت باد کولر را، در هنگام تماشای فیلم، از طریق تلویزیون تغییر داد. احتمالا در گام های بعدی این تلویزیون ها قادر خواهند بود با چراغ های خانه و یا محصولات خانگی سایر تولید کنندگان هم ارتباط برقرار کنند.
طرفداران اینترنت اشیا مدت ها منتظر عملی شدن چنین ارتباطاتی میان وسایل پرکاربرد خانه بودند، ولی به ندرت پیش می آمد که یک شرکت بزرگ و یا یک تولید کننده عمده به وضوح در این مسیر گام بردارد. از طرف دیگر، اسمارت تی وی ها یا همان تلویزیون هایی که با پسوند هوشمند به بازار عرضه می شدند، همه چیزی در آن ها یافت می شد، جز هوش. اما این بار گویا سامسونگ به طور جدی وارد این عرصه شده، و در نظر دارد بار دیگر نوآوری و پیشتاز بودن خود را به رخ رقبا بکشد و کم کم یک سبک زندگی جدید را نیز به تصویر در آورد.
سامسونگ در بازار تلویزیون ها دست بالا را دارد، به طوری که گفته می شود این شرکت سال گذشته 53 میلیون تلویزیون فروخته. در حالی که تماشای آنلاین ویدیو از طریق تلویزیون ها هنوز جا نیافتاده، با این حال نزدیک به 20% صاحبان تلویزیون های هوشمند سامسونگ در ایالات متحده آمریکا از این قابلیت تلویزیون ها استفاده می کنند. بنابراین همه چیز برای سامسونگ آماده است تا در این بازار جدید وسایل خانگی متصل به هم، از رقبا پیشی بگیرد.
........................................
خبر: PHP.net در لیست سیاه گوگل

API مرور امن گوگل مدعی است كه این وب‌سایت مشهور در حال انتشار بدافزار است.
API مرور امن گوگل، كه یك سرویس لیست سیاه امنیتی است كه در مورد وب‌سایت‌های مشكوك هشدار می‌دهد، سایت php.net را در فهرست سایت‌های مشكوك قرار داده است.
در نتیجه كاربران كروم و فایرفاكس كه می‌خواهند این سایت را مشاهده نمایند، یك هشدار ترسناك را دریافت می‌كنند.
PHP یك زبان اسكریپت نویسی سمت سرور بسیار مشهور است و PHP.net صفحه خانگی آن به شمار می‌رود. بنیان گذار PHP (راسموس لردورف) ادعا كرده است كه این یك تشخیص اشتباه بوده است.
جزئیات ارائه شده توسط گوگل شامل اطلاعات ذیل می‌باشد:
از ۱۶۱۳ صفحه تست شده این سایت در ۹۰ روز گذشته، ۴ صفحه مشكوك به دانلود و نصب نرم‌افزار مخرب بدون رضایت كاربر بوده‌اند. آخرین تاریخ مشاهده این سایت توسط گوگل ۲۴ اكتبر بوده است و آخرین محتوای مشكوك در روز ۲۳ اكتبر بر روی این سایت یافت شده است.
نرم‌افزار خرابكار حاوی ۴ تروجان بوده است.
نرم‌افزار خرابكار بر روی ۴ دامنه شامل cobbcountybankruptcylawyer.com/، stephaniemari.com/ و northgadui.com میزبانی شده است
به نظر می‌رسد كه ۳ دامنه شامل stephaniemari.com/، northgadui.com/ و satnavreviewed.co.uk/ به عنوان واسطه برای انتشار بدافزار در میان بازدیدكنندگان این سایت كار می‌كنند.
تحلیل‌های Netcraft به این نكته اشاره كرده است كه ممكن است PHP.net مورد سوء استفاده قرار گرفته باشد. و فایل‌های مخرب مزبور از PHP حذف شده‌اند.
.......................................
خبر: ویروسی که خودپردازها را خالی می‌کند!

به تازگی بدافزار خطرناکی با آلوده کردن دستگاه‌های خودپرداز بانکی در مکزیک تعدادی از این دستگاه‌ها را در کشورهای انگلیسی‌زبان نیز آلوده کرده است.
تحقیقات شرکت امنیتی سمانتک نشان می دهد این بدافزار ارتقا یافته که Ploutus نام دارد، دارای دو نسخه است و البته برای نصب آن از شیوه های قدیمی استفاده می شود.
بدین منظور باید سی دی آلوده به این بدافزار در داخل دستگاه های خودپرداز مجهز به سیستم عامل ویندوز اجرا شود. بنابراین طراحان این بدافزار خودپردازهایی را هدف قرار می دهند که در مناطق دورافتاده نصب شده باشند و دسترسی به آنها ساده باشد.
نسخه اولیه این بدافزار پس از نصب یک رابط کاربری گرافیکی را به نمایش می گذارد وکنترل ان با استفاده از صفحه کلید نیز ممکن است. بدافزار مذکور که برای مدل های خاصی از خودپردازها با چهار جایگاه قرارگیری پول نقد طراحی شده بعد از محاسبه میزان پول موجود به طور مکرر درخواست دریافت پول صادر می کند تا سرانجام تمامی پول های موجود تخلیه شود. البته اگر پول یکی از جایگاه ها از میزان خاصی کمتر باشد از برنامه ریزی برای تخلیه پول ان خودداری می شود.
بررسی‌ها نشان می‌دهد طراحان این بدافزار اطلاعات خود در مورد ویژگی های نرم افزاری و سخت افزاری خودپردازهای مورد نظرشان داشته اند. کدنویسی اولیه این بدافزار به زبان اسپانیایی صورت گرفته و با ترجمه آن به انگلیسی در نسخه جدید در کشورهای انگلیسی زبان هم قابل استفاده است.
سمانتک به بانک‌ها توصیه کرده با تغییر شیوه بوت خودپردازها کاری کنند تا اجرای آنها تنها از از طریق هارددیسک‌ها و نه سی‌دی ها، دی وی دی ها و حافظه های فلاش انجام شود.
........................................
خبر: گوگل سرویس SMS و MMS می‌دهد
گوگل که به تازگی برنامه Hangouts را برای جی‌میل ارائه کرده، امکان ارسال پیامک و فایل‌های GIFرا به این سرویس اضافه کرده است.
گوگل اعلام کرده که کاربران می‌توانند علاوه بر پیامک، فایل‌های متحرک با فرمت GIF را نیز ارسال کنند و هنگام تبادل پیام به سادگی مکان خود را به اشتراک بگذارند.
کلید اشتراک مکانی در این سرویس موقعیت کاربر را روی نقشه گوگل نمایش می‌‌دهد.
به این ترتیب لازم نیست برای ارسال پیام آنی و پیامک از سرویس‌های متفاوتی استفاده کرد. البته هنوز مشخص نیست که این سرویس با Google Voice تلفیق می‌شود یا نه.
از سوی دیگر گوگل در حال بهینه‌سازی سرویس Hang out است تا امکان خودکار تماس‌های تصویری را به آن اضافه کند. به این ترتیب با قرار گرفتن جلوی دوربین می‌توان به مکالمه با مخاطبان جی‌میل پرداخت و این سرویس به شکل خودکار کم و زیادی نور محیط یا شرایط آن را تنظیم می‌کند.
........................................
خبر: شناسایی مواد منفجره با امواج صوتی

مبتکران به شیوه نوینی برای جمع آوری اطلاعات از راه دور با استفاده از امواج صوتی دست یافته اند که می تواند به تشخیص و شناسایی بمب های دست ساز و وسایل منفجره کمک کند.
شناسایی بمب در حال حاضر با کمک سگ، زنبور عسل، دستگاه های پرتو ایکس و دیگر ابزارها انجا می شود.
داگلاس آدامز مجری این طرح در زمان عرضه شیوه خود در نشست انجمن سیستم های دینامیک و کنترل مهندسی مکانیک گفت: در روش های موجود باید کاربر به فرد یا شیئی مظنون بسیار نزدیک شود.
وی افزود: اما ایده پروژه ما، ساخت سیستمی بود که بتوان از فاصله دور و با حفظ ایمنی، بمب را شناسایی کرد.
بر اساس این گزارش، سیستم ارائه شده وی از پرتو صوتی و تجهیزاتی موسوم به نوسان نگار لیزی استفاده می کند. در این سامانه از پرتو صوتی برای وسایل بالقوه انفجاری و از نوسان نگار برای اندازه گیری حرکت دستگاه به منظور تشخیص آنچه که درون آن است استفاده می شود.
ادامز اظهار داشت : ما از نوسان نگاری لیرزی که برای بازرسی غیر مخرب مواد و ساختارها ابداع شده است استفاده می کنیم که به خوبی امتحان خود را پس داده است.
وی با استفاده از این شیوه، تفاوت بین یک محفظه خالی، یک محفظه پر شده با آب و محفظه دارای مواد سفالی را از دور نشان داد.
........................................
خبر: گزارش هشدارآمیز استفاده کودکان از گجتهای جدید

نتایج یک گزارش جدید نشان می دهد که تقریبا یک سوم از کودکان استفاده از تلفن های هوشمند و یا تبلتها را پیش از صحبت کردن یاد می گیرند.
حدود 29 درصد کودکان استفاده از گجتها را وقتی یاد می گیرند که هنوز نمی توانند یک جمله کامل ادا کنند و 70 درصد از آنها تا رسیدن به سن ابتدایی در استفاده از این گجتها ماهر می شوند.
این گزارش همچنین نشان می دهد که تا زمانی که کودکان 9 ساله می شوند به طور متوسط 116 پیام متنی و 85 نامه الکترونیکی ارسال کرده اند.
57 درصد از والدین به رغم این که اعتقاد دارند فرزندشان از استفاده از فناوری سود می برند هنوز هم نگران ایمنی آنها در هنگام استفاده از گجتها هستند.
این نظرسنجی که از سوی گروه رسانه ای عقل مشترک انجام شده نشان می دهد که 38 درصد از کودکان زیر 2 سال از گجتهایی چون آی فونها یا کیندلها برای بازی یا تماشای فیلم استفاده کرده اند.
در سال 2011 همین آمار تنها به 10 درصد می رسید.
محققان اظهار داشتند که نتایج این تحقیق نشان دهنده یک تغییر بنیادین در شیوه مصرف رسانه توسط کودکان است که باید ندای بیدار باش برای والدینی باشد که برای سرگرم کردن کودکانشان رو به گجتها می آورند اما با این کار به آنها صدمه می زنند.
توصیه کنونی آکادمی سلامت کودکان در آمریکا این است که کودکان زیر دو سال نباید از این نوع گجتها استفاده کنند.
جیم استویر از گروه رسانه ای عقل مشترک اظهار داشت کودکانی که حتی نمی توانند راه بروند به سمت تلویزیون می روند و با انگشت خود حرکاتی چون کارکردن روی آی پد و آی فون را تقلید می کنند.
این تحقیق سرعتی را که موبایلها و سایر گجتها به جزئی از زندگی حتی زندگی کودکان تبدیل می شود نشان داده و نتایج آن را با یک تحقیق مشابه در سال 2011 مقایسه کرده است.
در سال 2011 ، 38 درصد از کودکان زیر هشت سال از یک تلفن و یا کیندل استفاده می کردند اما امروز این آمار در مورد کودکان زیر دو سال صادق است.
در سال 2011، حجم زمانی که کودکان زیر هشت سال روی تلفن و یا تبلت سپری می کنند تنها 5 دقیقه در روز بود اما امروز این رقم به 15 دقیقه رسیده است.
این تحقیق با عنوان "صفر تا هشت: استفاده کودکان از رسانه در سال 2013" براساس نظر سنجی در آمریکا از 1463 کودک زیر هشت سال انجام شده است.
به رغم افزایش استفاده از گجتها، تلویزیون هنوز هم در صدر رسانه هایی قرار دارد که توسط کودکان مورد استفاده قرار می گیرند.
........................................
خبر: فروش دوچرخه در اروپا از اتومبیل پیشی گرفت

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد با کاهش فروش اتومبیلها در اروپا، دوچرخه به شیوه محبوب حمل و نقل در کشورهای مختلف اروپایی تبدیل شده است.
براساس گزارشهای منتشر شده فروش دوچرخه ها در 23 کشور اروپایی افزایش چشمگیری یافته است اما بلژیک و لوکزامبورگ تنها کشورهایی هستند که با این روند مقابله می کنند.
سال گذشته تعداد دوچرخه های فروخته شده در ایتالیا بیشتر از اتومبیل بود که این امر برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم صورت گرفت.
در سال 2012 تعداد 3 میلیون و 66 هزار دوچرخه در بریتانیا فروخته شده و تعداد اتومبیلهای فروش رفته در همین دوره 2 میلیون و 45 هزار دستگاه بوده است.
درمیان این کشورها رومانیایها بیشترین علاقمندان و طرفداران به دوچرخه بوده اند چرا که در مقابل هر 5 دوچرخه یک اتومبیل در این کشور به فروش رفته است.
محققان از جمله لارن فرایر به این نتیجه رسیده اند که این روند در کشور اسپانیا که مردم آن به افرادی علاقمند به اتومبیل شهرت دارند برای نخستین بار است که مشاهده می شود.
در این تحقیق فروش دوچرخه و اتومبیل در 27 کشور اروپایی مقایسه شده است. قبرس و مالت بلافاصله از دور خارج شدند چرا که اطلاعات درباره ثبت اتومبیلهای جدید در این کشورها در دسترس نبود.
تنها کشورهایی که این روند در آنها مشاهده نشد بلژیک و لوکزامبورگ بودند که میزان فروش اتومبیل نسبت به دوچرخه در این کشورها بیشتر برآورد شده است.
انجمن تولید کنندگان اتومبیل در اروپا در ماه ژوئیه اعلام کرد که ثبت خودروهای جدید در ماه ژوئن کاهش 6.3 درصدی داشته است.
فروش اتومبیل در شش ماه اول سال 2013 به 6.44 میلیون دستگاه رسید که در مقایسه با همین دوره سال قبل کاهش 6.7 درصدی داشته است.
........................................
خبر: فرآورده های لبنی مهمترین راه انتقال تب مالت

پنجمین همایش کشوری بروسلوز یا تب مالت با حضور دکتر پیوندی رئیس دانشگاه و جمعی از متخصصان هفتم آبان ماه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز به کار کرد.
در افتتاحیه این همایش سه روزه دکتر علی اصغر پیوندی رئیس دانشگاه و رئیس پنجمین همایش کشوری بروسلوز حفظ و ارتقای سطح سلامت جامعه را از جمله وظایف نظام سلامت برشمرد و اظهار داشت: این همایش علاوه بر مرور دانستنی های سابق پزشکان، منجر به آشنایی با یافته های جدید می شود که با بکارگیری آنها می توانیم این معضل بهداشتی و درمانی را در جامعه کاهش داده و سبب ارتقای سلامت جامعه شویم.
وی افزود: بیماری بروسلوز یا تب مالت بیماری اندمیکی در ایران است که در شمال، شمالغرب و غرب کشور شیوع بیشتری دارد. بررسی این بیماری با توجه به این که یک بیماری عفونی شایع و رایج در کشور محسوب می شود و همچنین مسایل اقتصادی از بعد امنیت غذایی و دامی را تحت الشعاع قرار می دهد حایز اهمیت است.
پیوندی با اشاره به مشترک بودن بیماری بروسلوز بین انسان و دام گفت: تاثیرات اقتصادی و امنیت غذایی اهمیت بیماری بروسلوز را دو چندان می کند زیرا می تواند سلامت و اقتصاد ما تحت تاثیر این بیماری آندمیک قرار گیرد. بروسلوز می تواند آسیبهای جدی را به امنیت غذایی و اقتصاد وارد کند و سبب کاهش ارتباطات دامی بین کشورها شود بنابراین برخورد جدی تری را می طلبد.
وی ضمن ابراز تاسف از عدم وجود آمارهای دقیق و مشخص در کشور درخصوص بروسلوز تاکید کرد: داشتن آمار و اطلاعات اولیه نقش مهم و اساسی در برنامه ریزی دقیق  و سیاستگذاری نظام سلامت دارد .
دکتر پیوندی با اشاره به تشخیص دشوار این بیماری به دلیل شباهت با سایر بیماریهای عفونی اظهار داشت: بروسلوز بعد از سل یک بیماری هزار چهره است که تشخیص آن را در برخی موارد دشوار می کند. مزمن بودن و عود بیماری و عوارض آن نیز معضلات زیادی را برای فرد و نظام سلامت ایجاد می کند و از جنبه های بهداشتی و اقتصادی آسیب وارد می کند.
رئیس دانشگاه انتقال بیماری از طریق شیر و فرآورده های لبنی و ترشحات مستقیم را مهمترین راه انتقال بیماری عنوان کرد و افزود: با وجود تمام بحثها در برخی کشورها نظیر سوئد و نروژ برنامه ریزی دقیق منجر به ریشه کنی بیماری بروسلوز شده است.
وی وضعیت دامداری ، نوع دامداری ، سلامت و بهداشت دامداریها، سطح بهداشت عمومی و آموزش دست اندرکاران کنترل بیماری را از جمله عوامل موثر در پیشگیری بیماری برشمرد و افزود: در خصوص این بیماری اگر تعامل سازنده ای بین وزارت بهداشت و ارگانهای درگیر سلامت نظیر جهادکشاورزی و سازمان دامپزشکی وجود نداشته باشد مطمئنا موفق به کنترل بیماری نخواهیم شد.
دکتر مسعود مردانی دبیر همایش نیز در این مراسم با اشاره به برگزاری دوسالانه این همایش تخصصی توسط مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اظهار داشت: 150 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که 14 مقاله بصورت سخنرانی و حدود 40 مقاله نیز بصورت پوستر ارایه خواهد شد. همچنین در هفت پانل تخصصی با حضور اساتید داخلی و خارجی موضوعات مختلف در خصوص بیماری بروسلوز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
دکتر شیرزادی رئیس اداره کنترل بیماریهای مشترک مرکز مدیریتهای بیماریهای وزارت بهداشت نیز در این همایش ضمن ارایه آخرین آمار کشوری و وضعیت جهانی این بیماری ، مهمترین اقدام در پیشگیری و کاهش بروز بیماری را آموزش بهداشت عمومی عنوان کرد.
دکتر شیرزادی افزود: متاسفانه گرایش جامعه به استفاده از فرآورده های لبنی غیرپاستوریزه افزایش یافته است که این امر یک هشدار و به معنای افزایش ابتلای به بیماری است که اطلاع رسانی و آموزش عمومی در این خصوص را می طلبد. بیشترین موارد ابتلا به بیماری در استانهای لرستان، همدان، آذربایجان غربی، مرکزی و کردستان بوده است.
........................................
خبر: وجود رادارهای خاص مغزی در انسان برای مشاهده مارها

وجود مار موجب ترس در میمون و انسان ها می شود و اکنون دانشمندان سلول های مغزی خاصی را کشف کرده اند که در صورت وجود مار به سرعت فعال شده و به نخستی ها هشدار می دهد.
تحقیقات منتشر شده در نشریه ساینس ، از شواهد جدیدی پرده برمی دارد که نشان می دهد نخستی ها مهارت های بینایی را تکامل داده اند که آنها را به دیدن سریع مارها، قادر ساخته و موجب می شود از خطری که مارها در جنگل ایجاد می کنند بگریزند.
"لین ایزبل" استاد انسان شناسی دانشگاه کالیفرنیا دیویس گفت: این یافته تاییدی است بر این که مارها برای تکامل نخستی ها بسیار مهم هستند.
در مغز نورون های خاصی وجود دارد که به طور گزینشی به تصاویر مار واکنش نشان می دهد. تعداد این نورون ها در مقابل نورون هایی که به تصاویر چهره، دست یا اشکال هندسی واکنش نشان می دهد، بیشتر است.
"کوان وان لی" از دانشگاه تویاما و محققان دانشگاه برزیلیا می گویند مار سریع ترین و قوی ترین واکنش را در نخستی ها بر می انگیزد.
این مطالعه با استفاده از دو میمون جوان که در مزرعه ملی میمون در ژاپن متولد شده اند انجام شده است. محققان معتقدند این میمون ها پیش از این آزمایش هیچ شانسی برای مواجه با مارها نداشتند.
دانشمندان با توسل به شیوه های جراحی، میکروالکترودهایی را در بخشی از مغز موسوم به پولوینار که در توجه بصری دخیل است و تصاویر تهدید کننده را به سرعت پردازش می کند، کاشتند.آنها تصاویر رنگی مختلفی را روی نمایشگر رایانه به میمون ها نشان دادند از جمله مارها را در موقعیت های مختلف، چهره میمون های تهدید شده، تصاویری از دست میمون ها و تصاویر ساده ای مانند ستاره یا مربع.
مشاهده مارها موجب فعال شدن سریع واکنش های ترس در میمون ها شد که با آنهایی که در واکنش با سایر تصاویری که مشاهده می کردند، ناموازی بود.
محققان دریافتند وقتی میمون دستکم یکی از این انواع تصویر را مشاهده کنند، حدود 100 نورون در مغزش فعال می شوند در حالی که 40 درصد - بیشترین واکنش - نسبت به مارها صورت گرفت.
پس از مار، دیدن تصویر چهره با 29 درصد فعالیت نورونی بیشترین واکنش بصری را در مغز میمون ها ایجاد کرد.
محققان مدتهاست می دانند نخستی ها توانایی مرموزی در دیدن مارها دارند حتی در محیط های شلوغ و بهم ریخته، این داده ها پاسخ جدیدی به سوال چرایی این امر است. دید و بینایی امری است که نخستی ها را از دیگر پستانداران جدا می کند و ساختارهای بسیاری در مغز ما به بینایی اختصاص یافته است.

........................................
خبر: تبلت كودكانه سامسونگ عرضه شد

این تبلت از سری Tab با نام Galaxy Tab 3 Kids معرفی شده و قرار است ماه آینده با قیمت 230 دلار به بازار عرضه شود. 
 سامسونگ از یک تبلت هفت اینچی رونمایی کرده که ویژه کودکان طراحی و تولید شده است.
به نظر می‌‌رسد سن استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی همچون تبلت و موبایل کاهش یافته تا آنجا که تعداد زیادی از کودکان پیش از اینکه بتوانند صحبت کنند، از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند.
از این رو بسیاری از تولیدکنندگان درصدد برآمده‌اند دستگاه‌هایی ویژه کودکان طراحی و تولید کنند.
بر این اساس سامسونگ هم از تبلت هفت اینچی خود ویژه کودکان رونمایی کرده است.
این تبلت از سری Tab با نام Galaxy Tab 3 Kids معرفی شده و قرار است ماه آینده با قیمت 230 دلار به بازار عرضه شود.
بر اساس گزارش سامسونگ، Tab 3 Kid مبتنی بر سیستم‌عامل آندروید است و از صفحه نمایش هفت اینچی با الگوهای کنترل، برنامه‌های آموزشی و سرگرمی بهره می‌برد.
این دستگاه حاوی محتواهای کودکانه شامل نرم‌افزارها، کتاب، فیلم و موسیقی است و کاربران می‌توانند به مدت یک سال به شکل رایگان از فروشگاه Google Play برنامه‌هایی ویژه کودکان دانلود کنند.
........................................
خبر: دیگر لنگر کشتی ها باعث قطعی اینترنت نمی شود

کابل جاسک-فجیره، تا همین چندوقت پیش تنها درگاه اینترنتی کشور بود که با کوچکترین ضربه لنگر کشتی‌ها، کل اینترنت کشور دچار اختلال می‌شد!
کابل جاسک – فجیره که از آن به عنوان قدیمی‌ترین کابل اینترنتی کشور یاد می‌شود، این روزها تقریبا از مدار خارج شده و تنها ظرفیت بسیار کمی از آن برای مکالمات voice مورد استفاده قرار می‌گیرد.
حسن کریمی - مدیر کل مهندسی عملیات شبکه دیتای شرکت ارتباطات زیرساخت - در این زمینه اظهار کرد: این مسیر تقریبا از مدار خارج شده و تنها اما بسیار اندکی از آن برای ارتباطات پایه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: ظرفیت کابل‌های اینترنتی معمولا با واحد STM۶۴ سنجیده می‌شود که به عبارتی دیگر می‌توان گفت که بر روی هر کابل ۶۴، STM۱ دایر می‌شود. اما اکنون از ظرفیت کابل جاسک – فجیره اکنون تنها یک یا دو STM۱ آن فعال است. در حالی که این کابل قبلا به‌طور کامل زیر بار بود.
کریمی در پاسخ به این سوال که با توجه به وضعیت این کابل و قطعی‌های مختلفی که برای آن ایجاد می‌شود، اکنون اختلالی در کار آن ایجاد نمی‌شود توضیح داد: از آنجا که ما مسیر‌های متعددی داریم و ظرفیت بهره‌برداری از این مسیر بسیار اندک است در بخش VOICE که اکنون این کار برای آن مورد استفاده قرار گرفته هیچ‌گونه قطعی و اختلالی به وجود نمی‌آید و حتی اگر این کابل دچار مشکلی شود بلافاصله ظرفیت آن از طریق یکی از مسیر‌های دیگر تامین می‌شود.
کابل جاسک-فجیره که زمانی تنها درگاه اینترنتی کشور بود و هربار برای آن مشکلی ایجاد میشد کل اینترنت کشور دستخوش اختلال می شد.
پیش از این مسوولان شرکت ارتباطات زیرساخت که مسئولیت تامین پهنای باند اینترنت کشور را برعهده دارند اینگونه اعلام کرده بودند که این کابل عمر مفید خود را طی کرده است چرا که طی سال‌های گذشته بارها قطع شده و هر بار برای وصل مجدد مفصل جدیدی به آن اضافه شده که این مفاصل درنهایت موجب کاهش طول این کابل شده‌اند.
به دنبال اتصال این مفاصل طول این کابل کمی کاهش یافته و در نتیجه ارتفاع آن از کف دریا افزایش یافته بود. به همین دلیل در موارد متعدد ممکن بود زمان لنگر انداختن کشتی‌ها این کابل صدمه ببیند. در نتیجه تمام این موارد و در شرایطی که درگاه‌های متعدد دیگری نیز راه‌اندازی شده، مسئولان تصمیم به تخلیه بخش عمده این کابل گرفته‌ و مسیرهای جدیدی را جایگزین آن کرده‌اند.
در سال های گذشته این کابل تنها مسیر اینترنتی کشور به شمار می رفت و از آنجا که این کابل در زیر دریا قرار داشت در موارد متعدد موضوعاتی مانند لنگر انداختن کشتی ها باعث قطعی آن وایجاد قطعی و اختلال اینترنت در کشور می شد اما حال با افزودن مسیرهای متعدد اینترنتی مسئولان شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان متولیان اصلی تامین اینترنت کشور این گونه می گویند که از این پس دیگر کاربران شاهد قطعی های سراسری اینترنت نخواهند بود.
........................................
خبر: طراحی مفهومی هواپیمای150نفره ایرانی تاپایان سال

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به آغاز فاز طراحی مفهومی هواپیمای 150 نفره ایرانی از پاییز سال گذشته ابراز امیدواری کرد با اتمام این طرح تا سال 94 فناوری‌های کلیدی ساخت هواپیماهای مسافربری 100 تا 150 نفره فراهم شود.
دکتر رهایی در حاشیه گردهمایی طرح کلان ملی توسعه فناوری‌های کلیدی هواپیمای مسافربری 100 تا 150 نفره که صبح چهارشنبه در تالار فارابی این دانشگاه برگزار شد اظهار داشت: از آغاز اجرای این طرح کلان ملی که با محوریت دانشگاه صنعتی امیرکبیر و همکاری دانشگاه های علم و صنعت، صنعتی اصفهان و پارک علم و فناوری فارس و توان علمی سایر دانشگاه‌های کشور در حال پیگیری است حدود 14 ماه می گذرد که در حال حاضر در فاز اول(طراحی مفهومی) هستیم که امید می رود طبق زمان بندی اولیه تا پایان امسال به پایان برسد.
وی در پاسخ به این سوال که این هواپیما مشابه کدام یک از نمونه های هواپیماهای مسافربری موجود است، گفت: این هواپیما نزدیک به نمونه های ایرباس است.
رهایی تصریح کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر هزار وظیفه را در قالب این طرح برعهده گرفته و حدود 100 نفر از اساتید و دانشجویان دانشگاه در این طرح کلان ملی همکاری دارند.
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنین طی سخنانی در این گردهمایی با اشاره به تصویب 38 و نهایتا 40 طرح‌ کلان ملی در شورای عالی عتف در سال 91 گذشته اظهار داشت: طبق گزارش شورا طرح کلان توسعه فناوری های کلیدی هواپیمای 150 نفره با بیشترین پیشرفت در بین طرح های مصوب، پیشتاز است.
رهایی گفت: تعریف 40 طرح کلان ملی بر اساس اولویت‌ها خود یک موفقیت برای جامعه دانشگاهی و کشور است البته قرار شده تعداد طرح‌های کلان ملی به 100 طرح هم افزایش یابد.
وی خاطرنشان کرد: طرح کلان ملی توسعه فناوری های کلیدی هواپیمای مسافربری 150 نفره الگوی موفقی از همکاری سازمان صنایع هوایی با دانشگاه‌هاست که شکل‌گیری چنین همکاری بین دانشگاهی در قالب یک طرح کلان ملی در کنار صنعت در تاریخ دانشگاه‌های کشور بی‌سابقه است.
رهایی تصریح کرد: در راستای اجرای این طرح کلان ملی، طراحی بدنه و بال‌های هواپیما با همکاری پارک علم و فناوری فارس در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، طراحی موتور در دانشگاه علم و صنعت و مطالعات اویونیک در دانشگاه صنعتی اصفهان در حال پیگیری است که در هر دانشگاه 500 تا هزار وظیفه مشخص طراحی شده تا کار به دقت پیش رود.
وی خاطرنشان کرد: در روند اجرای طرح تلاش شده به استانداردهای این کار توجه جدی شود لذا تقریبا در تمام جلسات کمیته راهبری، متخصصانی از سازمان هواپیمایی کشوری شرکت داشته اند.
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پایان با اشاره به سهم ویژه این دانشگاه از طرح‌های کلان ملی که بالغ بر 16 طرح است از اجرای دقیق روند کنترل پروژه در مورد تمام این طرح‌ها خبر داد که به گفته وی مورد توجه وزارت علوم نیز قرار گرفته است.

نظرات : 0

ثبت نظر

75750