۱۴۰۳ جمعه ۲۱ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي يكشنبه 24 آذر ماه

..................................
مهارتهای ریاضی با تمرین حاصل می‌شوند

محققان نروژی اعلام کردند که چیزی به نام ژن ریاضیات وجود ندارد مسئله مهارت در ریاضیات تنها با تمرین به دست می آید.
دانشمندان دانشگاه نروژی علم و فناوری در تروندهایم اظهار داشتند که تحقیقات آنها نشان می دهد اگر کسی می خواهد به واقع عملکرد خوبی در تمام انواع ریاضیات داشته باشد باید تمرین کند، درغیر این صورت نمی توان به استعداد ذاتی در ریاضیات تکیه کرد.
نتایج تحقیقات برخلاف دیدگاه سنتی قرار می گیرد، چرا که برخی دیدگاه های قدیمی تصور می کنند که اگر کسی در ریاضیات عملکرد مناسبی دارد با این مهارت متولد شده است.
این تحقیقات که نشان می دهد ریاضیات یک مهارت اکتسابی است نه یک مهارت ذاتی می تواند بر نحوه تدریس ریاضیات تأثیرگذار باشد.
برای به دست آوردن این نتایج، محققان مهارتهای ریاضیات 70 نوجوان کلاس پنجمی را آزمایش کردند.
هرموندر زیموندسون روانشناس نروژی گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که در کاری موفق خواهیم بود که در آن تمرین بیشتری داریم. این مسئله همچنین از دیدگاه های جدید در عصب شناسی نیز پشتیبانی می کند. براساس این دیدگاه ها، ما با تمرین می توانیم شرایط عصبی خاصی برای خود فراهم کنیم.
نتایج این تحقیق در مجله " گزارشات روانشناختی" منتشر شده است.
خبر: رابطه استفاده از ظروف نچسب آشپزی و ابتلا به دیابت

دانشمندان بین سطح بالای ترکیب های پرفلورینات که به طور گسترده در ظروف نچسب آشپزی استفاده می شود با ابتلا به دیابت یک رابطه کشف کرده اند.
در یک تحقیق جدید که توسط گروهی از محققان دانشگاه آپسالا در سوئد انجام شده مشخص شده است که ترکیبات پرفلورینات سموم محیطی هستند و بین سطح بالای آنها در خون و ابتلا به دیابت یک رابطه وجود دارد.
این گروه تحقیقاتی پیش از پیش نشان داده بودند که بین سطح بالای سموم محیطی چون ترکیبات پرفلورینات (PCB)، حشره کشها ، فتالات و دیابت یک ارتباط وجود دارد.
پس از این تحقیق آنها به بررسی این موضوع پرداختند که آیا افزایش سطح سایر انواع سموم محیطی یا ترکیبات پرفلورینات به دیابت مرتبط است یا خیر.
ترکیبات پرفلورینات به طور گسترده در محصولات مصرفی و صنعتی متنوعی از جمله کفهای آتش نشانی، ظروف نچسب آشپزی، گریس و مواد ضد آب، واکس اسکی و لباسهای ضد آب به وفور وجود دارد.
در گروهی بیش از یک هزار زن و مرد 70 ساله ، سطح ترکیبات پرفلورینات در خون اندازه گیری و بررسی شد که آیا این افراد که ترکیبات پرفلورینات در خون آنها زیاد بود مبتلا به دیابت هستند یا خیر. نتایج این تحقیقات نشان داد که 114 نفر از این افراد با سطح بالای ترکیبات پرفلورینات مبتلا به دیابت هستند.
خبر: احتمال فروریزش کیهان قوت گرفت

دانشمندان با ترکیب معادله های ریاضی و درنظرگیری تعامل آنها به این نتیجه رسیدند که کیهان در آستانه فروریزش است و در نهایت به یک گوی کوچک، سخت و داغ تبدیل می شود. دانشمندان از مدتها قبل پیش بینی کرده بودند که دنیا یک روز فرو می ریزد، همه چیز را در خود فشرده می کند، درست شبیه ساختمانی که نمی تواند وزن خود را حفظ کند.
آنها اعتقاد دارند که دیر یا زود کیهان این شرایط را به وجود می آورد که هر ذره کوچکی در آن به شدت سنگین شود و همه مواد به یک گوی کوچک بسیار داغ و بسیار سنگین تبدیل می شوند.
براساس نظریه هیگز، یک مرحله گذار در یک دهم یک میلیاردم ثانیه پس از انفجار بزرگ شکل گرفته و موجب شده است که تغییری در بافت فضا - زمان به وجود آید. در طول این مرحله گذار، فضای خلاء با یک ماده نامرئی پر شده است که ما اکنون به آن میدان هیگز می گوییم. برخی از ذرات بنیادین با این میدان تعامل دارند و در این فرآیند انرژی می گیرند و این انرژی چیزی است که ما از آن با عنوان جرم یک ذره یاد می کنیم.
محققان با استفاده از معادله های ریاضی به این نتیجه رسیدند که میدان هیگز می تواند در دو حالت وجود داشته باشد، یکی از حالتهای شبیه ماده به صورت مایع یا جامد است و حالت دیگر این است که میدان هیگز میلیاردها برابر متراکم تر از چیزی است که دانشمندان تاکنون مشاهده کرده اند.
اگر این میدان فوق متراکم هیگز وجود داشته باشد در آن صورت یک حباب از این حالت می تواند به طور ناگهانی در یک نقطه مشخص از کیهان در هر زمانی به وجود آید، درست شبیه زمانی که آب می جوشد.
این حباب با سرعت نور گسترش یافته، وارد تمام فضا می شود و میدان هیگز را از حالتی که درحال حاضر در آن قرار دارد به یک حالت دیگر تبدیل می کند.  در نهایت همه این ذرات اگر داخل حباب باشند به جرمی بسیار سنگین تر می رسند و موجب می شوند که همه آنها با هم کشیده شده و مراکز بسیار سنگینی را شکل دهند.
فردریک کولدینک کراگ دانشجوی دکترا در مرکز کیهان شناسی و پدیده شناسی فیزیک ذرات در دانشگاه جنوبی دانمارک طی بیانیه ای گفت: نظریات و محاسبات بسیاری چنین مرحله گذاری را پیش بینی کرده است اما در محاسبات قبلی چند مسئله دارای عدم قطعیت است. اکنون ما محاسبات دقیقتری انجام داده ایم و به دو نتیجه رسیده ایم. نتیجه نخست این که دنیا در نهایت فرو می ریزد و احتمال این فروریزی بیشتر از چیزی است که محاسبات قبلی نشان می داد.
کراگ که خود یکی از نویسندگان مقاله ای با این موضوع است که در مجله فیزیک پرانرژی منتشر شده اظهار داشت که این مرحله گذار از جایی در کیهان آغاز می شود و از آنجا گسترش می یابد.
وی اظهار داشت که این احتمال وجود دارد که این فروریزی پیش از این از جایی آغاز شده و درحال حاضر درحال فرسایش بقیه کیهان است. شاید فروریزی آغاز شده باشد و شاید از نقطه ای بسیار دورتر از ما آغاز شود، نقطه ای با یک میلیارد سال فاصله. ما هنوز نمی دانیم.
محققان سه معادله اصلی را که پیش بینی یک مرحله گذار را مورد تأکید قرار داده ، بررسی کردند. آنها نشان دادند که این معادله ها چگونه می توانند بایکدیگر کار کرده و با هم تعامل داشته باشند. فیزیکدانها پس از کاربرد هر سه معادله احتمال یک فروریزی را در نتیجه یک مرحله گذار پیش بینی کرده اند که بزرگتر از زمانی بود که تنها از یک معادله استفاده می کردند.
نظریه فروریختن بزرگ (Big Crunch) اظهار می دارد که در یک نقطه بسط و گسترش جهان متوقف می شود و تمام مواد یکدیگر را جذب کرده و در نهایت به یک فضای کوچک ادغام می شوند.
براساس اظهارات کراگ، آخرین تحقیقات نشان می دهد که گسترش دنیا با سرعت رخ می دهد بنابراین دلیلی ندارد که از مشاهدات کیهان شناختی انتظار یک فروریزش را داشته باشیم. درحالی که آخرین محاسبات، فروریزش را پیش بینی کرده و احتمال آن را قوی تر از گذشته می داند اما هنوز هم این امکان وجود دارد که این مسئله اصلا رخ ندهد. اگر کیهان دربرگیرنده ذرات کشف نشده هستند، پایه کلی پیش بینی مرحله گذار از بین می رود به این معنا که نظریه فروریزش لغو می شود.
خبر: کشف شواهدی از بزرگترین فوران‌های آتشفشانی در تاریخ زمین
زمین‌شناسان دانشگاه بریگم یانگ شواهدی از تعدادی از بزرگ‌ترین فوران‌های آتشفشانی در طول تاریخ زمین را یافته‌اند.
این ابرآتشفشان‌ها امروزه فعال نیستند اما حدود 30 میلیون سال پیش، بیش از پنج هزار و 500 کیلومتر مکعب مواد معدنی در طول یک هفته و در نزدیکی محلی به نام Wah Wah Springs به بیرون پرتاب شد.
این فوران حدود پنج هزار برابر بزرگ‌تر از فوران کوه سنت‌هلن در سال 1980 بود.
اریک کریستیانسن، یکی از رهبران ارشد این مطالعه، گفت: در جنوب اوتا، انباشت‌های این فوران منفرد حدود 3.962 کیلومتر ضخامت داشته‌اند و این فوران قادر بوده هر نوع موجود زنده‌ای را در صدها مایل نابود کند.
دایناسورها پیش از این زمان منقرض شده بودند، اما حدود 25 تا 30 میلیون سال پیش، امریکای شمالی میزبان کرگردن‌ها، شترها، لاک‌پشت‌ها و حتی درختان نخل بوده و شواهد حیوانات و گیاهان باستانی توسط انباشت‌های آتشفشانی حفظ شده‌اند.
تیم علمی به رهبری میرون بست و کریستیانسن، ضخامت انباشت‌های جریان آذرآواری را اندازه گیری کردند.
آن‌ها از تاریخ‌گذاری رادیوسنجی، طیف‌سنجی فلورسنس اشعه ایکس و تحلیل شیمیایی مواد معدنی برای تایید این نکته بهره بردند که خاکستر آتشفشانی تماما از همان ابر فوران باستانی بودند.
آن‌ها دریافتند فوران Wah Wah Springs منطقه وسیعی را از مرکز اوتا گرفته تا مرکز نوادا و شمال شهر سدار دفن کرد.
دانشمندان حتی ردپاهایی از خاکستر را در نبراسکا یافتند.
افزون بر این، زمین‌شناسان دانشگاه بریگم یانگ شواهدی را از 15 ابرآتشفشان و 20 دهانه بزرگ یافته‌اند.
علی‌رغم اندازه عظیم آن‌ها، ابرآتشفشان‌ها میلیون‌ها سال است که از چشم انسان مخفی‌ مانده‌اند و فرسایش و از شکل‌افتادگی در دوران‌های بعدی آن‌ها را به طور عمده‌ای از چشم‌انداز حذف کرده است.
خبر: اصلاح ارتفاع ایستگاه فضایی بین‌المللی برای الحاق ایمن فضاپیمای روسیه

مدار ایستگاه فضایی بین‌المللی برای اطمینان از الحاق ایمن فضاپیمای روسیه در سال آینده، ارتقا پیدا کرد.
مقامات روسی اعلام کردند که ارتفاع ایستگاه فضایی در روز جمعه (22 آذر) با حدود 2.3 کیلومتر افزایش به 417.6 کیلومتر رسید.
این اصلاحیه برای اطمینان از الحاق ایمن فضاپیمای باری پروگرس M-22M روسیه در ایستگاه انجام شد که قرار است در روز پنجم فوریه (16 بهمن) به فضا پرتاب شود.
اصلاحات در مدار ایستگاه بین‌المللی بطور دوره‌ای برای جبران گرانش زمین و اطمینان از الحاق موفق فضاپیماها در آن انجام می‌شود.
رانشگرهای فضاپیمای پروگرس M-21M روسیه که در حال حاضر به ایستگاه متصل بوده، برای حدود 10 دقیقه روشن شد و این آزمایشگاه مداری را با سرعت حدود 1.3 متر در ثانیه به بالا می‌فرستاد.
خبر: باکتری که دارای حس لامسه است

دانشمندان معتقدند نوعی باکتری خاکی دارای حس لامسه است که به نیروها و انحناپذیری موجود در محیط رشدش، واکنش نشان می‌دهد.
مطالعات دکتر جیمز استراتفورد از دانشگاه نوتینگهام و دکتر سیمون پارک از دانشگاه ساری (surrey) نشان می‌دهد باکتری Bacillus mycoides که در سال 1842 کشف شد، به نیروها و انحنا در محیطی که در آن رشد می‌کند، واکنش نشان می‌دهد.
توانایی این میکروب برای پاسخگویی به تغییرات ریز در محیطش می‌تواند دارای کاربردهای کارآمد علمی، مهندسی و پزشکی باشد.
دکتر استراتفورد گفت: ما متوجه شدیم این باکتری در حال رشد به نارسایی‌های کوچک در محیط کشت جامد واکنش نشان می‌دهد و این امر تصادفی نبود.
این موجود در پاسخ به رشد بر روی سطوح انحنادار، ساختارهای گردابی‌شکل به اندازه دست انسان را بر روی سطح انحنادار ایجاد می‌کند و حتی می‌تواند به آسیب‌دیدگی واکنش نشان دهد.
خبر: تولید هیدروژل خارق‌العاده ترمیم‌کننده بافت‌های آسیب‌دیده استخوان
مهندسان زیستی دانشگاه رایس، داربست هیدروژل جدیدی را برای احیای بافت‌های استخوان ساخته‌اند که فعالیتش را به عنوان یک مایع آغاز می‌کند، سپس در بدن به جامد تبدیل شده و برای حذف دوباره از بدن به مایع تبدیل می‌شود.
این ماده در آزمایشگاه آنتونیوس میکوس در دانشگاه رایس طراحی شده و یک مایع حل‌شدنی در دمای اتاق است که می‌تواند به نقطه مورد نیاز در بدن تزریق شود.
در دمای بدن، این ماده به طوری آنی برای کمک به شکل‌گیری استخوان جدید و جایگزینی استخوان آسیب‌دیده به ژل تبدیل می‌شود.
این ژل به فضاهای سه‌بعدی نامنظم تبدیل می‌شود و پلت‌فرمی را برای کاربرد زیبایی‌شناسانه بافت ارائه می‌دهد.
قرار است این ژل به عنوان جایگزینی برای داربست‌های قابل کاشت از پیش‌ساخته‌شده عمل کند.
میکوس گفت: این فناوری پلت‌فرم جدید، به ارائه هیدروژل‌های تزریق‌شدنی، از لحاظ گرمایی واکنش‌پذیر و قابل‌جذب برای کارکردهای پزشکی احیا می‌پردازد.
فناوری مزبور امکان شکل‌گیری داربست‌ها به صورت موضعی و همچنین ارائه عوامل رشد و سلول های بنیادی در نارسایی‌های شکلهای آناتومیک پیچیده را با دخالت حداقلی جراحی امکان‌پذیر می‌کند.
آنچه این ماده جدید را که نام poly(N-isopropylacrylamide) یا PNiPAAm نام داشته، شگفت‌انگیز می‌کند، این است که چنین فناوری بینابینی به عنوان ابزار تحویل کارآمد برای عوامل رشد و سلول‌های بنیادی کارساز است.
جزئیات این ماده در مجله Biomacromolecules منتشر می‌شود.
خبر: مرئی‌سازی نامرئی‌ها در جراحی، با میکروسکوپ فراصوت
میکروسکوپ جدید فراصوت دانشمندان ژاپنی، نامرئی‌ها را برای جراحان مرئی می‌کند.
میکروسکوپ فراصوت موسسه فناوری تویوهاشی، فرکانس بالایی را بر روی یک جسم گسیل کرده و صوت منعکس‌شده را که توسط عدسی‌های آن دریافت می‌شود، به تصویری دو بعدی از جسم تحت بررسی تبدیل می‌کند.
میکروسکوپ‌های فراصوت دارای طیفی وسیع از کاربردها شامل تعیین حضور نواقص نامرئی در اجزای بکار رفته در خودرو، هوانوردی و صنایع ساخت‌وساز است.
درحال حاضر پروفسور نائوهیرو هوزومی از گروه مهندسی اطلاعات الکترونیک و برق موسسه فناوری تویوهاشی، در حال طراحی فناوری برای نظارت بر بافت زنده و سلولی برای اهداف پزشکی است.
در طول عمل‌های جراحی، پزشکان اغلب بافت‌ گرفته‌شده از بدن بیمار را برای یافتن بقایای احتمالی بیماری‌هایی مانند سرطان، بررسی می‌کنند.
به منظور انجام این کار، آسیب‌شناسان از یک میکروسکوپ نوری برای بررسی تکه‌ای از بافت گرفته‌شده از ناحیه سالم استفاده می‌کنند.
در این روش، آسیب‌شناسان به چندین ساعت و احتمالا چندین روز زمان برای بررسی بافت با هدف کشف وجود نواحی سرطانی نیاز دارند.
هوزومی گفت: با میکروسکوپ فراصوت، طیف صوت ناشی از بافت سرطانی تغییر می‌کند و این موضوع موجب تغییر در تصویر ارائه‌شده می‌شود.
وی ادامه داد: به جای انتظار یک‌ ساعته یا بیشتر، می‌توان بافت را تقریبا فورا مورد آزمایش قرار داد. همچنین به دلیل اینکه صدای منعکس‌شده بسته به نوع سرطان تغییر می‌کند، پزشک می‌تواند نوع بیماری را با استفاده از تصویر بررسی کند.
در حالی که میکروسکوپ نوری به ارائه یک تحلیل نسبی مبتنی بر مقایسه اشکال بافت‌های سالم و بیمار محدود می‌شود، روش فراصوت نتایج کمی را بر اساس ویژگی‌های صوتی بافت‌ها ارائه کرده و پایگاه‌ داده‌ای از اطلاعات را خلق می‌کند.
از این رو، پزشک می‌تواند از پایگاه داده برای مقایسه اطلاعات نمونه بافت بیمار استفاده کند و امکان سرطانی‌بودن آن را تشخیص دهد.
این نوع فرآیند به قراردادن بافت بر روی صفحه جهت بررسی در زیر میکروسکوپ نیاز دارد.
می‌توان از این سامانه در حال طراحی برای بررسی مستقیم شرایط بیمار بلافاصله پس از عمل جراحی و بدون نیاز به برداشت بافت استفاده کرد تا از این موضوع که هیچ سلول سرطانی باقی نمانده، اطمینان حاصل کرد.
خبر: تلاش اروپا برای فرود کاوشگر بر یک دنباله‌دار

آژانس فضایی اروپا در حال برنامه‌ریزی مأموریت فرود فضاپیمای بدون‌سرنشین بر سطح یک دنباله‌دار در اواخر سال آینده میلادی است.
آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ روز سه شنبه 10 دسامبر (19 آذر) از آغاز مأموریت فرود یک گاوشگر بر سطح دنباله‌دار 67P/Churyumov-Gerasimenko خبر داد.
بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، فضاپیمای «روزتا» (Rosetta) که از سال 2004 میلادی سفر در فضا را آغاز کرده است، در آغاز سال جدید میلادی از خواب زمستانی بیدار خواهد شد.
محققان از فضاپیمای روزتا برای هدایت و پرتاب کاوشگر Philae بر سطح این دنباله‌دار استفاده خواهند کرد.
این برنامه با مأموریت Deep Impact ناسا در سال 2005 کاملا متفاوت است؛ در مأموریت ناسا از یک کاوشگر برای پرتاب یک موشک به سمت یک دنباله‌دار استفاده شد، اما در مأموریت آژانس فضایی اروپا از یک فضاپیما برای پرتاب کاوشگر به سطح دنباله‌دار استفاده می‌شود.
کاوشگر Philae که در اندازه یک بشکه طراحی و ساخته می‌شود، پس از فرود بر سطح یخی دنباله‌دار اقدام به جمع‌آوری نمونه می‌کند؛ تاکنون مأموریت مشابهی شامل فرود بر سطح یک دنباله‌دار انجام نشده است.
«پائولو فری» از محققان آژانس فضایی اروپا تأکید کرد: این مأموریت بسیار دشوار است؛ ساختار یک سیارک سنگی بوده، اما دنباله‌دار یک توپ یخی است که گرد و غبار و گاز منتشر شده از آن در زمان فرود می‌تواند به فضاپیما صدمه بزند.
دنباله‌دار 67P/Churyumov-Gerasimenko با سرعت 100 هزار کیلومتر در ساعت در مدار خورشید در حال حرکت است؛ فضاپیمای روزتا برای افزایش سرعت و رسیدن به دنباله‌دار، از گرانش زمین و مریخ استفاده خواهد کرد.
این فضاپیما برای ذخیره‌سازی انرژی، طی دو سال گذشته در شرایط خواب زمستانی قرار داشت؛ در این فاصله محققان دو نقص فنی شامل مشکل چرخ واکنش و نشت هلیوم آن را برطرف کردند.
روزتا در تاریخ 20 ژانویه 2014 میلادی (30 دی ماه) از خواب زمستانی بیدار می‌شود و در این فاصله، ارسال سیگنال از زمین به فضاپیما و بالعکس حدود 45 دقیقه بطول می‌انجامد.
مرحله نهایی مأموریت برای نوامبر 2014 میلادی (آبان 93) برنامه‌ریزی شده است؛ این پروژه به درک بهتر در خصوص ساختار دنباله‌دارها و نقش آنها در شکل‌گیری منظومه شمسی کمک خواهد کرد.
خبر: نخستین اسپرم رباتیک برای بارورسازی تخمک
محققان آلمانی نخستین اسپرم سایبورگ را توسعه داده‌اند که بوسیله نانولوله های مغناطیسی کوچک از راه دور کنترل شده و برای بارور سازی تخمک یا انتقال دوز هدف دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد.
محققان موسسه علوم نانو یکپارچه در درسدن آلمان به سرپرستی «اولیور اشمیت» با ترکیب سلول‌های اسپرم منفرد با نانولوله‌های مغناطیسی کوچک، ربات زیستی بر پایه اسپرم توسعه داده‌اند.
نانولوله‌های مغناطیسی بطول 50 میکرون و قطر پنج تا هشت میکرون ساخته شده و سپس درون مایع حاوی اسپرم گاو نر قرار داده شدند.
برای به دام انداختن و توقف فرار اسپرم‌ها، نانولوله در یک سر باریک‌تر ساخته شدند.
پروفسور «اشمیت» اصلی‌ترین چالش در مسیر طراحی ربات زیستی (biobots) را تنظیم اندازه نانولوله‌ها با قطری کمی بزرگتر از سر اسپرم عنوان می‌کند که بصورت همزمان بتواند حرکت دم اسپرم را حفظ کند.
سلول‌های اسپرم منفرد درون لوله‌های فلزی به دام انداخته می‌شوند؛ بخش دم مانند اسپرم از قسمت انتهایی نانولوله خارج شده و مانند یک پروانه برای حرکت دادن ربات زیستی استفاده می‌شود.
این ربات زیستی بر پایه اسپرم با استفاده از میدان مغناطیسی از راه دور کنترل شده و می‌تواند برای انتقال داروها به بخش‌های خاص بدن یا بارور سازی تخمک مورد استفاده قرار بگیرد.
به گفته «اشمیت» اسپرم بهترین نوع سلول برای این کار محسوب می شود، چراکه خطری برای بدن ایجاد نکرده و نیاز به منبع انرژی خارجی ندارد.
محققان هنوز دلیل مشخصی برای نتیجه‌بخش نبودن این روش برای سلول اسپرم انسان پیدا نکرده‌اند؛ در ادامه تحقیقات باید سلول‌های اسپرم انسان در محیط آزمایشگاه مورد بررسی قرار بگیرند.
نتایج این دستاورد در مجله Advanced Materials منتشر شده است.
خبر: «نرم‌افزار هوشمند تشخیص توده ماموگرافی» محققان دانشگاه آزاد رونمایی شد

نرم‌افزار هوشمند تشخیص توده ماموگرافی ساخت محققان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی که فاز اولیه طراحی را پشت سر گذاشته، در نمایشگاه هفته پژوهش رونمایی شد.
محمدرضا علیزاده، دانشجوی کارشناسی مهندسی پزشکی واحد علوم و تحقیقات و مخترع نرم‌افزار هوشمند تشخیص توده ماموگرافی گفت: نرم‌افزار هوشمند تشخیص توده در تصاویر ماموگرافی به رادیولوژیست‌ها در تشخیص توده‌های بسیار کوچک کمک می‌کند.
وی گفت: در فاز بعدی که تلفیق شبکه‌های عصبی به صورت هوشمند در این نرم‌افزار است، توانایی تشخیص بیماری‌های ماموگرافی توسط آن ایجاد خواهد شد، به نحوی که تصویر را به نرم افزار داده و نرم‌افزار تشخیص بیماری یا عدم بیماری را ارائه خواهد کرد.
علیزاده گفت: این نرم‌افزار موقعیت دقیق توده را به تصویر خواهد کشید.
براساس این گزارش، غرفه دستاوردهای پژوهشی واحد علوم و تحقیقات به مناسب هفته ملی پژوهش و فناوری در سالن 25 نمایشگاه بین‌المللی تهران بر پا شده است.
از دیگر دستاوردهای دانشگاه آزاد در نمایشگاه هفته پژوهش امسال می‌توان به نرم‌افزار تست روانشناسی که قابلیت استفاده در تلفن همراه را دارد، کیت کاهنده و بهبود دهنده زخم‌ها، کیت شناسایی کالیبره بودن دستگاه الکتروکاردیوگرافی، شناور هوشمند آریانا، دستگاه آب شیرین کن خورشیدی، خوردوهای شیمیایی (کمیکار)، گلایدر (بادپر)، ماهواره کن‌ست و پلاسماجت اشاره کرد.
خبر: نانوبتن خود تمیز شونده رونمایی شد

با حضور رئیس دانشگاه آزاد از سه طرح نانو بتن، ویترین دیجیتال و ربات پله نورد رونمایی شد.
دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد با حضور در چهاردهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی از سه طرح عرضه شده از سوی محققان این دانشگاه رونمایی کرد.
نانوبتن خود تمیز شونده
از سوی محققان دانشگاه آزاد واحد رودهن نانو بتن خود تراکم شفاف سازه ای عرضه شد که استفاده از آن در دیوارهای شرقی و غربی سازه ها موجب می شود که از طلوع تا غروب نور خورشید به سازه منتقل شود.
این نانوبتن موجب صرفه جویی در مصرف برق می شود و همچنین قابلیت تحمل بار را دارد. از این رو می توان از آن به عنوان ستون در سازه استفاده کرد.
نانوبتن عرضه شده قابلیت خودتمیز شوندگی دارد و در قالب های کاملا شفاف و نیمه شفاف قابل تولید است.
ارائه رسانه نوین در حوزه تبلیغات
ویترین دیجتال هوشمند با کنترل از راه دور از دستاوردهای محققان دانشگاه آزاد واحد رودهن است. این طرح در دو سال گذشته به صورت ویترین دیجیتال هوشمند عرضه شد و در مراسم رونمایی امسال این ویترین قابلیت کنترل از راه دور را دارد.
این ویترین قابلیت کنترل از راه دور در فاصله دو متری را دارد و همچنین امکان تصویربرداری بر روی شیشه را برای کاربر فراهم می کند.
این ویترین که به عنوان رسانه نوین در حوزه تبلیغات مطرح است نمونه آزمایشگاهی آن ساخته شده و در حال بازاریابی برای آن هستند.
گوشی های همراه هوشمند به این ویترین قابل اتصال است ضمن آنکه امکان اتصال به بانکهای اطلاعاتی و دستگاه الکترونیکی را نیز دارد.
این ویترین همچنین امکان انتخاب اجناس از پشت شیشه مغازه ها را برای خریداران فراهم می کند.
ربات پله نورد
پژوهشگران واحد قزوین نیز ربات پله نوردی را برای معلولان و جابجایی اجسام سنگین تا 100 کیلوگرم عرضه کرده اند. این ربات قابلیت چرخش بر روی پله های مارپیچ را دارد. این ربات دارای وزن مناسبی است و قابلیت فعالیت مداوم بدون نیاز به شارژ و یا تعویض باتری را دارد.
خبر: ترس واقعا بو دارد!

مطالعات صورت گرفته توسط محققان آمریکایی نشان می‌دهد، حس بویایی در هنگام ترس بشدت فعال می‌شود و به همین علت انسان می‌تواند خاطرات بد را با حس کردن بوی هر حادثه مجددا به خاطر بیاورد.
محققان دانشگاه راتگرز در نیوجرسی نظریه جدیدی در خصوص حس بویایی ارائه کرده‌اند که می‌تواند بینش متخصصان اعصاب در خصوص بو را تغییر دهد.
زمانی که انسان حادثه ناخوشایند و ترسناکی را تجربه می‌کند، اغلب بویی را در هوا احساس می‌کند و مطالعه اخیر صحت این مسئله را تأیید می‌کند.
تحقیقات نشان می‌دهد، حس بویایی در هنگام ترس فعال‌تر می‌شود، بنابراین زمانی که فرد بویی مشابه بوی تجربه شده در هنگام ترس را حس می‌کند، همان حالت ترس در او زنده می‌شود.
محققان دانشگاه راتگرز با انجام آزمایش شوک الکتریکی و بررسی فعالیت مغزی موش‌ها موفق به توسعه نظریه جدید در خصوص بو شده‌اند.
دراین آزمایش با استفاده از شوک الکتریکی و پخش یک رایحه خاص، خاطره ترسناکی در ذهن موش‌ها ثبت شدند؛ زمانیکه موش‌ها در معرض همان رایحه قرار گرفتند، گیرنده‌های بویایی آنها چهار برابر فعال‌تر شدند.
عصب شامه، پیام‌هایی را از بینی به مغز ارسال می‌کند؛ این اعصاب بسیار نزدیک به آمیگدال و هیپوکامپ – مناطق مرتبط با حافظه احساسی – هستند.
دکتر «جان مک گلان» نویسنده این مطالعه تأکید می‌کند: نتایج این تحقیق بینش موجود در خصوص حس بویایی را تغییر می‌دهد؛ در مدل قدیمی اندام حسی شامل چشم، بینی و گوش تنها گیرنده‌های بسیار ساده‌ای هستند و مغز وظیفه اصلی درک معنای هر پیام را برعهده دارد؛ در این صورت چشم یک دوربین، گوش یک میکروفن و بینی یک ‌ازمایشگاه شیمیایی است که اطلاعات را جمع‌آوری کرده و برای آنالیز در اختیار مغز قرار می‌دهند.
اما مطالعه جدید نشان می‌دهد، حسگرهای بویایی مستقل از مغز هستند و فعالیت آنها با تشخیص بوهای ترس بشدت افزایش پیدا می کند.
بر این اساس، حس بویایی مانند سیگنال هشدار برای موقعیت خطرناک عمل می‌کند، پیش از اینکه این سیگنال به مغز برسد.
یافته‌های این تحقیق می‌تواند برای درمان اختلالات اضطراب مانند اختلال استرس پس از سانحه مورد استفاده قرار بگیرد.
نتایج این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.
............................
خبر: خنده بر هر درد دوا ، نیست!
تبسم، لبخند یا قهقهه؛ همیشه گفته‌اند که خنده بهترین راه برای مقابله با تنش و فشارهای زندگی است؛ اما پژوهش اخیر محققان دانشگاه آکسفورد عکس این مطلب را در مواردی، مدعی شده است.
پژوهشها نشان داده که خنده شاید همیشه درمان نبوده و حتی به بیماری‌های جدی هم منجر شود.
به گفته محققان، در آزمایشات آنها، یک زن مبتلا به سندروم تپش قلب بالا پس از خندیدن از هوش رفته و مرد.
همچنین این پژوهش نشان داد که خنده قوی باعث پارگی احتمالی قلب، پارگی مری و حملات صرع می‌شود.
مکش سریع نفس در زمان خندیدن می‌تواند حملات آسم را تحریک کرده و همچنین برخی در اثر خندیدن از هوش رفته یا حتی دچار فتق شده‌اند.
در آزمایشی، محققان چند دلقک را به بیمارستانها فرستادند تا موجب تفریح بیماران شوند. نتایج این آزمایش نشان داد که خنده واقعی برای یک روز کامل می‌تواند تا 2000 کالری بسوزاند.
همچنین 36 درصد مادران که تحت درمان لقاح خارج رحمی قرار داشتند، پس از ملاقات با دلقکها شانس بارداری بیشتری را نسبت به 20 درصد افراد حاضر در گروه شاهد تجربه کردند.
خندیدن همچنین با کاهش سطح قند خون در بیماران دیابتی و کاهش گرفتگی دیواره شریان مرتبط است و به از بین بردن تنش کمک می‌کند.
به گفته محققان، اما، یافته‌های آنها ضمن تایید نتایج معجزه‌آسای خنده، به مقابله با دیدگاهی می‌پردازد که بر اساس آن، «خنده بر هر درد بی‌درمان دواست»؛ به عبارتی، شوخی و خنده، ممکن است با خود ضررهایی به همراه داشته باشد.
نتایج این پژوهش در مجله British Medical Journal منتشر شده است.
خبر: رهایش هدفمند دارو در بیماران مبتلا به پوکی استخوان
بیماران مبتلا به پوکی استخوان با مصرف داروی آلندرونات دچار عوارضی می‌شوند که برای کاهش این عوارض پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از نانو کامپوزیت‌ها سامانه‌ای را برای رهایش هدفمند دارو برای این بیماری عرضه کردند.
سیدمحسن رضوی نیا مجری طرح با اشاره به عوارض جانبی داروها، گفت: در مصرف داروها به ویژه در داروهای سرطانی، پس از مصرف مدت زمان قرار گیری دارو در دوز بهینه در بدن بسیار اندک است و پس از مصرف دوز دارو اغلب در محدوده خطرناک و یا غیر موثر قرار می‌گیرد
وی به نحوه استفاده از داروهای خانواده بیسفوسفونات در نوع خوارکی و تزریقی برای درمان بیماری پوکی استخوان اشاره کرد و افزود: نوع خوراکی این دارو (داروی آلندرونات 70 میلیگرم) باید هفته‌ای یک بار مصرف شود و بیمار به مدت 30 دقیقه نباید خم و یا دراز کش شود ضمن آنکه به مقدار زیادی آب باید مصرف و نباید غیر از آب نوشیدنی دیگری مصرف شود.
رضوی نیا، به بیان عوارض دیگر این دارو پرداخت و ادامه داد: عمده این عوارض به این دلیل است که تا زمانی که دارو به هدف مورد نظر برسد، از نواحی مختلف بدن عبور می‌کند.
مجری طرح از ارائه روشی برای کاهش عوارض این نوع داروها خبر داد و یادآور شد: این پروژه تحقیقاتی با عنوان "رهایش کنترل شده دارو در حین ترمیم بافت سخت از طرق سامانه نانو کامپوزیتی LDH ژلاتین"در خصوص انتقال هدفمند داروی بیسفوسفونات برای درمان بیماری پوکی استخوان کردیم.
وی با اشاره به جزئیات این طرح تحقیقاتی توضیح داد: از آنجا که تمرکز این تحقیقات بر بیماری پوکی استخوان بوده است از این رو اقدام به ساخت داربست زیست سازگاری کردیم که دارای ساختاری مشابه ساختار استخوان باشد تا بتوانیم دارو را بر روی آن بارگذاری کنیم و از این طریق دارو به هدف مورد نظر منتقل کند.
وی به بیان نحوه استفاده از این داربست برای رهایش هدفمند دارو پرداخت و اضافه کرد: این داربست به عنوان ایمپلنت در ناحیه آسیب دیده استخوان بیماران مبتلا به پوکی و شکستگی استخوان به کاربرده می‌شود از این رو از این داربست می‌توان در قبل یا بعد از شکستگی استخوان استفاده کرد.