۱۴۰۳ جمعه ۲۱ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي دوشنبه 25 فروردین ماه

خبر: امشب، نزدیکترین مقابله زمین و مریخ پس از شش سال
منجمان آماتور امشب (دوشنبه) می‌توانند بهترین فرصت را برای مشاهده سیاره مریخ داشته باشند.
در عصرگاه روزهای 19 و 25 فروردین ماه دو سیاره به نزدیکترین فاصله خود از یکدیگر طی شش سال گذشته خواهند رسید و طی این روزها، مریخ به درخشش ستاره شباهنگ یا شِعرای یمانی در آسمان نمایش خواهد یافت.
مدارهای بیضی شکل دو سیاره باعث شده تا دو سیاره نزدیکترین رویارویی با یکدیگر را از سال 2008 تاکنون داشته باشند. مریخ و زمین می‌توانند در زمان گردش به دور خورشید تا چهار میلیون کیلومتر از یکدیگر فاصله داشته باشند.
در طول این نزدیکی که «مقابله» نام دارد، فاصله دو سیاره تنها به 9 میلیون کیلومتر می‌رسد. این نزدیکی در ساعت 12:53 به وقت گرینویچ (17:23 به وقت تهران) رخ خواهد داد.
همچنین امروز، پایان مدار 687 روزه مریخ به دور خورشید بوده که طی آن یک سال مریخی به پایان می‌رسد. با توجه به سال 365 روزه زمینی، دو سیاره تقریبا هر 26 ماه یکبار به یکدیگر نزدیک می‌شوند و زمان مقابله بعدی این دو برای سال 2016 پیش‌بینی شده که نزدیکتر از فاصله کنونی خواهد بود.
همچنین باید توجه داشت که به دلیل بیضوی بودن مدارهای زمین و مریخ، فاصله دقیق مقابله‌ها در هر سال متفاوت خواهد بود.
در روز 19 فروردین، مریخ در مقابله با خورشید قرار داشت، به این معنی که این سیاره در سمت مخالف زمین از خورشید بود - ترازی آسمانی است که هر 26 ماه رخ می دهد. ناظران مریخ در چند سال گذشته با شانس کمی برای مشاهده آن در آسمان روبرو بودند.
سیاره مریخ به دلیل ساده بودن رصد آن در آسمان، یکی از شناخته‌شده‌ترین اهداف برای ستاره شناسان محسوب می‌شود و تنها با یک تلسکوپ ساده و بدون نیاز به ابزار پیچیده می‌توان آن را در آسمان شب مشاهده کرد.
خبر: خرچنگی نادر با دو رنگ متفاوت خیره‌کننده
یک خرچنگ خیره‌کننده به نام "هارلی کوین" با پوست‌اندازی و آشکارسازی پوست آبی روی یک طرف بدنش، توجه همگان را به خود جلب کرده است.
این موجود رنگدانه‌دار عجیب نزدیک بریدلینگتون در شرق یورکشایر و در سال 2010 صید شد و از آن زمان به بعد، انتقال رنگ آن در مرکز "حیات دریایی اسکاربوروگ" انگلستان تحت نظارت بوده است.
احتمال این که خرچنگی دارای دو رنگ جداگانه در هر یک از طرف‌های بدنش باشد، حدود یک در 50 میلیون است و هارلی کوین حتی گونه‌ای نادرتر است زیرا چنگال‌هایش مطابق رنگ هر یک از طرف‌های بدنش دارای رنگ‌های متضادی است و حیوان طوری به نظر می‌رسد که گویی به چهار بخش تقسیم شده است.
نام وی برآمده از خدمتکاران کمدی به نام هارلکوین‌ها است که دارای لباس‌های رنگی بودند.
این حیوان دریایی زمانی که در سال 2010 با بدن زردرنگ، قرمزرنگ و سیاه‌رنگش صید شد، تعجب کارشناسان را برانگیخت اما ظاهر عجیبش با هر پوست‌اندازی تشدید شده است. تصور می‌شود هارلی پنج یا شش ساله باشد و سپر منحصر‌به‌فردش را برای دومین بار از زمان ورودش به مرکز حیوان دریایی تغییر داده و لباس جدید به تن آن بسیار برازنده است.
در حالی که این موجود دارای رنگ قرمز-سیاه در یک طرف بدنش و رنگ شنی در طرف دیگر بدنش بوده هم‌اکنون از یک رنگ آبی الکتریکی در یک طرف بدن خود استفاده می‌کند. چنین فرآیندی درباره خرچنگ‌ها معمول است اما این تنوع رنگ در طرف‌های بدن و چنگال‌ها نادر است.
خط پشت این حیوان مستقیم است و گویی فردی با استفاده از یک خط‌کش آن را خط‌کشی کرده است.
به گفته مسئولان مرکز حیات دریایی، رنگ‌بندی دو طرفه این خرچنگ نتیجه یک جهش ژنتیکی است و هر دو طرف‌ بدن آن به طور مستقل رشد کرده و یک طرف فاقد این رنگ آبی است.
اد بیکر از "دفتر برنامه‌های دریایی" دانشگاه رود آیلند بر این باور است گزینش رنگدانه از همان آغاز تقسیم سلولی در جنین رخ می‌دهد. ژن‌ها از یک رنگدانه به یک سلول می‌روند، در حالی که دیگران به سلول دیگری می‌روند و تمامی تقسیم‌های سلولی متعاقب اطلاعات همسان را حمل می‌کنند. با این حال، تحقیقات دانشگاه کانکتیکات نشان می‌دهد نقص ژنتیکی که رنگ خرچنگ را آبی می‌کند، در نتیجه حضور پروتئین بیش از اندازه است. کارشناسان معتقدند پروتئین با یک مولکول قرمز carotenoid برای خلق این رنگ خارق‌العاده ترکیب می‌شود.
خبر: تاثیر منفی مانیتور بر سلامت استخوان پسران نوجوان

تحقیقات محققان نروژی نشان داد: صرف زمان زیاد در مقابل مانیتور روی سلامت استخوان پسران نوجوان تأثیر منفی دارد.
در این تحقیق 484 پسر و 463 دختر 15 تا 18 ساله شرکت داشتند که تحت آزمایش تراکم استخوان نیز قرار گرفتند. از آنها در مورد سبک زندگی و عادت‌هایشان نظیر میزان تماشای تلویزیون یا استفاده از رایانه در روزهای آخر هفته و سطح فعالیت‌های بدنی‌شان سؤال شد.
بر اساس این بررسی‌ها میزان زمانی که پسرها در مقابل مانیتور صرف می‌کنند، بیشتر از دختران است و هرچه این زمان یعنی تماشای تلویزیون و استفاده از رایانه بیشتر باشد، میزان تراکم مواد معدنی استخوان‌ها در بدن این پسرها پایین‌تر خواهد بود.
این موضوع در مورد دخترها متفاوت است، دخترانی که چهار تا شش ساعت را در مقابل مانیتور گذراندند، میزان تراکم مواد معدنی در استخوان‌های آنها بیشتر از کسانی بود که یک‌ونیم ساعت در روز تلویزیون تماشا کردند یا جلوی صفحه رایانه بودند.
دکتر آن وینتر، سرپرست این تحقیق می‌گوید: میزان تراکم مواد معدنی استخوان عامل بسیار تأثیرگذاری در تعداد شکستگی‌های استخوان در آینده زندگی شخص به شمار می‌رود.
به گفته وی، آماری که در مورد دختران به دست آمده، خیره‌کننده و جالب و مستحق تحقیقات بیشتر روی گروه‌های متعدد است.
اما یافته‌ها در مورد پسرها به روشنی نشان می‌دهد تحرک بدنی کم در دوران نوجوانی و بلوغ روی سلامت استخوان‌هایشان تأثیر منفی دارد و شانس آنها را برای داشتن بیشترین تراکم استخوان کاهش داده و احتمال ابتلای آنها به پوکی استخوان و شکستگی در آینده را افزایش می‌دهد.
اسکلت بدن از زمان تولد شروع به رشد کرده و رشد آن تا اواخر سال‌های نوجوانی ادامه دارد. استخوان‌ها تا اوایل بزرگسالی به حداکثر استحکام و اندازه خود می‌رسند. تغذیه و میزان فعالیت فیزیکی مهمترین عوامل در رشد استخوان‌ها هستند به همین دلیل توجهات زیادی به کم‌تحرکی روی سلامت استخوان‌های نوجوانان می‌شود.
بر اساس آمار، از هر پنج مرد بالای 50 سال یک نفر از شکستگی بر اثر پوکی استخوان رنج می‌برد، اما سطح آگاهی از خطر پوکی استخوان و سلامت استخوان‌ها در میان مردان بسیار پایین است. در پی این یافته و اهمیت موضوع، محققان تصمیم گرفتند در اکتبر 2014 روز پوکی استخوان، پوکی استخوان در مردان را در صدر مطالب قرار دهند.
خبر: شیشه‌ها به استحکام فولاد می‌شوند

شیشه هایی را تصور کنید که به استحکام فولاد هستند و می توان از آن برای ساخت شکل های محکم، با دوام و پیچیده ای استفاده کرد که هیچ فرایند پردازش فلزی قادر به ساخت آنها نیست.
دانشمندان دانشگاه ییل، شیوه سریع تری را برای شناسایی و مشخص کردن آلیاژهای پیچیده موسوم به شیشه های فلزی حجیم (BMG ) یافته اند. شیشه های فلزی حجیم یک نوع همکاره از شیشه انعطاف پذیر مستحکم تر از فولاد است.
با استفاده از روش های سنتی، یک روز کامل طول می کشد تا فقط  یک آلیاژ فلزی مناسب برای ساخت BMG شناسایی شود.
این روش جدید بررسی کنند سه هزار آلیاژ را در روز و به  طور همزمان تعیین خواص ویژه مانند دمای ذوب و انعطاف پذیری را امکان پذیر می کند.
"جان شرورر" استاد مهندسی مکانیک و علوم مواد دانشگاه ییل می گوید به جای ماهیگیری با قلاب، قصد داریم از تور بزرگ استفاده کنیم.
این شیوه جدید می تواند به طور چشمگیری کشف BMG ها و استفاده از آنها را تسریع می کند.
BMG ها که در حال حاضر در صنایع ورزشی کاربرد دارد احتمالا در فناوری زیست پزشکی مانند ایمپلنت و استنت ها، تلفن همراه و دیگر وسایل الکترونیکی مصرفی کاربرد خواهد داشت.
به گفته این پژوهشگران 20 میلیون آلیاژ BMG  ممکن وجود دارد که تا کنون حدود 120 هزار شیشه فلزی حجیم تولید و توصیف شده است.
با استفاده از روش های استاندارد چهار هزار سال طول می کشد تا تمامی ترکیبات احتمالی پردازش شود.
روش جدید پژوهشگران دانشگاه ییل می تواند این زمان را به چهار سال کاهش دهد.
شیشه فلزی حجیم ایده آل، آن است که در طول فرایند ساخت انعطاف پذیری خود را حفظ کند، بادوام و زیست سازگار و از نظر قیمت به صرفه باشد.
نتایج این تحقیقات در نشریه مواد نیچر منتشر شده است.
خبر: تولید خمیر دندان خوردنی و خوش‌طعم با کاکائوی جایگزین فلوراید
محققان خمیردندانی با طعم شکلات تولید کرده‌اند که در آن از عصاره کاکائو به جای فلوراید استفاده شده است.
خمیردندان جدید یک شرکت، با طعم دلپذیر کاکائو مزه‌ای شبیه پودینگ دارد؛ بر خلاف اغلب خمیردندان‌ها،‌ در این محصول از فلوراید استفاده نشده است و محققان به جای آن از ماده‌ای به نام Rennou استفاده کرده‌اند.
این ماده از دانه کاکائو استخراج شده و به هیچ عنوان سمی نیست و فرد می‌تواند پس از مسواک زدن، خمیردندان را قورت بدهد.
در خمیردندان شکلاتی از تئوبرومین،‌کلسیم و فسفات بعنوان جایگزین طبیعی فلوراید استفاده شده است.
به گفته محققان، مواد تشکیل‌دهنده این خمیردندان خوش طعم علاوه بر پاک کردن، به سفیدی و استحکام دندان‌ها نیز کمک کرده و استفاده آن بویژه برای کودکان بسیار خوشایند است.
خبر: تبدیل حرکت قلب حیوانات بزرگ به الکتریسیته

محققان با استفاده از نانوروبان‌هایی از جنس تیتانات زیرکونیوم، نانوابزاری ساختند که می‌تواند حرکت اندام‌هایی نظیر قلب را به الکتریسیته تبدیل کند. این گروه عملکرد این نانوابزار را روی قلب چند حیوان آزمایش کرده و نتایج مطلوبی گرفتند.
پژوهشگران دانشگاه ایلینویز نشان دادند که می‌توان از حرکات طبیعی قلب، ریه و پرده دیافراگم حیواناتی نظیر گاو، خوک و گوسفند برای تامین انرژی ادوات کاشته شده در بدن استفاده کرد. در صورت تحقق این رؤیا، ادوات کاشته شده در بدن نظیر قلب مصنوعی که به دلیل تعویض باتری نیازمند جراحی‌های پرخطری هستند، به یک منبع تامین انرژی مطمئن دست پیدا می‌کنند.
جان روگر و همکارانش اثر پیزوالکتریک موجود در شبکه بلوری برخی ترکیبات را برای ساخت چنین ابزاری مورد مطالعه قرار دادند. اثر پیزوالکتریک پدیده‌ای است که در آن انبساط یا انقباض بوجود آمده در یک ماده می‌تواند موجب تشکیل انرژی الکتریکی شود.
این گروه تحقیقاتی نانوروبان‌هایی از تیتانات زیرکونیوم که یک ماده پیزوالکتریک است، تولید کرده و آن را روی سطح سیلیکون انعطاف‌پذیر نشست دادند. این سطح سیلیکونی می‌تواند شکل اندام موردنظر محققان را به خود بگیرد. در قدم بعد، پژوهشگران این نانوابزار را به یک باتری قابل شارژ متصل کرده و سر دیگر آن را به اندام‌هایی نظیر قلب، ریه و پرده دیافراگم حیوانات متصل کردند.
روگر می‌گوید: من فکر می‌کنم ایده اولیه تبدیل حرکات اندام‌های داخلی بدن به انرژی الکتریکی ایده جالبی باشد.
چالشی که در این میان وجود دارد، آن است که نقطه‌ای روی اندام داخلی بدن پیدا شود که در صورت خم شدن نانوابزار، آسیبی به عملکرد آن اندام نرسد. این گروه نقطه‌ای روی قلب را برای این کار پیدا کردند.
این اولین‌ باری نیست که یک گروه تحقیقاتی از انرژی حرکتی اندام‌های بدن استفاده می‌کنند، اما این پژوهش مزیت‌هایی نسبت به دیگر پژوهش‌ها دارد. این سیستم جدید می‌تواند 0.2 میکرووات در هر سانتی‌متر مربع از ماده پیزوالکتریک انرژی تولید کند که این مقدار انرژی برای روشن و خاموش کردن دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب کافی است. در صورتی که انرژی بیشتری لازم باشد، می‌توان نانوروبان را بزرگتر کرد. این اولین باری است که این سیستم در مقیاس بزرگ (حیواناتی با جثه بزرگ) مورد آزمایش قرار می‌گیرد.
قدم بعدی محققان این است که این دستگاه را درون بدن انسان قرار داده و در طول یکسال عملکرد آن را بررسی کنند، البته پیش از آن باید عملکرد آن روی اندام‌های بدن انسان در آزمایشگاه تست شود.
خبر: نیاز کاربران به روز جهانی تغییر پسوردها

با کشف حفره امنیتی موجود در OpenSSL، بسیاری از کاربران در سراسر جهان نسبت به تغییر کلمه‌های عبور حساب‌های کاربری خود اقدام کرده‌اند، همچنین این کاربران باید پسوردهای خود را به صورت منظم تغییر دهند.
پس از اعلام گوگل و شرکت فنلاندی کدنومیکون نسبت به وجود یک حفره امنیتی خطرناک در اینترنت که بیش از دو سال است کلمه عبور حساب‌های کاربری میلیون‌ها کاربر سایت‌های مختلف را در خطر دستیابی هکرها قرار داده است، بسیاری از کاربران نسبت به تغییر کلمه‌های عبور خود به تکاپو افتاده اند.
این کاربران اما غافل از این مسئله هستند که شاید طی ماه های آینده خبر دیگری نسبت به حفره امینتی جدیدی منتشر شود که ماه‌ها و یا سال‌ هاست که حریم شخصی کاربران را تهدید کرده است.
از دیگر خطراتی که در فضای مجازی کاربران را تهدید می کند حمله هکرها و برخی سازمان های جاسوی و اطلاعاتی است که تا کنون در حملات بی شمار حریم شخصی میلیون ها کاربر را نقض کرده و به اطلاعات خصوصی آنها دست یافته اند.
برای بسیاری از کاربران حساب هاب کاربری از اهمیت چندانی برخوردار نیستند، اما برای برخی از افراد دسترسی به این حساب ها می تواند بیساری از مسائل شخصی آنها را تحت شعاع قرار دهد.
بسیاری از کاربران اطلاعات مالی و حساب های بانکی خود را در پست های الکترونیکی خود نگهداری می کنند که دسترسی غیر مجاز به آنها می تواند در قدم اول خود این افراد را با مشکلات جدی مواجه کرده و در صورت بالا بودن تعداد کاربران قربانی شده از این نوع در حمله هکرها این مسئله می تواند به یک مسئله ملی برای یک کشور تبدیل شود.
به عنوان مثال، طی ماه اخیر خبر دسترسی هکرها به حساب کاربری 18 میلیون نفر در آلمان که 3 میلیون نفر از آنها شهروندان آلمانی بوده اند می تواند در آینده به یک معضل اقتصادی ملی در این کشور تبدیل شود.
بر همین اساس همه کاربران به ویژه کسانی که حساب کاربری آنها محتوی حجم قابل توجهی از اطلاعات شخصی آنها می باشد باید بصورت منظم، هفتگی یا ماهانه اقدام به تغییر کلمه عبور حساب های کاربری خود کنند.
در این بین چه بسا برخی از حساب‌های کاربری به دلیل محتوای بسیار حساس آنها نیاز به تغییر کلمه عبور روزانه و یا حتی در بازه های زمانی کوتاه تر داشته باشند.
استفاده از کلمه‌های عبور پیچیده و با امنیت بالا از یک سو و تغییر منظم و مکرر آنها از سوی دیگر می‌تواند  سهم قابل توجهی در حفاظت از اطلاعات فردی و پیشگیری از دسترسی غیر مجاز به آنها داشته باشد.
...........................
خبر: بهینه سازی مصرف انرژی با پوشیدن لباس‌های جین!
محققان دانشگاه لنکستر دریافتند چنانچه افراد لباس جین و البسه گرم‌تر را به جای لباس‌های رسمی و اداری بپوشند، دفاتر کار دیگر مانند روال معمول، نیازی به گرم‌شدن ندارند.
با کاهش دمای اداره‌ها، میزان انرژی تلف‌شده کاهش خواهد یافت و این موضوع اثر مثبتی بر انتشارات دی‌اکسیدکر‌بن و در نهایت آب و هوای جهانی دارد.
در حال حاضر، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی در دفاتر کار و منازل جهت ارائه شرایط راحت برای افراد طراحی شده‌اند تا آن‌ها لباس‌های سبکی مانند کت‌ و شلوار بپوشند. با این حال، زمانی که این اشخاص لباس‌های ضخیم‌تر بپوشند، ساختمان‌ها به انرژی کمتری برای گرم‌شدن نیاز دارند.

به گفته پروفسور الیزابت شاو از مرکز تحقیقاتی DEMAND در دانشگاه لنکستر، تردیدی نیست که حرکت از لباس‌های رسمی اداری به سمت پوشیدن جین و لباس‌های غیررسمی ضخیم‌تر نیاز به گرم‌شدن دفاتر اداری به همان اندازه پیشین را کاهش می‌دهد.
خبر: معمای آبریزش بینی کشف شد

محققان در امریکا از معمای آب‌ریزش بینی پرده برداشتند.
دانشمندان مدرسه پزشکی دانشگاه کلرادو بر این باورند دستگاه تنفسی تحت تاخت و تازهای مداوم قرار دارد و بینی، نخستین خط دفاعی بدن به شمار می‌آید.
اغلب و به ویژه با گرم‌شدن هوا، حملات آلرژن‌ها شروع می‌شود و بدن را به جنگ با این تهدید وامی‌دارند. در این بین، میلیون‌ها نفر به آبریزش بینی دچار می‌شوند و در نفش‌کشیدن دچار مشکل هستند.
محققان تاکنون دلیل آبریزش بینی را نمی‌دانستند و آن را به آلودگی هوا، عواطف قوی یا حتی غذاهای تند نسبت می‌دادند و قادر به ارائه درمانی خاص نبودند. هم‌اکنون دانشمندان دانشگاه کلرادو به رهبری تامس فینگر، دلیل این عارضه را دریافته‌اند و چنین دستاوردی می‌تواند به ارائه درمان در این زمینه بینجامد.
فینگر و تیمش سلول‌هایی را در بینی‌های موش‌ها یافته‌اند که می‌تواند کلید حل این معما باشد. این سلول‌ها موسوم به «سلول‌های chemosensory انفرادی» محرک‌های بالقوه را شناسایی کرده و آن‌ها را به پایانه‌های عصبی حس‌کننده درد می‌فرستند. این عصب‌ها سپس ماده‌ای را ترشح می‌کنند که مولفه‌های دفاعی بدن به نام «واکنش التهابی» را تحریک می‌کند. نتیجه، آب‌ریزش و مشکلات تنفسی مرتبط با آن است.
جزئیات این مطالعه در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد.
...........................
خبر: سابقه هفت هزار ساله تنبلی در انسان!
نتایج مطالعه صورت گرفته توسط محققان دانشگاه کمبریج نشان می‌دهد، با ظهور کشاورزی و فناوری‌های نوین، میزان فعالیت بدنی اجداد کشاورزان اولیه بطور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت.
محققان با اسکن لیزری اسکلت‌های باستانی کشف شده در گورستان‌های اروپای مرکزی، میزان استحکام و تراکم استخوان مردان و زنان را مورد بررسی قرار دادند.
نتایج بدست آمده نشان می‌دهد، پس از ظهور کشاورزی در اروپای مرکزی از حدود 5300 سال قبل از میلاد، استخوان‌های افراد ساکن در اطراف مناطق حاصلخیز رودخانه دانوب به تدریج تضعیف شد.
با ظهور کشاورزی و توسعه فناوری‌های جدید از جمله دانش شخم‌زدن، از میزان تحرک و پویایی اجداد کشاورز انسان - بویژه مردان - بشدت کاسته شد که این مسئله منجر به ضعف استخوانی در سطحی مشابه وضعیت استخوانی جوانان امروزی شد.
براین اساس، تنبلی و تن‌پروری (couch potatoes) در میان انسان‌ها سابقه باستانی و قدمتی در حدود هفت هزار ساله دارد.
خبر: نانوالیافی ضدقارچ برای عفونتهای پوستی و التهاب قرنیه

محققان سنگاپوری موفق به تولید نانوالیافی با خاصیت قارچ‌کشی از پلی‌اتیلن تترافتالات (PET) شدند.
پژوهشگران موسسه فناوری‌ نانو و بیومهندسی سنگاپور (IBN) با همکاری محققانی از مرکز تحقیقات آی‌بی‌ام کالیفرنیا موفق به کشف کاربرد جدید پلی‌اتیلن تترافتالات (PET) شدند که می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد، این ماده در حال حاضر برای ساخت بطری‌های پلاستیکی استفاده می‌شود.
این گروه تحقیقاتی موفق به تبدیل این PET به ماده‌ای غیرسمی و زیست‌سازگار شدند که خواص ضدقارچ بسیار خوبی دارد. بر اساس مقاله‌ای که این گروه در نشریه Nature Communications1 به چاپ رساندند، این ماده جدید می‌تواند مقاومت قارچ‌ها را نسبت به داروها از بین برده و بعنوان یک ماده از بین برنده قارچ مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین از آن می‌توان برای مقابله با برخی بیماری‌های قارچی نظیر عفونت پوستی و التهاب قرنیه استفاده کرد.
جکی یینگ از مدیران IBN می‌گوید: یکی از اهداف بخش تحقیقات نانوپزشکی IBN، توسعه پلیمرهای جدید برای تولید مواد دارویی جدید است. آخرین یافته‌های ما منجر به تولید ماده‌ای شده که از آن می‌توان برای از بین بردن قارچ‌ها استفاده کرد بدون این که برای سلول‌های سالم مشکلی ایجاد شود. ما امیدواریم که این ماده بتواند وارد کلینیک‌های پزشکی شده و بیماران زیادی را از بند عفونت‌های قارچی رها کند.
طی سال‌های اخیر شمار عفونت‌های قارچی افزایش یافته است که دلیل آن ضعف سیستم دفاعی بدن است، بیماران مبتلا به سرطان یا ایدز به دلیل تضعیف سیستم دفاعی بدن به راحتی به عفونت‌های قارچی مبتلا می‌شوند.
این گروه تحقیقاتی با تبدیل PET به نانوالیاف، موفق به تولید ساختاری شدند که می‌تواند بصورت انتخابی با سلول‌های قارچ‌ها برهم‌کنش داده و وارد آن شود؛ با این کار غشاء سلول دچار آسیب شده و سلول از بین می‌رود.
این نانوالیاف از طریق فرآیند خودآرایی ایجاد می‌شود، مزیت استفاده از نانوالیاف، آن است که این ساختارها دارای بار کاتیونی بالایی هستند، بنابراین می‌توانند در غلظت‌های بسیار کم با قارچ‌ها واکنش داده و آنها را از بین ببرند. در این روش کمترین آسیب به سلول‌های سالم وارد شده و خطری این سلول‌ها را تهدید نمی‌کند.
نتایج آزمایشگاهی نشان داد بعد از یک‌ ساعت از تزریق این نانوالیاف به محیط کشت قارچ‌ها، 99.9 درصد آنها از بین رفتند. همچنین این نانوالیاف موفق به از بین بردن تعداد بسیاری از قارچ‌های موجود در چشم موش‌ها شدند، بدون این که مشکلی برای آنها ایجاد کنند.
خبر: حفره امنیتی اینترنت در کمین دستگاه‌های اندرویدی

حفره امنیتی هارت‌بلید ممکن است میلیون‌ها دستگاه موبایل و تبلت مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید را در معرض خطر قرار دهد.
کشف حرفه امنیتی خطرناک و فراگیر اینترنت با عنوان «هارت‌بلید»  نگرانی‌هایی را برای کابران اینترنت در زمینه هک شدن کلمات عبور و دیگر اطلاعات حساس خود ایجاد کرده است. هرچند به محض کشف این حفره دو ساله از سوی کارشناسان امنیتی راه‌حل‌هایی برای در امان ماندن از آن ارائه شد اما همچنان دستگاههای موبایلی مبتنی بر اندروید در معرض خطرات ناشی از این حفره امنیتی هستند.
بعد از کشف حفره امنیتی اخیر در پورت‌های OPEN SSL گوگل تایید کرد که سیستم عامل اندروید نسخه 4.1.1 Jelly Bean تحت تاثیر این نقص امنیتی  قرار دارد و این شرکت اصلاحیه‌ای را برای برطرف شدن این مشکل ارائه کرد.
مشخص نیست که چه تعداد دستگاه اندروید دارای نسخه 4.1.1 هستند اما  آمار گوگل نشان می دهد که حدود  34 درصد  از دستگاه‌های اندرویدی از این نسخه استفاده می‌کنند و حدود  900 میلیون دستگاه اندروید باید این به روز رسانی را انجام دهند.
با وجود این آسیب‌‌پذیری امنیتی و بعد از کشف و اعلام آن اکنون خطر اینکه هکر‌ها از این آسیب‌پذیری برای دستیابی به اطلاعات محرمانه، حساب‌های کاربری  و کلمات عبور استفاده کنند وجود دارد و به روز‌رسانی سیستم‌های اندوریدی با وصله ارائه شده از سوی گوگل می‌تواند یک راهکار پیش‌گیرانه باشد.
با این حال به‌روزرسانی سیستم‌های اندرویدی به گفته کارشناسان یک فرایند طولانی است و امکان اینکه کاربران موبایل و تبلت‌های اندرویدی به سراغ آن بروند کم است؛ از سوی دیگر مشخص نیست که آیا دستگاههای موبایلی ویندوز فونی و یا مبتنی بر IOS  در برابر این رخنه آسیب‌پذیرند یا خیر.
خبر: زبان آموختنی نیست/ انسان با دانش و غریزه زبانی متولد می‌شود

در حالی که چگونگی توانایی انسان برای زبان آموزی، ذهن دانشمندان را سالها به خود مشغول کرده ، اکنون یک بررسی تازه حاکی از آن است که الگوهای صدای زبان انسان محصول یک غریزه بیولوژیکی ذاتی است. محققان آمریکایی می گویند : نوزادان با دانش بنیادی و اولیه زبانی به دنیا می آیند که می تواند مشخص کند "طبیعت" یا "تربیت و پرورش"، کدام یک مسئول زبان آموزی در انسان است.
در حالی که زبان ها از بسیاری از جهات از هم متفاوتند، جنبه های خاصی از آنها نیز با هم مشترکند و این جنبه ها می تواند از اصول زبان شناختی که در مغز همه انسانها فعال است ریشه بگیرد.
پروفسور "ایریس برنت" از دانشگاه نورت ایسترن در بوستون آمریکا و یکی از مولفان این پروژه که با همکاری دانشکده بین المللی مطالعات پیشرفته در ایتالیا انجام شده است، می گوید: الگوهای صوتی زبان های انسان محصول یک غریزه زیستی فطری است ؛ مانند آنچه که در صدای پرندگان شاهد آن هستیم.
بسیاری از زبان ها ترکیبات صوتی مشابهی دارند که در آغاز کلمات روی می دهد مانند "bl" در حالی که در زبان های بسیار معدودی شاهد کلماتی هستیم که lb آغاز شوند.
زبان شناسان می گویند از آن جهت چنین الگوهایی روی می دهد که مغز انسان به سمت هجاهایی مانند bla  گرایش دارد نه به هجایی مانندlba .
تحقیقات پیشین نشان داده بود که بزرگسالان چنین گرایشی را ترجیح می دهند حتی اگر زبان بومی شان هیچ کلمه ای شبیه bla یا lba نداشته باشد.
محققان برای شناخت اینکه این دانش از کجا می آید، آیا این یک اصل زبانشناختی جهانی است یا خیر و آیا ناشی از تجربه انسان است یا خیر با دقت چگونگی درک انواع کلمات مختلف توسط نوزادان را بررسی کردند.
آنها از یک شیوه بی صدا و غیر تهاجمی موسوم به اسپکتروسکوپی نزدیک فروسرخ استفاده کردند تا چگونگی اکسیژن رسانی قشر مغز- نخستین سانتی مترهای ماده خاکستری مغز واقع در زیر جمجمه را بررسی کنند. اندازه این قشر با گذشت زمان تغییر می کند.
در این شیوه واکنش مغز نوزادان تازه متولد شده به شنیدن صداهای "خوب" و "بد" مانند blif  و lbif مطالعه شد.
دانشمندان دریافتند نوزادان نیز مانند بزرگسالان به این دو نوع کلمه به طور متفاوتی واکنش نشان می دهند.
اگرچه این نوزادان هنوز هیچ کلمه ای را نیاموخته و حتی به مرحله صدا در آوردن هم نرسیده اند، با این حال می توانند مانند بزرگسالان شکل درست کلمات را دریابند.
محققان معتقدند که این یافته ها نشان می دهد که انسان با دانش اولیه و پایه الگو صوت زبان های انسانی متولد می شود.
نتایج این تحقیقات در نشریه PNAS منتشر شده است.
خبر: آزمایش یک فناوری جدید شبیه بشقاب پرنده در ناسا

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) قصد دارد به زودی یک وسیله فناورانه با ظاهری شبیه بشقاب پرنده را آزمایش کند که از آن برای نقل و انتقال محموله های فضایی و فرود آسان بر سطح مریخ استفاده می شود.
هدف از این پروژه که با نام LDSD معرفی شده است ، فرود محموله های بسیار سنگین بر روی مریخ است . این فناوری فضایی احتمال دارد تا سال 2018 مورد بهره برداری قرار گیرد.
قرار است آزمایش اولیه LDSD در ماه ژوئن (خرداد-تیر) و در یکی از تاسیسات متعلق به نیروی دریایی آمریکا در هاوایی انجام شود.
فناوری فعلی فرود محموله ها در فضا مربوط به دهه 70 میلادی و پروژه ی وایکینگ است . در این پروژه یک جست وجوگر در سال 76 19 روی مریخ نشست و 35 سال بعد نیز برای بار دوم کنجکاوی ( Curiosity ) به سلامت روی مریخ فرود آمد.
فناوری جدید قرار است جایگزین روش قدیمی شود تا درهای بیشتری را به روی دانشمندان ناسا برای ارسال محموله های سنگنین تر و قوی تر باز شود.
متخصصان ناسا برای آزمایش فرود آرام و امن این فضاپیما که قرار است بر روی سطح مریخ فرود بیاید، از چتر نجات مافوق صوت استفاده می کنند.
آنان برای کند کردن فرآیند فرود کنجکاوی بر سطح مریخ نیز از یک چتر نجات استفاده کردند اما آن چتر نجات کوچک برای اجسام سنگین تری که در آینده قرار است به مریخ سفر کنند، مناسب نیست. بنابراین متخصصان ناسا مدلی بزرگ تر به نام کندکننده ی مافوق صوت کم تراکم یا همان LDSD را ساخته اند که وسایل بزرگتر را حمل می کند.
خبر: طرح اولیه اندروید لمسی نبود

پیش از آنکه اپل نخستین گوشی‌هوشمند خود را رونمایی کند برنامه گوگل برای اندروید در سال 2006 درگیر کلید فیزیکی برای کنترل و بدون صفحه نمایش لمسی بود.
این‌ها بخشی از اسنادی است که در دادگاه اپل و سامسونگ درباره استفاده سامسونگ از حق اختراعات اپل  ارائه شد. بر اساس این اسناد طراحی اولیه اندورید با صفحه کلید فیزیکی در بخش پایینی گوشی بوده است.
با این حال هیچ مانعی برای اینکه این سیستم‌عامل بعد از آن بتواند از صفحه نمایشگر لمسی استفاده کند وجود نداشت.
شرکت اپل در دعوای حقوقی با سامسونگ مدعی است که این شرکت کره‌ای در ساخت گوشی‌های خود از  اپل کپی برداری کرده است و سامسونگ هم توپ را به زمین گوگل انداخته و می‌گوید این شرکت مسئول توسعه پلت‌فرم اندروید است.
خبر: توقف رشد تومور با ایجاد گرما توسط نانو ذرات مغناطیسی

تست های انجام شده روی موش ها نشان داد که استفاده از نانوذرات اکسید آهن و میدان مغناطیسی می تواند رشد سلول های سرطان روده و پوست را متوقف کند.
پژوهشگران مرکز تحقیقاتی دورتموث هیچکاک نوریس کتان (Dartmouth-Hitchcock Norris Cotton Center) اخیرا مقاله ای را در نشریه journal Nanomedicine: Nanotechnology, Biology and Medicine به چاپ رساندند که در آن جزئیات مربوط به یک روش درمانی با نانو ذرات اکسید آهن ارائه شده است.
این گروه در این مقاله نشان داد که چگونه می توان از ترکیب نانو ذرات اکسید آهن و میدان مغناطیسی برای از بین بردن سلول های سرطانی در موش استفاده کرد.
مزیت این روش آن است که سیستم ایمنی بدن تحریک شده و تومورهای دیگر که از دید پزشکان پنهان مانده را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
استو فیرینگ از محققان این پروژه می گوید: این تحقیقات نشان می دهد که گرم کردن کنترل شده تومور می تواند سیستم دفاعی بدن را به نحوی تحریک کند که به تومورهای دیگر موجود در بدن که در معرض عملیات حرارتی نبوده اند حمله کند.
مزیت این روش نسبت به روش های مشابه این است که می توان با استفاده از آن سیستم ایمنی بدن را برای حمله به تومورهایی که هنوز توسط پزشکان شناخته نشده ، تحریک کرد.
در این پروژه محققان نانو ذرات اکسید آهن را وارد تومور کرده و سپس آنها را با استفاده از میدان مغناطیسی فعال کردند. پژوهشگران موفق شدند آنتی ژن موجود در سلول های دندریتی سیستم ایمنی بدن را فعال کنند. این سلول ها به صورت زنگ خطری برای سیستم ایمنی بدن بوده و در صورت حمله عامل خارجی ، سیستم دفاعی را فعال می کنند.
برای این کار سیستم ایمنی بدن سلول های T را که نوعی سلول مهاجم و مبارز است تولید می کند ، این سلول ها به صورت مستقیم به عامل بیماری زا در بدن حمله ور شده و آژیر خطر را برای دیگر سلول های بدن به صدا در می آورد تا آنها نیز بر علیه عامل بیماری زا آماده شوند.
این دو کار، یعنی حمله به عامل خارجی و آماده کردن دیگر سلول ها برای دفاع از بدن ، یک راهبرد مطمئن بوده که خطر رشد و گسترش سرطان در بدن را به حداقل می رساند. نتایج این فعالیت سیستم ایمنی در تومور و سلول های دورتر از آن دیده می شود.
این گروه تحقیقاتی از نانوذرات اکسید آهن و میدان مغناطیسی برای از بین بردن تومور سرطانی در موش ها استفاده کردند ، نتایج نشان داد که یک ماه بعد از گرم کردن تومور توسط نانو ذرات مغناطیسی ، رشد سلول های سرطانی متوقف می شود.
این گروه با این سیستم توانستند دمای ثابت 43 درجه سانتیگراد را به مدت دلخواه در تومور ایجاد کنند که این دمای کنترل شده کلید تحریک سیستم ایمنی بدن است.
خبر: پایان امپراتوری فیس‌بوک در شبکه‌های اجتماعی
بر اساس نظرسنجی صورت‌گرفته، بسیاری از نوجوانان در آمریکا حساب کاربری خود در فیس‌بوک را غیرفعال کرده و به اینستاگرام روی آورده‌اند.
بر اساس آخرین آمارها، گرایش نوجوانان به اینستاگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی در سال جاری نسبت به سال 2012 بیش از دو برابر شده است.
با وجود تلاش فیس بوک برای باقی ماندن در امپراتوری شبکه‌های اجتماعی، نتایج نظرسنجی‌ها از ترک این شبکه اجتماعی توسط نوجوانان خبر می‌دهد.
گرایش نوجوانان در این شبکه اجتماعی از 42 درصد در سال 2012 به 23 درصد در سال جاری کاهش یافته است.
فیس‌بوک طی سال‌های گذشته با خرید واتس آپ و برخی دیگر از شرکت‌های خدمات اینترنتی تلاش کرده است که همچنان در صدر محبوبترین شبکه‌های اجتماعی باقی بماند.
نتایج نظرسنجی صورت گرفته توسط پیپر جفری، از بین بالغ بر 7500 نوجوان آمریکایی،نشان می‌دهد پاییز سال گذشته، اینستاگرام برای اولین بار توانست از فیس‌بوک به عنوان محبوبترین شبکه اجتماعی در بین نوجوانان پیشی گیرد.
خبر: ساخت ضربه‌گیر سپر خودروها در پارک علم و فناوری سمنان

محققان پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان موفق به طراحی و ساخت ضربه‌گیر مخروط شیاردار پرشده از فوم با قابلیت افزایش میزان جذب انرژی، کاهش ماکزیمم نیروی لهیدگی و پایداری سازه شدند.
داود معروفی، مسئول مالکیت فکری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان با اشاره به کاربردهای این ضربه گیر خاطرنشان کرد: این نوع ضربه گیر را می‌توان در نوک دماغه فضاپیماها و همچنین در پشت سپر خودرو در صنایع خودروسازی استفاده کرد.
وی تصریح کرد: اختراع ضربه‌گیر مخروطی شیاردار پر شده از فوم پلی اورتان با تأیید مرجع منطقه‌ای مالکیت فکری از سوی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گواهی تأییدیه علمی دریافت کرده است.
معروفی خاطرنشان کرد: این گواهی، اولین تأییدیه علمی اختراع است که پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان به عنوان مرجع منطقه‌ای مالکیت فکری پس از طی کردن فرایند داوری و ارزیابی علمی دریافت کرده است.
مسئول مالکیت فکری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان تصریح کرد: تأییدیه علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی دارای بالاترین درجه اعتبار برای اختراعات در ایران است و مراجع منطقه ای به عنوان همکار سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، مسؤولیت ارزیابی علمی اختراعات، وظیفه فرهنگ سازی، آموزش، اطلاع رسانی و به کارگیری اختراعات در سطح منطقه را بر عهده دارند.
خبر: موفقیت محققان ایرانی در حذف سلول‌های سرطانی با ترکیب دارویی عصاره زردچوبه
محققان دانشگاه تربیت مدرس، ترکیبی دارویی جدیدی با پایداری فیزیکی و شیمیایی مطلوب از عصاره گیاه زردچوبه تولید کرده‌اند که قادر به شناسایی و حذف سلول‌های سرطانی است.
یکی از ترکیبات گیاهی مستخرج از ریشه گیاه زرد چوبه، کورکومین است. در طب سنتی، از این عصاره گیاهی در درمان طیف وسیعی از بیماری تنفسی، التهابی و درمان زخم‌ها استفاده می‌شود.
نقش ضد سرطانی این ترکیب در طب مدرن نیز به اثبات رسیده است. با این حال، از آنجا که توزیع بافتی و جذب کورکومین پایین است و سوخت و ساز سریعی در کبد و دیواره روده دارد، جهت استفاده از آن در صنایع داروسازی و پزشکی، باید بر این مشکل غلبه کرد. در طرح اخیر، نسل جدیدی از نانوحامل‌های پلیمری با عنوان دندروزوم، به منظور افزایش حلالیت آبی این عصاره مورد استفاده قرار گرفته است.
در این ترکیب دارویی، کورکومین با بازدهی بالا (در حدود 87 درصد) در این نانو حامل‌های پلیمری قرار گرفته و ساختاری کروی با اندازه 140 نانومتر تشکیل می‌دهد. پایداری فیزیکی و شیمیایی این ترکیب دارویی بالاست. این ترکیب، در شرایط آزمایشگاهی جهت درمان نوعی تومور تهاجمی سیستم عصبی مرکزی با نام گلیوبلاستوما با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است.
در این طرح، پس از تیمار سلول‌های سرطانی با این دارو، ژن‌های کلیدی تکثیر و رشد این سلول‌ها، به میزان معنی‌داری کاهش پیدا کرده و به سمت مسیر مرگ برنامه‌ریزی شده هدایت می‌شوند.
نکته جالب این است که تاثیر کشنده نانوکورکومین بر سلول‌های بنیادی بالغ مشتق از مغز استخوان و سلول‌های طبیعی فیبروبلاست پوست، در غلظتی بالاتر از غلظت موثر بر سلول‌های سرطانی مشاهده می‌شود. به عبارتی در غلظت‌های کشنده برای سلول‌های سرطانی، تاثیر کشنده بر سلول‌های طبیعی مشاهده نمی‌شود. این نکته نشان می‌دهد که کورکومین تمایلی ترجیحی برای ورود به سلول‌های سرطانی دارد.
محدوده ابعاد نانوحامل مورد استفاده در این تحقیق، 15 تا 100 نانومتر است. پایداری فیزیکی و شیمیایی، عدم سمیت و زیست‌تخریب‌پذیری از ویژگی‌های اصلی این نانوحامل‌هاست. با توجه به نتایج حاصل، نانوحامل مورد استفاده هیچ اثر سمی بر سلول‌ها ندارند. به عبارتی، تمامی مرگ القا شده در سلول‌ها به واسطه کوروکومین صورت می‌گیرد و دندروزوم، تنها دسترسی زیستی و انتقال این ماده به سلول‌ها را موجب می‌شود.‌
این دارو از پتانسیل تحت تاثیر قرار دادن چند مسیر انتقال پیام در سلول برخوردار است که مسیرهای تکثیر سلولی یکی از آن‌ها است. در این میان، دارو ورود به سلول سرطانی را نسبت به انواع سلول‌های طبیعی بیشتر ترجیح می‌دهد.
در ادامه این پژوهش، اثبات فرضیه شناسایی هدفمند سلول‌های آسیب دیده انواع بافت‌ها و حذف آن‌ها توسط نانوکورکومین، تحت نظر دکتر مجید صادقی‌زاده، در گروه ژنتیک دانشگاه تربیت مدرس در حال انجام است.
در راستای دستیابی به نتایج بیان شده، اندازه و بار سطحی نانوکورکومین پلیمری با استفاده از روش‌هایی نظیر استفاده از میکروسکوپ الکترونی، دیالیز و HPLC، مورد مطالعه قرار گرفته است. ویژگی ضد سرطانی کورکومین محصور در نانوحامل نیز، بر بیان ژن‌های دخیل در مسیرهای پرتوانی و miRNA تنظیمی آن‌ها (miR-145) در گلیوبلاستوما، در سطح مدل‌های کشت سلول بررسی شده است.

نتایج این کار که توسط دکتر مریم طهماسبی بیرگانی، دکتر مجید صادقی‌زاده عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و سایر همکارانشان صورت گرفته، در International Journal of Nanomedicine منتشر شده است.
خبر: اندازه‌گیری فاصله 10 برابر دورتر در کهکشان راه‌شیری امکانپذیر شد

اخترشناسان با ابداع یک روش جدید برای استفاده از تلسکوپ فضایی هابل، امکان اندازه‌گیری دقیق فاصله ستارگان تا 10 هزار سال نوری دورتر را فراهم کردند.
اخترشناسان با ابداع روش جدید موسوم به اسکن فضایی (spatial scanning) امکان اندازه‌گیری فاصله ستارگان در کهکشان راه‌شیری تا 10 هزار سال نوری دورتر – 10 برابر دورتر از دقت رصدی که پیش از این ممکن بود – را فراهم کردند.
دقت محاسباتی دوربرد جدید هابل در زمانی که دانشمندان از این تلسکوپ برای اندازه‌گیری فاصله طبقه خاصی از ستارگان درخشان موسوم به متغیرهای قیفاووسی (Cepheid variables) در فاصله 7500 سال نوری در شمال صورت فلکی ارابه‌ران (Auriga) استفاده کردند، مورد آزمایش قرار گرفت.
روش جدید بقدری موثر است که اخترشناسان در حال حاضر از تلسکوپ فضایی هابل برای اندازه‌گیری فاصله سایر قیفاووس‌های دوردست استفاده می‌کنند؛ قیفاووسی‌ها نوعی ستاره هستند که روشنایی آنها به طور متناوب تغییر می‌کند.
«آدام ریس» برنده جایزه نوبل و از محققان موسسه علوم تلسکوپ فضایی (STScI) در بالتیمور تأکید کرد: قدرت محاسباتی جدید تلسکوپ فضایی 24 ساله هابل به درک بینش جدید در خصوص انرژی تاریک کمک می‌کند.