۱۴۰۳ جمعه ۲۱ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي يكشنبه 31 فروردین ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: پهپادهای نظامی آمریکایی عرضه کننده اینترنت
گوگل و فیس بوک تنها کمپانی هایی نیستند که درصدد ایجاد شبکه های اینترنتی بر فراز آسمان هستند،چراکه آژانس تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا (DARPA) به دنبال استفاده از پهبادها به عنوان نقاط ارتباطی یک شبکه بی سیم بر فراز آسمان است.
 ˈدارپاˈ قصد دارد از طریق این پهبادها یک شبکه بی سیم بر فراز آسمان ایجاد نماید.
این آژانس تحقیقاتی مرحله توسعه و همچنین آزمایش های اولیه را برای دستیابی به هدف خود به پایان برده است.
دارپا در حال انجام آزمایش هایی است تا پهپادها را تبدیل به هات اسپات کند.هات اسپات مسیر هدایت و دسترسی به وای فای است.
وای فای (Wi-Fi) نام یک فناوری پرطرفدار شبکه های بی سیم است که با استفاده از امواج رادیویی امکان اتصال پر سرعت به اینترنت یا شبکه را فراهم می سازد.
براساس این خبر، یکی از اولین مراحلی که دارپا برای توسعه چنین سیستمی طی کرده است، توسعه یک آنتن قابل هدایت و همچنین یک تقویت کننده کم مصرف برای استفاده در هات اسپات ها است.
دارپا همچنین پوششی را نیز برای این آنتن ها در نظر گرفته که روی پهپادهای جاسوسی خود نصب خواهد کرد.
دارپا امیدوار است تا سرعت تبادل اطلاعات توسط این شبکه را به اندازه شبکه های مخابراتی 4G برساند.
این آژانس تحقیقاتی درصدد ایجاد چنین شبکه هایی در محل هایی است که نیروهای نظامی در حال حرکت قادر به دسترسی به اطلاعات هواپیماهای تجسس و سایر شبکه های موجود نیستند.
در شبکه های 4G کاربر باید هنگام تحرک بالا (در ماشین و قطارهای تندرو) حداقل به اینترنتی با سرعت 100 مگابیت بر ثانیه دسترسی داشته باشد.
این پروژه در سال 2012 میلادی کلید خورده است که شاهد اجرای فاز دوم آن در ماه گذشته میلادی هستیم. فاز دوم شامل تعبیه تجهیزات بی سیم روی خودروها و وسایل نقلیه زمینی است. این شبکه با استفاده از چندین پهپاد در فاز سوم یا چهارم پروژه مورد آزمایش نهایی قرار خواهد گرفت.
مطمئنا دارپا با اهداف متفاوت از گوگل و فیس بوک این پروژه را توسعه داده است.
پیش از این هم گوگل اعلام کرده بود که قصد دارد شرکت تیتان آئرواسپیس (Titan Aerospace) را که در زمینه طراحی و ساخت پهباد (هواپیماهای بدون سرنشین) تخصص دارد خریداری کند.
گوگل از این فناوری برای تحویل خدمات داده ‏ای خود به صورت هوابرد و برنامه‏ های نقشه ‏ برداری استفاده می کند.
کارشناسان اعتقاد دارند، گوگل از این پهبادها در پروژه های لون و ماکانی استفاده خواهد کرد .
گوگل در پروژه لون قصد دارد از بالن برای توزیع اینترنت استفاده کند. ماکانی نیز از جمله پروژه ‏ های گوگل است که هدف از آن توسعه توربین ‏ های بادی و هوایی است.
..................................
خبر: اعطای عالی ترین نشان تحقیقاتی دولت آمریکا به محقق ایرانی 
یک استاد جوان ایرانی دانشگاه میشیگان موفق به دریافت بالاترین نشان تحقیقاتی دانشمندان و مهندسان جوان از رییس جمهور آمریکا شد.
دکتر مونا جراحی در مراسمی که هفته گذشته در کاخ سفید برگزار شد، به همراه چند محقق دیگر نشان «استعداد برتر حرفه ای جوان سال» را از رئیس جمهوری آمریکا دریافت کرد.
علت اعطای این جایزه به این استاد جوان، تحقیقات و پروژه های خلاقانه وی در گسترش دانش پلاسمونیک در ساخت وسایل نانوالکترونیک و نانوفتونیک و صنعتی کردن فناوری «تراهرتز» است که در صنایع پزشکی، دارویی و ماشین آلات کاربرد دارد.
پروفسور جراحی تنها محقق ایرانی تباری بود که موفق به دریافت جایزه استعداد برتر امسال شد.
جایزه ریاست جمهوری برای استعدادهای برتر حرفه ای مهندسان و پژوهشگران در سال ۱۹۹۶ به دستور کلینتون و با همکاری شورای ملی علوم و فن اوری آمریکا بنیانگذاری شد.
در آغاز این جایزه سالانه به ۶۰ پژوهشگر و مهندس برتر که در اوایل زندگی حرفه ای خود بودند تعلق می گرفت، اما در سال های اخیر این تعداد به حدود صد نفر افزایش پیدا کرده است. وزارت خانه ها و سازمان های دولتی مختلف از جمله وزارتخانه‌های علوم و نیرو، ناسا و موسسه ملی بهداشت در معرفی کاندیداهای دریافت این جایزه نقش دارند.
این جایزه، ارزشمندترین جایزه دولتی است که یک مهندس یا پژوهشگر در اوایل زندگی حرفه ای اش می تواند دریافت کند.
..................................
خبر: ساخت سیمان استخوانی با قابلیت حمل مواد دارویی

محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، با استفاده از گونه ای از سیمان استخوانی ، ماده ای تولید کردند که قابلیت حمل انواع داروها از جمله عامل های رشد استخوان، آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد سرطانی را داراست.
حوزه های داروسازی ، پزشکی و دندان پزشکی می توانند بیشترین بهره را از نتایج بدست آمده در این تحقیق ببرند.
این ماده از افزودن آزکوربیک اسید به سیمان فسفات کلسیم تهیه شده است.
بر اساس نتایج بدست آمده، محصول نهایی گیرش سیمان فسفات کلسیم( واکنش سفت شدن سیمان)، بسیار شبیه به فاز معدنی استخوان بدن است.
به دلیل عدم وجود عملیات حرارتی در فرایند ساخت این سیمان و واکنش های گیرش هم دما در آن، این ماده قابلیت حمل انواع داروها را داشته و قادر است داروهای سوار شده را طی یک فرایند نسبتا طولانی مدت ، به صورت کنترل شده در محل آسیب دیده رها نمایند.
به گفته مهندس کتایون همتی کارشناس ارشد مهندسی مواد از دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات با افزودن آزکوربیک اسید(به عنوان عامل تحریک کننده) به ترکیب سیمان می توان به سمت دست یافتن به ماده ای با خاصیت قابلیت ترغیب استخوان سازی حرکت کرد.
این مواد می توانند آسیب های استخوانی ایجاد شده( دراثر عوامل مختلف) را درکوتاه مدت ترمیم کنند.
در این تحقیق با افزودن آزکوربیک اسید به ترکیب سیمان فسفات کلسیم ، زمان گیرش ، استحکام فشاری سیمان فسفات کلسیم و روند تبدیل واکنش گرها در محلول SBF ( محلول شبیه سازی شده به پلاسمای خون) بررسی شده است. همچنین نرخ رهایش آزکوربیک اسید از سیمان با گذشت زمان نگهداری آن در محلول شبیه سازی شده بدن مورد ارزیابی قرار گرفته است.
نتایج این تحقیق که با همکاری کتایون همتی ، دکتر سعید حصارکی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه مواد و انرژی) و دکتر علی نعمتی ( عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف) انجام شده در مجله Ceramics International (جلد40) به چاپ رسیده است.
..................................
خبر: برخورد سیارک های بزرگ با زمین در دهه گذشته 10 برابر بیشتر از تصور است

ستاره شناسان سازمان فضایی آمریکا (ناسا) می گویند: شمار برخورد سیارک های بزرگ با زمین در دهه گذشته 10 برابر بیشتر از چیزی است که پیش از این تصور می شد.
کارشناسان سازمان فضایی آمریکا (ناسا) مدرکی کشف کرده اند که نشان می دهد در دهه گذشته سیارک هایی در مقیاس بزرگ سه تا 10 برابر بیشتر از چیزی که پیش از این تصور می شد با زمین برخورد کرده اند.
سیارک ها (Asteroids، minor planets) سیارات بسیار کوچکی هستند که از صخره و فلز ساخته شده اند. آنها معمولاً اجسام نامنتظمی هستند و بر گرد خورشید حرکت می کنند. هزاران سیارک در منظومه خورشیدی ما وجود دارند. بسیاری از آنها میان مدار بهرام (مریخ) و مدار هرمز (مشتری) قرار گرفته اند و گرد خورشید می گردند. دسته ای دیگر از آنها در مکان های دیگر منظومه خورشیدی یافت می شوند. به نظر می رسد علت اینکه اغلب آن ها در فاصلهٔ مریخ و مشتری دیده می شوند این است که احتمالاً در مدار بین این دو سیاره، سیاره دیگری نیز وجود داشته است که به علت جاذبه شدید مشتری متلاشی شده است و سیارک ها پدید آمده باشند.
طبق این گزارش، این مدرک که توسط سه تن از کارکنان سابق ناسا ارائه شده است انفجارهایی را در وسعت بزرگ نشان می دهند که کشورهایی را در سراسر جهان به لرزه درآورده اند.
قرار است این کارشناسان گزارش خود را در روز جهانی زمین ارائه دهند و به مردم در زمینه اهمیت حفاظت از محیط زیست یادآوری کنند.
سیارک ها برخی اوقات به سیاره های کوچک اطلاق می شوند و گمان می رود که میلیون ها سیارک در منظومه شمسی وجود داشته باشد.
سیارک ها محکم هستند و از مواد شبیه صخره ساخته شده اند و گمان می رود زمانی تشکیل شده اند که سیاره ها برای اولین بار تشکیل شده اند.
این گروه اعلام کردند که از سال 2001 ، موفق به کشف 26 انفجار شده اند که به ادعای این گروه این شمار کمتر از سیارک هایی است که با زمین برخورد کرده اند.
این گروه ادعا می کنند: تنها دلیلی که این انفجارات در معرض دید عموم قرار نگرفته اند این است که این انفجارات در موقعیت های دور دستی اتفاق افتاده اند.
این گروه که انجمن B612 نامیده می شوند یافته های خود را در Seattleˈs Museum of Flight منتشر می کنند.
..................................
خبر: عرضه افزونه و برنامه اندرویدی برای مقابله با خونریزی اینترنت

در شرایطی که دو سوم اینترنت به علت شناسایی یک حفره امنیتی در استاندارد OpenSSL ناامن تلقی می‌شود، یک افزونه و یک برنامه تحت اندروید برای مقابله با این مشکل عرضه شده‌اند.
هر دو محصول توسط شرکت امنیتی ترندمیکرو عرضه شده اند تا کاربران با استفاده از آنها متوجه شوند آیا وب سایتی که در حال بازدید از آن هستند از امنیت لازم برخوردار است یا خیر. همچنین با استفاده از  این برنامه  اندروید می‌توان پی برد که آیا دیگر برنامه‌های همراه نصب شده بر روی گوشی آسیب پذیر هستند یا خیر.
متخصصان امنیتی می‌گویند نرم افزار OpenSSL که از آن برای رمزگذاری اطلاعات در حین تبادل آنها در فضای مجازی استفاده می‌شود دارای حفره‌ای است که باعث می‌شود در زمان انتقال اطلاعات از رایانه‌ای به رایانه دیگر، از سرور صفحه وب مورد بازدید به رایانه یا گوشی شما و از برنامه همراه نصب شده به گوشی یا تبلت شما، سرقت انواع داده امکان پذیر باشد. حال پلاگین قابل نصب بر روی مرورگر و برنامه همراه ساخت ترند میکرو می‌توانند سایت ها و برنامه های دارای این اختلال را به کاربر معرفی کنند.
پلاگین این شرکت به نام Trend Micro Heartbleed Detector که با مرورگر کروم سازگار با مک و همین طور رایانه‌های مجهز به ویندوز سازگاری دارد، به رایگان از فروشگاه آنلاین کروم شرکت گوگل قابل بارگذاری است. تنها کافی است کاربران آدرس سایت مشکوک را در بخش درنظر گرفته شده در این پلاگین تایپ کنند و از نتیجه مطلع شوند.
برنامه همراه مشابه به نام Trend Micro Heartbleed Detector هم که به رایگان از فروشگاه گوگل پلی قابل بارگذاری است با اسکن کردن برنامه‌های نصب شده موارد آسیب پذیر را شناسایی و معرفی می‌کند.
..................................
خبر: رایانه‌های پلاستیکی در راهند

محققان معتقدند اگر چه فاصله چندانی تا عرضه رایانه‌های ارزان قیمت پلاستیکی به بازار نداریم، اما این امر به معنای پایان کار رایانه‌های فعلی نیست.
محققان روش جدیدی برای انتقال برق با استفاده از نوعی پلاستیک منعطف ابداع کرده‌اند که با استفاده از آن می‌توان انواع گوشی و تبلت و رایانه را با استفاده از پلاستیک ساخت.
محققان دو دانشگاه آیوا و نیویورک می‌گویند این رایانه‌ها هم قادر به قرائت و ذخیره سازی اطلاعات هستند، هر چند هنوز برای این کار باید انرژی برق زیادی صرف شود. آنها می‌گویند اطلاعاتی که روی این رایانه‌ها ذخیره شود برای سال ها سالم می‌ماند، بدون آنکه نیاز به صرف انرژی برق زیادی باشد.
این امر نشان می‌دهد تصور قبلی در مورد اینکه پلاستیک به طور کلی ماده رسانای خوبی نیست، صحیح نیست و محققان توانسته اند مشکل قرائت اطلاعات ذخیره شده بر روی پلاستیک را حل کنند.
دانشمندان برای انتقال داده‌ها در رایانه‌های پلاستیکی انرژی برق را از حالت غشاء مغناطیسی به نور تبدیل کردند و از این طریق توانستند قرائت داده‌ها از روی مواد پلاستیکی را ممکن کنند. البته خود آنها می‌گویند برای نگارش و پردازش مطمئن اطلاعات بر روی پلاستیک با قیمت منطقی نیاز به زمان بیشتری است.
با توجه به اینکه رایانه‌های یاد شده حتی در صورت ساخت هم قادر به رقابت با سرعت رایانه‌های ساخته شده از سیلیکون نیستند، لذا بازار آنها محدود به افرادی خواهد بود که خواستار خرید محصولات الکترونیک ارزان قیمت هستند.
..................................
خبر: ساخت سریع‌ترین کارت میکرو اس‌دی جهان
شرکت توشیبا موفق به ساخت سریع‌ترین کارت میکرو اس دی جهان شد که می‌تواند داده‌های مورد نظر کاربران را با سرعت 260 مگابایت در ثانیه جابجا کند.
این سرعت مربوط به زمان خواندن اطلاعات است و در زمان رایت یا نگارش آنها این سرعت به 240 مگابایت در ثانیه کاهش می‌یابد.
حافظه یاد شده در دو مدل 32 و 64 گیگابایتی عرضه شده است. پیش از این حداکثر سرعت خواندن و نگارش اطلاعات روی کارت های حافظه 145 و 130 مگابایت بر ثانیه بوده است.
این شرکت مدعی شده کارت حافظه جدید آن هشت برابر سریع تر از پرسرعت ترین کارت های حافظه ای است که تاکنون توسط توشیبا تولید و عرضه شده بود.
مهم‌ترین نتیجه عرضه چنین کارت حافظه‌هایی توانایی ضبط سریع تصاویر ویدیویی با کیفیت بالای 4K است . هنوز قیمت و زمان عرضه این کارت‌های حافظه به بازار مشخص نشده است.
..................................
خبر: تلاش گوگل برای ساخت گوشی ۱۰۰ دلاری

ظاهرا گوگل که از استقبال از گوشی نکسوس ۵ خود راضی نبوده، به دنبال عرضه گوشی هوشمند تازه‌ای است که زیر ۱۰۰ دلار قیمت داشته باشد.
علت دیگر تلاش برای عرضه این گوشی جلب توجه مشتریان در بازار کشورهای در حال توسعه است. زیرا این افراد از توان مالی کافی برای خرید گوشی‌های گران تر برخوردار نیستند و نمی توانند نکسوس 5 که 350 دلار قیمت دارد را خریداری کنند.
احتمالا به جای پردازنده‌های Qualcomm در این گوشی ارزان از پردازنده MediaTek استفاده خواهد شد. پیش از این در برخی مدل های گوشی‌های ال جی با موفقیت از این پردازنده‌ها استفاده شده است.
گوگل همچنین در اندیشه ساخت تبلت جدید نکسوس با نمایشگر 8.9 اینچی است. دقت نمایشگر این تبلت 2k+ است و البته زمان عرضه و قیمت این تبلت مشخص نیست. هر چند بعید است قیمت این تبلت پایین باشد.
..................................
خبر: ای ام دی برای تبلت‌های ارزان تراشه نمی‌سازد

شرکت سخت‌افزاری ای ام دی هر گونه برنامه‌ریزی برای ساخت تراشه‌های رایانه‌ای به منظور استفاده در تبلت‌های ارزان‌قیمت را رد کرد.
مقامات این شرکت یکی از دلایل این تصمیم را درگیر نشدن با شرکت‌های رقیب مانند اینتل و AMD اعلام کرده‌اند که سرمایه گذاری گسترده‌ای برای ساخت تراشه به منظور استفاده در بازار تبلت‌های 100 دلاری و ارزان‌تر به عمل آورده‌اند.
امروزه عرضه تبلت‌های ارزان قیمت مجهز به سیستم عامل اندروید استقبال از این محصول را افزایش داده است، اما ای ام دی می‌گوید استراتژی این شرکت مبتنی بر کنترل بازار تبلت‌ها و محصولات رایانه‌ای گران قیمت با عملکرد سریع و مناسب است.
این شرکت قصد دارد کماکان تبلت‌هایی عرضه کند که از توان پردازش بالا برخوردار بوده و امکانات خوبی برای پردازش‌های گرافیکی دارند. ای ام دی به زودی دو تراشه با اسم کد Beema  و Mullins برای تبلت‌ها عرضه می کند که به علت بهره مندی از فناوری جدید عملکرد بهتری داشته و عمر باتری تبلت را افزایش می‌دهند.
..................................
خبر: صفحه کلید چندکاره تا عرضه هم زمان دو دوربین در یک گوشی

شرکت مایکروسافت در روزهای گذشته از صفحه کلید چندکاره خود رونمایی کرد و همزمان با آن شرکت اچ.تی.سی خبر از ارایه نسل جدید تلفن همراه همراه با دو دوربین و قابلیت زوم اپتیکال داد.
**رونمایی از صفحه کلید چندکاره شرکت مایکروسافت
شرکت مایکروسافت در هفته گذشته صفحه کلید چند کاره خود را رونمایی کرد.
این صفحه کلید که برای محیط ویندوز هشت بهینه سازی شده است؛ قادر است تا تمامی کارهای صوتی و تصویری شما را همچون یک کنترل از راه دور انجام دهد.
هدف اصلی از طراحی این صفحه کلید قرار دادن آن در اتاق پذیرایی است
این محصول برای کاربران مبل نشین طراحی شده است و کاربران با استفاده از آن می توانند به سادگی تمام کارهای خود را از طریق نمایشگر اصلی خانه که با یک رایانه متصل شده است انجام دهند.
این صفحه کلید در برابر عوامل محیطی همچون ریختن مایعات مقاوم است و تا فاصله ی 10 متری به صورت بی سیم قابل استفاده است.
ضمن اینکه صفحه ی لمسی آن به قابلیت چند لمسی مجهز است که آن را برای ویژگی های چند لمسی و دستورات جدید تعریف شده در ویندوز 8 بسیار مناسب می کند.
به کمک این صفحه لمسی شما می توانید اعمالی همچون زوم کردن، کشیدن، کلیک کردن، انتقال و تعویض را به سادگی هر چه تمام تر و با یک حرکت انگشتان خود اجرا کنید.
**ارایه همزمان دو دوربین در نسل جدیدگوشی های ˈاچ.تی.سی.وانˈ
به گزارش پایگاه فناوری ˈENGADGETˈ، گوشی تلفن همراه ˈاچ.تی.سی.وانˈ در سال 2015 ارایه می شود.
دوربین این گوشی از 2 حسگر در پشت تشکیل شده است. حسگر اول برای ثبت تصاویر و حسگر دوم برای ثبت اطلاعات از عمل محیط به کار گرفته می شود.
دوربین های تلفن های هوشمند برای کاربردهایی چون عکاسی سریع استفاده می شود اما از دو سال آینده دوربین این گوشی تلفن همراه از قابلیت هایی مانند زوم اپتیکال بهره مند می شود.
..................................
خبر: موی نوزادان سرنخی از وضعیت محیط رشد جنین
موها می‌توانند نکات زیادی درباره شخصیت و حتی احتمال سوء مصرف مواد مخدر در آینده و یا تغییرات هورمونی در اختیار بگذارند و هم‌اکنون محققان دریافته‌اند موها، سرنخ‌هایی در مورد محیطی که جنین در آن رشد کرده نیز ارائه می‌دهند.
تیمی از دانشمندان دریافته‌اند مو می‌تواند نکاتی را درباره محیط جنینی ارائه دهد که نوزاد در آن شکل گرفته و این محققان از موی نوزاد برای بررسی محیط هورمونی استفاده کردند که جنین طی رشد در معرض آن قرار دارد. این موضوع می‌تواند اطلاعات جدیدی را وارد حوزه‌های جنین‌شناسی، روانشناسی، علوم اجتماعی و نورولوژی کند.
به گفته کریستوفر کو، مدیر مرکز روانشناسی زیستی دانشگاه ویسکانسین-مدیسن، مو یک تا دو ماه پیش از تولد شروع به رشد می‌کند و یافته‌های جدید می‌تواند پرسش‌هایی را پیرامون تمامی مولفه‌ها از اهمیت ترتیب تولد گرفته تا رفتارهای دخترانه و پسرانه در کودکان مطرح کند. افزون بر این، آن‌چه برای یک جنین در حال رشد در رحم رخ می‌دهد، می‌تواند بر خطر ابتلای آن به بیماری‌های مزمن در زندگی تاثیرگذار باشد.
در این مطالعه، محققان نمونه‌های کوچکی از موی میمون‌های رزوس مادر و نوزادانشان را با ماشین اصلاح مو گرفتند. این مو، تمیز و با استفاده از یک خردکننده با سرعت بالا به پودر ریز تبدیل شد. پس از آن، مشخصه هورمونی با استفاده از شیوه طیف‌سنجی انبوه خوانده شد.
دانشمندان دریافتند کورتیزون که شکل غیرفعالی از هورمون تنش کورتیزول است، در موی مادران جوان و نوزادانشان بالاتر از موی مادران مسن‌تر و نوزدانشان بود. نوزادان مادران جوان همچنین دارای سطوح بالاتر استرون (شکلی از استروژن) و تستوسترون در مویشان نسبت به نوزادان مادران مسن‌تر بودند.
به گفته دانشمندان، دیابت نوع 2، بیماری متابولیک، بیماری شریان کرونر و اختلالات روانشناختی می‌توانند بازتاب طولانی‌مدت تنش در رحم باشند.
جزئیات این مطالعه در مجله Pediatric Research منتشر شد.
..................................
خبر: خاطرات کودکی از چه سنی در مغز جا خوش می‌کنند؟

قدیمی‌ترین خاطرات کودکی ممکن است پیش از سن سه‌ سالگی رخ‌ داده باشند.
بسیاری از کودکان می‌توانند خاطراتی را از سن 3.5 سالگی‌ به یاد آورند اما چنانچه از آن‌ها خواسته شود خاطراتی پیش از آن را به یاد آورند، قیافه‌ای سردرگم را به خود می‌گیرند. این امر ناشی از پدیده‌ای به نام «فراموشی دوران کودکی» است که محققان معتقدند به دلیل فقدان مهارت‌های زبانی در نوزدان رخ می‌دهد.
با این حال، مطالعه جدید نشان می‌دهد این موضوع تحت تأثیر تاریخگذاری نادرست قرار گرفته و در واقع، افراد می‌توانند خاطراتی زودتر از آنچه تصور می‌کنند را به یاد آورند.
در پژوهش جدید تیمی از دانشمندان از افراد چهار تا 13 ساله در نیویورک و نیوفاوندلند کانادا درباره قدیمی‌ترین خاطرات و سنشان در آن زمان سوال کردند. محققان یک یا دو سال بعد درباره قدیمی‌ترین خاطرات و سن کودکان در زمان رخداد همان وقایع دوباره سوال کردند.
کی وانگ از دپارتمان روانشناسی دانشگاه کورنل بر این باور است تخمین سن قدیمی‌ترین خاطرات کودکی بر خلاف آنچه معمولا تصور شده، دقیق نیست.
وی و همکارانش با استفاده از تخمین‌های خود کودکان از سنشان به عنوان مرجع، دریافتند تاریخگذاری خاطره با گذر زمان به سن‌های بعدی تغییر کرد. پروفسور وانگ بر این باور است این موضوع برای خاطرات کودکی بزرگسالان نیز رخ می‌دهد.
وانگ گفت: تمامی ما رویدادهایی را از کودکی‌مان به یاد می آوریم و هنگامی که زمان این وقایع را بازسازی می‌کنیم، شاید آن‌ها را به زمانی نزدیک‌تر از آنچه واقعا رخ داده‌اند، نسبت ‌دهیم، گویی از خلال یک تلسکوپ به رویدادها نگاه می‌کنیم.
وی ادامه داد: گرچه هیچ یک از ما خاطراتی از روز تولدمان به یاد نداریم، فراموشی دوران کودکی ممکن است زودتر از سن 3.5 سالگی که به طور عمومی پذیرفته شده، رخ دهد و در این میان، والدین می‌توانند به کودکانشان در تاریخگذاری تجاربشان کمک کنند.
..................................
خبر: لنزهای تماسی عامل از دست دادن بینایی

مطالعات اخیر محققان دانشگاه لیورپول انگلیس نشان می دهد که باکتری های لنزهای تماسی بسیار مقاوم هستند و برای مدت طولانی در محلول ضدعفونی زنده می مانند.
عفونت های باکتریایی چشم باعث بروز یک بیماری خطرناک به نام کراتیت میکروبی ˈmicrobial keratitisˈ می شوند که عامل اصلی التهاب و زخم قرنیه است و در نهایت باعث از بین رفتن بینایی می شود.
تنها دلیل ابتلا به این عفونت خطرناک، لنزهای تماسی هستند.
مطالعات نشان می دهند که هرچقدر هم فرد در تمیز نگه داشتن لنز دقت داشته باشد، باکتری های عفونت زا به طور پنهان در لنز قرار دارند. معمولا از محلول ضدعفونی برای از بین بردن این عفونت استفاده می شود ولی تحقیقات نشان می دهد که باکتری های لنز بسیار مقاوم هستند و برای مدت طولانی درون محلول زنده می مانند.
طبق گزارش کنفرانس سالانه میکروب شناسی عمومی در لیورپول، حدود 3 میلیون نفر در انگلیس از لنزهای تماسی استفاده می کنند که از این میان هرساله حدود شش هزار نفر به کراتیت میکروبی مبتلا می شوند. بینایی برخی از بیماران به سختی و پس از یک دوران طولانی باز می گردد؛ ولی تعداد کثیری محکوم به نابینایی می شوند.
کراتیت میکروبی در ابتدا با سوزش و قرمزی چشم همراه است و به مرور زمان بینایی شخص از بین می رود.
نتایج کامل این مطالعات در کنفرانس سالانه میکروب شناسی عمومی در لیورپول مطرح شده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

60003