۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي يكشنبه 12 مرداد ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: دانلود فیلم در کمتر از یک چشم‌بر‌هم‌زدن با سریع‌ترین شبکه اینترنتی جهان
دانشمندان سریع‌ترین شبکه اینترنتی جهان را خلق کرده‌اند که با آن می‌توان در کمتر از یک چشم بر هم زدن فیلم‌ها را دانلود کرد.
محققان دانمارکی با استفاده از نسل جدید فیبر نوری که 43 ترابیت را در هر ثانیه منتقل می‌کند ، به این موفقیت نائل آمدند.بنا بر اعلام کارشناسان، می‌توان از این شبکه برای دانلود یک گیگابایت فیلم در 0.2 میلی‌ثانیه بهره برد.
محققان "دانشگاه فناوری دانمارک" با خلق این شبکه رکورد سریع‌ترین شبکه را که پیش‌تر آن را به دانشمندان آلمانی باخته بودند، دوباره از آن خود کردند.
تیم دانمارکی از فیبر نوری چند هسته‌ای منفرد استفاده کرد که "شرکت تلگراف و تلفن نیپون" (NNT) ژاپن ساخته بود. این نوع فیبر به جای هسته منفرد مورد کاربرد در فیبرهای استاندارد، دارای هفت هسته‌ (رشته شیشه‌ای) است و این امر امکان انتقال داده‌های عظیم را فراهم می‌کند ؛ با این حال، پهنای این فیبر به اندازه یک فیبر استاندارد است.
..............

خبر: پرتاب ماهواره جدید جی‌پی‌اس آمریکا به مدار زمین
نیروی هوایی آمریکا ماهواره جدید و پیشرفته موقعیت‌یاب جهانی 2F-7 را به مدار زمین ارسال کرد.
ماهواره GPS 2F-7 روز شنبه دوم اوت در ساعت 03:23 به وقت گرینویچ (ساعت 07:53 شنبه 11 مرداد به وقت تهران) از پایگاه هوایی فلوریدا به فضا پرتاب و در مدار تعیین شده قرار گرفت.
این مأموریت، سومین پرتاب موفق ماهواره جی‌پی‌اس طی سال جاری میلادی محسوب شده و 2F-7 هفتمین ماهواره از مجموعه 12 ماهواره GPS 2F است که برای تقویت این شبکه جهانی درنظر گرفته شده است.
ماهواره 245 میلیون دلاری 2F-7 علاوه بر تقویت سیگنال شبکه موقعیت‌یاب جهانی (GPS) در نقاط مختلف جهان، در اهداف نظامی و امنیتی نیز کاربرد دارد.
طبق برنامه ریزی صورت گرفته، پرتاب ماهواره بعدی این مجموعه اواخر اکتبر (مهر ماه) انجام شده و سه ماهواره دیگر نیز در سال 2015 به فضا پرتاب خواهند شد.
..............
خبر: ماهی‌ها هم راننده می‌شوند!

محققان هلندی آکواریوم کوچکی طراحی کرده‌اند که توسط خود ماهی هدایت شده و در محیط منزل به حرکت در می‌آید.
زندگی ماهی‌ها به محیط کوچک و یکنواخت آکواریوم محدود می‌شود ، اما محققان شرکت Studio Diip راه‌حلی برای گردش ماهی‌ها در محیط منزل ابداع کردند.
این آکواریوم متحرک روی چهار چرخ قرار می‌گیرد؛ یک دوربین روی آکواریوم نصب می‌شود که با استفاده از ابزار تشخیص حرکت، حرکات ماهی را رهگیری می‌کند.
اطلاعات دریافتی به یک رایانه کوچک آنبورد ارسال شده و پردازشگر OMAP ARM این داده‌ها را برای حرکت دادن چرخ‌ها به میکروکنترلر ارسال می‌کند.
در این شرایط ماهی فقط نقش مسافر را ندارد و آکواریوم متحرک باتوجه به وضعیت قرار گرفتن ماهی ، به حرکت در می‌آید.
..............
خبر: ساختمان‌سازی کارآمد با آجر چاپ سه‌بعدی
تیمی از دانشمندان به همراه دانشگاه کورنل با استفاده از چاپ سه‌بعدی و هندسه پیشرفته، نوعی آجر سرامیکی ساخته‌اند که سبک بوده و استفاده از مواد را کارآمد می‌کند.
دیوارهای مونتاژ‌شده با این آجر، به دلیل استفاده از استراتژی‌های طراحی تولیدی و بسیار پیچیده، محکم هستند.
سازه PolyBricks دارای مفاصل همسان مخروطی است و جوانب مخروطی آجرها را می‌توان برای بیشینه‌کردن استحکام ساختاری در فرآیند مونتاژ‌ دیوار جهت‌دهی کرد.
آجرهای سرامیکی با شبکه ساختاری متخلخل‌شان، مواد ساختمانی مقرون‌به‌صرفه‌ای هستند زیرا بسیار سبک بوده و در مقایسه با آجرهای جامد معمولی، به ماده خام کمتری نیاز دارند. همچنین می‌توان از آن‌ها در ساخت ساختمان‌های بزرگ بهره برد.
..............
خبر: ساختاری برای جذب بالای نور با تقلید از چشم پروانه
محققان سوئیسی با تقلید از چشم پروانه، ساختاری تولید کردند که می‌تواند با کارایی بالا نور خورشید را جذب کند.
پژوهشگران در سراسر جهان به دنبال ساخت پیل‌های خورشیدی هستند که بتواند همانند گیاهان با فتوسنتز انرژی تولید کند؛ در واقع با جذب نور خورشید بتواند مولکول‌های آب را بشکند و در نهایت سوخت هیدروژن تولید کند.محققان مرکز EMPA در سوئیس پیل فتوالکتروشیمیایی از جنس آهن و اکسید تنگستن ساختند که در ساخت آن از چشم نوعی پروانه الهام گرفته شده است.
این گروه نشان دادند که براده‌های آهن ، اکسید آهن ، می‌تواند منجر به فناوری جدیدی در پیل‌های خورشیدی شود.این ماده می‌تواند برای ساخت فتوالکترودهایی استفاده شود که با جذب نور خورشید مولکول‌های آب را شکافته و هیدروژن تولید ‌کند.
بنابراین با این کار می‌توان نور خورشید را به سوخت ارزشمندی (هیدروژن) تبدیل کرد که می‌توان برای تولید الکتریسیته از آن استفاده کرد.
اکسید آهن خود دارای محدودیت‌هایی است.این ماده بسیار ارزان بوده و قادر به جذب نور خورشید در طیف وسیعی از طول موج‌ها است، با این حال هدایت الکتریکی اکسید آهن بسیار کم است. بنابراین کارایی پیل خورشیدی ساخته شده از این ماده بسیار کم خواهد بود.
پژوهشگران سوئیسی موفق به حل این مشکل شدند، آن‌ها برای این کار فتوالکترودی ساختند که قادر به جمع‌آوری نور خورشید است؛ بدون این که اجازه هدر رفتن آن را دهد.روی این الکترود ذرات اکسید تنگستن زرد رنگ قرار داده شده است.سپس روی این میکروساختار، لایه‌ای نانومقیاس از اکسید آهن قرار داده می‌شود.زمانی که نور خورشید به این الکترود تابیده می‌شود، میان دو لایه اکسید آهن و میکروساختارهای تنگستن منعکس شده و به دام می‌افتد.با این کار تمام نور وارد شده، جذب می‌شود.این نور وارده به الکترود جذب شده و برای شکستن مولکول مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این مکانیسم دقیقاً مشابه ساختار موجود در چشم نوعی پروانه است که به آن کمک می‌کند تا با کارایی بالا محیط تاریک اطراف خود را ببیند.
محققان برای ساخت این فتوالکترود، یک ورق شیشه‌ای را درون محلول حاوی ذرات پلاستیک و اکسید تنگستن غوطه‌ور کردند.سپس با گرم کردن، پلاستیک از سطح شیشه کنده شده و اکسید تنگستن باقی می‌ماند.در نهایت محلول اکسید آهن روی این سطح اسپری شده و دوباره درون آون گرم می‌شود.
..............
خبر: افزایش زمان نگهداری اندام پیوندی در خارج از بدن با دستگاه جدید

محققان انگلیسی دستگاه پیشرفته‌ای برای نگهداری قلب و ریه طراحی کردند که زمان نگهداری عضو پیوندی خارج از بدن را تا هشت ساعت افزایش می‌دهد.
بطور معمول عضو اهدایی در یک محفظه مخصوص حاوی یخ قرار داده شده و بسرعت به بیمارستان منتقل می‌شود تا به بدن گیرنده پیوند زده شود.
اما در طول 12 ماه گذشته، جراحان بیمارستان هرفیلد در جنوب انگلیس تعداد 25 قلب اهدایی را با استفاده از دستگاه پیشرفته Organ Care System به بیمارستان منتقل و آماده عمل پیوند کردند.
دستگاه OCS قادر به شبیه‌سازی شرایط بدن انسان، پمپاژ خون اکسیژن‌دار بداخل قلب و حفظ عملکرد طبیعی قلب خارج از بدن فرد اهداکننده است؛ این دستگاه با استفاده از خون فرد اهدا کننده عضو، امکان تپش قلب و تنفس ریه خارج از بدن را فراهم می‌کند.
برخلاف روش نگهداری عضو پیوندی درون محفظه حاوی یخ که تنها برای سه تا چهار ساعت دوام دارد، با استفاده از دستگاه OCS مدت زمان نگهداری عضو تا هشت ساعت افزایش پیدا می‌کند.
از این طریق جراح قادر خواهد بود تا بررسی‌های لازم را روی عضو مورد نظر انجام داده و درخصوص مناسب بودن آن برای پیوند زدن به بدن گیرنده تصمیم‌گیری کند.
اطمینان از سلامت عضو پیش از پیوند، نیاز به مراقبت‌های ویژه پس از عمل و زمان حضور بیمار در بیمارستان را کاهش می‌دهد. 
..............
خبر: مرگ سلول سرطانی با نانوساختارهای ستاره‌ای‌شکل

آزمایش‌های انجام شده روی نانوذرات طلای حاوی آپتامر دی‌ان‌ای نشان می‌دهد که استفاده از این نانوذرات می‌تواند کارایی نانودارو را برای از بین بردن سلول‌های سرطانی افزایش دهد.
پژوهش‌های اخیر محققان دانشگاه نورث ‌وسترن نشان می‌دهد که نانوساختارهای ستاره‌ای شکل از جنس طلا که مقدار زیادی آپتامر دی‌ان‌ای روی آن‌ها قرار داده شده، کارایی بهتری در از بین بردن سلول‌های سرطانی دارد در حالی که اگر مقدار آپتامر روی آن کم باشد، کارایی نانودارو کاهش می‌یابد.این پژوهش نشان می‌دهد که تنها با افزایش مقدار زیست‌مولکول دارویی می‌توان کارایی نانودارو را افزایش داد.
تری اودوم، رهبر این گروه تحقیقاتی می‌گوید: ما دریافتیم که اولیگونوکلئوتیدهای دارای ساختار نوع دوم یعنی آپتامرهای دی‌ان‌ای با شکل چهار شاخه‌ای، در صورتی که pH محیط با سیترات کاهش داده شود، امکان وارد کردن مقدار زیادی دارو روی آن‌ها وجود دارد.این نانوساختار عملکرد ویژه‌ای دارد و می‌توان از آن به عنوان داروی ضد سرطان استفاده کرد.
محققان عموماً تحقیق روی ساختارهای کروی نانوذرات طلا را می‌پسندند، زیرا این ساختارها را می‌توان به راحتی با استفاده از گروه‌های مختلف نظیر تیول، فسفین یا آمین عامل‌دار کرد.معمولاً با استفاده از خودآرایی زیست‌مولکول‌های دارای عامل تیول می‌توان ترکیب دارویی مورد نظر را وارد نانوساختار کرد.
این گروه نشان دادند که افزایش دانسیته دارو در این نانوساختارها، کارایی سیستم دارویی را بهبود می‌دهد.آن‌ها همچنین نشان دادند که وارد کردن دارو به این نانوساختار موجب می‌شود تا کارایی نانودارو برای از بین بردن سلول سرطانی، 20 درصد بیشتر از زمانی شود که همین دارو با غلظتی 10 برابر بیشتر اما به تنهایی، مورد استفاده قرار گیرد.
معمولاً از محلول نمکی برای اتصال لیگند به نانوساختار طلا استفاده می‌شود، مشکل این روش آن است که باید مقادیر زیادی از اولیگونوکلئوتید استفاده شود و همچنین دو روز زمان برای کامل شدن فرآیند زمان نیاز است. اما روش جدید سه مزیت نسبت به روش‌های پیشین دارد؛ اول این که مقدار لیگند آپتامر دی‌ان‌ای مورد استفاده به شدت کاهش می‌یابد. دومین مزیت این روش آن است که زمان کامل شدن اتصال به سه ساعت کاهش می‌یابد و سوم این که می‌توان مقادیر بیشتری از آپتامر را روی نانوساختار وارد کرد (تقریبا 2.5 برابر بیشتر).
این گروه تحقیقاتی آزمایش‌های مختلفی را در آزمایشگاه (محیط in vivo) انجام دادند و در حال حاضر درصدد انجام آزمایش روی نمونه‌های زنده حیوانی هستند.آن‌ها معتقدند که افزودن پلی‌اتیلن گلیکول می‌تواند به بهبود کارایی این دارو کمک شایانی کند.
..............
خبر: توسعه عمیق‌ترین آزمایشگاه ماده تاریک در چین

چین به دنبال گسترش عمیق‌ترین آزمایشگاه زیرزمینی جهان در استان سیچوآن این کشور است که به دانشمندان امکان انجام آزمایش بر روی ماده تاریک مرموز را می‌دهد.
فاز دوم ساخت "آزمایشگاه زیرزمینی جین‌پینگ(Jinping)" توسط دانشگاه تسینگوا و "شرکت توسعه انرژی آبی رودخانه یالونگ" آغاز شده است.این آزمایشگاه در عمق 2400 متری زیر سطح "ایستگاه انرژی آبی جین‌پینگ" قرار دارد.
گفته می‌شود مراحل ساخت و ساز این آزمایشگاه تا پایان سال 2015 به اتمام می‌رسد و این امر مساحت فضای آن را تا 120 هزار متر مکعب افزایش خواهد داد. چنین دستاوردی به محققان امکان انجام همزمان آزمایش‌ها را می‌دهد.
آزمایشگاه جین‌پینگ در دسامبر سال 2010 افتتاح شد و فضایی پاک را برای تعقیب ماده تاریک نامرئی در اختیار دانشمندان می‌گذارد. این آزمایشگاه جایگاه پروژه‌ای به نام «تجربه ماده تاریک چین» است که جزئیات آن در سال 2013 در مجله Physical Review D منتشر شده بود.
محققان هنوز به دنبال یافتن مدرکی جهت اثبات وجود ماده تاریک فرضی هستند که مسئول بیش از یک چهارم تعادل جرم-انرژی جهان بوده اما تاکنون مستقیما شناسایی نشده است.
..............
خبر: تبدیل همه سطوح به سلول خورشیدی با افشانه جدید
دانشمندان دانشگاه شفیلد سلول‌های خورشیدی افشانه‌ای و ارزانی تولید کردند که می‌توان مانند رنگ، آ‌ن‌ها را برای جمع‌آوری انرژی خورشید به هر سطحی اعمال کرد.
این سلول‌ها از ماده‌ای موسوم به perovskite ساخته‌ شدند که تولید آن ارزان بوده و زمانی که به عنوان افشانه به کار می‌رود، اتلاف اندکی تولید می‌کند.چنین موضوعی همراه با این واقعیت که افشانه را می‌توان به آسانی به تولید انبوه رساند، به معنای پایین‌بودن هزینه تولید و در نتیجه بهای کمتر آن برای مشتریان است.
افشانه ابداعی را می‌توان از لحاظ نظری به هر سطحی که سلول‌ها می‌توانند به آن بچسند، اعمال کرد اما گفته می‌شود کارآیی واقعی آن بر سطوح انعطاف‌پذیر یا پارچه‌ها است.
مؤلفه perovskite عنوانی است که برای توصیف ساختار بلوری معدنی به کار می‌رود که در نوع معدنی اکسید تیتانیوم کلسیم که خود از کلسیم تیتانات ساخته شده، یافت می‌شود.این ماده برای نخستین بار در سال 2009 و برای تولید سلول‌های خورشیدی به کار رفت اما کارآیی آن پایین بود.
تیم دانشگاه شفیلید نخستین بار است که با استفاده از روش رنگ افشانه، سلول‌های خورشیدی perovskite تولید کرده‌ است.
کارشناسان این دانشگاه پیش‌تر از این شیوه برای تولید سلول‌های خورشیدی با استفاده از نیمه‌رسانای آلی بهره برده بودند اما استفاده از perovskite در این زمینه جهشی بزرگ به شمار می‌آید.
..............
خبر: ورود اولین واکسن مالاریا به بازار تا سال آینده

اولین واکسن مالاریای جهان ممکن است تا سال آینده وارد بازار شود.
شرکت دارویی GSK در انگلستان یک برنامه نظارتی را به سازمان پزشکی اروپا برای کاندید واکسن مالاریای خود موسوم به RTS,S ارائه کرده است.
این واکسن بطور انحصاری برای استفاده در برابر انگل مالاریای پلاسمودیوم فالسی پاروم طراح شده که شایعترین نوع در کشورهای جنوب صحرای آفریقا است.نزدیک به 90 درصد مرگهای تخمین زده شده در این نواحی رخ داده و 77 درصد جان‌باختگان را کودکان زیر پنج سال تشکیل می‌دهند.
داده‌های بدست آمده از برنامه کارآزمایی واکسن سوم که در 13 مرکز تحقیقاتی آفریقایی در هشت کشور بورکینافاسو، گابون، غنا، کنیا، مالاوی، موزامبیک، نیجریه و تانزانیا با بیش از 16 هزار نوزاد و کودک انجام شده نیز برای حمایت از این پرونده ارائه شده است.
نتایج کارآزمایی فاز سوم نشان داد که طی بیش از 18 ماه پیگیری، کودکان پنج تا 17 ماهه‌ای که اولین واکسن RTS,S را دریافت کرده بودند، نسبت به گروه کنترل 46 درصد کمتر به مالاریای بالینی مبتلا شدند.
طی این دوره 18 ماهه از میان 1000 کودک واکسن شده، بطور میانگین از ابتلای 941 مورد به مالاریای بالینی جلوگیری شد.موارد مالاریای شدید تا 36 درصد کاهش پیدا کرده و از هر 1000 کودک واکسن شده طی 18 ماه پیگیری، 21 مورد سالم ماندند.همچنین تعداد بیماران بستری مبتلا به مالاریا تا 42 درصد کاهش یافته بود.
..............
خبر: خودکاری که زخمها را در یک لحظه ترمیم می‌کند

محققان هندی یک خودکار فناوری پیشرفته تولید کردند که با قرار گرفتن روی سطح زخمی، بسرعت آنرا ترمیم می‌کند.
فناوری تولیدی مرکز تسهیلات فناوریهای صنعتی پلاسما (FCIPT) ، از شعبات موسسه تحقیقات پلاسمای هند ، موسوم به "مشعل جت پلاسمای سرد" به امدادرسانان کمک می‌کند تا در زمان نیاز، بجای استفاده از داروهای انعقاد خون برای توقف خونریزی، با تابش پرتو آبی از نوک این خودکار بسرعت زخم را ترمیم کنند.
این مرکز اکنون در تلاش برای کسب تائیدیه‌های ضروری از سوی دولت برای این دستگاه نجات‌بخش است تا بتوان از آن در خدمات اورژانس بهره برد.همچنین جراحان و سازمانهای غیردولتی می‌توانند از این فناوری برای کمک به مجروحان جاده‌ای بهره ببرند.
در حال حاضر، خودکار پلاسما از گاز آرگون استفاده کرده و جریان کوچکی از پلاسما با دمای اتاق را منتشر می‌کند.این افشانه انرژی الکتریکی به سمت بافت آسیب‌دیده باعث بسته شدن رگهای خونی و در نتیجه متوقف شدن خونریزی می‌شود.
کارایی خودکار پلاسما در حال حاضر در آزمایشگاه FCIPT روی خون ساکن تائید شده است.دانشمندان در گام بعدی خود به دنبال جایگزین کردن گاز آرگون با هوای قابل دسترس هستند.
فناوری مذکور می‌تواند با کمترین جریان برق که از باتری آمبولانس قابل دسترسی است، کار کند.
به گفته دانشمندان، از جت پلاسما همچنین می‌توان در عملهای جراجی برای از بین بردن سلولهای سرطانی بدون آسیب رساندن به بافت اطراف بهره برد.
..............
خبر: شفاف‌سازی کامل بدن موش برای نخستین‌بار
محققان آمریکایی با استفاده از یک روش جدید، موفق به شفاف‌سازی کامل بدن موش و مشاهده عملکرد اندام داخلی حیوان شدند.
محققان پیش از این روشی را برای شفاف‌سازی تک تک اندام توسعه داده بودند که شامل قرار دادن بافت درون ژل مبتنی بر آب بود؛ سپس از مواد پاک‌کننده برای حذف مولکول‌های چربی که مانع از عبور نور می‌شوند، استفاده می‌شد، اما این روش تنها برای شفاف‌سازی مغز و جنین مورد استفاده قرار می‌گیرد.
محققان مؤسسه فناوری کالیفرنیا روش جدیدی موسوم به CLARITY ابداع کردند که در اصل سرعت بخشیدن همان فرآیند قبلی است؛ این روش شامل استفاده همزمان از ژل مبتنی بر آب و ماده پاک‌کننده بداخل جریان خون موش است.
برای پیشگیری از آسیب دیدن بافت‌های بدن موش، مخلوط ژل و ماده پاک‌کننده بطور مستقیم به جریان خون حیوان تزریق شده و بدن حیوان بطور کامل شفاف‌ می‌شود.
پس از دو تا سه روز از تزریق این مخلوط، اندام مختلف بدن مانند کلیه‌ها، ریه‌ها و قلب شفاف و پس از دو هفته نیز مغز بطور کامل شفاف شد؛ تکه‌های ضخیم بافت‌های شفاف از طریق میکروسکوپ‌های فوق‌پیشرفته مورد بررسی قرار گرفتند.
به گفته "ویوویانا گرادینارو"، برای نخستین‌بار و با استفاده از روش جدید، شفاف‌سازی کامل بدن امکانپذیر شد که به درک بهتر فرآیندهای درون بدن از جمله ارتباط مغز با سایر اندام کمک کرده و می‌تواند بعنوان روش جدیدی برای درمان دردهای مزمن و اوتیسم مورد استفاده قرار گیرد.
نتایج این مطالعه در مجله Cell منتشر شده است.
..............
خبر: استفاده از گوشی‌های قفل شکسته در آمریکا دوباره قانونی شد

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا قانونی را امضا کرده که بر مبنای آن استفاده از گوشی‌های قفل شکسته بدون اجازه اپراتور اولیه عرضه کننده آن قانونی می‌شود.
پیش از این در صورتی که فردی در آمریکا گوشی خود را در قالب قرارداد با اپراتوری خریداری و قفل آن را می شکست مجرم شناخته می شد ، اما از این به بعد چنین محدودیتی وجود نخواهد داشت و این امر به معنای نقض حقوق مالکیت معنوی محسوب نمی‌شود.
با امضای این قانون کاربران راحت تر می‌توانند اپراتور خود را تعویض کنند و مجبور نیستند تا پایان مدت زمان قرارداد خود از گوشی اعطایی آن با شرایط احتمالا نامطلوب استفاده کنند.
نکته مهم اینکه قانون یاد شده محدود به گوشی‌های هوشمند است و رایانه های لوحی را در بر نمی گیرد.بسیاری از شهروندان آمریکایی از این تحول استقبال کرده و معتقدند اپراتورها با این تحول دیگر نمی توانند شروط خود را به مشترکان تحمیل کنند.
..............
خبر: آسیب‌پذیری اندروید بعد از ۲ سال قربانی می‌گیرد

بسیاری از برنامه‌های همراه سازگار با سیستم عامل اندروید به علت نقص امنیتی در این سیستم عامل برای میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان مشکل ایجاد کردند.
محققان امنیتی می‌گویند یک آسیب‌پذیری قدیمی در سیستم عامل اندروید از سوی هکرها برای نفوذ به برنامه‌های همراه و وسایل مجهز به آنها مورد استفاده قرار می گیرد.گوگل از دو سال قبل از وقوع این مشکل باخبر است، اما برای برطرف کردن آن اقدامی صورت نداده است.
محققان امنیتی اولین بار در دسامبر سال 2012 وجود چنین مشکلی را به گوگل اطلاع دادند و هشدار دادند که رابط کاربری برنامه نویسی آندروید یا همان API این سیستم عامل که به addJavascriptInterface مشهور است باعث می شود کدهای منبع برنامه های همراه به علت نمایش در موتور مرورگر وب اندروید موسوم به وب ویو به سادگی در دسترس هکرها قرار بگیرد.
با توجه به گستردگی این مشکل بسیاری از برنامه های همراه سازگار با اندروید از سوی هکرها قابل دستکاری هستند.باید توجه داشت که محتوای به نمایش درآمده مربوط به برنامه های همراه در وب ویو رمزگذاری نمی‌شود و همین مساله خطر سوءاستفاده از آنها را تشدید می‌کند.
هکرها دو سال است با نفوذ به محتوای نمایش داده شده در وب ویو در ارتباط با هر برنامه کدهای جاوااسکریپت مخرب خود را در آنها می‌گنجانند و از همین طریق حملاتی را علیه کاربران برنامه ریزی می‌کنند.گوگل این مشکل را تنها در ارتباط با سیستم عامل آندروید 4.2 خود برطرف کرده و لذا کاربران دیگر نسخه‌های اندروید به طور جدی در معرض خطر هستند.
..............
خبر: تحول تازه در فناوری شارژ بی‌سیم

کنسرسیوم شارژ بی‌سیم متشکل از برخی شرکت‌های فناوری برای ارتقای استانداردهای شارژ بی‌سیم ابزار و وسایل الکترونیک گام تازه‌ای به جلو برداشتند.
این گروه استاندارد قبلی خود را به روز کرده و استاندارد Qi v1.2 را برای تسهیل شارژ گوشی و تبلت بدون نیاز به سیم ابداع کردند.
در استاندارد قبلی موسوم به Qi v1.1 حداکثر فاصله ابزار در حال شارژ با منبع شارژ می‌توانست 7 میلیمتر باشد، اما در استاندارد جدید این رقم به 45 میلیمتر ارتقا یافته است.با این تحول می‌توان تعداد بیشتری گوشی و تبلت را از راه دور شارژ کرد.استاندارد قبلی به گونه ای نبود که بتوان یک گوشی را در درون خودرو گذاشت و انتظار شارژ شدن آن را داشت چون در این صورت فاصله گوشی از منبع شارژ بیش از حد مجاز بود.
از طریق استاندارد Qi v1.2 امکان انتقال دوهزار وات انرژی از طریق هوا وجود دارد و این انرژی برای شارژ یک اجاق گاز خانگی هم کافی است.هنوز مشخص نیست این استاندارد چه زمانی برای عموم مردم قابل استفاده خواهد شد.
..............
خبر: آیفون 128 گیگابایتی فقط با نمایشگر 5.5 اینچی می‌آید

با نزدیک شدن به زمان عرضه مدل جدید گوشی آیفون موسوم به آیفون 6 گمانه زنی در مورد ویژگی های این محصول هم ادامه می یابد.
در حالی که گفته می‌شود آیفون 6 قرار است اواسط شهریور ماه روانه بازارهای جهانی شود، هنوز خبر دقیقی در مورد ویژگی‌های این محصول وجود ندارد.
منابع خبری نزدیک به اپل می‌گویند این گوشی با ظرفیت حافظه 32 و 64 گیگابایت در دسترس قرار می‌گیرد و بنابراین این شرکت قرار نیست آیفون 6 را با ظرفیت ذخیره سازی 16 گیگابایت در اختیار علاقمندان قرار دهد. اما برخی سایت‌ها از احتمال عرضه این گوشی با حافظه 128 گیگابایت نیز خبر می دهند.
اپل تنها گوشی‌های آیفون 6 دارای نمایشگر 5.5 اینچی را همراه با حافظه 128 گیگابایتی عرضه می‌کند.پیش از این اعلام شده بود که اپل برای اولین بار آیفون 6 را با دو مدل نمایشگر 5.5 و 4.7 اینچی در دسترس علاقمندان قرار می‌دهد.تحلیل گران بازار معتقدند عرضه آیفون 6 با حافظه 128 گیگابایتی موجب خواهد شد قیمت تمام شده آن حدود  100 دلار افزایش یابد.
..............
خبر: گوگل یکی از کشتی‌های اسرارآمیزش را فروخت

گوگل به تازگی یکی از دو کشتی اسرارآمیز ساخت خود را فروخته است.اولین بار در پاییز سال گذشته بود که مشخص شد گوگل دست به چنین کاری زده است.
این دو کشتی در سواحل مختلف آمریکا ساخته شده و به آب انداخته شدند و مشخص نیست گوگل به چه دلیل هزینه های کلانی را به ساخت آنها اختصاص داده است.هر دو کشتی که طراحی زیبایی دارند چهار طبقه هستند و هنوز خبرنگاران نتوانستند از آنها بازدید داشته باشند.
گوگل در ابتدا نه تنها حاضر به ارائه توضیحات در مورد این کشتی‌ها نیست، بلکه حتی تعلق آنها به خود را تکذیب کرده است.پس از انتشار خبر ساخت این کشتی‌ها برای اولین بار گفته شد هدف گوگل از این کار طراحی دیتاسنترهای شناور است.سرانجام پس از گمانه‌زنی‌های فراوان گوگل مالکیت این کشتی‌ها را پذیرفت و هدف از ساخت آنها را ایجاد فضایی تعاملی برای آموزش فناوری های تازه به افراد دانست.
گفته می شود یک شرکت کشتیرانی بین ا‌لمللی خریدار کشتی اسرارآمیز ساخت گوگل است، اما نام آن افشا نشده است.برخی معتقدند گوگل می خواهد این کشتی را به محلی برای نمایش برخی فناوری های خاص خود مانند عینک هوشمندش برای افراد ویژه مبدل کند.
..............
خبر: حفظ حریم خصوصی بزرگترین نگرانی آمریکایی‌ها

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثر آمریکاییان فکر نمی‌کنند محدود کردن حریم شخصی مسئولیت آنان باشند و حفظ آن را وظیفه مؤسسات سرویس دهنده می‌دانند.
بررسی مشترک Rad Campaign، Lincoln Park Strategies و Craig نشان می‌دهد که تقریبا سه چهارم آمریکایی‌ها در مورد میزان اطلاعات شخصی موجود در مورد خودشان در فضای مجازی نگرانی هایی دارند.
از مجموع 1007 آمریکایی که در جریان انجام این بررسی از نظراتشان استفاده شده، حدود 50 درصد گفتند که به شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر اعتماد ندارند و احساس می‌کنند که این سایت‌ها اطلاعات تماس، عادات و دیدگاه های سیاسی آنها را در اختیار اشخاص ثالث قرار می‌دهند.
با توجه به نگرانی‌های ناشی از عملکرد سایت‌هایی مانند فیس بوک و توییتر 60 درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که قوانین فعلی در این زمینه ضعیف یا ناکافی هستند و دو سومشان هم علیرغم همه این مشکلات حوصله مطالعه توافقنامه‌های کاربری سایت‌های مختلف را قبل از استفاده از آنها ندارند.
73 درصد پاسخ دهندگان در مورد کوکی‌های ردگیری کننده عملکردشان که به طور مخفیانه بر روی رایانه‌ها نصب می‌شود، اظهار نگرانی کردند و 36 درصد گفتند مطمئنند که این کوکی‌ها بر روی رایانه هایشان نصب شده است.این نگرانی‌ها در میان افراد مسن‌تر بیش از افراد جوان و کم سن و سال است.
..............
خبر: ابداع آزمایش خون جدید برای تشخیص سرطان‌ها با همکاری دانشمندان ایرانی

دانشمندان دانشگاه برادفورد با همکاری دو دانشمند ایرانی موفق به طراحی یک آزمایش خون ساده شدند که می‌تواند برای تشخیص ابتلای افراد به سرطان مورد استفاده قرار بگیرد.
آزمایش طراحی شده توسط این محققان با همکاری دکتر مژگان نجف‌زاده و قادری به پزشکان اجازه خواهد تا زمان درمان را سرطان را با تشخیص سریع‌تر،‌ کاهش داده و همچنین از انجام روشهای تهاجمی و پرهزینه مانند نمونه‌برداری و کلونوسکوپی جلوگیری کنند.
متناوبا می‌توان از این روش به عنوان یک کمک موثر برای معاینه بیماران مشکوک به سرطان که تشخیص آن در زمان حاضر سخت بوده، استفاده کرد.
نتایج اولیه نشان داده که این روش از درجه دقت بالایی در تشخیص سرطان و شرایط پیش سرطانی در خون بیماران مبتلا به ملانوم، سرطان روده بزرگ و سرطان ریه برخوردار است.
آزمایش حساسیت به ژنوم لنفوسیت (LGS) به بررسی گلبولهای سفید خون پرداخته و آسیب وارده به دی‌ان‌ای آنها را در زمان مواجهه با شدتهای متفاوت نور فرابنفش اندازه‌گیری می‌کند.نتایج این آزمایش تجربی نشان‌دهنده تمایز روشنی بین آسیب واردشده گلبولهای سفید خون بیماران مبتلا به سرطان دارای شرایط پیش سرطانی نسبت به افراد سالم بود.
پرفسور دیانا اندرسون از دانشکده علوم حیات دانشگاه برادفورد و رهبر این پژوهش گفت: گلبولهای سفید خون بخشی از سیستم دفاعی طبیعی بدن هستند که در زمان مبارزه با سرطان و بیماریهای دیگر تحت فشار و تنش قرار می‌گیرند.ما برای مشاهده امکان سنجش این تنش، آنها را تحت نور فرابنفش قرار داده و دریافتیم که افراد مبتلا به سرطان نسبت به افراد دیگر بیشتر از دی‌ان‌ای مستعد آسیب توسط نور فرابنفش برخوردارند.
در این پژوهش، نمونه خون 208 نفر شامل 94 فرد سالم و 114 بیمار که پیش از آغاز تشخیص و درمان به درمانگاه سلطنتی برادفورد مراجعه کرده بودند، بررسی شد.این نمونه‌ها بعد از کدگذاری در معرض نور فرابنفش با چهار عمق آگار قرار گفتند.
محققان معتقدند اگر آزمایش LGS موفق نشان دهد، می‌تواند یک ابزار اضافی بسیار ارزشمند در کنار رویکردهای تشخیص سنتی‌تر برای شناسایی سرطان باشد.
نتایج این پژوهش در مجله FASEB منتشر شده است.
..............
خبر: چرا تومورهای مغزی در مردان شایع‌ترند؟

مطالعه جدید دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن توضیح می‌دهد چرا تومورهای مغزی بیشتر در مردان رخ‌ می‌دهند و اغلب در آن‌ها مضرتر از تومورهای مغزی زنان هستند.
به طور مثال، گلیوبلاستوم که شایع‌ترین تومور بدخیم مغزی است، دو برابر بیش از زنان در مردان رخ می‌دهد و مردان مبتلا به این تومور از نارسایی شناختی بیشتری رنج می‌برند، در حالی که زنان بیشتر شانس زنده‌ماندن از آن را دارند.
محققان دریافتند پروتئین رتینوبلاستوما (RB) در سلول‌های مغزی مردان تا حد قابل‌توجهی کمتر از سلول‌های مغزی زنان فعال است.
تیم علمی حاضر از مدل سلولی گلیوبلاستوم برای اثبات این موضوع استفاده کرد که تبدیل‌شدن سلول‌های مغزی مردان به تومورها آسان‌تر است.در آزمایش‌های انجام‌شده نیز مشخص شد سلول‌های مغزی مردان در مقایسه با سلول‌های مغزی زنان، سریع‌تر سرطانی شدند.
دانشمندان دریافتند پروتئین RB در سلول‌های مغزی مردان نسبت به سلول‌های مغزی زنان احتمالا غیرفعال‌تر است.زمانی که این محققان پروتئین مزبور را در سلول‌های مغزی زنان ناتوان کردند، سلول‌های مغزی آن‌ها به همان نسبت سلول‌های مردان در مقابل سرطانی‌شدن آسیب‌پذیر شدند.
این مطالعه نشان می‌دهد دانشمندان باید تمایزهای مرتبط با جنسیت در سطح سلولی را در نظر بگیرند چون این تمایزها شاید بر خطر ابتلا به سرطان اثری نداشته باشند، اما می‌توانند بر کارآیی درمان‌های این بیماری اثرگذار باشند.
جزئیات این دستاورد علمی در مجله Clinical Investigation منتشر شد.
..............
خبر: افزایش کارایی پیل خورشیدی با نقاط کوانتومی هسته‌ای پوسته‌ای

پژوهشگران آزمایشگاه لوس آلموس با استفاده از نقاط کوانتومی دارای ساختار هسته‌ای پوسته‌ای، موفق به افزایش چهار برابری کارایی پیل خورشیدی شدند که این افزایش کارایی با ایجاد فرآیند تکثیر بار در نانوساختار هسته‌ای پوسته‌ای بدست می‌آید.
ویکتور کلیموف از محققان این پروژه می‌گوید: پیل‌های خورشیدی معمولی تنها بخشی از طول موج نور خورشید را جذب می‌کنند، این در حالی است که به دلیل خنک شدن سریع حاملین بار، بخش زیادی از انرژی طیف فرابنفش و آبی با تبدیل شدن به گرما، هدر می‌رود.
روشی که این گروه تحقیقاتی استفاده کردند، تکثیر بار است.در این روش یک فوتون منفرد می‌تواند الکترون‌های متعددی را برانگیخته کند.نقاط کوانتومی می‌توانند با جذب پرتوهای آبی و فرابنفش این فرآیند را ایجاد کرده و در نهایت الکتریسیته بیشتری تولید کنند.در واقع یک فوتون می‌تواند با برخورد به نقاط کوانتومی دو جفت الکترون و حفره ایجاد کند که این کار، کارایی پیل خورشیدی را افزایش می‌دهد.
تکثیر بار در مواد جامد توده‌ای که در پیل‌های خورشیدی به کار می‌رود، ایجاد نمی‌شود.این گروه تحقیقاتی در سال 2004 نشان دادند که اگر از نانوذرات نیمه‌هادی، نقاط کوانتومی، استفاده شود، می‌توان پدیده‌ی تکثیر بار را مشاهده کرد.هر چند تکثیر بار در نقاط کوانتومی معمولی به قدری نبود که بتواند کارایی پیل خورشیدی را افزایش دهد.
محققان برای حل این مشکل، از نانوساختار هسته‌ای پوسته‌ای از جنس سلنید کادمیم و سلنید سرب استفاده کردند.نتایج نشان داد که تکثیر بار در پیل خورشیدی حاوی این نانوساختار چهار برابر بیشتر از پیل خورشیدی است که از نقاط کوانتومی سلنید سرب منفرد استفاده می‌شود.
ویکتور کلیموف می‌گوید: استراحت آهسته‌ حفره داغ که در حالت انرژی بالا درون پوسته سلنید کادمیم به دام افتاده، موجب بهبود قابل توجه در کارایی پیل خورشیدی می‌شود.عمر طولانی این حفره‌های داغ موجب فرآیند استراحت دیگری در هسته می‌شود، به این شکل که برخورد حفره با الکترون‌های لایه ظرفیت هسته تکثیر بار با کارایی بالا اتفاق می‌افتد.
یکی از نکات کلیدی در این پروژه، طراحی دقیق نانوساختار هسته‌ای پوسته‌ای است؛ در واقع ضخامت پوسته باید در حد مشخصی باشد تا تکثیر بار اتفاق افتد.این گروه تحقیقاتی قصد دارند با تغییر شکل نانوساختار (برای مثال استفاده از نانومیله) کارایی پیل خورشیدی را بیشتر و بهتر کنند.

نظرات : 0

ثبت نظر

79591