۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي دوشنبه 13 مرداد ماه

خبر: مقابله با معضل مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها با فناوری‌ نانو
اتحادیه اروپا در چارچوب یک پروژه تحقیقاتی جدید، به دنبال مقابله با معضل مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها در بیماری‌های عفونی دستگاه تنفسی با استفاده از ترکیبات نانودرمان تنفسی است.
این پروژه با عنوان PneumoNP، در چارچوب برنامه‌ هفتم توسعه‌ تحقیقات و فناوری (FP7) کمیسیون اروپا تأمین مالی می‌شود.
پروژه PneumoNP در یک دوره زمانی چهار ساله و با همکاری دانشگاه‌ها، مؤسسات تحقیقاتی برتر، آزمایشگاه‌ها و شرکت‌های 6 کشور عضو اتحادیه اروپا اجرا خواهد شد.این همکاری جدید در راستای کمک به درخواست سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای مقابله با تهدید جهانی مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها آغاز شده است.
پروژه مذکور با ترکیب آنتی‌بیوتیک‌های جدید با مولکول‌های قابل حمل تنفسی، راهکار ابداعی جدیدی را توسعه خواهد داد و به هدف‌گذاری کارآمدتر آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان بیماری‌ها کمک خواهد کرد.
کمیسیون اروپا با توجه به هشدارهای سازمان بهداشت جهانی، برای مقابله با معضل مقاوت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها، 15 پروژه جدید را در چارچوب برنامه‌ هفتم توسعه‌ تحقیقات و فناوری خود آغاز کرده است که یکی از آن‌ها، این پروژه است.این پروژه‌ چهار ساله که از سال 2014 میلادی آغاز شده است، به دنبال توسعه ابزارهای تشخیصی و درمانی جدید برای مقابله با بیماری‌های تنفسی است.
انتظار می‌رود که این پروژه دستاوردهای "یک سیستم دارویی تنفسی جدید که از سیستم نانودرمان جدید ساخته شده است"، "یک فناوری آئروژل جدید که امکان دسترسی مستقیم به محل تمرکز عفونت را می‌دهد"، "یک آزمایش اثربخش و کارای ابداعی برای رصد بیماری" و "یک آزمایش تشخیصی جدید برای شناسایی و تشخیص سریع‌تر مقاومت آنتی‌بیوتیکی در عفونت‌های تنفسی باکتریایی" را به همراه داشته باشد.
این پروژه‌ بین رشته‌ای مشترک با همکاری 11 تیم تحقیقاتی از 6 کشور عضو اتحادیه اروپا نظیر اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان، هلند و دانمارک انجام می‌شود.
خبر: طراحی عینک هوشمند مخصوص افراد کم‌بینا

محققان انگلیسی نمونه اولیه عینک هوشمندی را طراحی کردند که امکان مشاهده موانع و چهره افراد را برای کم‌بینایان یا با دید بسیار محدود فراهم می‌کند.
طرح مشترک محققان دانشگاه آکسفورد و موسسه ملی سلطنتی افراد نابینا (RNIB) شامل عینک هوشمندی مجهز به دوربین ویدئویی معمولی، دوربین مادون قرمز، لیزر مادون قرمز، اسکنر و بلندگو است.
دوربین ویدئویی بالای قاب عینک، جزئیات و تصاویر محیط اطراف را ضبط می‌کند؛ پرتوهای لیزر مادون قرمز پس از برخورد با موانع و اجسام، باز گشته و دوربین مادون قرمز این اطلاعات را دریافت می‌کند.
مجموعه این اطلاعات به واحد پردازش مرکزی (CPU) که در جیب لباس قرار می‌گیرد، ارسال شده و در نهایت با کمک برنامه نرم‌افزاری مخصوص، تصویری از شیئ یا مانع پیش روی بر روی لنزهای عینک نقش می‌بندد.
دوربین نصب شده روی عینک قادر به اسکن اطلاعات نوشتاری مانند شماره یا خطوط اتوبوس بوده و این اطلاعات بصورت صوتی برای فرد اعلام می‌شود.
محققان با ارائه این طرح موفق به دریافت کمک هزینه 850 هزار دلاری از سوی گوگل شدند و در ادامه قصد دارند با ساخت 100 جفت عینک هوشمند، کارآیی آن را روی 1000 فرد کم‌بینا مورد آزمایش قرار دهند.
با کمک این فناوری انقلابی، مشاهده موانع یا تشخیص چهره افراد با شفافیت و وضوح بیشتری امکانپذیر شده و تحول چشمگیری در زندگی افراد کم‌بینا یا با دید محدود ایجاد می‌شود.
فروش این عینک هوشمند که ابزار کمکی برای تقویت بینایی محسوب می‌شود، از سال 2016 با قیمت 500 دلار آغاز خواهد شد.
خبر: نانوژلی برای رهاسازی داروی شیمی‌درمانی

محققان با استفاده از نانومواد، ژلی ساختند که می‌تواند به‌ عنوان حامل دارو، داروی شیمی‌درمانی را به آهستگی در بدن رهاسازی کند.
پژوهشگران دانشگاه هاروارد با استفاده از امواج فراصوت و قدرت خودترمیمی هیدروژل‌ها موفق به ارائه روشی برای رهاسازی دارو در مکان و زمان از پیش تعیین شده، شدند.این گروه تحقیقاتی یک هیدروژل زیست‌سازگار را با داروی شیمی‌درمانی پر کردند؛ هیدروژلی که با استفاده از امواج فراصوت قادر به رهاسازی دارو است.این هیدروژل می‌تواند به آرامی دارو را در یک بازه زمانی دراز مدت رهاسازی کند.
امواج فراصوت می‌تواند به‌ صورت موقتی ساختار هیدروژل را از هم گسسته و دوز بالایی از دارو را رهاسازی کند که بعد از قطع امواج، دوباره شرایط رهاسازی به حالت اولیه‌ی خود باز می‌گردد؛ همانند باز کردن کانال‌های یک سد برای جاری شدن آب.
این گروه تحقیقاتی از این راهبرد جدید برای از بین بردن تومور سرطان پستان در موش استفاده کردند.نتایج نشان داد که اثربخشی دارو در توقف رشد تومور بسیار بیشتر از روش‌های درمانی رایج است.این گروه نشان دادند که با قطع و وصل امواج فراصوت و در پی آن افزایش دوز دارو و قطع شدن آن اثربخشی دارو برای از بین بردن سلول‌های سرطانی افزایش می‌یابد.
در برخی بیماری‌ها لازم است که دارو به‌ صورت روزانه یا در یک دوره‌ زمانی خاص به بیمار تزریق شود.با این راهبرد می‌توان تنها با یک تزریق به مقابله با بیماری پرداخت و دیگر نیاز به مراجعه مکرر بیمار به بیمارستان نیست.
کلید موفقیت در این پروژه، استفاده از نانوموادی با قابلیت خودترمیمی در ساخت هیدروژل است، به‌ طوری که با استفاده از امواج فراصوت نه چندان قوی می‌توان این هیدروژل را از هم گسست.در نهایت پس از قطع امواج، هیدروژل دوباره خود را ترمیم می‌کند.
این ژل با استفاده از آلژینات که یک نوع پلی‌ساکارید استخراج شده از جلبک است، ساخته می‌شود.رشته‌های این پلی‌ساکارید با یون‌های کلسیم به یکدیگر متصل شده و تشکیل ژل می‌دهند.امواج فراصوت با انرژی مشخصی می‌توانند این رشته‌ها را از هم باز کنند.حضور مقداری یون کلسیم و قطع شدن امواج می‌تواند موجب ترمیم این ساختار شود.
نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که استفاده از نانومواد قابل برنامه‌ریزی می‌تواند راهکار مناسبی برای مبارزه با برخی سرطان‌ها باشد.
خبر: افشای تاثیر صداهای بلند بر مغز

قرارگرفتن طولانی‌مدت مغز در معرض صداهای بلند، چگونگی پردازش کلام توسط این عضو حیاتی را تغییر داده و دشواری تشخیص‌دادن صداهای کلامی را افزایش می‌دهد.
این نخستین بار است که محققان دانشگاه تگزاس در دالاس چگونگی اثرگذاری ناشنوایی ناشی از صدای بلند (NIHL) را بر تشخیص صداهای کلامی توسط مغز بررسی کردند.
قرارگرفتن در معرض صداهای شدیدا بلند منجر به آسیب‌رسانی مداوم به سلول‌های مو می‌شود که به عنوان گیرنده‌های صدا در گوش عمل می‌کنند.زمانی که این سلول‌ها آسیب می‌بینند، دوباره رشد نمی‌کنند و این امر منجر به ناشنوایی می‌شود.بنا بر تحقیق جدید، چنین عارضه‌ای دارای اثرات مستقیم بر چگونگی پاسخ‌دهی مغز به کلام است.
جزئیات این مطالعه در مجله Ear and Hearing منتشر شد.
................
خبر: تنفس در فضا با برگ ابریشمی!

محققان برگ زیستی مصنوعی را از پروتئین ابریشم تولید کردند که روش مناسبی برای تولید اکسیژن در فضا محسوب می‌شود.
کشت و پرورش گیاه در ماه یا سیارات دیگر یکی از چالش‌های بزرگ محققان محسوب می‌شود؛ اما محقق کالج سلطنتی هنر با همکاری محققان دانشگاه تافتز موفق به تولید برگ زیستی مصنوعی با ویژگی‌های مشابه برگ واقعی شدند.
هدف اصلی محققان از تولید این برگ زیستی مصنوعی، ابداع روشی برای تبدیل دی‌اکسید کربن بازدم فضانوردان به اکسیژن قابل تنفس است.
برگ مصنوعی ساخته شده از پروتئین ابریشم (Silk Leaf) مشابه برگ واقعی دارای کلروپلاست ، ساختارهایی در سلول‌های گیاه مسئول عمل فتوسنتز ، است که اقدام به جذب آب و دی‌اکسید کربن برای تولید اکسیژن می‌کند.
برگ ابریشمی، یک نیروگاه سبک وزن و کم‌مصرف انرژی برای تولید اکسیژن در سفرهای فضایی طولانی است که تنها به نور و مقداری آب احتیاج دارد.
برگ مصنوعی در مقیاس بزرگ‌تر، بر روی زمین نیز کاربرد داشته و می‌تواند در نمای خارجی یا پوشش داخل ساختمان برای تولید هوای تازه مورد استفاده قرار گیرد.
خبر: محبوبیت تدریجی گوشی تازه‌ وارد آمازون
گوشی تازه وارد فایرفون شرکت آمازون اگر چه در میان منتقدان چندان پرطرفدار نبوده، اما در سایت فروش آنلاین خود این شرکت رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
آماری که توسط خود سایت آمازون منتشر شده نشان می‌دهد که گوشی هوشمند فایرفون در حال حاضر پرفروش ترین گوشی هوشمند در سایت یاد شده است و البته در میان مدل های مختلف این گوشی مدلی که دارای 32 گیگابایت حافظه برای ذخیره سازی اطلاعات است، از بقیه محبوبیت بیشتری دارد.
بعد از فایرفون بیشترین میزان استقبال مربوط به گوشی Galaxy S5 سامسونگ (دو مدل سیاه و سفید) و سپس مدل سیاه گوشی Galaxy S4 است.رتبه چهارم هم به یک گوشی ساخت شرکت ال جی یعنی G3 رسیده است.
همچنین مدل 64 گیگابایتی گوشی فایرفون رتبه پانزدهم را از آن خود کرده و مابین دو گوشی One M8 شرکت اچ تی سی و Galaxy Note 3 شرکت سامسونگ قرار دارد. هنوز هیچ آمار رسمی در زمینه میزان فروش کلی فایرفون منتشر نشده و این در حالی است که هنوز مدل جدید گوشی آیفون یعنی آیفون 6 در دسترس علاقمندان قرار نگرفته و لذا هنوز برای قضاوت در مورد آینده گوشی فایرفون بسیار زود است.
خبر: نقض حریم شخصی بزرگترین چالش اینترنت اشیا

بسیاری از وسایلی که قرار است در آینده به اینترنت متصل شوند، از آسیب پذیری های مهمی برخوردارند و این امر باعث می‌شود مشکلات استفاده از آنها تشدید شود.
بررسی جدید شرکت اچ پی نشان می‌دهد که در سال‌های آینده شاهد اتصال قفل‌‌‌های در، وبکم‌ها، تلویزیون‌ها، زنگ‌های هشداردهنده، درب های گاراژ منازل، کلیدهای برق، تهویه های مطبوع، لوازم آشپزخانه و ... به اینترنت خواهیم بود.
اما بر اساس یافته‌های اچ پی هر یک از این وسایل به طور متوسط از 25 آسیب پذیری برخوردارند و اگر به اینترنت متصل شوند هکرها به راحتی می‌توانند آنها را مورد سوءاستفاده قرار دهند.در 70 درصد از این وسایل از هیچ نوع رمزگذاری برای تبادل داده ها استفاده نمی‌شود و نیمی از برنامه‌های همراه طراحی شده برای دسترسی به ابزار یاد شده، اطلاعات را به صورت رمزگذاری نشده به وب یا سرویس های کلود ارسال می‌کنند.
در 80 درصد از موارد هم کلمات عبور درنظر گرفته شده برای این ابزار از پیچیدگی یا تعداد کاراکترهای لازم برای مقابله با حملات برخوردار نیست.در اکثر موارد کلمات عبور پیش فرض این برنامه‌ها 1234 یا 123456 است.  60 درصد از برنامه‌های همراه مربوطه هم از رابط‌های کاربری ناایمن تحت وب برخوردارند.
خبر: حمله بدافزاری به سامانه‌های خرید فروشگاه‌های آمریکا

وزارت امنیت داخلی آمریکا در مورد بدافزار خطرناکی که سامانه‌های خرید فروشگاهی موسوم به POS را آلوده می‌کند، هشدار داده است.
این بدافزار که بک آف نام گرفته توسط اکثر نرم افزارهای ضدویروس قابل شناسایی نیست و همین مساله احتمال سرقت پول از POS های فروشگاهی را افزایش می‌دهد.
ویروس بک آف اطلاعات کارت‌های اعتباری را در زمان استفاده از آنها در POS های فروشگاهی سرقت کرده و خسارات مالی گسترده ای به بار می آورد.البته این  تنها بدافزاری نیست که توسط هکرها در آمریکا برای سرقت پول های کارت های اعتباری مشتریان طراحی شده است.
ویروس بک آف اولین بار در اکتبر سال 2013 شناسایی شد و نسخه های مختلفی از آن به نام های Goo، May، Net و LAST هم شناسایی شده است.
بر اساس گزارش وزارت امنیت داخلی آمریکا هکرها برنامه های همراهی را که از سوی صاحبان مشاغل برای دسترسی به رایانه های شغلی از راه دور مورد استفاده قرار می گیرد را نیز هدف قرار می دهند  و از این طریق می توانند به شبکه های رایانه های شرکت ها و موسسات مختلف نفوذ کرده و داده های حساسی را به سرقت ببرند.این هکرها با نصب بدافزار بر روی این رایانه ها سرقت های خود را در هفته ها و ماه های بعد نیز ادامه می‌دهند.
خبر: اپراتور آمریکایی در آستانه واگذاری به فرانسوی‌ها

اپراتور مخابراتی فرانسوی Iliad قصد دارد اپراتور آمریکایی تی ، موبایل را بخرد.این در حالی است که چند سال قبل اسپرینت شرکت تی ، موبایل را خریده بود.
هنوز مشخص نیست طرف فرانسوی قصد دارد چه میزان برای این خرید هزینه کند.در حالی که کل سرمایه Iliad در بازار از 16 میلیارد دلار فراتر نمی رود، تی ، موبایل چهارمین اپراتور بزرگ تلفن همراه در آمریکاست و ارزش سرمایه آن در بازار بالغ بر 25 میلیارد دلار است.
در حالی که دو شرکت هیچ یک در این زمینه موضع گیری نکردند، بسیاری از منابع خبری با قاطعیت از حتمی بودن این خرید خبر دادند.گفته می شود Iliad پیشنهاد خود در این زمینه را حدود یک هفته قبل مطرح کرده و برای قطعی کردن این موضوع و تسهیل فرایند مالی آن با برخی بانک ها وارد مذاکره شده است.
SoftBank Corp ژاپن که اسپرینت و دویچه تله کام که 67 درصد از سهام تی ، موبایل را در کنترل خود دارند هم ظاهرا مخالفتی با موضوع ندارند.منابع مطلع می گویند این خرید تا قبل از پایان شهریور ماه نهایی خواهد شد.با انتشار این خبر ارزش سهام تی ،موبایل 4.4 درصد رشد داشته و به 32.30 دلار به ازای هر سهم رسیده، اما ارزش سهام اسپرینت با 6.6 درصد کاهش به 7.25 دلار به ازای هر سهم رسیده است.
خبر: افتخاری تازه برای ریاضیدان ایرانی دانشگاه استنفورد

مریم میرزاخانی، استاد دانشگاه استنفورد موفق به دریافت جایزه تحقیقاتی مؤسسه ریاضیات Clay شد.
دکتر میرزاخانی که به واسطه تحقیقات برجسته‌اش در حوزه هندسه و نظریه ارگودیک کاملا شناخته شده است به همراه پیتر شولز، دیگر ریاضیدان برجسته در حوزه ریاضیات هندسه جبری موفق به دریافت جایزه 2014 مؤسسه Clay شد.
دکتر میرزاخانی که در سال 2005 از سوی نشریه آمریکایی "پاپیولار ساینس" به عنوان یکی از 10 ذهنِ جوان برگزیده سال در آمریکای شمالی معرفی شده، جوایز علمی متعددی از جمله جایزه ستر انجمن ریاضی آمریکا در سال ۲۰۱۳ را در کارنامه علمی خود دارد.
او در سال‌های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ در زمان تحصیل در دبیرستان با کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری به المپیاد جهانی ریاضیات در هنگ کنگ و کانادا اعزام شد که در المپیاد ۱۹۹۵ کانادا علاوه بر کسب مدال طلا حائز بالاترین امتیاز در بین دانش آموزان جهان شد.وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه در دبیرستان فرزانگان تهران، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف به پایان برد.
میرزاخانی پس از پایان دوره کارشناسی برای ادامه تحصیل به دانشگاه هاروارد آمریکا رفت.او در سال ۱۹۹۹ میلادی زمانی که در دانشگاه پرینستون به تحقیق و تدریس اشتغال داشت موفق شد راه‌حلی برای یک مشکل ریاضی پیدا کند.ریاضیدانان مدت‌های طولانی است که به دنبال یافتن راه عملی برای محاسبه حجم رمزهای جایگزین فرم‌های هندسی هذلولی بودند و در این میان مریم میرزاخانی جوان در دانشگاه پرینستون نشان داد که با استفاده از ریاضیات شاید بتوان بهترین راه را به سوی دست یافتن به راه‌حلی روشن در اختیار داشت: محاسبه عمق حلقه‌های ترسیم شده بر روی سطوح هذلولی.
میرزاخانی تلاش دارد تا معمای ابعاد گوناگون فرم‌های غیر طبیعی هندسی را حل کند.در صورتی که جهان از قاعده هندسه هذلولی تبعیت کند، ابتکار وی به تعریف شکل و حجم دقیق جهان کمک خواهد کرد.در واقع مشکل این است که برخی از این اشکال هذلولی هم‌چون doughnuts و یا amoebas دارای ظاهری بسیار نافرم هستند که محاسبه حجم آنها را به معمایی جدی برای ریاضیدانان مبدل کرده‌است؛ اما میرزاخانی با یافتن راهی جدید در واقع دست به یک ابتکار عمل بزرگ زد و با ترسیم یک سری ازحلقه‌ها روی سطح این گونه اشکال پیچیده به محاسبه حجم آنها پرداخت.
میرزاخانی در سال 2005 زمانی که با کمتر از 30 سال سن در دانشگاه پرینستون آمریکا تدریس می کرد از سوی نشریه علمی Popular Science به عنوان یکی از 10 مغز برتر امریکای شمالی معرفی شد.به نوشته‌ یواس‌ای تودی این فهرست ۱۰ نفره شامل محققان و نخبگان جوانی است که در حوزه‌های ابتکاری مشغول به فعالیت هستند و با این حال معمولا از چشم عموم پنهان ماندند.
دلیل انتخاب مریم میرزاخانی، فعالیت های وی در زمینه محاسبه حجم‌های فضایی منحنی هندسی بود.
این نخبه جوان ریاضی از بازماندگان سانحه غمبار سقوط اتوبوس حامل نخبگان ریاضی دانشگاه صنعتی شریف به دره در اسفندماه 76 است.در این حادثه اتوبوس حامل دانشجویان ریاضی شرکت‌کننده در بیست و دومین دوره مسابقات ریاضی دانشجویی که از اهواز راهی تهران بود (مسابقات ریاضی دانشجویی) به دره سقوط کرد و طی آن شش تن از دانشجوی نخبه ریاضی دانشگاه صنعتی شریف شامل آرمان بهرامیان، رضا صادقی ، برنده دو مدال طلای المپیادجهانی ، علیرضا سایه‌بان و علی حیدری، فرید کابلی، دکتر مجتبی مهرآبادی و مرتضی رضایی دانشجوی دانشگاه تهران که اغلب از برگزیدگان المپیادهای ملی و بین‌المللی ریاضی بودند در اوج بالندگی و شکوفایی علمی ناباورانه، جان باختند.
خبر: دستاورد جدید محققان ایرانی برای طراحی داروهای کارآمدتر ضدسرطان
پژوهشگران شیمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه‌ی زنجان با استفاده از نانوذرات به عنوان نقاط کوانتومی، موفق به ارائه‌ یک روش جدید توانمند و حساس برای بررسی برهمکنش دارو و DNA شدند که اطلاعات بدست آمده از آن می‌تواند در طراحی داروهای ضدسرطان مفید واقع شود.
بررسی برهمکنش داروها و DNA، برای طراحی داروهای کارآمدتر ضد سرطان و درک بهتر فرآیندهای زیستی نظیر ترجمه ژن و رونویسی رشته DNA حائز اهمیت است.در این کار، سازوکار انتقال انرژی رزونانس فلورسانس (FRET) از دارو به نانوذره (نقاط کوانتومی)، سبب ایجاد یک روش فوق‌العاده حساس برای بررسی برهمکنش دارو با DNA شده است.
محققان در این طرح، آزمون چندراهی داده‌های FRET، با استفاده از نقاط کوانتومی را بعنوان یک روش توانمند و حساس جدید برای بررسی برهمکنش دارو و DNA معرفی کردند.
دکتر سمیه غلامی، دانش‌آموخته‌ شیمی تجزیه از دانشگاه علوم پایه زنجان و محقق طرح در خصوص تحقیقات صورت گرفته بیان کرد: در این طرح، با توجه به درخشندگی و پایداری نوری بسیار مناسب نقاط کوانتومی، روش حساس و قدرتمند FRET برای مطالعه کمی برهمکنش داروی ضد سرطان اکتینومایسین، با دو رشته‌ای ژنوم طراحی شد.
وی افزود: بر این اساس، ثابت تعادل هیبریداسیون تشکیل ترکیب دارو، DNA تخمین زده شده، انطباق مناسب و قابل قبولی با مقادیر و شواهد موجود داشته و بیانگر یک اتصال قوی برای دارو با این دو رشته‌ایی است.
محقق طرح تصریح کرد: به طور معمول DNA ژنوم دارای ساختار مارپیچ دوتایی است که در آن دو زنجیره شیمیایی بلند به دور یکدیگر پیچ خورده تا اطلاعاتی را رمزگذاری کنند که سلول‌ها برای ساخت و حفظ بدن به آن‌ها نیاز دارند.اما محققان در سال‌های اخیر مدل مارپیچ چهار رشته‌ای برای برخی توالی‌های غنی از باز گوانین و یا سیتوزین پیشنهاد کرده‌اند که احتمالاً زمانی در بدن انسان مشاهده می‌شوند که سلول شرایط سرطانی پیدا می‌کند.
وی در ادامه افزود: باید به این نکته اشاره کرد که تقریباً همه‌ توالی‌های مربوط به چهار رشته‌ای‌ها در نواحی دو رشته‌ای ژنوم واقع شدند.لذا پایداری دو رشته‌ای DNA و یا ترکیب آن با دارو می‌تواند بعنوان یک محدودیت اصلی برای تشکیل چهار رشته‌ای باشد.در این مطالعه با استفاده از یک روش مناسب و داده‌های پرمحتوای سه‌ بعدی و همچنین تجزیه و تحلیل با یک روش آماری قدرتمند، موفق به کسب اطلاعات مناسب در این زمینه شدیم که در مطالعات بعدی و طراحی داروهای ضدسرطان مفید واقع می‌شود.
غلامی افزود: از طرفی جایگزینی مولکول‌های رنگی معمول با فلوروفورهای نقاط کوانتومی در سازوکار انتقال انرژی، به‌ دلیل ویژگی‌های فوتوفیزیکی بسیار مناسب نقاط کوانتومی، امکان انتقال انرژی به‌ صورت کارآمدتر، حساسیت بالا و در مدت زمان کافی را فراهم می‌کند.
محقق طرح گفت: همچنین در نتایج این پژوهش مشاهده شد که با جایگزینی فلوروفورهای متداول با نقاط کوانتومی، سازوکار انتقال انرژی به‌ صورت کارآمدتر در این فرآیند عمل می‌کند.این امر با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌ فرد نقاط کوانتومی از جمله پایداری نوری بالا و درخشندگی بسیار خوب آن‌ها در مقایسه با فلورفورهای رنگی معمول رخ داده است.
نتایج این کار تحقیقاتی که با تلاش دکتر سمیه غلامی و دکتر محسن کمپانی زارع، عضو هیأت علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان صورت گرفته، در مجله‌ی Analytical and Bioanalytical Chemistry منتشر شده است.
خبر: محقق ایرانی برگزیده نخست جایزه "هنر علم" دانشگاه پرینستون

رقابت "هنر علم" دانشگاه پرینستون تعامل بین هنر و علم را برجسته می‌کند و امسال، هفتمین سال این رقابت با برنده‌شدن یک محقق ایرانی همراه بود.
"سارا صدر"، دانشجوی پسادکترای دانشگاه پرینستون، برنده اول این جایزه لقب گرفت که الگوی تصویر خود را با الهام از پیش و پس رفتن حرکت آب در ساحل اقیانوس اطلس خلق کرده است.
صدر در این باره گفت: به عنوان یک متخصص آب‌شناس، همواره جذب پدیده‌های طبیعی سیاره زیبایی‌مان شده‌ام و مسیری که در این تصویر، آب راه خود را به اقیانوس می‌یابد، مرا به یاد پر طاووس انداخت که زیر نور آفتاب باز می‌شود.
"جیمز اس واترز"، محقق پسادکترا، نیز در رده دوم این رقابت جای گرفت.او تصویر میکروسکوپی "قارچ‌ در میان ما" خود را از نوعی گونه شناسایی‌نشده قارچ الهام گرفت که روی پسماند نوعی کلونی آزمایشگاهی مورچه‌های دانه‌خوار Aphaenogaster rudis رشد کرده بود.
"پرتره هنرمند در دوش هوایی" سومین جایزه این رقابت را از آن خود کرد که توسط "یاسمین افسر" خلق شده بود.در این جا هنرمند در یک لباس کامل از میان دوش هوایی 20 ثانیه‌ای وارد اتاق پاک می‌شود.
اتاق پاک برای انجام تحقیقات به کار می‌رود و باید دارای آلاینده‌های محیطی حداقل باشد.پوست، مو و لباس انسان ذرات ریزی را منتشر می‌کنند که می‌توانند موجب بروز ایجاد مشکل در عملکرد ابزار الکترونیکی میکرو و نانو شوند؛ بنابراین محققان باید لباس ویژه بپوشند.
مقام چهارم این رقابت به "کارخانه مگس میوه" اختصاص یافت که توسط "یوگش گویال" و "استاس شوارتسمان" خلق شده بود.هر مگس میوه ماده دارای چندین ovariole یا "خطوط مونتاژ" است که در آن اتاقک‌های تخم منفرد به تخم‌های کامل مگس تبدیل می‌شوند.
هر اتاقک تخم شامل 15 سلول بزرگ germline است که توسط ورقه نازک سلول‌های کوچک‌تر احاطه شدند.در این تصویر، مقطع‌های 10 ovariole متعلق به مگس‌های میوه ماده مختلف با سلول‌های بنیادی و اتاقک‌های تخم مرحله آغازین در مرکز آرایش شدند و اتافک‌های بالغ‌تر در حاشیه هستند.هسته‌ هر سلول به شکل زرد،نارنجی است و غشاهای سلولی نیز به رنگ آبی هستند.

20666