۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي شنبه 17 مرداد ماه

خبر: حل معمای سیگنال "مرا بخور!" سلول با همکاری دانشمندان ایرانی
تیم ترکیبی دانشگاه پترزبورگ با همکاری دو دانشمند ایرانی، معمای کارکرد زیست‌شناسی پایه را که برای سلامت سلولی حیاتی است، حل کردند.
با کشف مکانیسمی که توسط آن میتوکندری‌ها از آسیب دیدن خود و نیاز به حذف شدن خبر می‌دهند، تیم دانشگاه پترزبورگ به همراه "داریوش محمدیانی" و "امین شیخی"، راهی را به سوی تحقیقات بالقوه در درمان اختلالاتی از قبیل بیماری پارکینسون باز کردند.
گفته می‌شود، این بیماری به دلیل میتوکندری‌های ناکارآمد در نورون‌ها رخ می‌دهد.
میتوکندری‌ها ساختارهای کوچکی در درون سلول‌ها هستند که اغلب به عنوان نیروگاه از آن‌ها یاد می‌شود.
به گفته والریان کاگان، نویسنده ارشد این مقاله، طی فرآیند بقا، سلول‌ها برای خلاص‌شدن از میتوکندری‌های نامناسب فعال می‌شوند و میتوکندری‌های مناسب را انسجام می‌بخشند.
چنانچه این فرآیند موفق شود، میتوکندری‌های خوب می‌توانند تکثیر شوند و سلول‌ها به فعالیت ادامه دهند.
دانشمندان حاضر در این مطالعه به دنبال هدف‌قراردادن و مدلسازی کردن این مکانیسم کارآمد برای ساخت داروهای و درمان‌های جدیدی هستند.
کاردیولیپین‌ها جزئی از غشای درونی میتوکندر‌ها هستند و زمانی که یک میتوکندری آسیب می‌بیند، از غشای درونی آن به غشای بیرونی حرکت کرده و در آن‌جا سلول‌ را به نابودکردن کل میتوکندری تشویق می‌کنند.
اما این تمام ماجرا نیست؛ پروتئینی به نام LC3 که بخشی از آن به کاردیولیپین متصل است، موجب می‌شود که یک ساختار متخصص پیرامون میتوکندری و با هدف حمل آن به مراکز هضم سلول شکل گیرد.
در حالی که این فرآیند ممکن است در تمامی سلول‌های دارای میتوکندری رخ دهد، موضوع حائز اهمیت آن است که در سلول‌های نورونی چگونه عمل می‌کند زیرا این سلول‌ها به راحتی سلول‌های دیگر در سایر بخش‌های بدن تقسیم و تکثیر نمی‌شوند.
این یافته‌ها دارای مضامین مهمی برای بیماران مبتلا به آسیب‌های مغزی هستند و فرآیند سیگنال‌دهی "من را بخور" میتوکندری می‌تواند یک هدف درمانی باشد زیرا به سطح خاصی از پاکسازی میتوکندری آسیب‌دیده نیاز است.
اما از سوی دیگر، این فرآیند نباید بدون نظارت حذف شود، بلکه باید دارای سطحی از تعادل باشد که در صورتی که بدن قادر به برقراری این تعادل نباشد، باید از طریق دارو یا درمان درصدد برقراری این تعادل بر آمد.
جزئیات این مطالعه در Nature Cell Biology منتشر شد.
خبر: تولید چتر نجات هواپیما باسبک‌ترین ماده جهان

گرافن آئروژل یا هواژل به اندازه‌ای سبک است که می‌تواند بر روی نوک یک گل تعادل داشته باشد و هم‌اکنون دانشمندان از آن برای تولید چتر نجات‌ مسافران هواپیما‌ها بهره گرفتند.
پروفسور "گائو چائو" که به همراه تیمی از محققان دانشگاه ژیجانگ چین این ماده را تولید کرده‌، معتقد است چترهای نجاتی که از این نوع گرافن تولید شوند، روزی به تجهیزات ایمنی استاندارد برای هواپیماهای غیرنظامی تبدیل می‌شوند.
گفته می‌شود چنانچه این چترها به جت بوئینگ 777 مجهز به 300 صندلی اضافه شوند، وزن هواپیما فقط 60 کیلوگرم افزایش می‌یابد.
گرافن آئروژل که ماده‌ای اسفنج‌مانند است، از کربن منجمد خشک‌شده و اکسید گرافن ساخته شده و سبک‌ترین ماده جامد جهان لقب گرفته است.چتری که با این ماده ساخته شود، کمتر از یک تی‌شرت وزن دارد و می‌تواند جان مسافر را نجات دهد.
پروفسور چائو گفت: چنانچه هواپیما در وسط هوا متلاشی شود (مانند زمانی که هدف اصابت موشک قرار گیرد)، چترها به مسافران شانس زنده‌ماندن می‌دهند.با این حال، این گرافن باید پیش از استفاده در تولید چترها، قوی‌تر و سخت‌تر شود.
..............
خبر: پهپادی که نوشیدنی تعارف می‌کند!

نوعی ربات پهپاد مفهومی به نام Yura نوشیدنی کاربر را آماده می‌کند و پروازکنان آن را به سوی وی می‌برد.
این سامانه چای یا قهوه را با تعداد دقیق کالری‌های موردنیاز آماده می‌کند.
این طرح جاه‌طلبانه در رقابت "آزمایشگاهی طراحی الکترولوکس" شرکت دارد و توسط "هرمان هایدین" از دانشگاه کیف ارائه شده است.به برنده این رقابت دریافت 6800 دلار و امکان ورود به مرکز طراحی جهانی الکترولوکس به مدت شش ماه وعده داده شده است.
ربات ابداعی با مایعات پر می‌شود و سپس قادر به ریختن آن‌ها در فنجان‌هایی با اندازه‌های مختلف است.سیستم سپس فنجان را برداشته و آن را پروازکنان به سوی کاربر می‌برد.این سامانه در شکل یک پهپاد Parrot AR است و مایعات ذخیره‌شده در آن از لحاظ دمایی کنترل و بر حسب نیاز گرم یا سرد می‌شوند.
مغز هوشمند ربات که دارای قابلیت وای فای است، به دستورات صوتی پاسخ می‌دهد."یورا"ی خودشارژشونده همچنین می‌تواند تعداد کالری‌ها، هیدروکربنات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌های موجود در نوشیدنی را اعلام کند.
..............
خبر: نرم‌افزاری که قد را بلند می‌کند!
نوعی برنامه جدید با فشاردادن یک دگمه کوچک قد افراد را در عکس‌ها بلندتر و آن‌ها را لاغرتر می‌کند.
برنامه Spring بر روی اندروید و iOS عمل می‌کند و تصویر را به گونه‌ای بسط می‌دهد که در آن افراد بلندتر به نظر برسند.
سامانه جدید از کاربر می‌خواهد دو یا سه نقطه را در بدن خود که می‌خواهد بلندتر به نظر برسند، کلیک کند.
"کیم تائه‌وان" از شرکت Sunday Bugs در ژاپن این برنامه را ارائه داده است.
در صورتی که کاربران بخواهند نسخه با تفکیک‌پذیری بالا از تصویر لاغرتر و قدبلندتر را در اختیار داشته باشند، نسخه Pro متعلق به اندروید به بهای 1.95 دلار در دسترس است.
خبر: ابزار هوشمندی که رفتار نوزاد را پیش‌بینی می‌کند

ابزار هوشمند نظارتی جدید به والدین امکان آگاهی از وضعیت جسمانی نوزادشان و شرایط اتاق وی را می‌دهد و از رفتار گذشته کودک برای ارائه پیشنهادات تخصصی به پدر و مادرهای محروم از خواب بهره می‌برد.
سیستم Sproutling که توسط شرکتی به همین نام در کالیفرنیا ارائه شده، شامل یک نوار قابل‌ شستشو و قابل‌تنفس است که از سیلیکون هیپو آلرژیک ساخته شده و می‌توان آن را دور قوزک پای نوزاد بست.این ابزار مجهز به دیشی است که به صورت بی‌سیم نوار پوشیدنی را شارژ و بر شرایط محیطی اتاق نوزاد نظارت می‌کند.
سامانه ابداعی همچنین دارای نرم‌افزار Sproutling است که تمامی داده‌ها را به مشاهدات قابل‌استفاده و پیغام‌هایی تبدیل می‌کند.تمامی این اجزا با استفاده از شبکه وای‌فای خانگی به هم متصل‌اند.
این فناوری در هر ثانیه 16 اندازه‌گیری مختلف انجام می‌دهد که از آن میان می‌توان به ضربان قلب نوزاد، دمای بدن، موقعیت و حرکت نوزاد و همچنین رطوبت، سر و صدا و شرایط نوری اتاق وی اشاره کرد.
والدین با استفاده از برنامه تلفن اندروید یا iOS می‌توانند تخمین‌هایی از میزان خواب کودک را بر اساس رفتار گذشته وی و همچنین میزان سر و صدای اتاق مشاهده کنند.علاوه بر این، آن‌ها می‌توانند زمان برخاستن نوزاد از خواب و نوع خلق و خوی وی را مشاهده کنند و سیستم تخمین می‌زند که آیا نوزاد در حال تجربه‌کردن یک ضربان قلب یا دمای بدن تغییریافته است یا خیر.
خبر: خلق کوچک‌ترین صلیب جهان با 20 اتم

تیمی از دانشمندان دانشگاه بازل سوئیس به همراه محققانی از فنلاند و ژاپن موفق شدند در دمای اتاق 20 اتم منفرد را روی یک سطح کاملا عایق‌ قرار دهند تا کوچک‌ترین صلیب سوئیسی جهان را خلق کنند.
این موفقیت گامی بزرگ به سوی ساخت ابزار ذخیره‌سازی در مقیاس اتمی است.
در این مطالعه، تیمی بین‌المللی از محققان نخستین دستکاری اتمی نظام‌مند موفقیت‌آمیز جهان را روی یک سطح عایق در دمای اتاق صورت دادند.آنها با استفاده از نوک یک میکروسکوپ نیروی اتمی، اتم‌های منفرد برم را روی یک سطح سدیم کلراید (sodium chloride) قرار دادند تا شکل یک صلیب سوئیسی را خلق کنند.
این صلیب ریز که با الهام از نقش وسط پرچم کشور سوئیس ساخته شده است از 20 اتم برم تشکیل شده و مساحت 5.6 نانومتر را اشغال می‌کند.
جزئیات این دستاورد علمی در مجله Nature Communications منتشر شده است.
..............
خبر: ماه برای چند سال می‌تواند سوخت زمین را تأمین کند؟

دانشمندان چینی اعلام کرده‌اند ماه به مدت 10 هزار سال می‌تواند سوخت زمین را تامین کند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خاک ماه که توسط نخستین ماهنوردهای انسانی به زمین بازگردانده شد، حاوی تیتانیوم، پلوتونیم و دیگر مواد معدنی باارزش بود اما این قمر ماده دیگری دارد که دارای کاربرد بیشتری برای تمدن خواهد بود و می‌تواند تولید انرژی را دستخوش انقلاب کند. این ماده «هلیم 3» نام دارد و مقادیر عظیم آن توسط بادهای خورشیدی در ماه انباشت شده‌اند.
هم‌اکنون چین به دنبال حفاری ماه برای یافتن این ایزوتوپ هلیم نادر است که تعدادی از دانشمندان مدعی‌اند می‌تواند انرژی موردنیاز زمین را در آینده دور تامین کند. پروفسور «اویانگ زیووان»، دانشمند ارشد «برنامه تفحص ماه» چین، اخیرا اعلام کرده ماه به اندازه‌ای غنی از هلیم 3 است که می‌تواند مشکل نیاز به انرژی بشر را برای دست کم 10 هزار سال حل کند.
هلیم 3 می‌تواند کارخانه‌های همجوشی پاک را نیرودهی کند، غیرتشعشعی بوده و مقدار اندکی از آن به مدت طولانی عمل می‌کند.
این ایزوتوپ روی زمین بسیار کمیاب است زیرا جو و سپر مغناطیسی سیاره خاکی مانع از رسیدن هر نوع هلیم 3 به سطح آن می‌شود. ماه این مشکل را ندارد زیرا مولفه‌ای برای ممانعت از جذب این ایزوتوپ توسط خاک آن وجود ندارد.
اخیرا «فابریزیو بوزاتو»، محقق دانشگاه Tamkan تایوان نیز در مقاله‌ای عنوان کرد که با حرارت‌دادن غبار ماه تا 600 درجه سانتی‌گراد پیش از آوردن هلیم به زمین، می‌توان آن را از سطح این قمر برداشت کرد. وی تخمین می‌زند این گاز دارای ارزش اقتصادی بالقوه سه میلیارد دلار در هر تن باشد و این امر حفاری آن از ماه را مقرون بصرفه می‌کند.
با این حال، چنین موضوعی مناقشه را بر سر این که قمر زمین متعلق به چه کشوری است، افزایش خواهد داد.
خبر: نامرئی‌سازی اجسام برابر امواج صوتی

محققان آمریکایی روش جدیدی برای خم کردن و تغییر مسیر امواج صوتی در طول مسیر ثابت ابداع کرده‌اند که می تواند برای پنهان‌سازی اشیاء در برابر سیستم‌های تشخیص سونار مورد استفاده قرار گیرد.
در این روش از یک بطری آکوستیک ، ساختار سه‌بعدی ساخته شده از امواج آکوستیک فشار بالا ، برای کنترل صوت استفاده می‌شود.
"جیانگ ژانگ"، محقق ارشد این مطالعه در آزمایشگاه ملی لارونس لیورمول تأکید کرد: این روش، درجه آزادی جدیدی برای کنترل جریان انرژی آکوستیک ارائه می‌کند.
تغییر مسیر دادن امواج صوتی در اطراف یک جسم و بازیابی آنها در شکل اصلی، از کاربردهای مهم بطری آکوستیک در صنایع محسوب می‌شود که باعث نامرئی شدن اشیاء در مقابل سیستم‌های تشخیص سونار می‌شود.
این روش برای توسعه سیستم‌های تصویربرداری با وضوح بسیار بالا، خم کردن امواج برای پنهان کردن اشیاء، دسترسی به اشیاء پنهان در پشت موانع مانند فراصوت درمانی از طریق واسطه‌های همگن کاربرد دارد.
بطری آکوستیک همچنین در شناوری آکوستیک، جایی که از امواج صوتی برای بلند کردن اشیائی مانند ذرات، میکروارگانیسم‌ها و قطرات آب استفاده می‌شود، کاربرد خواهد داشت.
نتایج این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.
خبر: تامین غذای فضانوردان در آینده با کشت گیاه در خاک شهاب‌سنگها

یک دانشمند آمریکایی قصد دارد با استفاده از خاک شهاب‌سنگها به کشت گیاهان گوناگون از مارچوبه گرفته تا سیب‌زمینی بپردازد.
اگر این پژوهش موفق عمل کند، می‌تواند به انسان در پرورش غذای خود در فضا و در مستعمرات انسانی در سیارات دیگر کمک کند.
دکتر مایکل ماوتنر، یکی از معدود اختربوم‌شناسان جهان بر این تصور است که در آینده می‌توان گیاهان خاص را بطور مستقیم در سیارات دیگر پرورش داد.
به ادعای وی، این کار برای بقای مستعمره‌های آینده در مریخ حیاتی خواهد بود.
ماموریت خصوصی مارس وان قصد دارد یک پایگاه انسانی در یک دهه آینده بر روی مریخ بسازد.در همین حال، ناسا معتقد است ارسال انسان به سیاره سرخ تا سال 2030 ممکن خواهد شد.
اما یکی از بزرگترین چالشها، ارائه مواد غذایی برای حفظ فضانوردان است.در حال حاضر ارسال هر کیلوگرم غذا به فضا حدود 23 هزار دلار هزینه در بر دارد.
توانایی پرورش مواد خوراکی فضایی این هزینه‌ها را کاهش داده و با ارائه باغبانی درمانی به فضانوردان، به کاهش استرس آنها کمک خواهد کرد.
به گفته دکتر ماوتنر از دانشگاه کامن‌ولث ویرجینیا، شهاب‌سنگها اغلب حاوی فسفات، ‌نیترات و حتی آب هستند که می‌توانند گیاه را تغذیه کنند.
ماوتنر برای پرورش گیاهان، شهاب‌سنگها را پودر کرده و چیزی شبیه خاک بدست آورده است.
این دانشمند آمریکایی اظهار کرد: طیف گسترده‌ای از باکتریهای خاک، جلبکها و بافت مارچوبه و سیب‌زمینی در خاک سیارکها،شهاب‌سنگها و همچنین خاک سیارکهای مریخ کشت شده است.
وی قصد دارد در نهایت چند گیاه متفاوت و انواع خاکهای غیرزمینی را که بهترین شرایط برای کشاورزی در فضا را ارائه می‌دهند، پیدا کند.
آزمایشات ماوتنر در حال حاضر در مراحل بسیار ابتدایی خود قرار دارند.برای مثال وی هنوز فقدان اکسیژن در سیارات دیگر یا شرایط گرانشی مختلف را در نظر نگرفته است، اما باور دارد این اولین گام برای ارائه ابزارهای لازم برای انسان به منظور کاوش بهتر منظومه شمسی و ماورای آن است.
خبر: صاحبان صنایع، قهرمانان بعدی مرزهای فضا

با فضاپیمایی که بتواند جهانگردان را در مدار قرار دهد و پاریس و نیویورک را در کمتر از دو ساعت به یکدیگر متصل کند، قهرمانان سفرهای فضایی دیگر فضانوردان نیستند بلکه صاحبان صنایع خواهند بود.
این نسل جدید پیشگامان فضایی تماما از بخش خصوصی هستند؛ این در حالی است که زمانی رهبر رقابت فضایی، آژانس فضایی امریکا (ناسا) بود که برای نخستین بار انسان را در سال 1969 بر روی ماه فرود آورد.
هم‌اکنون، "الون ماسک"، پایه‌گذار خودروهای برقی "تسلا" و شرکت اسپیس ایکس، به دنبال دستیابی به فضا تا دهه 2020 است.همچنین پیشرفته‌ترین پروژه فضایی خصوصی به رهبری "ریچارد برانسون" انجام می‌گیرد که مؤسس انگلیسی شرکت "گروه ویرجین" است. شاتل وی به نام "کشتی فضایی دو" (SpaceShipTwo) در ارتفاع بالا و از یک فضاپیمای مادر چهار موتوره پرتاب می‌شود تا پرواز زیرمداری سه‌ساعته را آغاز کند.این فضاپیما قادر به حمل دو خلبان و شش مسافر است.
برانسون و پسرانش نخستین مسافران این شاتل خواهند بود که انتظار می‌رود اواخر سال جاری میلادی پرتاب شود. بلیت سوارشدن در این کشتی فضایی 250 هزار دلار است اما این موضوع مانع از آن نشده که 600 نفر از جمله لئورنادو دی‌کاپریو صندلی‌های آن را رزرو نکنند.
همچنین، شرکت پرواز فضایی امریکایی XCOR برای پرواز زیرمداری یک ساعته بر روی شاتلی که از صحرای موجاوه در کالیفرنیا اوج می‌گیرد، 100 هزار دلار دریافت می‌کند و تاکنون 300 بلیت آن به فروش رفته‌اند. نمونه اولیه سامانه این شرکت در حال مونتاژ است و امید می‌رود پروازهای آزمایشی آن پیش از اواخر سال جاری میلادی و پروازهای تجاری نیز تا پیش از سال 2015 آغاز شوند.
قرار است این شرکت در هر روز چهار پرواز انجام دهد و این تجارت نه تنها برای ثروتمندان خواهد بود بلکه بازاری برای پرتاب ماهواره‌های کوچک‌تر است که وزن آن‌ها کمتر از 250 کیلوگرم است.
علاوه بر این، شرکت سوییسی «سیستم‌های فضایی» یا S3 با شاتلی بر پشت یک ایرباس، در نظر دارد پرتاب ماهواره‌ها را پیش از انجام پروازهای مسافرتی بین‌قاره‌ای انجام دهد. مقامات این شرکت مدعی‌اند بهای پرتاب ماهواره 250 کیلوگرمی را تا 11 میلیون دلار کاهش می‌دهند و این رقم یک چهارم قیمت‌های کنونی است. نخستین آزمایش‌های پرواز پایان سال 2017 انجام می‌شوند و نخستین پرتاب‌های ماهواره‌ای نیز پایان سال بعد و از پایگاهی در جزایر قناری صورت خواهند گرفت.
برای پروازهای مسافرتی، شرکت‌های فضایی جدید باید از قانونگذارانی عبور کنند که هم‌اکنون مسافرت هوایی را کنترل می‌کنند.
در حال حاضر، یک هواپیمای مسافرتی مسیر 5800 کیلومتری بین پاریس و نیویورک را در هفت ساعت طی می‌کند اما شاتل S3 همین مسافت را ظرف یک و نیم ساعت طی خواهد کرد. گفته می‌شود بهای بلیت این سامانه بیش از 33 هزار و 100 دلار نخواهد بود.
خبر: ساخت ریزتراشه‌ای با قابلیت تقلید عملکرد مغز انسان

محققان شرکت IBM با بررسی نحوه عملکرد نورون‌ها، سیناپس‌ها و سایر بخش‌های مغز در هنگام حل مسئله، ریز تراشه سیلیکونی متشکل از یک میلیون سلول عصبی قابل برنامه‌ریزی تولید کردند.
در طراحی ریز تراشه نوروسیناپتیک، از قشر مغزی (cerebral cortex) الگوبرداری شده است؛ مغز انسان از 86 تریلیون نورون و 100 تریلیون سیناپس تشکیل شده است.
تراشه TrueNorth‌ از یک میلیون سلول عصبی و 256 میلیون سیناپس قابل برنامه‌ریزی بر روی یک تراشه با 4096 هسته و 5.4 میلیارد ترانزیستور ساخته شده است که در مقایسه با سایر ریز تراشه‌ها، انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کند.
این ریز تراشه نوروسیناپتیک می‌تواند عملکردهای مغز در پردازش داده‌های بصری، بویایی و دریافتی از محیط را تقلید کرده و نحوه واکنش به موقعیت‌های مختلف را بیاموزد که طیف گسترده‌ای از امکانات محاسباتی، از خودروهای خودران تا سیستم‌های هوش مصنوعی را امکانپذیر می‌کند.
همانطور که مغز از طریق چشم، گوش یا بینی، اطلاعات را از محیط دریافت می‌کند، ریز تراشه با کمک میلیون‌ها نورون و سیناپس قابل برنامه‌ریزی اقدام به به جمع آوری اطلاعات کرده و با پردازش این داده‌ها، نکات جدیدی یاد می‌گیرد.
تراشه TrueNorth‌ با استفاده از فناوری پردازش 28 نانومتر سامسونگ تولید و بودجه تحقیقاتی آن از سوی آژانس پروژه‌های تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا (DARPA) ارائه شده است.
نتایج این دستاورد در مجله Science منتشر شده است.
خبر: درمان سرطان و دیابت با نانولوله‌های کربنی حامل دارو
محققان از نانولوله کربنی تک‌جداره به‌ عنوان نانوحامل برای رساندن مونوسایت به سلول‌های سرطانی استفاده کردند؛ این روش علاوه بر درمان سرطان، می‌تواند برای درمان بیماری‌هایی نظیر دیابت نیز استفاده شود.
پژوهشگران دانشگاه استنفورد نشان دادند که نانولوله‌های حاوی مونوسایت می‌تواند برای از بین بردن تومور سرطانی مورد استفاده قرار گیرد.برایان روناین اسمیت از محققان این پروژه می‌گوید: ما موفق به ارائه یک مکانیسم جدید برای هدف‌گیری بیماری با استفاده از نانوذرات شدیم که می‌تواند مسیر تازه‌ای به سوی درمان با کمک رهاسازی دارویی و فناوری‌ نانو باشد.
وی می‌افزاید: یافته‌های ما اهمیت زیادی دارد، زیرا یکی از بزرگترین مشکلات در مسیر رهاسازی هوشمند دارویی این است که بتوان نانوذرات را به گونه‌ای طراحی کرد که دارو را مستقیم و کارا به محل موردنظر وارد کند.
در این روش، محققان می‌توانند انواع مختلفی از تومورهای جامد را با استفاده از سلول‌های ایمنی بدن از بین ببرند، این روش با الهام از اسب تروجان، مونوسایت‌ها را وارد تومور می‌کند.
این گروه با استفاده از نوع خاصی میکروسکوپ، موفق به تصویربرداری از نانولوله‌های کربنی تک‌جداره‌ای شدند که درون بدن موش بیمار به حرکت در آمده و توسط سلول‌های بدن موش بلعیده می‌شوند.این گروه تحقیقاتی با آزمایش خون موش دریافتند که از میان تمام سلول‌های موجود در خون، تنها مونوسایت ly-6cHi از خون گرفته شده‌ است.لازم به ذکر است که این مونوسایت‌ها به‌ صورت طبیعی توانایی حمله به سلول‌های سرطانی را دارند.
این گروه به نتیجه جالب دیگری نیز رسیدند، آن‌ها دریافتند که در صورت اتصال لیگند پپتیدی موسوم به RGD به نانولوله‌های کربنی، می‌توان مقدار نانولوله حاوی مونوسایت را که به سلول سرطانی می‌رسد، افزایش داد.البته در حال حاضر مکانیسم این روش هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، اما آنچه مشخص شده، این است که پپتیدهای متصل به نانولوله‌کربنی، بعد از جدا شدن مونوسایت از نانولوله روی سطح مونوسایت باقی می‌ماند.
پپتیدهای RGD می‌توانند به رگ‌های خونی موجود در سطح تومور بچسبند، بنابراین نانولوله‌های حاوی مونوسایت را قادر می‌کنند به صورت انتخابی به سطح تومور سرطانی متصل شوند.
پژوهشگران این پروژه معتقدند که می‌توان از این روش برای تشخیص یا درمان بیماری استفاده کرد.این روش نه تنها برای سرطان، بلکه برای برخی بیماری‌ها نظیر دیابت و بیماری‌های قلبی نیز قابل استفاده است.
نتایج این پژوهش در نشریه Nature Nanotechnology به چاپ رسیده است.
خبر: ممنوعیت استفاده ناشناس از اینترنت وای فای در روسیه

نخست وزیر روسیه قانون ممنوعیت استفاده از شبکه وای‌فای این کشور را در مناطق عمومی به صورت ناشناس امضا کرد.
دستور العمل جدید دولت روسیه درباره نحوه استفاده کاربران اینترنت از شبکه‌های وای فای در مکان های عمومی را امضا کرد.
بر اساس این دستور العمل، آن دسته از کاربران اینترنت که قصد دارند به شبکه‌های وای  فای عمومی متصل شوند باید اطلاعات مربوط به گذرنامه خود را هنگام اتصال به این شبکه‌ها وارد کنند.
بدین ترتیب ارائه دهندگان خدمات وای فای موظف هستند نام و نام خانوادگی و همچنین اطلاعات مربوط به گذرنامه استفاده کنندگان از این شبکه ها را ذخیره و به مدت شش ماه نگهداری کنند.از دیگر اطلاعاتی که توسط ارائه دهندگان این خدمات ذخیره می شود، مدت اتصال افراد به شبکه است.
خبر: همکاری گوگل و یاهو برای افزایش امنیت
ایمیل
گوگل و یاهو برای افزایش امنیت امیل با هم همکاری می‌کنند.بر این اساس قرار است دسترسی به ایمیل کاربران توسط سرویس دهنده کاملا محدود شود.
دیلی تک  یاهو قصد دارد با پیوستن به حرکتی که گوگل در پاییز سال گذشته آغاز کرد، امنیت ایمیل های کاربرانش را افزایش دهد.در این صورت با به کارگیری تکنیک های رمزنگاری جدید، دسترسی به متن ایمیل های کاربران در مسیر ارسال و توسط خود سرویس دهنده  غیرممکن می‌شود.
با این همکاری مشترک امی بزرگ در مسیر رمزنگاری پیام ها از طریق ایمیل در سرویس ایمیل این دو شرکت برداشته شده است.یاهو پیش از این برای افزایش امنیت، در ماه فوریه سال جاری SSL را که قبلا امکانی پولی بود، به صورت پیشفرض برای تمام کاربران ایمیلش اضافه کرد.
اما گوگل در ماه‌های گذشته  از برنامه هایش برای ایمیل ضدجاسوسی خبر داد و یاهو نیز اعلام کرده در همین زمینه اقداماتی کرده است.این دو شرکت  قصد اجرای نسخه‌ای از رمزنگاری را در سرویس‌های خود  دارند که بر اساس آن تمامی ایمیل‌هایی که از شخصی به شخص دیگر ارسال می‌شود کاملا از سوی کلاینت خود کاربر رمزنگاری شده و در سوی دیگر توسط کلاینت مخاطب رمزگشایی خواهد شد.بدین ترتیب خطر جاسوسی سرور نیز منتفی می‌شود.
خبر: هشدار درباره نقض حریم شخصی در مسنجر موبایلی فیس‌بوک

کارشناسان سطح امنیتی اپلیکیشن مسنجر فیس‌بوک را پایین می‌دانند و نسبت به استفاده از آن هشدار می‌دهند.
کاربران فیس بوک در حال حاضر برای ارسال و دریافت پیام در شبکه‌های اجتماعی  نیاز نصب نرم افزار موبایلی مسنجر این سایت دارند.این شرکت می گوید که کارکرد این برنامه مانند پیام کوتاه موبایل است و به کاربران امکان دسترسی سریع به پیام‌ها را در تلفن همراه می‌دهد در عین حال که امکان به اشتراک گذاشتن عکس ها، فیلم ها  در حین مکالمه را فراهم می‌کند.
اما برخی از کاربران راه‌اندازی این امکانات بلافصله بعد از کسب مجوز از دستگاه اندوریدی را راهی برای نفوذ به اطلاعات شخصی‌شان از جمله دفترچه تلفن ، فیلم‌ها و عکس‌ها می‌دانند.
فیس‌بوک می‌گوید بسیاری از برنامه‌ها نیاز به اجازه برای اجرا بر روی اندروید دارند و اندروید زبان مورد استفاده را کنترل می‌کند و اطمینان می‌دهد که این به معنای دسترسی به اطلاعات شخصی کاربر نیست.
اما اندی مک‌لافلین کارشناس امنیت اطلاعات می‌گوید که این نرم‌افزار کاملا تلفن همراه کاربر را تحت کنترل می‌گیرد.وی می‌گوید: این برنامه می‌تواند به عکس‌ها، تماس‌های صوتی ، پیام‌ها و در کل تمام اطلاعات کاربر دسترسی داشته باشد که البته هیچ یک از آنها بدون اجازه شما انجام نمی‌شود.
این نگرانی‌ها درباره برنامه مسنجر موبایلی فیس بوک بسیار بیشتر از از اپلیکیشن اصلی فیس‌بوک وجود دارد.کارشناسان سطح امنیتی این نرم‌افزار را پایین می‌دانند و نسبت به استفاده از آن هشدار می‌دهد.
خبر: نزول رتبه‌بندی سایت‌های فاقد رمزگذاری اطلاعات در گوگل

گوگل رسما اعلام کرده از این پس سایت‌هایی که داده‌های بازدیدکنندگانشان را رمزگذاری نکنند رتبه بندی نازلی را از سوی جستجوگر این شرکت دریافت می‌کنند.
گوگل مدعی است از این طریق می‌توان سایت‌های اینترنتی را وادار کرد تا مسائل امنیتی را جدی‌تر بگیرند و به حفاظت از داده های شخصی کاربران در برابر هکرها و مجرمان آنلاین بیشتر اهمیت دهند.
گوگل از سایت های اینترنتی خواسته تا لایه محافظ امنیتی موسوم به TLS (Transport Layer Security) را اضافه کنند تا از این طریق از یک گواهی امنیتی برای رمزگذاری ترافیک ردوبدل شده میان کاربر و سایت مورد بازدید استفاده شود.
بر اساس اعلام گوگل موتور جستجوگر آن در زمان اسکن کردن وب سایت ها مشخصات متنوعی را در نظر می گیرد که از جمله آنها می توان به محتوای هر سایت؛ چینش اجزا، وضعیت لینک ها و ... اشاره کرد.اما از این به بعد علاوه بر این مساله به وضعیت رمزگذاری داده ها یا https هم توجه می‌شود.
در سال های اخیر ضعف رابط برنامه نویسی کاربری بسیاری از سایت ها و به خصوص سایت های مشهور موجب شده تا داده های حساس و شخصی بسیاری از کاربران به سرقت برود و علیرغم وقوع این مشکل هنوز هم مدیران تعدادی از سایت های اینترنتی تلاش جدی برای رفع مشکل یاد شده به عمل نمی آورند.
خبر: ظهور فناوری خطرناک‌تر از بمب هسته‌ای

هوش مصنوعی از فناوری های جدید و منحصر به فرد دوره مدرنیته به شمار می رود که در دهه های اخیر با رشد و پیشرفت چشمگیری مواجه شده است این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و محققان، آینده این فناوری را برای بشریت خطرناک پیش بینی می کنند.
دانش ها و علوم جدید و قدیم بسیاری ریشه در  هوش مصنوعی Artificial Intelligence دارند که از آن جمله می توان به زبان‌شناسی، ریاضیات، روان‌شناسی، نورولوژی، فیزیولوژی و ... اشاره کرد.در صنعت فیلم سازی به کرات شاهد فیلم هایی با موضوعات هوش مصنوعی هستیم.در این فیلم ها، ماشین ها انسان ها را محکوم به تبعید به سایر سیاره ها کرده و تهدید بزرگی برای انسان ها محسوب می شوند، آیا روزی فرا خواهد رسید که سناریو فیلم های هالیوودی و علمی و تخیلی محقق شود؟ هوش مصنوعی چه خطراتی را در دنیای واقعی به انسان ها تحمیل می کند؟ آیا ماشین ها و روبات ها تهدید جدی برای انسان ها به حساب می آیند؟
هوش مصنوعی، دانش ساخت ماشين‌‌ يا برنامه‌ های هوشمندی است که بدون نیاز به انسان ها قادر به فکر کردن هستند.در مقایسه هوش مصنوعی با هوش انسانی باید گفت که انسان قادر به مشاهده، تجزیه و تحلیل مسائل مختلف است اما هوش مصنوعی مبتنی بر قوانین و رویه هایی است که از قبل به سیستم داده شده است.
هوش مصنوعی خطرناک تر از بمب هسته ای است
هوش مصنوعی را می توان از جنبه های مثبت و منفی مورد بررسی قرار داد.الون ماسک، کار آفرین مشهور و یکی از تاثیرگذار ترین چهره های دنیای تکنولوژی و بنیانگذار شرکت هایی مانند تسلا موتورز و اسپیس ایکس در جدیدترین مصاحبه خود از خطرات هوش مصنوعی سخن گفته و هوش مصنوعی را از بمب های هسته ای خطرناک تر دانسته و معتقد است :" فیلم هایی که درباره هوش مصنوعی ساخته می شوند روزی به وقوع می پیوندند و انسان ها بایستی به سیاره دیگری سفر کنند. تکنولوژی های جدید و ماشین های هوشمند تنها بخشی از خطراتی هستند که بشریت را تهدید می کنند.الون ماسک در جمله ای در صفحه اجتماعی خود نوشت :"ما باید به شدت نگران آینده ای باشیم که ماشین های هوشمند زندگی ما را به عهده می گیرند، آن روز از بمب هسته ای خطرناک تر است و بشریت تهدید به مرگ خواهد بود."
فناوری، آینده مثبتی را برای انسان ها ترسیم می کند
سخنان الون ماسک در حالی مطرح می شود که ری کورزویل، آینده گرا و مدیر بخش مهندسی گوگل نگاه مثبتی به آینده فناوری داشته و می گوید: "در سال های آتی و با برنامه های نرم افزاری مختلفی که نوشته می شوند، کاربران قادر به ارائه پرسش و پاسخ با گوگل خواهند بود.کارشناسان گوگل پیش بینی کردند که تا سال 2030 میلادی، هوش مصنوعی جایگزین هوش انسان شده و قادر به حل مسائل پیچیده خواهد بود اما این موضوع در صورتی است که اینترنت به صورت خودآگاه عمل کند و تا رسیدن به این مرحله، مسیر طولانی را باید پیمود.اما برخی معتقدند سخنان کارشناسان گوگل محقق نخواهد شد زیرا ذهن انسان دارای پیچیدگی های بسیاری است که به سادگی قادر به درک آنها نیستیم.
آینده هوش مصنوعی
آیا روبات ها در سال های آتی می توانند ترسیم کننده آینده خطرناکی برای بشریت و انسان ها باشند؟ آیا فیلم های علمی و تخیلی هالیوودی محقق خواهند شد؟ آیا روبات ها تبدیل به خون آشام هایی خواهند شد که به دنبال راندن انسان ها از زمین هستند؟
* هوش مصنوعی جایگزین انسان می شود
هوش مصنوعی منعکس کننده عصر مدرنیته و ارتباطات خواهد بود.کارشناسان این حوزه فواید بسیاری را برای هوش مصنوعی بر شمردند که از آن میان می توان به مواردی مانند عدم خستگی یا پیری، اشتغال ماشین های هوشمند در حرفه های خطرناکی مانند معدن، آتش نشان و ... اشاره کرد.
دور از ذهن نخواهد بود که انسان ها منفعل شده و کسب و کار به ماشین ها سپرده شده و بسیاری از مشاغل امروزی با روبات ها جایگزین می شوند.روبات ها می توانند در تمام کارهایی که انسان قادر به انجام آن است، جایگزین شوند.اما ورود روبات ها در بسیاری از مشاغل مانند پزشکی، تدریس و آموزش و غیره موفقیت آمیز نخواهد بود زیرا در این مشاغل انگیزه، شور و شوق نیز علاوه بر آگاهی لازم است تا مخاطب را با خود همراه کند اما روبات ها فاقد احساس هستند.
* افزایش آمار بیکاری
در شرایطی که بسیاری از مشاغل به روبات ها واگذار می شوند، آمار بیکاری در تمامی کشورها سهم به سزایی را به خود اختصاص خواهد داد.کارفرمایان می توانند نیروی کار خود را با دستمزدی بسیار نازل و پایین به کار بگیرند.اشتغال، یکی از مهمترین سیاست ها در هر جامعه ای محسوب می شود که نقش مهمی را در  زندگی مردم ایفا می کند.
در سال های آتی و با رشد هر چه بیشتر هوش مصنوعی، انقلاب های عظیمی در تمامی عرصه ها از جمله آموزش و پرورش، سرمایه گذاری، اقتصاد، اجتماع و ... رخ خواهد داد.
* تبعید انسان ها به سایر سیاره ها
هوش مصنوعی در حال حاضر به ماشین های بدون سرنشین نیز وارد شده تا به مرور زمان به حذف کامل انسان ها از فعالیت بپردازد.اما از سوی دیگر، انسانی را تصور کنید که تمام کارهایش را روبات ها یا ماشین ها انجام می دهند، اگر روزی فرا رسد که ماشین ها برای لحظه ای بایستند، آیا انسان قادر به فعالیت و ایفای دوباره نقش خود خواهد بود؟ در این میان و در دنیای روبات ها و ماشین آلات هوشمند انسان چه جایگاهی می تواند داشته باشد؟ آیا به همین دلیل است که انسان ها به دنبال کشف و کنکاش در سایر سیاره ها هستند تا در روز مبادا به سیاره دیگری مهاجرت کنند؟
* تاثیر هوش مصنوعی بر رفتارهای انسان
انسان ها با حضور هوش مصنوعی، ماشین وار رفتار کرده بدین معنا که عواطف و احساسات دیگر جایی در میان بشریت نداشته و به مرور به سوی رفتارهایی می روند که آنها را تبدیل به ماشین می کند.انسان ها دیگر کمتر به سمت دوست یابی از شکل هم نوع و هم جنس خود تمایل پیدا می کنند.در عصر هوش مصنوعی حتی حیوانات نیز به شکل روباتیک خواهند بود.در عصری که همدم انسان ها دوستانی از جنس روبات هستند یا تمام فضای اطراف آنها را روبات ها تشکیل می دهند چه فاجعه بزرگی رخ خواهد داد؟
البته این موضوع تا حدودی در کشور ژاپن بروز کرده و ژاپنی ها به "افرادی روبات دوست" مشهور شده اند زیرا آنها ترجیح می دهند که روابط خود را با روبات ها گسترش دهند تا انسان ها!
* ورود هوش مصنوعی به معنای تباهی زندگی انسان ها
بنا بر نظرسنجی که در ژاپن انجام شده، 52 درصد از محققان و کارشناسان معتقدند با ورود هوش مصنوعی به زندگی انسان ها نه تنها به زندگی انسان ها چیزی اضافه نمی شود بلکه این ورود به معنای پایان و ویرانی زندگی انسان هاست اما از سوی دیگر 48 درصد از کارشناسان معتقدند ورود هوش مصنوعی به زندگی انسان ها گریز ناپذیر است پس باید با آغوش باز به استقبال آن رفت.پیش بینی می شود این بحران در کشورهای توسعه یافته ای مانند ایالات متحده و کشورهای اروپایی بیشتر باشد.
"دبورا لوپتن"، استاد دانشگاه کانبرا استرالیا در رابطه با این موضوع می گوید :"من معتقدم هر اندازه که شاهد رشد و شکوفایی روبات ها در عرصه فناوری یا ورود هوش مصنوعی باشیم، باز هم تمامی ماشین ها ارزش و قدرت انسان ها را نداشته و نمی توانند با مهارت های انسانی مقایسه شوند."
خبر: تاثیر نور خورشید در کاهش ابتلا به آلزایمر

ابتلا به بیماری آلزایمر در افراد 65 ساله به بالایی که کمتر در معرض نور خورشید هستند، بیش از افرادی است که در معرض نور خورشید قرار گرفتند.
کمبود ویتامین دی که به دلیل عدم دریافت نور مناسب خورشید رخ می دهد، می تواند خطر ابتلا به زوال عقل و همینطور بیماری آلزایمر را در افراد بالای 65 سال افزایش دهد.
تحقیقات گروه بین المللی متشکل از محققان و همینطور عصب شناسان در مدت شش سال نشان می دهد که زوال عقل در افراد بالاتر از 65 سال با میزان دریافت ویتامین دی در ارتباط است.افرادی که در سنین بالای 65 سال میزان مناسبی از این ویتامین را دریافت کرده بودند 53 درصد کمتر از سایرین به بیماری آلزایمر مبتلا می شدند.
دکتر "دیوید لولین" از اساتید دانشکده پزشکی اسکتر در انگلیس می گوید:"در ابتدای این تحقیقات پیش بینی می کردیم که ارتباطی بین میزان جذب ویتامین دی و همینطور ابتلا به آلزایمر وجود داشته باشد، اما این ارتباط دو برابر بیشتر از آن چیزی بود که تصور می کردیم.نمونه ها و افرادی که در این تحقیق شرکت داشتند، نتایج شگفت انگیزی را پیش روی محققان قرار دادند."
ویتامین دی علاوه بر قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند از طریق خوراکی هایی مانند ماهی ها یا سایر مکمل ها نیز دریافت شود اما این تحقیقات تنها بر میزان ویتامین دی حاصل از جذب نور خورشید اختصاص یافته بود.
نتایج تحقیقات این تیم پزشکی نشان می دهد، در دورانی که شخص هنوز به دهه شصت نرسیده، بدن تنها با قرار گرفتن پانزده دقیقه در معرض نور خورشید می تواند میزان مناسب و متعادلی از ویتامین دی را جذب کند اما با ورود به دهه شصت سالگی، بدن کارایی کمتری در جذب ویتامین دی حاصل از نور خورشید از خود بروز می دهد و در نتیجه این موضوع می تواند باعث تشدید ابتلا به بیماری آلزایمر شود.
بیماری آلزایمر یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که به تدریج توانایی‌ های ذهنی بیمار را تحلیل می‌ دهد.بارزترین نشانه زوال عقل اختلال حافظه‌ است.اختلال حافظه معمولاً به تدریج ایجاد شده و پیشرفت می‌کند.آلزایمر، رایج‌ترین شکل زوال عقل است.علائم این بیماری با کاهش قدرت حفظ اطلاعات بخصوص حافظهٔ موقت در دوران پیری آغاز شده و به‌ تدریج با از دست دادن قدرت تشخیص زمان، افسردگی، از دست دادن قدرت تکلم، گوشه‌ گیری و سرانجام مرگ در اثر ناراحتی‌ های تنفسی به پایان می‌ رسد.
خبر: ثبت رکورد جدید کاوشگر ناسا در سیاره مریخ
کاوشگر فرصت ناسا اکنون دارنده عنوان اولین خودروی ساخت دست بشر است که توانسته مسافت بیشتری از همتایان خود را بر روی سطح یک جهان دیگر طی کند.
مریخ‌نورد فرصت که در مارس 2004 در سیاره سرخ فرود آمد، پس از 40 کیلومتر حرکت، اکنون رکورد بیشترین مسافت طی شده در یک جهان خارجی توسط یک کاوشگر را در اختیار دارد.
رکورد قبلی به کاوشگر لونوخود 2 اتحادیه جماهیر شوروی تعلق داشت که در سال 19763 بر روی ماه فرود آمده بود.
به گفته ناسا، اگر کاوشگر بتواند مسافتی تا حدود 42 متر را طی کند، به سایت بزرگ بررسی بعدی خواهد رسید که محققان آن را "دره ماراتن" نامیدند.
این اعداد بر اساس محاسباتی هستند که اخیرا با استفاده از تصاویر دوربینهای مدارگرد اکتشافی ماه ناسا از مسیر لونوخود 2 انجام شده‌اند.
کاوشگر فرصت اکنون در حال اکتشاف و بررسی دهانه اندوور در سیاره مریخ است.
خبر: ماسه بازی در درمان اختلالات عصبی و رفتاری کودکان موثر است

ماسه بازی به دلیل ایجاد فضای سالم و استاندارد بازی و افزایش مهارتهای حرکتی ، هیجانی کودکان به عنوان یکی از شش ابزار اصلی پارک بازی در تمام کشورهای پیشرفته جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.در این راستا یکی از تولیدکنندگان وسایل بازی و کمک آموزشی در کشور با فراوری بهداشتی و بسته بندی مناسب این محصول، همراه با طراحی سازه‌ها و عرضة وسایل بازی آن، امکان بهره گیری بهداشتی از ماسه بازی را برای کودکان فراهم کرده است.
سهیلا اکبری، مدیر این واحد تولیدی اظهار داشت: ماسه بازی سالهاست در مراکز آموزشی کشورهای پیشرفته دنیا، مورد توجه می باشد.ماسه بازی در محیط باز به عنوان جزئی از ابزار بازی مورد توجه و تاکید مونتسوری و والدورف، روشهای شناخته شده جهانی برای آموزش خانه های بازی برتر ایران نیز می باشد.دنیای بازی به عنوان ارائه دهنده ماسه و گل بازی از لحاظ سلامت، ایمنی و طبیعی بودن محصول مورد تائید دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است و گواهی ثبت اختراع در خصوص آموزش و تولید ماسه بازی، درمان و تولید محصولات جانبی آن را دریافت کرده است.
وی خاطرنشان کرد: محصولات تولیدی شامل ماسه بازی، استخر، میز، سینی ماسه بازی، ماده ضد عفونی کننده ماسه بازی، گل بازی، بسته های تخم مرغ و رنگ، چرخهای سفالگری ویژه کودکان و کارگاه‌های آموزشی ماسه بازی درمانی است. ماسه بازی فعالیتی طبیعی، لذت بخش، شگفت انگیز و پر رمز و راز است.این بازی هدفدار و منطقی می تواند روابطی صمیمی، گرم وعمیق با کودکان برقرار کند و براي رشد و تربیت آنان گام بردارد.گام هایی که به غنای دنیای خیال، رویاها، ابعاد احساسی، عاطفی و شناختی و مهارتی کودکان می انجامد.
اکبری تصریح کرد: کودک در ماسه بازی، نیازهای حسی، حرکتی خویش را برآورده می‌کند و انرژی غنی شده در درون خویش را به گونه ای منطقی تخلیه می‌کند که این عمل نه تنها آرامش روحی او را افزایش می دهد بلکه باعث پویایی رفتارش می شود.حال درصورتی که این انرژی امکان بروز نیابد احتمالاً به اضطراب، افسردگی و پر تحرکی تبدیل می‌شود.همچنین تجربیات ماسه بازی درمانی که تاریخچه ای بیش از شصت و پنج سال در کشور های اروپایی و امریکایی دارد، نشان داده است که کودکان عصبی و زودرنج را می توان از طریق ، ماسه بازی درمان کرد .
وی خاطرنشان کرد: ماسه بازی درمانی به تکنیک درمانی گفته می شود که درآن درمانگر از درمانجو می خواهد تا با استفاده از عروسکها و اسباب بازیهای کوچک و سمبلیک دنیای خود را به صورت سمبلیک در دنیای ماسه بسازد تا از آن طریق، به بررسی مشاهده این تصاویر و گفتگو با آزمودنیها در مورد محتوای آنها بپردازد.
اکبری تصریح کرد: ماسه بازی درمانی، روشی است غیرکلامی که در آن کودک با ساختن دنیای خود درسینی شن به بیان تعارضات، تمایلات و هیجاناتش می پردازد و درجریان خلق این صحنه توسط کودک، درمانگر، نقش مشاهده گر صامت را بازی می کند.تعبیرو تفسیر صورت نمی‌گیرد تا زمانی که مراجع (کودک) چندین سینی شن را در مدت زمانی معین بسازد.این باعث آشکارشدن طبیعی جریان درمان بدون دخالت ذهن می‌شود.
به گفته وی، روان درمانان، ماسه بازی درمانی را یک شکل خلاق از روان درمانی تعریف کردند که در آن از یک جعبه شن و مجموعه ای از وسایل و امکانات برای کشف لایه های عمیق روان فرد در شکلی جدید استفاده می شود.بیمار از طریق این تکنیک می تواند وضعیت روان شناختی خود را تفسیر کرده و سامان بخشد.
اکبری در پایان با اشاره به این که ماسه بازی درمانی در دنیای درمانی امروز و به ویژه در درمان کودکان عصرحاضر، جایگاه مناسب خود را یافته است، ابراز امیدواری کرد با عرضه محصولات سالم در این حوزه زمینه بهره گیری از ماسه بازی در ارتقای سلامت روانی افراد و پیشگیری و درمان مشکلات عصبی و رفتاری آنها فراهم شود.
خبر: تولید ماده مؤثره داروی سفازولین سدیم استریل تزریقی توسط فناوران ایرانی

یکی از شرکتهای داروسازی کشور برای نخستین بار در خاورمیانه موفق به تولید ماده مؤثره داروی سفازولین سدیم استریل تزریقی شده و خط تولید آن را راه‌اندازی کرده است.
احمدخارزی، مدیرعامل این شرکت دارویی اظهار کرد: سفازولین سدیم یک آنتی بیوتیک پرمصرف در پزشکی و به صورت استریل تزریقی است که خط تولید ماده مؤثره آن تاکنون در کشور وجود نداشته است.
وی با اشاره به دیگر محصولات جدید دارویی این شرکت گفت: ماده مؤثره دارویی پتاسیم کلاولانات و آموکسی‌سیلین آنزیمی نیز از محصولات جدید تولید شده در این شرکت داروسازی است.
خارزی یادآور شد: در تولید آموکسی سیلین آنزیمی، از حلال‌های آلاینده محیط زیست استفاده نمی‌شود و سنتز آن از طریق آنزیم صورت می‌گیرد.
وی از راه‌اندازی خطوط تولید جدید برای تولید ویال‌های غیر آنتی بیوتیکی، سافت ژل‌های ویژه که عمدتاً وارداتی است، خط تولید شیشه ویال و قرص و کپسول‌های غیر آنتی بیوتیکی خبر داد.
وی با بیان اینکه ماده پتاسیم کلاونات در تولید سوسپانسیون و قرص کوآموکسی کلاو مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: کو آموکسی کلاو دارویی است که از ماده موثره دارویی آموکسی سیلین و کلاولانات پتاسیم ساخته شده است و علت افزوده شدن کلاولانات پتاسیم افزایش دادن طیف ضد باکتریایی داروی ساخته شده است.
خارزی با بیان اینکه این شرکت در برخی از خطوط تولید در خاورمیانه منحصر به فرد است، گفت: این شرکت داروسازی بزرگترین شرکت در خاورمیانه است که مواد اولیه استریل تزریقی و سافت ژل را تولید می کند.
وی با بیان اینکه 95 درصد داروهای مصرفی کشور در داخل تولید می‌شود ، اظهار کرد: پنج درصد نیز وارداتی بوده و ارز بالایی به خود اختصاص می‌دهند، چون اغلب گران هستند.
وی با بیان اینکه تحریم‌های دارویی تأثیر مثبتی بر خودکفایی شرکت‌های ایرانی داشته است، افزود: مشکل عمده شرکت‌های دارویی بزرگ کشور در زمان اعمال تحریم‌ها، مساله انتقال ارز به بانک‌های خارجی است که خوشبختانه با شروع مذاکرات ایران با گروه 1+5 مشکل انتقال ارز تا حد زیادی حل شده است.
خارزی درباره تاثیر تحریم‌ها بر صنعت داروسازی کشور گفت: با اعمال تحریم‌ها حدود 100 کارخانه داروسازی موجود در کشور دست در دست هم دادند تا بیماران کشور دچار مشکل نشوند و به همین دلیل اکنون به خاطر 95 درصد داروهایی که در کشور تولید می‌شود، تقریباً کمبودی در کشور وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: در بازار دارو رقابت بسیار شدیدی وجود دارد چون که عرضه بیشتر از تقاضاست و به همین سبب به بازارهای موجود قانع نبوده و به دنبال شناسایی بازارهای بیشتر در سطح بین‌المللی هستیم.
وی گفت: نیازی به راه‌اندازی خط تولید در کشورهای دیگر نداریم، چون که تولید در ایران در مقایسه با آن کشورها به صرفه‌تر است و شرکت داروسازی ما به دنبال صادرات محصولات خود و نه صدور تجارب خود است.
مدیرعامل این شرکت داروسازی با اشاره به نظارت شدید وزارت بهداشت بر داروهای تولیدشده در ایران، اظهار کرد: بخش زیادی از مواد اولیه مورد نیاز صنعت داروسازی کشور در داخل تولید می‌شود و برخی از حلقه‌های اولیه تولید که وارداتی هستند نیز بطور عمده از کشورهایی وارد می‌شوند که ما با آنها مشکلی نداریم.
وی با بیان اینکه گاهی به دلیل عدم صرفه اقتصادی از تولید برخی مواد اولیه صرف نظر کرده و به واردات آن اکتفا می‌کنیم، تاکید کرد: اگر روزی تحریم‌ها مانع ورود برخی از مواد اولیه شود، خودمان توانایی تولید آنها را داریم.
وی گفت: سالانه حدود یک‌هزار تن انواع مواد اولیه مورد نیاز برای تولید داروهای خوراکی و تزریقی و نزدیک به یک میلیارد عدد انواع دارو در اشکال سافت ژل، ویال تزریقی، قرص، کپسول و سوسپانسیون در این شرکت تولید و به بازار عرضه می‌شود.
خارزی اضافه کرد: در بخش تولید دارو شرکت داروسازی ما با داشتن 16 خط تولید پیشرفته، یکی از بزرگترین تولید کنندگان دارو در اشکال ویال تزریقی، سافت ژل، قرص، کپسول، سوسپانسیون خوراکی و ساشه در کشور است.
مدیرعامل این شرکت داروسازی تصریح کرد: با توجه به کیفیت بالای این داروها، سهم ویژه‌ای از بازار دارویی را به خود اختصاص دادیم و این سهم در طی سالیان اخیر رشد چشم‌گیری داشته است.
وی گفت: تمام فرآیندهای این شرکت منطبق بر ضوابط GMP و WHO است و برای دستیابی به کیفیت برتر، واحد تضمین کیفیت، تمام مراحل و فرآیندهای تولید را به طور شبانه روزی تحت نظارت و کنترل خود دارد.
خارزی افزود: شرکت داروسازی ما در طول 5 سال گذشته از نظر ضریب رشد و ضریب فروش جزو سه شرکت برتر دارویی کشور بوده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت ارتباط صنعت با دانشگاه گفت: متاسفانه بیشتر ایده‌ها و طرح‌های دانشگاهی در صنعت کشور قابل استفاده نیست.
وی افزود: گره‌های زیادی در صنعت وجود دارد که قطعا می تواند با دست دانشگاه گشوده شود، ولی ارتباط دو سویه بین این دو بخش مهم جامعه وجود ندارد.
خارزی با بیان اینکه اکثر تولیدات علمی دانشگاه‌ها بهتر است بر اساس نیاز جامعه صورت پذیرد، افزود: درست نیست دانشگاه از صنعت فاصله گرفته و در بی اطلاعی از فضای صنعت ایده‌های خام علمی تولید کند که گرهی از مشکلات صنعتی کشور را باز نکند.
خبر: ساخت ترکیب دارویی ترمیم زخم از عصاره‌ بدن کرم خاکی در کشور

عضو هیأت علمی گروه زیست‌شناسی دانشگاه شهرکرد موفق به ساخت ترکیب دارویی ترمیم زخم از عصاره‌ بدن کرم خاکی شد.
مهران عربی اظهار کرد: ترمیم و درمان زخم‌های سطحی فرآیندی زمان‌بر و وابسته به عواملی نظیر سن بیمار، سلامت عمومی، تغذیه و نحوه درمان است، اما این ترکیب دارویی جدید با بهبود عملکرد فرآیندهای سلولی و مولکولی پوست هنگام قطع اتصال بین سلولی و ایجاد زخم، درمان آن را سرعت می‌بخشد.
وی با اشاره به تأثیر این ترکیب دارویی در درمان انواع زخم‌های سطحی ابراز امیدواری کرد در آینده‌ای نزدیک با انجام بررسی‌های بیشتر و انجام مراحل کلینیکی و پزشکی، نتایج حاصل به انسان نیز تعمیم یافته و خدمت ارزنده‌ای به جوامع بشری و پزشکی ارائه شود.
به گفته‌ عربی، هزینه‌ استخراج کم و اثربخشی مطلوب در زمینه‌ درمان زخم‌های معمولی و زخم‌های دیابتی از جمله ویژگی‌های این دارو است.