۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي يك شنبه 19 مرداد ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: ثبت پتنت مربوط به روش تولید انبوه الیاف اکسیدگرافن
پژوهشگران ژاپنی با همکاری محققان آمریکایی روشی برای تولید انبوه الیاف مستحکم از جنس اکسید گرافن ارائه کردند.
این الیاف، کاربردهای متعددی در صنعت داشته و می‌تواند جایگزینی برای سیم‌های مسی مورد استفاده در ادوات الکترونیکی باشد.محققان در حال ثبت پتنت مربوط به این روش هستند.
پژوهشگران ژاپنی دانشگاه سینسو با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا موفق به ارائه روشی برای تولید انبوه الیاف مستحکم و انعطاف‌پذیر اکسید گرافن شدند.این الیاف به سادگی قابل بافت و و تبدیل به رشته‌های مستحکم‌تری است.
مائوروچیا ترونز، استاد رشته مهندسی مواد دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، می‌گوید: ما دریافتیم که الیاف اکسید گرافن بسیار مستحکم و حتی قوی‌تر از الیاف کربنی است.ما معتقدیم که بسته هوایی موجود در این ساختار می‌تواند شکنندگی این الیاف را کاهش دهد.
این گروه تحقیقاتی معتقدند که این روش جدید می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای تولید محصولات مفید باز کند؛ برای مثال، زدودن اکسیژن از سطح الیاف اکسید گرافن می‌تواند موجب افزایش هدایت الکتریکی آن شود.
افزودن مقداری نانومیله نقره به فیلم گرافنی موجب می‌شود تا هدایت الکتریکی این ماده افزایش یافته به‌طوری که هدایت الکتریکی آن به مقدار هدایت الکتریکی مس خواهد رسید، این در حالی است که وزن گرافن بسیار کمتر از مس است.پژوهشگران این پروژه معتقدند که این ماده می‌تواند در تولید حسگرهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
محققان در این روش، اکسید گرافن را از تورق شیمیایی گرافیت به‌ دست می‌آورند، سپس آن را با آب ترکیب کرده و یک ماده دوغابی شکل ایجاد می‌شود.با استفاده از سانتریفیوژ، این دوغاب تغلیظ و سپس خشک می‌شود.
آنچه در نهایت باقی می‌ماند فیلم شفاف با ابعاد بالا است که بسیار شکننده خواهد بود. این فیلم با ابزار مناسبی بریده شده و نوارهای الیافی شکلی از آن به‌دست می‌آید. این الیاف را می‌توان با گره زدن در هم تنید.
ترونس می‌گوید: "این موضوع بسیار مهم است که ما می‌توانیم از هر ماده‌ای در این روش استفاده کنیم.
بنابراین پنجره‌ای تازه به سوی ساخت مواد سبک برای مصارف مختلف گشوده شده‌ است.ماده مصرفی در این روش گرافیت است که به‌صورت انبوه قابل خرید است."
محققان این پروژه نتایج یافته‌های خود را در قالب پتنتی تهیه کرده و در حال ثبت آن هستند.
..................
خبر: ظهور بزرگ‌ترین ابرماه سال 2014
امروز (یکشنبه)‌ در آسمان بریتانیا یک ابرماه ظاهر خواهد شد که گفته می‌شود بزرگ‌ترین و شفاف‌ترین ابرماه سال 2014 است.
طی این رخداد ماه در نزدیک‌ترین فاصله به زمین طی 20 سال گذشته می‌رسد و منجمان، قمری را مشاهده خواهند کرد که 14 درصد بزرگ‌تر از ماه معمولی و 30 درصد نیز شفاف‌تر از حالت عادی است.
نام علمی ابرماه "ماه نرم" (perigee) بوده که این عبارت به معنای نزدیک‌ترین نقطه به زمین است.
این نام به پدیده‌ای اشاره می‌کند که طی آن قمر زمین در مرحله "ماه کامل" بوده و در طول مدارگردی سالانه‌اش در نزدیک‌ترین نقطه به سیاره خاکی قرار می‌گیرد.با نزدیک‌تربودن ماه، این جرم کیهانی بسیار بزرگ‌تر و شفاف‌تر به نظر می‌رسد.
ابرماه روز یکشنبه دومین ماه‌افروختگی از سه ابرماه تابستان است؛ نخستین ابر ماه این فصل در 12 ژوئیه (21 تیر) روی داد و سومین رخداد از این دست نیز قرار است در نهم سپتامبر (18 شهریور) دیده شود.
داشتن سه ماه ‌افروختگی با چنین نزدیکی بسیار نادر بوده و انتظار نمی‌رود تا سال 2034 تکرار شود.به طور متوسط، ابرماه‌ها هر 13 ماه یک بار رخ می‌دهند.
..................
خبر: ساخت نخستین دوربین فضایی چاپ‌ سه‌بعدی
محققان ناسا برای نخستین‌بار، یک ابزار فضایی را بطور کامل با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی تولید کردند.
در حال حاضر ناسا از فناوری چاپ سه‌بعدی برای ساخت بخش‌های مختلف موتور موشک، چاپ سه‌بعدی پیتزا در فضا و حتی تولید تصاویر فیزیکی از تلسکوپ فضایی هابل استفاده می‌کند.
تا پایان ماه سپتامبر (مهر ماه)، مهندسان ناسا در مرکز پرواز فضایی گودارد، مراحل ساخت نخستین دوربین فضایی و یک مینی تلسکوپ چاپ سه‌بعدی را تکمیل خواهند کرد.
برای تولید یک ابزار چاپ سه‌بعدی، لیزر متصل به رایانه اقدام به ذوب کردن پودر فلز می‌کند، سپس فلز ذوب شده بر اساس طرح سه بعدی رایانه‌ای به یک پیکربندی خاص تبدیل می‌شود؛ لایه ها به ترتیب روی هم قرار گرفته و در نهایت ابزار مورد نظر ساخته می‌شود.
"جیسون بادینوف" طراح دوربین و سرپرست تیم تحقیقاتی تأکید می‌کند: برای نخستین بار یک ابزار فضایی بطور کامل با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی تولید شد؛ یک دوربین 50 میلی‌متری برای کیوبست ، ماهواره مینیاتوری ، و یک تلسکوپ دو کانال 350 میلی‌متر با استفاده از این فناوری طراحی و ساخته شد.
چند مرحله تست‌های لرزشی، خلأ ، گرمایی در سال 2015 انجام می‌شود تا متخصصان نسبت به امنیت عملکرد دستگاه در فضا اطمینان پیدا کنند.
تولید ابزار فضایی مختلف با استفاده فناوری چاپ سه‌بعدی، زمان و هزینه‌ها را بشدت می‌دهد.
..................
خبر: اجرای مانور آزمایشی بازیابی فضاپیمای اوریون در اقیانوس آرام

متخصصانی از ناسا، شرکت لاکهید مارتین و نیروی دریایی آمریکا، شیوه‌های مختلف بازیابی ماژول اوریون را در اقیانوس آرام آزمایش کردند.
این عمل با هدف کسب آمادگی لازم برای پرواز آزمایشی فضاپیمای اوریون ناسا صورت گرفت و چنین آزمایشی تیم علمی را قادر به ارزیابی داده‌ها و اجرای سناریوهای مختلفی کرد که احتمالا هنگام سقوط فضاپیما در اقیانوس آرام در ماه دسامبر آینده با آن روبرو خواهد شد.
نخستین پرواز آزمایشی اوریون قرار است چهارم دسامبر (13 آذر) سال 2014 انجام شود و این ماموریت سامانه را 5800 کیلومتر فراتر از مدار پایین زمین خواهد برد.اوریون در همان روز به زمین بازمی‌گردد.
چنین سفری به مهندسان امکان ارزیابی داده‌های سیستم‌های مهم این فناوری از قبیل عملکرد سپر حرارتی، عملکرد نرم‌افزار و آرایش چتر را می‌دهد.
زمانی که اوریون به جو زمین بازگردد، این فضاپیمای 9300 کیلوگرمی با سرعت نزدیک به 32 هزار و 186 کیلومتر در ساعت حرکت خواهد کرد و در معرض دمای تقریبا 2200 درجه سانتی‌گراد قرار خواهد گرفت.
در آخرین مرحله این آزمایش، تیم علمی از یک جرثقیل برای بازیابی کپسول اوریون استفاده کرد.دانشمندان در این آزمایش به اطلاعات مهمی درباره عملکرد سخت‌افزار، جمع‌آوری داده‌های مطلوب و اهداف آزمایشی‌شان رسیدند.
..................
خبر: شبیه‌سازی موفق فرود سامانه ناسا بر روی مریخ با چتر پاره
ناسا با موفقیت شرایط فرود نوعی سامانه بر روی سیاره مریخ را علی‌رغم چتر پاره آن شبیه‌سازی کرد.
اعزام وسایط ‌نقلیه سنگین و در نهایت انسان‌ها به مریخ نخست آزمایش فناوری‌های جدید با هدف بررسی میزان عملکرد آن‌ها را می‌طلبد؛ اما انجام آزمایشات روی سیاره سرخ دشوار است و بنابراین برای بازسازی جو با تراکم پایین مریخ، ناسا یک وسیله‌نقلیه را بر فراز زمین آزمایش کرد.
مهندسان این آژانس اعلام کردند به هدف اصلی ماموریت خود دست یافته‌اند و سامانه‌ "کاهنده فراصوت با تراکم پایین" (LDSD) آن‌ها با سرعت بیش از چهار برابر سرعت صوت مسافت 57 هزار و 900 متری را بر فراز زمین پرواز و شرایط فرود روی مریخ را تقلید کرد.این سیستم به ارتفاع و سرعت مطلوب رسید.
چنین پرواز آزمایشی که هزینه آن 150 میلیون دلار اعلام شده، از "تجهیزات طیف موشکی آرام" متعلق به نیروی دریایی امریکا در هاوایی انجام شد و راه را برای انجام آزمایش‌های بعدی که قرار است سال آینده انجام شوند، هموار کرد.
از فناوری‌ها آزمایش‌شده می‌توان به یک حلقه دونات‌مانند غیرقابل‌تورم در اطراف لبه سامانه اشاره کرد که ظرف یک سوم ثانیه باز می‌شود و سرعت وسیله را کند می‌کند.فناوری دیگر یک چتر به عرض 30 متر بود که از همان لحظه‌ بازشدن پاره شد و طی ماه‌های آینده، ناسا به دنبال یافتن شیوه‌های آرایش درست چتر خواهد بود.ناسا از این نوع چترها برای کاهش سرعت محموله‌های فضایی هنگام فرود استفاده می‌کند.
..................
خبر: تولید سوخت هواپیما از تنباکو

شرکت بوئینگ با همکاری خطوط هوایی آفریقای جنوبی در حال کار برای تولید سوخت زیستی هواپیما با استفاده از تنباکو است.
هدف از تولید سوخت زیستی با استفاده از گیاه تنباکو، تلاش برای کاهش انتشار کربن و تولید انرژی سبز و دوستدار محیط زیست است؛ آفریقای جنوبی متعهد شده است، تا سال 2020 میزان انتشار کربن را تا 34 درصد و تا سال 2025 حدود 42 درصد کاهش دهد.
در راستای اجرای این تعهد، خطوط هوایی آفریقای جنوبی با همکاری محققان شرکت بوئینگ، تولید سوخت جدید هواپیما از گیاه هیبریدی تنباکو موسوم به Solaris را آغاز کردند.
این گیاه فاقد نیکوتین بوده و کشت آن در مناطق مختلف آفریقای جنوبی آغاز شده است؛ به گفته محققان، امکان تولید این محصول در مناطقی که توتون و تنباکو بصورت سنتی کشت می‌شوند، از جمله جنوب و مرکز اروپا، آسیا، اقیانوسیه و امریکای لاتین وجود دارد.
آفریقای جنوبی اکتبر 2015 میلادی (مهر 94) را بعنوان زمان آغاز استفاده از سوخت زیستی جدید و ترکیب آن با بنزین و دیزل اعلام کرده است.
..................
خبر: کشف دایناسوری با جثه یک سگ کوچک

دانشمندان فسیل گونه‌ای دایناسور به اندازه یک سگ کوچک را در جنوب آمریکا شناسایی کردند که رژیم غذایی آن از سرخس‌ها و حشرات بوده است.
نام این گونه جدید که در ونزوئلا کشف شده، Laquintasaura است.این گونه جدید اگر چه عمدتا گیاهخوار بوده، اما محققان اظهار کردند که این گونه از سرخس‌ها و حشرات هم تغذیه می‌کرده است.
دایناسورهای این گونه جدید بر روی دو پای عقب راه می‌رفتند و تقریبا به اندازه یک سگ کوچک بودند.
دکتر پل بارت، نویسنده این تحقیق می‌گوید: این‌ گونه پس از انقراض بزرگ در پایان دوره تریاس، تقریبا 201 میلیون سال پیش زندگی می‌کرده‌ است.
آنچه در این گونه بسیار قابل اهمیت است، زندگی دسته جمعی است که کمتر در میان دایناسورها دیده شده است.
این مطالعه در مجموعه مقالات Royal Society B منتشر شده است.
..................
خبر: ماده‌ای زیست‌سازگار برای ساخت اعضای قابل کاشت در بدن

اخیراً مقاله‌ای در مجله بین‌المللی "مهندسی و علم سطح" منتشر شده که در آن از دی‌اکسید سیلیکون بعنوان لایه چسبنده در پروتز استخوان نام برده شده‌ است.
این ماده زیست‌سازگار می‌تواند بعنوان بخشی از اعضای قابل کاشت در بدن استفاده شود، با این کار احتمال عفونت در بدن کاهش یافته و خطر جراحی مجدد عضو پیوند خورده به حداقل می‌رسد.
در پزشکی از فلز تیتانیوم و تانتالیوم به طور گسترده برای ساخت اعضای قابل کاشت در بدن استفاده می‌شود.
همچنین برای ترمیم استخوان‌ها بویژه استخوان لگن از این فلزات استفاده می‌شود.این دو فلز بسیار صاف، دوام زیادی در بدن دارند بطوری که زمان خستگی فلزی در آن‌ها بسیار طولانی است اما مشکلی که تیتانیوم و تانتالیوم دارند، عدم زیست‌سازگاری آن‌ها در بدن است.
بنابراین پزشکان و تولیدکنندگان مدت‌هاست که به دنبال مواد جایگزین نظیر هیدروکسید‌آپاتایت معدنی هستند.
با این ماده می‌توان سطح قطعات قابل کاشت در بدن را پوشش داد و در نهایت آن‌ها را زیست‌سازگار کرد.بنابراین با زیست‌سازگار شدن این قطعات احتمال رشد سلول‌ها و رگ‌ها در سطح آن افزایش می‌یابد.اما مشکلی که در اینجا وجود دارد، این است که سطح صاف فلزات، چسبندگی خوبی ندارد و برای گرفتن مواد زیست‌سازگار مناسب نیست.
محققان دانشگاه سوینبرن برای حل این مشکل از اکسید سیلیکون برای پوشش‌دهی سطح قطعات قابل کاشت در بدن استفاده کردند.این ماده از اجزای اصلی سازنده شن و شیشه است.محققان برای تولید لایه نازکی از اکسید سیلیکون از روشی موسوم به تبخیر پرتو الکترونی استفاده کردند.آن‌ها موفق شدند سطح را با استفاده از روش کندوپاش هیدروکسید آپاتایت پوشش داده و سپس روی آن را با اکسید سیلیکون به ضخامت 200 نانومتر پوشش‌دهی کنند.
صاف بودن این سطح موجب می‌شود تا عوامل بیماری‌زا نتوانند به راحتی روی آن نشست کنند در نتیجه مشکلات عفونتی رایج در کاشت اعضای بدن به حداقل می‌رسد.از نقطه نظر تئوری، افزودن لایه زیست‌سازگار به یک سطح موجب افزایش اتصال باکتری‌ها می‌شود، این درحالی است که محققان این پروژه امیدوارند که طبیعت نانوساختار این کامپوزیت مانع از این کار شود.این گروه تحقیقاتی چند باکتری مختلف را روی این نانوکامپوزیت آزمایش کردند که نتایج حکایت از عدم اتصال و رشد این باکتری‌ها داشت.
..................
خبر: آسمانخراش مارپیچ بدون پله طراحی شد

آسمانخراش جدید دو سطح شیب‌دار (رمپ) در هم تنیده را که به صورت مارپیچ بالا می‌روند، جایگزین راه‌پله کرده است.
شرکت Sure Architecture که دفتر آن در پکن است، با طراحی این سازه مفهومی نشان داده چگونه ساختمان‌ها می‌توانند لزوما از سطوح جداکننده سنتی استفاده نکنند.در واقع، طرح Endless City in Height ایجاد فاصله بین ساختمان‌ها را از بین می‌برد.
علاوه بر ابزاری برای بالارفتن و پایین‌آمدن کاربران از ساختمان، رمپ‌های متحرک با پل‌هایی به یکدیگر متصل شده‌اند و این امر امکان دسترسی به تمامی ساختمان را فراهم می‌کند.گفته می‌شود خود سازه چنانچه دارای پیچ‌های با اندازه‌های نامنظم و متغیر باشد، محیط‌ها و فضاهای مختلف را در داخل ساختمان ایجاد می‌کند.
ساختمان مزبور می‌تواند یک مجموعه و سیستم غنی درست مانند یک شهر واقعی باشد و می‌توان آن را مجهز به خیابان‌های تجاری و مرتعش، فضاهای فناورانه و نوآورانه، پارک‌های بزرگ یا محیط‌های عمومی کرد.آسمانخراش را می‌توان به سالن کنفرانس، مکان‌های تبادل نظر پویا یا محیط‌های کاملا آرام و صمیمی مجهز کرد.
علاوه بر رمپ‌های مارپیچی‌اش، گفته می‌شود این ساختمان هدررفتن آب را با استفاده دوباره از آن در هر جا که لازم باشد، به حداقل می‌رساند.ساختمان همچنین روشنایی مصنوعی، تهویه و نیاز به خنک‌کنندگی را کاهش می‌دهد.
شش تیوب عمودی رمپ‌ها را پشتیبانی خواهند کرد و فضاهای حمل‌و‌نقل عمودی را برای افراد، انرژی، زباله، آب و عناصر فولادی ماژولار برای توسعه آسمانخراش ارائه می‌دهد.
این سازه مفهومی برای مکانی در لندن طراحی شده اما هنوز مشخص نشده این طرح به مرحله ساخت‌و‌ساز می‌رسد یا خیر.
..................
خبر: تبدیل بسته چیپس به ابزار شنود

تیمی از دانشمندان دانشگاه ام‌ای‌تی با همکاری مهندسانی از مایکروسافت و Adobe میکروفون دیداری ابداع کردند که از نوعی الگوریتم رایانه‌ای برای تحلیل و باز‌سازی سیگنال‌های شنیداری از اشیای موجود در یک تصویر ویدیویی استفاده می‌کند.
این میکروفون دیداری قادر به شناسایی و بازسازی کلام قابل‌ استراق‌ سمع با تحلیل ارتعاشاتی از اقلامی مانند بسته چیپس و شیشه ضدصوتی است که 4.5 متر از دوربین فاصله دارد.
علاوه بر بسته‌بندی غذایی، دانشمندان دریافتند این الگوریتم می‌تواند سیگنال‌های شنیداری را از تصاویر ویدیویی کاغذ بسته‌بندی فویل آلومینیوم، سطح یک لیوان آب و برگ‌های گیاه بازسازی کند.
الگوریتم ابداعی با اندازه‌گیری ارتعاشات شیئی عمل می‌کند که در ویدیو ضبط شده است.درست همان طور که ویدیو می‌تواند چگونگی حرکت شخص یا شی را در داخل فریم ذخیره و بازسازی کند، تیم دانشگاه ام‌آی‌تی دریافت یک ویدیوی با پهنای باند کافی و فریم می‌تواند ارتعاشات تولیدشده توسط صدا را ضبط کند و الگوریتم نیز آن‌ها را بازسازی می‌کند.زمانی که صدا به شیئی می‌خورد، موجب مرتعش‌شدن آن می‌شود و حرکت این ارتعاش سیگنال دیداری بسیار ظریفی ایجاد می‌کند که معمولا برای چشم غیرمسلح نامرئی است.
توانایی تبدیل اشیا به میکروفون‌های دیداری دارای کارکردهای زیادی در حوزه اطلاعات، علم اعمال قانون و عملیات نظامی است .تیم علمی معتقد است این فناوری می‌تواند دارای کاربردهای پزشکی مانند اندازه‌گیری نبض یک نوزاد تازه‌متولدشده با استفاده از اسکن ویدیویی از مچش باشد.
یافته‌های تیم علمی طی نشست سنگاپور در سال جاری میلادی ارائه خواهد شد.
..................
خبر: موفقیت دانشمندان در پرورش ارتباطات بین مغز و نخاع برای نخستین بار

یک درمان جدید به قربانیان آسیب نخاعی که معلول شده‌اند، نوید راه رفتن مجدد را با دستاورد جدید دانشمندان آمریکایی در حوزه علوم سلول بنیادی می‌دهد.
محققان دانشگاه کالیفرنیا در سان‌دیگو برای اولین بار توانستند نورونهای نخاع را از سلولهای خود بیمار پرورش دهند.
دانشمندان با کاشت این سلولها در موشها دریافتند، نورونها سیستم عصبی حیوان را واداشتند که مغز و نخاع را بازیابی کنند.
سلولهای استفاده شده برای پرورش نورونها از یک مرد 86 ساله سالم گرفته شده بود.این سلولها سپس به سلول بنیادی و در نهایت به نورون تبدیل شده بودند.
محققان نورونها را در موشهای مبتلا به آسیبهای نخاعی که دو هفته از عمر آنها می‌گذشت، کاشتند.این نورونها به سرعت دهها هزار ارتباط را در مغز و نخاع موشها شکل دادند.
این ارتباطات در عضلات بدن و اندام آسیب‌دیده موشها گسترش یافته و عملا کل طول سیستم عصبی مرکزی را در بر گرفتند.
به گفته مارک توسزینسکی، استاد عصب‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا در سان‌دیگو، سه ماه بعد سلولها در مسافتهای طولانی در نخاع موشها گسترش یافته و با عبور از بافتهای آسیب‌دیده توانستند به مغز رسوخ کرده و به آنها اتصال پیدا کنند.
دانشمندان بر این باورند، سلولهای عصبی انسان از طریق ماده سفید در مناطق آسیب‌دیده گسترش یافته و اغلب به ماده خاکستری مجاور برای تشکیل سیناپسهایی با سلول‌های عصبی موش نفوذ می‌کنند.
اگرچه حیوانات مجددا نتوانستند راه بروند، اما کارشناسان بر این باورند که توانستند به موفقیت بزرگی دست یابند.آنها همچنین معتقدند شکل‌گیری بافت زخم در محلی که سلولها در آنها کاشته شده بودند، ممکن است مانع حرکت کردن موشها شده باشد. آنها اکنون به دنبال شناسایی انواع نویدبخش سلول بنیادی عصبی برای ترمیم آسیب‌های نخاعی هستند.
در حال حاضر هیچ راهی برای درمان آسیب‌های نخاعی در زمان از بین رفتن ارتباط بین نورونها که می‌تواند منجر به قطع رابطه بین مغز و بدن شود، وجود ندارد و دانشمندان برای دهه‌های متمادی به دنبال راهی برای شناسایی درمان بودند.
نتایج این پژوهش در مجله Neuron منتشر شده است.
..................
خبر: روبو زنبورها جای پهپادها را می‌گیرند!

محققان با الهام از پرندگان و حشرات، در حال طراحی نسل جدیدی از ریز ربات‌ها هستند که در عملیات شناسایی، امداد و نجات، نقشه‌برداری و هواشناسی کاربرد دارند.
محققان دانشگاه نورث وسترن و مؤسسه ویسه (Wyss)‌ در دانشگاه هاروارد در حال طراحی ریز ربات‌هایی با قابلیت استفاده در بخش کشاورزی هستند.
در طراحی ربو، زنبورها (RoboBee) از بدن حشرات ، بخصوص زنبورعسل ، الهام گرفته شده است؛ وزن زنبور رباتیک تنها 80 میلی‌گرم بوده و بال شیشه‌ای سه سانتی‌متری، 120 بار در ثانیه بال می‌زند.
این حشرات رباتیک علاوه بر کاربرد در بخش کشاورزی و انجام عمل گرده‌افشانی، در مأموریت‌های شناسایی، امداد و نجات، نقشه‌برداری و تحقیقات هواشناسی نیز قابل استفاده هستند.
شرکت هوافضای هلندی Clear Flight Solutions نیز در حال کار بر روی پروژه مشابهی است؛ ربو، پرنده (RoboBird) ازجنس نایلون و فیبر شیشه‌ای با چاپگر سه‌بعدی ساخته می‌شود.
پرنده‌های رباتیک می‌توانند برای دور کردن پرندگان واقعی از مناطق خطرناک مانند محدود فرودگاه‌ها و مزارع کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرند.
زنبور‌ها و پرنده‌های رباتیک، محدودیت‌های متداول پهپاد را نداشته و به باطری‌های سنگین و پرقدرت نیاز ندارند؛ براحتی از دید سیستم‌های راداری پنهان مانده و می‌توانند در عملیات شناسایی و جاسوسی استفاده شوند.
..................
خبر: کاهش نیاز به بیوپسی با قلم تصویربرداری جدید

محققان دانشگاه تگزاس قلم تصویربرداری طراحی کردند که با استفاده از سه طول موج نوری مختلف، نیاز به انجام عمل بیوپسی برای تشخیص سرطان پوست را کاهش می‌دهد.
در آمریکا درمقابل هر یک مورد تشخیص درست سرطان پوست، 25 مورد بیوپسی منفی انجام می‌شود که بار مالی زیادی به بخش بهداشت تحمیل می‌کند؛ در روش‌های متداول، متخصص پوست با مشاهده علائم مشکوک اقدام به برداشتن بخشی از بافت و بررسی آن در زیر میکروسکوپ برای یافتن سلول‌های سرطانی احتمالی می‌کند.
قلم تصویربرداری جدید که توسط محققان دانشکده مهندسی Cockrell دانشگاه تگزاس طراحی شده است، شامل ترکیب سه طول موج نوری مختلف است که دستاورد مهمی در فناوری طیف‌سنجی (اسپکتروسکوپیک) محسوب می‌شود.
به گفته "جیمز تانل" سرپرست تیم تحقیقاتی، کاربرد دستگاه‌های تصویربرداری و طیف‌سنجی روی پوست بسیار آسان است، چون که کاملا در دسترس است؛ در این قلم، سه فناوری طیف‌سنجی متداول یکجا ارائه شده است که اطلاعات و تصویر دقیقی از شرایط پوست در اختیار پزشک قرار می‌دهد.
افزایش هسته سلولی و ضخامت اپیدرم، علائم هشدار دهنده‌ای هستند که افزایش مصرف اکسیژن و مشکلات سلولی را نشان می‌دهند.
نحوه تعامل پروتئین‌های مختلف مانند هموگلوبین برای بررسی بروز یا پیشرفت بیماری ضروری است؛ شرایط پیوندهای شیمیایی در بافت، سلول‌های چربی و هسته سلول نیز باید ارزیابی شوند که همه این موارد از طریق قلم جدید امکانپذیر می‌شود.
نتایج این دستاورد در مجله AIP Review of Scientific Instruments منتشر شده است.
..................
خبر: دستیار هوشمند اپل به کمک کامپیوتر‌های شخصی می‌آید

به گزارش دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا شرکت Apple اختراع جدیدی برای به کارگیری دستیار هوشمند در کامپیوترهای شخصی را ارائه کرده است.
دستیار شخصی هوشمندی است که اپل از 2011 برای سیستم عامل IOS عرضه کرده بود؛ این دستیار با دستوراتی که از کاربر دریافت می‌کند فعال می شود و قابلیت یادآوری را دارد؛ حالا اپل می‌خواهد ایده داشتن دستیار مجازی را برای  سیستم عامل Mac هم اجرا کند.
به گزارش دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا شرکت Apple اختراع جدیدی برای به کارگیری دستیار هوشمند در کامپیوترهای شخصی را  در ماه فوریه سال جاری ارائه کرده است.
بر این اساس قرار است دستیار هوشمند همچون برنامه‌ای در قسمت Dock در سیستم عامل Mac منتظر فعال شدن توسط فرمانی عادی یا دستور صوتی صادر شده از طرف کاربر ‌باشد و کارهای عادی کامپیوتر را بدون دخالت دست انجام دهد.
هنوز درباره زمان رونمایی و نام این دستیار هوشمند و  جزئیات مرتبط به آن هیچ خبر رسمی هنوز منتشر نشده است.
..................
خبر: انتشار 9 آسیب پذیری OpenSSL و وصله‌های امنیتی آن

OpenSSl کتابخانه رمزنگاری متن که نرم افزار پایه بسیاری از سایت های اینترنتی است، به تازگی برای 9 آسیب پذیری موجود در source code خود وصله های امنیتی منتشر کرده است.
برخی از این آسیب پذیری ها براي انجام حمله منع سرویس(DoS) در برابر پروتکل امنیت لایه انتقال دیتاگرام(DTLS) استفاده می شوند.
سوء استفاده از یکی از این آسیب پذیری ها به مهاجم این امکان را می‌دهد تا از طریق حمله man-in-the-middle و ارسال  پیغام "ClientHello" به سرور، سبب شود تا سرور OpenSSL  به جای نسخه جدیدتر و امن‌ترTLS ، سطح پایین تری از امنیت را  به کار گیرد.این موضوع موجب می شود تا OpenSSL به نسخه 1.0 تنزل پیدا کند.
توصیه می‌شود تا کاربران OpenSSL نرم افزارهای خود را در کوتاهترین زمان ممکن به روز رسانی کنند.
کاربران OpenSSL نسخه 0.9.8 باید نرم افزار خود را به نسخه zb0.9.8 ، نسخه 1.0.0 باید به n1.0.0 و نسخه 1.0.1 به i1.0.1 ارتقاء دهند.
..................
خبر: وقتی گوگل امنیتی می‌شود

حفظ اطلاعات شخصی یا رمز کارت های اعتباری، یکی از مهم ترین موضوعاتی است که در ورود به سایت های اینترنتی باید مورد توجه قرار گیرد. گوگل به دنبال ارائه راه حل های مختلفی است تا بتواند میزان امنیت کاربران در سایت ها را افزایش دهد.
هک، سرقت اطلاعات شخصی یا رمز کارت های اعتباری با رشد اینترنت ارتباط مستقیمی دارد.هر روز اخبار مختلفی مبنی بر سرقت اطلاعات سازمان های دولتی، بانک، وزارت دفاع و سایر سازمان ها در کشورهای مختلف منتشر می شوند.
در روزهای اخیر نیز خبر سرقت حدود 1,2 میلیارد رمز عبور از کارت های اعتباری، تیتر "بزرگترین سرقت تاریخ اینترنت" را به خود اختصاص داد تا دولتمردان کشورها و همینطور شبکه های فناوری مانند گوگل به دنبال راهکاری علیه سرقت اطلاعات باشند زیرا امنیت کاربران در ورود به سایت های اینترنتی یکی از مهمترین مسائلی است که در عصر ارتباطات مطرح می شود.
گوگل در خبری اعلام کرد که سرچ های خود را امنیتی خواهد کرد.بدین معنا که در رتبه بندی سایت ها امنیت سایت دلیل برتری یک سایت نسبت به دیگری خواهد بود.توجه ویژه گوگل به این موضوع باعث می شود تا مهندسان فنی سایت ها توجه بیشتری به بخش امنیت کاربران داشته باشند.
بنا به اخبار منتشر شده، در حال حاضر، امنیت شبکه یک درصد در رتبه بندی سایت ها تاثیر داشته که این رقم به مرور افزایش خواهد یافت.گوگل با استفاده از تکنولوژی  HTTPS به دنبال ارتقاء سطح امنیت کاربران است.
برنامه های آینده گوگل برای حمایت از اطلاعات کاربران
گوگل به دنبال طراحی و اجرای برنامه ای است تا با ورود کاربران به سایت هایی که در گذشته هدف هکرها بوده اند یا اطلاعات آنها به سرقت رفته، آلارمی براي اطلاع کاربران نمایش داده شود تا کاربر تصمیم بگیرند که تمایلی به ورود یا ثبت اطلاعات شخصی خود در سایت های مذکور دارد یا خیر؟
این موضوع در حالی مطرح می شود که امنیت در سایت های حساسی مانند بانک ها یا سایت هایی که اطلاعات خصوصی و شخصی کاربران را در خود گنجاندند، مشکل تر و مهم تر خواهد بود.کارشناسان گوگل امیدوارند در سال های آتی بتوانند برنامه هایی را به اجرا در بیاورند تا در زمان سرقت و استفاده از اطلاعات کاربران، ای میلی به کاربر ارسال شود تا وی را از این حمله آگاه کند.
..................
خبر: توسعه فناوری نوین تکثیر و پرورش درختان گردو

محققان پردیس ابوریحان دانشگاه تهران موفق به توسعه فناوری نوین در تکثیر و پرورش درختان گردو شدند.
کشور ایران، دومین تولید کننده و "مهمترین منشاء ژنتیکی" گردوی جهان است.گردو، علاوه بر ارزش غذایی بسیار بالا، همانند پسته و بادام، دارای پتانسیل ارزآوری بالایی است.
دکتر کورش وحدتی، پژوهشگر این طرح با بیان اینکه طرح موجود، نتایج بیست سال تحقیق روی گردو است، گفت:‌ این طرح با هدف ارتقای توسعه کشت و صادرات گردو با استفاده از روش‌های نوین صورت پذیرفته است.
وی از جمله مهمترین دستاوردهای پژوهشی این طرح را تجاری شدن روش‌های پیوند گلخانه و پیوند با استفاده از بستر مرطوب عنوان کرد و گفت: تجاری شدن پیوند سرشاخه‌کاری به منظور تغییر ژنوتیپ‌های نامرغوب گردو نیز از دیگر دستاوردهای پژوهشی این طرح به شمار می‌رود.
وحدتی، بهینه‌سازی ریز ازدیادی گردوی ایرانی و تجاری شدن آن توسط برخی شرکت‌ها، شناسایی و ارزیابی ژنوتیپ‌های برتر از میان توده‌های گردوی کشور، شناسایی و گزینش پایه‌های پاکوتاه کننده گردو، ارائه پروتکل تکثیر رویشی گردو به روش خوابانیدن کپه‌ای، افزایش درصد جوانه‌زنی بذر گردو و مطالعه پایه‌های مقاوم به خشکی در گردو را از دیگر دستاوردهای پژوهشی این طرح دانست.
وی در ادامه گفت:‌ این طرح دستاوردهای دیگری چون انتقال ژن‌های تحمل به خشکی و شوری به گردو، تولید گیاهان هاپلوئید در گردو، تعیین نیاز سرمایی و تحمل به سرمازدگی گردو، همکاری در طراحی و ساخت ماشین‌های برداشت، خشک کردن، درجه‌بندی، پوست کنی و گردوشکن و تعیین عوارض مرتبط با سیاه شدن مغز گردو را درپی داشته است.
سازمان مجری این طرح، پردیس ابوریحان دانشگاه تهران است و موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، صندوق حمایت از پژوهشگران کشور و شورای قطب‌های علمی کشور از جمله سازمان‌های همکار این طرح به شمار می‌روند.
..................
خبر: جایگاه چهاردهم ایران در رتبه‌بندی جهانی زیست فناوری
جلسه 127 کارگروه مشورتی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست دکتر منصور کبگانیان در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
در این جلسه که به بررسی عملکرد ستاد توسعه زیست فناوری کشور و برنامه‌های آینده این ستاد اختصاص داشت، گزارشی از فعالیتهای این ستاد ارائه شد.
دستیابی به سه درصد از بازار جهانی زیست فناوری در افق چشم انداز سال 1404 با حمایت از تولید محصولات زیست فناوری، به میزان حدود پنج میلیارد دلار از اهداف تشکیل ستاد زیست فناوری است.
همچنین در بخش مربوط به ساختار و تشکیلات این ستاد، همکاری شش وزارتخانه، 420 مرکز صنعتی و شرکت دانش بنیان، 15 مرکز رشد و پارک علم و فناوری، 80 مرکز دانشگاهی با 22 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 12 رشته در مقطع دکتری، 150 آزمایشگاه و 16 پژوهشگاه و سازمان در حوزه زیست فناوری با بیش از چهار هزار نیروی متخصص مورد اشاره قرار گرفته است.
بنابراين گزارش ، ستاد توسعه زیست فناوری بیش از 130 مرکز تحقیقاتی را مورد حمایت مالی قرار داده و محصولات بیش از 50 شرکت زیست فناوری کشور با پشتیبانی این ستاد توانایی ورود به بازار جهانی را پیدا کردند.
همچنین از طریق صادرات محصولات زیست فناوری کشور در سال گذشته بیش از 23 میلیون دلار ارز وارد کشور شده و پیش بینی می‌شود این میزان در سال جاری به 35 میلیون دلار و در چند سال آینده به 200 میلیون دلار برسد.
در بخش دیگری از این گزارش، با اشاره به فروش بازار محصولات زیست فناوری ایران در کشورهای روسیه، سوریه، ترکیه، آذربایجان، پاکستان، عراق، کشورهای آسیای جنوب شرقی، آمریکای جنوبی، کلمبیا، پرو، پاناما، آرژانتین و کشورهای قاره اروپا، این محصولات داروهای نوترکیب برای درمان بیماری‌های ام اس، نازایی، پوکی استخوان، سرطان، نارسایی کلیوی و همچنین داروهای به کارگرفته شده در درمان بیماری‌های دامی اعلام شدند.
عضویت ایران در فدراسیون انجمن‌های بیوتکنولوژی آسیا، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و رصد نمایشگاه‌های بین‌المللی و معرفی آنها به شرکت‌های زیست فناوری، بخشی از تعامل ستاد زیست فناوری ایران با کشورهای جهان و نهاد‌های بین‌المللی بخش دیگری از دستاوردهای ستاد زیست فناوری برشمرده شده است.
در ادامه این گزارش و در جمع بندی نتایج حاصل از بررسی برخی شاخص‌های سنجش علم و فناوری، کشورمان با ارائه 506 مقاله زیست فناوری که در سال 2012 در مجلات معتبر بین‌المللی (ISI) نمایه شده برحسب تعداد مقالات رتبه چهاردهم کشورهای جهان را کسب کرده است و بر این اساس سهم مقالات زیست فناوری ایران از مقالات زیست فناوری جهان یک درصد و در منطقه 24 درصد است.
ستاد توسعه زیست فناوری کشور بر اساس مصوبه دی ماه سال 90 شورای عالی انقلاب فرهنگی و به منظور شکوفایی و رشد این فناوری تشکیل شده و بر اساس این مصوبه، ستاد مذکور مرجع اصلی سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، راهبری اجرایی، هماهنگی و رصد حوزه زیست فناوری است و در این مسیر به تدوین برنامه‌های اجرایی در چارچوب نقشه جامع علمی کشور و سیاستهای شورای عالی انقلاب فرهنگی و اسناد بالادستی کشور می‌پردازد.
بنابراين گزارش ، ادامه بررسی برنامه‌های آینده زیست فناوری کشور به جلسه بعدی کارگروه مشورتی ستاد نقشه جامع علمی کشور موکول شد.

نظرات : 0

ثبت نظر

78454