۱۴۰۳ شنبه ۲۲ اردیبهشت

خبرهاي طلايی چهار‌شنبه 13 اسفند ماه

ICTPRESS گزارش مي دهد :

خبر: ویندوز 10 نیامده محبوب شد
ویندوز ۱۰ با تصاحب ۰.۰۸ درصد از بازار چهاردهمین سیستم‌عامل محبوب در جهان محسوب می‌شود و سهم آن نسبت به ۰.۰۳ درصد ماه گذشته بیشتر شده است.
ویندوز ۱۰ که هنوز به صورت رسمی معرفی نشده است سهمی از بازار جهانی سیستم‌های عامل را به خود اختصاص داد و سرویس NetMarketShare وابسته به مرکز تحقیقاتی Net Applications در آخرین گزارش خود آمار و ارقام مربوط به آن را هم اعلام کرد.
ویندوز ۱۰ با تصاحب ۰.۰۸ درصد از بازار چهاردهمین سیستم‌عامل محبوب در جهان محسوب می‌شود و سهم آن نسبت به ۰.۰۳ درصد ماه گذشته بیشتر شده است. این مسئله نشان داد که طرح Insider مایکروسافت برای عرضه نسخه بتای سیستم‌عامل و دریافت بازخورد از کاربران جهانی موفق بوده است.
در این میان ویندوز ۷ عنوان محبوب‌ترین سیستم‌عامل در جهان را به خود اختصاص داد و سهم آن با رشد ۰.۰۷ درصدی نسبت به ماه، به ۵۵.۹۹ درصد رسید.
...........................
خبر:  موبایلی که خورشیدی می‌شود
در کنگره جهانی موبایل تلفن همراه خلاقانه ای به نمایش عموم گذاشته می شود که به طور خودکار نور خورشید را جذب و برای تأمین انرژی خود از آن استفاده می کند.
شرکت Kyocera اعلام کرده که تلفن همراه هوشمند جدیدی ساخته است که صفحه نمایشگر ویژه ای دارد.
این صفحه نمایشگر خاص مجهز به فناوری لایه کریستالی Wysips است که قابلیت جذب نور خورشید را دارد.
شرکت Kyocera که همواره در تلاش بوده تا تلفن های همراه هوشمندی طراحی کند که چیزی متفاوت از محصولات موجود در بازار باشد حالا با رونمایی از این ایده جدید بیش از پیش بر شهرتش افزوده است.
درحقیقت مهندسان Kyocera در تلاش بودند تلفن همراه هوشمندی ارائه کنند که به لطف بهره مندی از نور خورشید، قابلیت استفاده در هر جایی را داشته باشند، هرچند که برای شارژ شدن توسط خورشید به حداقل نور آن نیاز دارد.
تا پیش از این تلفن های همراه هوشمندی که مجهز به سلول های خورشیدی هستند به عنوان نسل جدید سیستم های همراه قابل مکالمه با ویژگی شارژ خورشیدی ارائه شده بودند اما این نخستین بار در جهان است که تلفن همراهی بدون برخورداری از این سلول ها و صرفا با استفاده از صفحه نمایشگر ویژه توسط خورشید شارژ می شود.
مهندسان این شرکت لایه شفاف فوتوولتائیکی در دل این نمایشگر جای دادند که نور خورشید را جذب و به الکتریسیته لازم برای قدرتمندسازی باتری آن تبدیل می کند.
به نظر می رسد این فناوری جدید بازار رو به رشد تلفن های همراه هوشمند در سراسر جهان را متحول کند.
............................
خبر :  برنامه نرم ‌افزاری برای ترسیم بلادرنگ امواج مغزی
مهندسان دانشگاه کالیفرنیا در سان ‌فرانسیسکو برنامه نرم‌افزاری جدیدی ارائه دادند که از امواج مغزی به صورت بلادرنگ نقشه‌ برداری می‌کند.
در این شیوه یک کلاه مجهز به الکترودهای مختلف برای گرفتن نوار مغزی، انواع مختلف امواج و سیگنال‌های موجود در مغز را شناسایی می‌کند. سپس برنامه Glassbrain این امواج و سیگنال‌ها را به صورت بلادرنگ روی تصویری سه‌بعدی نمایش می‌دهد،‌ این تصویر با استفاده از اسکن‌های مغزی تهیه شده است.
این برنامه نرم‌افزاری در واقع نوعی ابزار تجسم‌ بخشی سه ‌بعدی از مغز است که فعالیت موضعی بخش‌های مختلف مغز را با استفاده از سیگنال‌های ارائه ‌شده توسط نوار مغزی توصیف می‌کند.
هر رنگ در تصویر ارائه‌شده، نشان‌دهنده نیروی الکتریکی و اتصال بخش‌های مغز در باندهای فرکانسی مختلف (تتا، آلفا، بتا و گاما) و خطوط طلایی نیز نشانگر رشته‌های فیبر ماده سفید است.
اطلاعاتی که بین نواحی مغز منتقل می‌شوند، به عنوان پالس‌ های نوری تجسم ‌بخشی می‌شوند که این پالس‌ها در طول رشته‌های فیبری مغز جریان می‌یابند و نواحی مغز را به یکدیگر متصل می‌کنند.
در حال حاضر، این برنامه برای کارکردهای بالینی به اندازه کافی پیشرفته نیست و بیشتر در حوزه‌های سرگرمی و آموزش قابل‌استفاده است.
با این حال اعضای تیم تحقیقاتی امیدوارند از این فناوری در حوزه‌های پزشکی استفاده کرده و امکان مشاهده مغز و برنامه‌ریزی بهتر برای جراحی را برای جراحان امکانپذیر کنند.
............................
خبر :  سفارش دادن پیتزا با ساعت‌های هوشمند
علاقمندان به سفارش دادن پیتزا از این پس می‌توانند برای این کار از ساعت‌های هوشمند استفاده کنند و ظرف 30 دقیقه سفارش‌شان را تحویل بگیرند.
قابلیت مذکور به ساعت های هوشمند Pebble که مجهز به سیستم عامل Android Wear هستند افزوده شده است.
مدیران فروشگاه پیتزای Domino در دیترویت آمریکا می گویند این ابتکار عملشان به معنای استفاده بهینه از امکانات ساعت های هوشمند است. زیرا آنان به طور دائم از فناوری برای افزایش تعداد مشتریانشان استفاده کردند و دوست دارند برای دریافت سفارشات آنلاین انواع روش ها را ارائه دهند تا کاربر یکی از آنها را برگزیند و سفارش با ساعت هوشمند هم از این پس یکی از این روش ها خواهد بود.
برای این کار باید برنامه همراه Domino روی این ساعت های هوشمند نصب شود و نمایه ای خاص نیز به آن اضافه شود. بعد از این کار سفارش دادن پیتزا به سادگی ممکن خواهد بود.
............................
خبر :  خدمات بی‌سیم گوگل اینترنت را متحول می‌کند
گوگل با ارائه خدمات مخابراتی و بی‌سیم جدید و رقابت با اپراتورهای تلفن همراه به دنبال متحول کردن اینترنت است.
خدمات بی سیم گوگل در مقیاس کوچکتری در مقایسه با غول‌های مخابراتی مانند Verizons  و AT&T ارائه می شود، اما به کاربران امکان می دهد تا به راحتی تماس برقرار کنند، پیام ارسال کنند و از طریق اینترنت خرید کنند.
اما این تنها خدمات ارائه شده از سوی گوگل به عنوان یک اپراتور مخابراتی نیست. این شرکت قصد دارد طرح های ارتباطی متنوعی را طراحی کرده و به طور مستقیم به خریداران گوشی های هوشمند مختلف ارائه کند. با این کار گوگل با شرکت های مخابراتی دیگر رقابت نمی کند، بلکه برای تک تک کاربران بر حسب نیازهای ارتباطیشان یک بسته خاص طراحی و ارائه می کند.
ایجاد سازگاری و همگرایی میان شبکه های تلفن همراه و شبکه های وای فای بخش دوم برنامه گوگل است که تغییر اپراتور و بهره مندی از سرویس های ترکیبی آنها را هم ممکن می کند.
گوگل همچنین درصدد است این خدمات را با سرویس گوگل فیبر خود که اینترنت فوق سریع را برای شهروندان برخی ایالات آمریکا به ارمغان می آورد پیوند بزند. هر چند هنوز جزییات دقیقی در این زمینه ارائه نشده است. این شرکت مدعی است نتیجه این اقدامات ارزان‌تر شدن و همه گیر شدن خدمات ارتباطی همراه و داده است.
............................
خبر:  اپل پی هم در برابر کلاهبرداری‌های آنلاین مصون نیست
خدمات پرداخت همراه اپل پی بر خلاف تصورات اولیه در برابر کلاهبرداری‌های آنلاین و دستبرد مصون نیست.
این خدمات هم مانند کارت‌های اعتباری ممکن است با حملات هکری مواجه شده و پول های کاربران به همین شیوه سرقت شود. برخی گزارش های خبری حاکیست که تعدادی از کاربران سرویس نوظهور اپل پی هدف کلاهبرداری قرار گرفته و از کارت های اعتباری آنان مبالغی سرقت شده است.
این در حالی است که به ادعای اپل سرویس اپل پی که به داده های کارت اعتباری افراد متصل می شود، دارای ایمنی کافی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد فرایند افزودن اطلاعات کارت اعتباری به  اپل پی از ایمنی کافی برخوردار نیست و حتی در زمان انتقال این اطلاعات به بانک ها برای تایید نیز امکان مداخله هکرها وجود دارد.
همچنین در برخی موارد بانک ها برای بررسی و تایید اطلاعات کارت های اعتباری افراد متقاضی استفاده از اپل پی دقت را فدای سرعت کرده  و همین مساله باعث می شد کلاهبردارانی که اطلاعات شخصی این کاربران را در اختیار دارند بتوانند به سادگی سواستفاده های لازم را به عمل آورند. در مواردی سرقت از کاربران اپل پی با دانستن تنها چهار رقم پایانی شماره تامین اجتماعی آنان صورت گرفته است.
............................
خبر:  لباس هوشمند با قابلیت تولید برق
محققان در تلاش برای تولید نسل جدیدی از پوشاک هستند که از کوچکترین حرکات بدن برای تولید برق استفاده می کند.
دریافت و ذخیره انرژی از ریزترین حرکات نظیر ضربان قلب، تنفس، گام برداشتن و حتی جریان خون موضوع هیجان انگیزی است که دستمایه تلاش بسیاری از محققان در ارایه فناوری های نوظهور شده است.
همزمان طراحی و تولید ژنراتورهایی در ابعاد نانویی که از ویژگی های فیزوالکتریک برای تبدیل انرژی جنبشی به الکتریسیته استفاده می کنند محققان را بر آن داشته تا از این نوآوری در تولید نسل جدیدی از لباس ها استفاده کنند.
الیافی که مجهز به چنین ریزژنراتورهایی هستند تشکیل دهنده لباس های هوشمندی به شمار می آیند که درحالی که بر تن افراد هستند، برق تولید کرده و به وسیله آن تجهیزات الکترونیکی و حسگرهای مختلف نصب شده در دستگاههای همراه بدن را شارژ می کند.
این درحالی است که ژنراتورهای مورد نظر صرفا با تکیه بر جنبش های کم و زیاد بدن فرد عمل کرده و برق تولید می کنند.
البته محققانی که در این عرصه فعالیت دارند باز هم پا را فراتر گذاشته و در حال تولید نسل متفاوتی از نانوژنراتورهای قابل پوشیدن، قدرتمند و کاملا قابل انعطاف هستند که عملکرد لباس های هوشمند مورد نظر را بهبود می بخشند.
در این ابتکارعمل که توسط گروهی از محققان در دانشگاه سانگ یونکان کره جنوبی ارایه شده از بافت آغشته به نانوذرات نقره استفاده شده است تا بدین ترتیب بازده کاری نانوژنراتورها تا حد قابل توجهی افزایش یابد.
در عین حال آنها تلاش می کنند تا با تعبیه نمایشگرهای کوچک LED و LCD در این لباس ها و تأمین برق مورد نیاز آنها توسط نانوژنراتورها، لباس های هوشمند را هوشمندتر از هر زمان دیگری کنند.
............................
خبر :  ساخت زیست‌حسگر هیدروژلی تقویت شده با نانوذرات پلاتین
محققان دانشگاه تگزاس با تقویت ساختار هیدروژل پلیمری به وسیله نانوذرات پلاتین، موفق به ساخت زیست‌حسگری با حساسیت بالا شدند.
ترکیب فناوری‌ نانو، زیست‌شناسی و فتونیک موجب شده تا نوع جدیدی از زیست‌حسگرها و ادوات تصویربرداری نانومقیاس پا به عرصه وجود بگذارند. استفاده از نانوموادی نظیر گرافن، نانوسیم و نانولوله‌های کربنی موجب شده تا زیست‌حسگرها بتوانند برای فرآیندهای تشخیصی در حد مولکول یا سلول مورد استفاده قرار گیرند. این نانوپیمایشگرها می‌توانند برای مقاصد مختلف در زیست‌پزشکی استفاده شوند.
تا کنون گزارش‌های معدودی درباره الکترودهای منفردی که بتوانند زیست‌مولکول‌هایی نظیر گلوکز، اوره، تری گلیسیرید و کلسترول را شناسایی کنند، به چاپ رسیده است. تجمیع ابزارهایی که بتواند این زیست‌مولکول‌ها را شناسایی کند، در یک تراشه منفرد کاری چالش‌برانگیز است.
اخیرا مقاله‌ای در نشریه Nano Letters منتشر شده که در آن جزئیاتی از ساخت هیدروژلی مبتنی بر پلیمر رسانا ارائه شده است که می‌تواند ترکیبات شیمیایی مختلفی را در خون اندازه‌گیری کند. این یافته محققان گامی مؤثر در مسیر تولید تراشه‌ای منفرد برای شناسایی ترکیبات مختلف است.
محققان این پروژه می‌گویند: ما قصد داشتیم نشان دهیم که می‌توان زیست‌حسگری با قابلیت شناسایی مواد مختلف، با حساسیت بالا و منطبق با فناوری‌های فعلی تولید کرد. استفاده از مزایای هیدروژل‌ها و نانوساختارها موجب شده تا زیست‌حسگری با قابلیت بالا ساخته شود.
به نوشته سایت نانو، این گروه تحقیقاتی برای ساخت این زیست‌حسگر از هیدروژل‌های اصلاح شده با نانوذرات پلاتین استفاده کردند. هیدروژل پلی‌انیلین دارای ساختار متخلخل سلسله‌مراتبی است که به دلیل آبدوست بودن با مولکول‌های آب واکنش نشان می‌دهد.
این گروه تحقیقاتی نانوذرات پلاتین و آنزیمی‌هایی را به صورت همگن درون ماتریکس این هیدروژل وارد کردند. این کار موجب می‌شود تا پلاتین، فرآیند اکسیداسیون الکتروشیمیایی پراکسید هیدروژن تولید شده توسط واکنش آنزیمی را کاتالیز کند.
این محققان می‌افزایند: به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد هیدروژل‌های پلیمری، نظیر نفوذپذیری بالا، قابلیت انتقال الکترون با سرعت بالا و امکان رشد ترکیبات زیستی در سطح آن‌ها، این مواد می‌توانند عملکرد بالایی در زمینه حسگری داشته باشند، به طوری که شناسایی زیست‌مواد در غلظت‌های کم و با حساسیت بالا با این هیدروژل‌ها امکان‌پذیر می‌شود.
این تیم تحقیقاتی در حال بررسی ساخت زیست‌حسگرهای مختلف روی تراشه هستند تا بتوان آن‌ها را با ادوات قابل حمل نظیر تلفن‌های هوشمند جفت کرد.
............................
خبر :  پروتئینی که ام‌اس و آلزایمر را رام می‌کند
محققان دانشگاه واشنگتن، هدف پروتئینی جدیدی را برای مقابله با بیماری‌های ناتوان‌کننده‌ عصبی از جمله آلزایمر و ام‌اس‌ مورد بررسی قرار دادند.
پروتئینی موسوم به TREM2 در پاکسازی‌ پسماندهای ناخواسته در مغز بسیار کارآمد عمل می‌کند که این پسماندها منجر به بروز آلزایمر و ام ‌اس‌ می‌ شوند.
تحقیقات قبلی نشان داده بودند، متغیرهای پروتئین مزبور با بیماری‌های عصبی مانند جنون، آلزایمر، پارکینسون و بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) مرتبط هستند. این پروتئین که در سلول‌های مغزی موسوم میکروگلیا یافت می‌شود، مسؤلیت نگهداری و ترمیم سیستم عصبی مرکزی بدن را بر عهده دارد.
این موضوع دانشمندان را به فکر واداشت که آیا این پروتئین می‌تواند در درمان بیماری‌های عصبی ایفای نقش کند یا خیر.
محققان مدرسه پزشکی سنت ‌لوئیس در دانشگاه واشنگتن، دو مطالعه مستقل را با هدف بررسی توانایی پروتئین TREM2 برای پاکسازی مغز از این پسماندها انجام دادند.
در نخستین تحقیق، آن‌ها توانایی این پروتئین را برای درمان آلزایمر بررسی کردند. یکی از مولفه‌های دخیل در بروز آلزایمر، انباشت پلاک‌های مغزی است که این پلاک‌ها خود از پروتئین‌هایی موسوم به بتا‌آمیلوئید تشکیل شدند. این پروتئین‌ها باید در اصل به صورت طبیعی پاکسازی شوند اما زمانی که روی هم جمع می‌شوند، می‌توانند موجب بروز سیناپس‌هایی خاص در مغز و در نهایت، علائمی مانند از دست‌رفتن حافظه شوند.
تیم تحقیقاتی، موش‌های فاقد TREM2 را به همراه موش‌هایی پرورش داد که برای ابتلا به آلزایمر، مهندسی شده‌ بودند. آن‌ها سپس انباشت پروتئین‌های بتا آمیلوئید را در موش‌های نوزاد رهگیری و مشاهده کردند، نبود پروتیئن TREM2 تا حد زیادی موجب افزایش میزان این انباشت مضر می‌شود.
در تحقیق دوم، دانشمندان نقش TREM2 را در بروز ام‌ اس بررسی کردند. تصور می‌شود یکی از مولفه‌های دخیل در این بیماری، حمله سلول‌های ایمنی است که به اشتباه، لایه محافظتی سلول‌های عصبی موسوم به میلین را هدف قرار می‌دهند. در این فرآیند، بقایای میلین در بافت مغزی باقی می‌ماند، اثرات بیماری ام‌اس را افزایش داده و به توانایی مغز برای ترمیم خود آسیب می‌زند.
زمانی که محققان به موش‌های عادی و دارای TREM2، ماده شیمیایی به نام cuprizone را اعمال کردند، موش‌ها توانستند بقایای میلین را از مغزشان پاکسازی کنند، اما هنگامی که محققان ترکیب cuprizone را به موش‌های فاقد TREM2 دادند، چهار، شش و 12 هفته بعد، بقایای میلین آسیب‌دیده باز هم در مغز آن‌ها مشاهده شد.
دانشمندان امیدوارند پروتئین TREM2 بتواند شیوه‌ای ارائه دهد که بروز اختلالات عصبی را در انسان‌ها متوقف کند.
جزئیات مطالعه نخست در مجله Cell و نتایج تحقیق دوم در مجله Acta Neuropathologica منتشر شد.
..........................
خبر :  تولید پوشش نامرئی در برابر دوربین مادون قرمز با الهام از سپیداج
دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در ایروین با الهام از پوست سپیداج، یک نوار چسب جدید تولید کردند که اجسام و لباس را در برابر نور مادون قرمز نامرئی می‌کند.
این چسب شفاف می‌تواند تنها با کشیدن ماده، بازتاب نور مادون قرمز توسط آن را تغییر دهد. با فعال شدن این ماده، اجسام از منظر دوربین‌های مادون قرمز یا حرارتی با محیط اطراف خود مطابقت پیدا می‌کنند.
این چسب که در نور مرئی کاملا شفاف است، می‌تواند برای تولید گونه‌های جدید پوشش‌های استتار برای سربازان، به منظور کمک به پنهان شدن از دید سلاح‌های دارای دوربین مادون قرمز مورد استفاده قرار بگیرد.
این دستاورد می‌تواند بسیاری از دوربین‌های حرارتی و تجهیزات تصویربرداری مادون قرمز مورد استفاده در سلاح‌های مدرن ارتش را بی‌تاثیر کند.
محققان اعلام کردند: این فناوری همچنین می‌تواند برای تولید پوشاک و کت‌هایی مورد استفاده قرار بگیرد که بدن را در روزهای گرم، خنک کرده و در روزهای سرد، گرما را حفظ می‌کند.
این فناوری بر پایه پروتئینی بنا شده که در پوست سرپایانی مانند سپیداج، هشت‌پاها و ماهی‌های مرکب وجود دارد. این موجودات دریایی می‌توانند با تغییر رنگدانه‌های پوست خود، شیوه بازتاب نور توسط رنگدانه‌ها را تغییر داده و خود را با محیط اطراف ترکیب کنند.
پوست این موجودات از سلول‌هایی موسوم به iridophores برخوردار است که نور را در زمان برخورد با آن‌ها منعکس و منکسر می‌کنند.
غشای این سلول‌ها از ساختارهای بشقاب‌مانندی برخوردار است که حاوی پروتئین رفلکتین (reflectin) است.
هنگامی که این پروتئین طی فرآیند فسفوریلاسیون دگرگون می‌شود، اندازه و ساختار این بشقاب‌های کوچک را تغییر داده و این تغییرات در عوض چگونگی بازتاب نور را تغییر می دهد.
دانشمندان با قرار دادن لایه نازکی از اکسید گرافن روی یک نوار چسب شفاف توانستند این فرآیند را تقلید کنند، این بازتاب‌ می‌تواند با کشیده شدن یا حرارت دادن ماده تغییر کرده و سپس به حالت عادی خود بازگردد.
این تحقیق در مجله Materials Chemistry C منتشر شده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

49856