۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

بازگشت آخرین شاهدان ماموریت شاتل

به گزارش ICTPRESS به نقل از مهر، سرنشینان ایستگاه فضایی پس از 6 ماه اقامت در ایستگاه فضایی بین المللی سه سرنشین سابق این ایستگاه روز گذشته به زمین بازگشتند.
"مایک فوسام" از ناسا، ""ساتوشی فوروکاوا" از آژانس فضایی ژاپن و "سرگئی ولکف" فضانورد روس پس از جدا شدن کپسول سایوز از ایستگاه فضایی، ساعت 9:26 عصر روز دوشنبه 21 نوامبر 2011 در دشتی در قزاقستان فرود آمدند.
پس از سپری کردن چندین ماه در فضا، این فضانوردان روی زمین با شرایطی زمستانی، بادهای سرد و تند و لایه ای از برف که سرتاسر دشت را فراگرفته بود، مواجه شدند، سایوز در هنگام فرود بر روی پهلویش به زمین نشست که در آب و هوای توفانی منطقه امری عادی به شمار می رود. این سه فضانورد عصر روی دوشنبه از اتاقک "راسوِت" در بخش روسی ایستگاه فضایی جدا شد.
فوسام که پیش از بازگشت فرمانده ایستگاه فضایی به شمار می رفت زمان بازگشت به زمین پست خود را به فضانورد "دن بربنک" از ناسا انتقال داد. دو فضانورد دیگر که به همراه بربنک به ایستگاه فضایی سفر کرده و سرنشینان جدید آن به شمار می روند نیز روس هستند.
فوسام و دو فضانورد دیگر آخرین سرنشینانی بودند که حین انجام آخرین ماموریت های شاتل های ناسا در ایستگاه حضور داشتند. ناسا برنامه 30 ساله شاتل هایش را به سرعت و پس از پایان یافتن ماموریت آتلانتیس به پایان برد.
بر اساس گزارش اسپیس، سرنشینان سابق ایستگاه در زمان حضور خود در این لابراتوار بزرگ آزمایش های متعددی انجام دادند و زمین را از فضا مورد رصد قرار دادند. فوسام همچنین در زمان بازدید آتلانتیس از ایستگاه در یک راهپیمایی فضایی نیز شرکت کرد.

نظرات : 0

ثبت نظر

11345