۱۴۰۳ شنبه ۰۸ اردیبهشت

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مسئول صدور پروانه پیام‌رسان‌ها شد

ICTPRESS - طبق مصوبه مجلس، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مسئول صدور پروانه همه خدمات ارتباطی، خدمات فناوری اطلاعات و هوشمندسازی و سکوهای پیام‌رسان شد.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، نمایندگان مجلس در جلسه امروز دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ و در جریان رسیدگی به لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند الحاقی ۲ ماده ۶۶ این لایحه موافقت کردند.

بر این اساس، به منظور ایجاد وحدت رویه و حمایت از حقوق کاربران و تسهیل رقابت سالم بین ذی نفعان، مسئولیت صدور پروانه همه خدمات ارتباطی (از طریق پنجره درگاه صدور مجوزها)، خدمات فناوری اطلاعات و هوشمندسازی و سکوهای پیام‌رسان، تدوین و تصویب جداول تعرفه و تعیین حق اشتراک (آبونمان) آنها در چارچوب قوانین و مقررات کشور بر عهده کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است.

همچنین تعیین جرایم ناشی از تخلف از تعهدات قانونی با پیشنهاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

بر اساس بند «ث» ماده ۹۹ لایحه برنامه هفتم توسعه، دولت (معاونت دستگاه‌های اجرایی) مکلف است با هدف تأمین زیرساخت یکپارچه مورد نیاز در جهت بهبود زیست بوم فناوری در حوزه‌های پیشران و اقتدار آفرین، جذب و توانمندسازی نخبگان تسهیل دسترسی به زیرساخت‌ها با مشارکت بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت‌های قانون جهش تولید دانش بنیان، در حوزه‌های زیر در سقف بودجه مصوب اقدامات لازم را انجام دهد:

۱. هوش مصنوعی

۲. بار الکتریکی (کوانتوم)

۳. زیست مهندسی

۴. مواد و ساخت پیشرفته

۵. ریزفناوری و میکروالکترونیک

۶. فناوری‌های عصبی، مغز و علوم شناختی

آئین نامه اجرایی این بند ظرف سه ماه توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و با همکاری سازمان تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

بر اساس این گزارش، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که ذیل وزارت ارتباطات فعالیت می‌کند و ریاست آن نیز برعهده وزیر ارتباطات است از زمان تصویب قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۸۲، مرجع صدور پروانه‌های بخش ارتباطات کشور بوده است. پیش از این، مرجع صدور مجوز فعالیت پیام‌رسان‌ها، کارگروهی متشکل از چند نهاد بود و به نظر می‌رسد اکنون فعالیت این کارگروه بلاموضوع است. 

نظرات : 0

ثبت نظر

19835