۱۴۰۳ شنبه ۰۸ اردیبهشت

بهره‌گیری از سرویس خودرو متصل ایرانسل در امدادرسانی

ICTPRESS - ایرانسل با هدف ایجاد تحول دیجیتال در صنعت خودروسازی، تفاهم‌نامه همکاری با موضوع خودروی متصل، با شرکت امداد خودرو ایران امضا کرد.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از روابط‌ عمومی ایرانسل، صبح امروز سه‌شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲، در مراسمی با حضور رضا گنجی مدیرعامل شرکت امداد خودرو ایران، بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل و جمعی از مدیران ارشد دو مجموعه، تفاهم‌نامه همکاری با هدف مشارکت در خدمات خودروی متصل، بین اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران و شرکت امداد خودرو ایران، در محل شرکت امداد خودرو ایران امضا شد.

 

 

این تفاهم‌نامه که با موضوع ایجاد مشارکت در ارائه‌ خدمات خودروی متصل، به امضای دو طرف رسیده است، همکاری در حوزه‌‌هایی از جمله «تأمین زیرساخت شبکه‌ ارتباطی مورد نیاز برای توسعه‌ طرح خودروی متصل»، «تأمین مرکز داده‌ مناسب، سرور و زیرساخت پردازش و ذخیره‌سازی اطلاعات و همچنین امنیت تبادل و ذخیره‌سازی اطلاعات»، «تأمین پلتفرم اینترنت اشیاء، مناسب برای کاربرد خودروی متصل»، «تأمین تجهیزات و ادوات مورد نیاز برای اتصال خودروها و جمع‌آوری، ارسال و پردازش داده‌ها»، «ایجاد شبکه فروش، پشتیبانی از مشتریان و مرکز تماس و ارائه خدمات به مشتریان و کاربران نهایی راهکار خودروی متصل» و «تأمین فضا Co-Locate برای تجهیزات» را شامل می‌شود.

 

 

در این مراسم، بیژن عباسی‌آرند با ارائه تاریخچه‌ای از شکل‌گیری ایرانسل، گفت: پس از اعطای پروانه و تأسیس ایرانسل، رفع انحصار در بازار شکل گرفت و به دنبال آن رقابت ایجاد شد که به توسعه تجهیزات زیرساخت ارتباطی و شکستن قیمت‌ها منجر شد. این رقابت باعث شد تا سیم‌کارت که روزی کالای سرمایه‌ای بود، به کالای مصرفی تبدیل شود و مردم به راحتی و با کمترین هزینه، به آن دسترسی داشته باشند. همین‌طور حضور و شکل‌گیری ایرانسل، باعث ورود تکنولوژی‌های جدید به کشور شد از جمله اولین سرویس دیتای همراه، سرویس پهن‌باند موبایل و به تازگی نسل پنج تلفن‌همراه، که محرک و مشوق سایر بازیگران این صنعت برای فعالیت است. در چندسال اخیر ما تمرکز و سرمایه‌گذاری زیادی روی 5G داشته‌ایم که به راه‌اندازی بیش از ۶۵۰ سایت تاکنون منجر شده و تا پایان سال میلادی آینده، این تعداد دو برابر می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های ایرانسل در موضوع ایجاد تحول دیجیتال در صنعت خودروسازی گفت: در چند سال اخیر برای سرویس‌های مدیریت ناوگان و خودروی متصل، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری زیادی انجام دادیم و با کمک شرکت‌های فناور داخلی، به پلتفرم مناسبی رسیدیم که روی بستر شبکه امن همراه (APN) ایرانسل قرار گرفته و با پایداری خوبی که دارد، به خودروسازان خدمات می‌دهد. اقدام دیگر ما سرمایه گذاری روی شبکه اینترنت اشیا بود که خوشبختانه به تجهیز شبکه ایرانسل منجر شد و در حال حاضر آمادگی داریم تا در هر جایی و با درخواست هر مجموعه‌ای از کشور، این سرویس را برای آن‌ها ایجاد کنیم.

مدیرعامل ایرانسل همچنین با اشاره به دیگر سرویس‌های هوشمند و فناور ایرانسل گفت: به تازگی و با امضای تفاهم‌نامه‌ای، زیرساخت سامانه تماس اضطراری در صنعت خودرو (e-call) را به صورت پایلوت اجرا کرده و آماده‌ایم تا این سرویس را در سطح وسیع‌تری در کشور به مرحله اجرا برسانیم. خوشبختانه زیرساخت سرویس (e-sim) هم در شبکه ایرانسل وجود دارد و به صورت پایلوت فعال است، اما به دلیل تحریم‌های موجود، نیازمند رفع ملاحظاتی هستیم تا بتوانیم از آن با استفاده از دستگاه‌های پشتیبانی کننده از این سرویس، بهره‌مند شویم.

عباسی‌آرند در ادامه با توجه به اهمیت موضوع مرکز داده در این تفاهم‌نامه، به تشریح اقدام‌های ایرانسل پرداخت و گفت: ما استانداردهای بسیار بالایی برای مراکز داده داریم که در آن، معیارهایی از جمله پایداری و امنیت، اهمیت زیادی دارد. حوزه خودرو از نظر حجم اطلاعات، نیاز به پیش بینی مرکز داده مناسبی برای ذخیره سازی اطلاعات دارد و ما با کمک هوش مصنوعی، هوشمندی این مراکز داده را بالاتر می‎بریم تا به کمک تحلیل داده‌ها، بتوانیم برای ارائه خدمات بهتر به مشترکان، برنامه‌ریزی و اقدام کنیم. استراتژی ما در چند سال اخیر، حرکت از شرکت خدمات ارتباط‌پایه (Telco) به شرکت فناوری‌محور (Techco) است و باتوجه به اینکه دنیا در زمینه خودروهای برقی هوشمند در حال فعالیت است، ما هم آمادگی داریم تا با به کارگیری ظرفیت‌هایمان، در این زمینه اقدام‌های توسعه‌ای انجام دهیم و معتقدم که امضای این تفاهم‌نامه، می‌تواند گام مهمی در راستای تحقق تحول دیجیتال در صنعت خودرو کشور باشد.

در ادامه مراسم، مدیرعامل امداد خودرو ایران گفت: امداد خودرو ایران، بزرگترین ناوگان خدمات خودرویی در کشور است که با ۱۵۰۰ ناوگان فعال، به مردم خدمت رسانی می‌کند. موضوع هوشمندسازی صنعت خودرو، به ویژه به دلیل تأثیرات زیست‌محیطی آن، برای گروه خودرویی ایران خودرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم اهمیت زیادی دارد و بدون همکاری با ایرانسل به عنوان یکی از فعالان بزرگ و تأثیرگذار صنعت ICT، تحقق آن امکان‌پذیر نیست.

گنجی همچنین با اشاره به مزیت‌های خدمت خودروی متصل ادامه داد: ما آمادگی داریم تا با گسترش همکاری در زمینه پلتفرم‌های مکان محور، خدمات امدادی خودرو را هوشمند کنیم و از طریق کاربردهای خدمات خودروی متصل، مهمترین دغدغه‌مان را که کاهش آمار مرگ و میر و تصادفات جاده‌ای است، اجرایی کنیم.

در پایان این مراسم، حاضران از مرکز تماس شرکت امداد خودرو ایران که روزانه از ۱۸ تا ۲۰ هزار تماس ورودی پشتیبانی می‌کند، بازدید کردند و از نزدیک در جریان روند فعالیت این مرکز قرار گرفتند.

نظرات : 0

ثبت نظر

79879