۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت می پیوندد.

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 8 نوامبر 2020) در جهان فناوری نوین است:

 

 

نخستین ماهواره 6G جهان به مدار زمین رفت 

چین نخستین ماهواره آزمایشی 6G را با موفقیت به مدار زمین ارسال کرد.

ماهواره آزمایشی حاوی فناوری ارتباطات از راه دور نسل ششم، روز جمعه از مرکز پرتاب ماهواره Taiyuan در استان شانشی در شمال چین به مدار زمین پرتاب شد.

بنابر اعلام دانشگاه «علم و فناوری الکترونیک» چین، این ماهواره به همراه 12 ماهواره دیگر سوار بر یک موشک حامل Long March 6 به فضا منتقل شده است.

وزن ماهواره حدود ۷۰ کیلوگرم است و نخستین مراودات ارتباطی با حجم‌های تراهرتز را آزمایش می‌کند؛ برای دستیابی به فناوری 6G نیاز به امکان ارتباطات تراهرتزی وجود دارد تا سرعت مراودات را به اندازه زیادی افزایش دهد.

در حالیکه فناوری 6G هنوز در مراحل ابتدایی مطالعات آزمایشگاهی خود قرار دارد، انتظار می‌رود سرعت آن نسبت به 5G ده برابر بیشتر باشد.

این تحقیقات در حالی انجام می‌شود که هنوز بسیاری از کشور‌های جهان به امکان اینترنت ۵G به صورت کامل دست پیدا نکرده‌اند.

.....................

 

 

ساخت سوسک‌های رباتیک برای انجام کارهای خانه! 

شاید ایده داشتن سوسک‌های رباتیک مانند نمونه های واقعی آنها در خانه انتخاب ایده آلی نباشد؛ اما چه کسی دست رد به پیشنهاد کمک برای انجام کارهای دست و پا گیر خانه می‌زند؟

جالب است بدانید محققان دانشگاه تسوکوبا به تازگی با الهام از سوسک های ماداگاسکار موفق به ساخت سوسک‌های رباتیک با عنوان "Calmbots" شده‌اند که می‌تواند کارهای متنوعی انجام دهند و به نقاطی بروند که از دست ربات‌های دیگر برنمی‌آید.

این سوسک های رباتیک شامل الکترودها، باتری و یک تراشه آنتن داخل ربات ها است؛ یک پیکسل نیز به پشت آنها بسته شده است تا به عنوان نمایشگر عمل کند.

این ربات ها می‌توانند کارهای متنوعی انجام دهند، از هل دادن و حرکت دادن اشیا و جمع آوری زباله‌های کوچک در گوشه و کنارها گرفته تا نقاشی کردن و نوشتن چیزها روی کاغذ با یک مداد، از جمله کارهای متنوعی است که این سوسک های رباتیک می توانند انجام دهند.

این سوسک های رباتیک همچنین می توانند به عنوان یک رابط ورودی یا لمسی یا دستگاه صوتی نیز مورد استفاده قرار گیرند.

ضمن اینکه آنها با کمک یک الگوریتم "دوستانه" برای کمک به ربات های هم نوع خود رمزگذاری شده اند تا به شکل گروهی کار انجام دهند یا در صورتی که هر یک از آنها به دلیلی قادر به انجام وظیفه نبودند، دیگری آن کار را کامل کند.

.....................

 

 

رومیزی هوشمندی که جلوی گم شدن اشیا را میگیرد! 

چندی پیش، محققان پارچه رومیزی هوشمندی ساخته‌اند که قادر به شناسایی مواد قرار گرفته روی آن است و در این زمینه به افراد اطلاع رسانی می‌کند.

تولید چنین پارچه‌ای می‌تواند کاربردهای گسترده‌ای داشته باشد؛ به عنوان مثال با استفاده از آن امکان گم کردن اشیا به صفر می‌رسد، زیرا همیشه موادی که رویشان قرار گرفته را به اشخاص اطلاع می‌دهد.

همچنین از این پارچه‌ها می‌توان برای کمک به رعایت رژیم غذایی استفاده کرد؛ زیرا در صورت اطلاع از رژیم غذایی افراد به آنها توصیه می‌کنند موادی که رویشان قرار گرفته و ناقض رژیم غذایی است را مصرف نکنند.

این پارچه هوشمند که توسط پژوهشگران آمریکایی تولید شده، Capacitivo نام گرفته و الیاف موجود در آن متشکل از کتان و پنبه بوده و یک شبکه منعطف از الکترودها نیز برای انتقال گرما و رسانایی به آن افزوده شده‌اند.

وقتی یک ماده غیرفلزی مانند یک تکه میوه روی این پارچه قرار می‌گیرد، گذر جریان الکتریکی از آن به شکلی متمایز بر روی الکترودها تأثیر می‌گذارد و سپس یک الگوریتم هوش مصنوعی رایانه‌ای با تحلیل این تغییرات و تطبیق دادن آن با داده‌های موجود از مواد مختلف در پایگاه داده‌اش، ماهیت ماده قرار گرفته روی پارچه را مشخص می‌کند.

تاکنون از این روش برای شناسایی ۲۰ ماده مختلف اعم از میوه، پلاستیک، لوازم آشپزخانه و مایعات استفاده شده و دقت روش یادشده ۹۴.۵ درصد بوده است.

.....................

 

رایانه‌ای که در یک کیبورد جا می‌شود! 

رایانه‌های شخصی معمولاً به علت فضای زیادی که اشغال می‌کنند، چندان محبوب نیستند؛ اما جالب است بدانید رایانه جدید راسپربری پی.آی ۴۰۰ فقط در یک صفحه کلید جا می‌شود!

این مدل از رایانه راسپربری که نسخه‌ای به روزشده از مدل همین رایانه در سال ۲۰۱۹ است، از پردازنده قدرتمندتر چهار هسته‌ای و ۱.۸ گیگاهرتزی Cortex-A۷۲ بهره می‌گیرد.

این رایانه کوچک دارای ۴ گیگابایت رم، هدر GPIO چهل پینی و یک کارت حافظه میکرو اس.دی است که ذخیره‌سازی داده‌ها و اجرای سیستم عامل را تسهیل می‌کند.

یکی دیگر از مزایای این رایانه پشتیبانی از شبکه‌های وای فای روی باند ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز و بلوتوث ۵ است. دو پورت یو اس بی ۳ و یو اس بی ۲ هم اتصال لوازم جانبی مختلف را به این رایانه تسهیل می‌کند.

دو پورت جدید micro HDMI هم اتصال دو نمایشگر به این رایانه را تسهیل می‌کند. این پورت‌ها از نمایشگرهایی با دقت ۴K و سرعت پخش ۶۰ فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کنند.

ابعاد کل صفحه کلیدی که این رایانه را در خود جای داده ۲۸۶ در ۱۲۲ در ۲۳ سانتیمتر بوده و قیمت آن نیز تنها ۷۰ دلار است.

.....................

 

کنترل ربات‌های انسان‌نما با ذهن ممکن شد! 

دانشمندان ژاپنی اخیرا موفق به توسعه فناوری کنترل ذهنی برای هدایت ربات‌های انسان نمای ژاپنی مشهور به "Gundam" شدند.

محققان یک اسباب‌بازی رباتیک را طوری سفارشی‌سازی کردند که به خریداران امکان می‌دهد ربات خود را با استفاده از یک برنامه گوشی هوشمند به صورت دستی برنامه‌ریزی کنند.

محققان برنامه "NeU" که یک تلاش مشترک بین دانشگاه توهوکو و هیتاچی است، برای ساخت نمونه اولیه با قابلیت کنترل ذهن، نسخه‌ای را توسعه دادند که در واکنش به فعالیت مغز حرکت می‌کند.

آن‌ها به منظور کنترل اسباب‌بازی رباتیک از طریق فعالیت مغزی، دستگاهی شبیه به یک سربند ساختند که با ربات همگام سازی می‌شود.

محققان دستگاه خود را برای ارسال اطلاعات فعالیت مغز به برنامه مذکور برنامه‌ریزی کردند که ربات را به حرکت درمی آورد.

کار محققان در واقع مبتنی بر یک مکانیسم کنترل ذهن الهام گرفته شده از مجموعه انیمیشن‌های معروف ژاپنی به نام "Psycommu" است که در آن، انسان‌ها می‌توانستند ربات‌ها را با استفاده از ذهن خود کنترل کنند. این سربند، سه سطح مختلف از فعالیت مغز را اندازه‌گیری می‌کند که هر یک از آنها به یک توالی حرکتی خاص مرتبط است.

این دستگاه در واقع نه تنها به عنوان یک اسباب بازی بلکه به عنوان وسیله‌ای برای آموزش کاربران در زمینه اصول رباتیک و اصول برنامه نویسی طراحی شده است و آن را به بستر مناسبی برای این پروژه تبدیل کرده است.

آیا به زودی شاهد ربات‌های "Gundam" در اندازه واقعی خواهیم بود که از طریق کنترل ذهن هدایت شوند؟ اگر این اتفاق رخ دهد، مطمئناً یک اتفاق عجیب و در عین حال جالب خواهد بود.

.....................

 

رصد ضربان قلب با پوست الکترونیکی ممکن شد!   

به تازگی محققان یک گجت پوشیدنی الکترونیکی ابداع کرده‌اند که مانند پوست انعطاف پذیر است و می‌تواند ضربان قلب و تعداد گام‌های فرد را ردیابی کند؛ این گجت به حفظ محیط‌زیست نیز کمک می‌کند.

به گفته محققان دانشگاه کلورادو بولدر آمریکا این دستگاه کاملا قابل بازیافت است؛ در دل این دستگاه سیم‌های فلزی مایع بین دو لایه پلیمر انعطاف پذیر قرار دارد و ابزار مذکور مانند یک صفحه مدار انعطاف پذیر عمل می‌کند. همچنین این دستگاه درصورت آسیب یا پاره شدن، طی ۱۳ دقیقه خود را ترمیم می‌کند.

این گجت پوشیدنی شبیه پوست است و می‌توان از آن برای اندازه گیری دمای بدن استفاده کرد. همچنین می توان آن را طوری شکل داد که در قسمت های مختلف بدن قرار گیرد.

می‌توان این گجت را مانند یک ساعت روی مچ دست بست یا به شکل گردنبند استفاده کرد.

به گفته محققان، این طرح اولیه به توسعه گجت‌های پوشیدنی کمک می‌کند که در حقیقت پوست‌هایی فناورانه با قابلیت جمع آوری اطلاعات بیومتریک هستند.

.....................

 

هوش مصنوعی کووید-۱۹ را از بیماری‌های تنفسی دیگر تشخیص داد! 

با نزدیک شدن فصل آنفلوانزا و خطر موج دوم کووید-۱۹ در بسیاری از کشورها، تشخیص این دو بیماری تنفسی از یکدیگر (که علائم مشابهی نیز دارند) برای کنترل همه‌گیری ضروری است.

بنابراین پژوهشگران چینی اخیرا یک سیستم هوش مصنوعی (AI) ارائه کرده‌اند که به پزشکان کمک می‌کند در کمتر از سه ثانیه کووید-۱۹ را از آنفلوانزا و بیماری‌های تنفسی دیگر تشخیص دهند.

این سیستم می‌تواند با تشخیص دقیق تفاوت بین سی‌تی اسکن بیماران، به خوبی این بیماری‌ها را از یکدیگر تشخیص بدهد.

این مدل هوش مصنوعی که نوعی سیستم شبکه‌ای عصبی پیچشی به حساب می‌آید، تشخیص‌های متخصصان را به صورت یک الگوریتم در آورد؛ نتایج نشان داد که این سیستم می‌تواند چهار بیماری تنفسی مختلف از جمله کووید-۱۹، آنفلوانزا و التهاب ریه را با دقت ۹۷.۸ درصد از یکدیگر تشخیص دهد.

تیم پژوهشی با انجام مطالعات بیشتر، عملکرد این هوش مصنوعی را با پنج متخصص رادیولوژی مقایسه کردند؛ نتایج نشان داد که این سیستم نسبت به رقبای انسانی‌اش عملکرد بهتری دارد.

این سیستم هوش مصنوعی به کاهش حجم کاری پزشکان کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد متخصصان رادیولوژی برای بررسی تصاویر سی‌تی اسکن به طور میانگین به ۶.۵ دقیقه زمان نیاز دارند در حالی که هوش مصنوعی این کار را در ۲.۷۳ ثانیه انجام می‌دهد.

الگوریتم تشخیص این هوش مصنوعی قابلیت تکرارپذیری بالایی دارد و به راحتی می‌توان آن را در مقیاس بالا پیاده‌سازی کرد در نتیجه انتظار می‌رود از آن به عنوان ابزار جدیدی برای کنترل شیوع کووید-۱۹ استفاده شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

23546