۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی ‌شنبه ۲۴ آبان

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: تولید داروی ضد ویروس مؤثر در درمان کرونا در ایران 

داروی ضد ویروس مؤثر در درمان کرونا با همکاری دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تولید و موفق به دریافت تاییدیه کمیسیون سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت شد.

فاز مطالعاتی این دارو که دستاورد مشترک تیمی ۴۰ نفره متشکل از متخصصین علوم پایه و متخصصین بالینی علوم پزشکی است، از زمان پیدایش کرونا در چین آغاز و پس از ورود ویروس به ایران وارد فاز آزمایشگاهی شد.

بر اساس اعلام مجری این طرح پژوهشی در این دارو از ترکیبی استفاده شده که تجربه ۱۵ سال تحقیق روی آن وجود داشته است.

این داروی ضد ویروس در ابتدا به‌صورت کیس ریپورت و سپس در بیماران سرپایی و در نهایت روی تعداد قابل توجهی از بیماران بستری مورد ارزیابی قرار گرفت و بعد طی مراحل بررسی در سازمان غذا و دارو موفق به دریافت تاییدیه کمیسیون غذا و دارو شد.

به گفته سرپرست تیم تحقیقاتی، هم‌اکنون این دارو در حال معرفی در مجامع تخصصی است و به دلیل لزوم رعایت اخلاق پژوهشی و توصیه دکتر علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا امکان انتشار نام دارو در جامعه و مجامع غیر تخصصی وجود ندارد.

این دارو یک داروی مکمل نیست بلکه به‌عنوان داروی ضد ویروس در درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و نیاز به استفاده از داروهای پروتکل در کنار آن نیست و اغلب مصرف بعضی از داروهای ضد ویروس دیگر با این دارو تداخل داشته و منجر به کاهش اثربخشی دارو می‌شود؛ البته در شرایط عفونت ثانویه باکتریال و جلوگیری از دهیدراتاسیون بیمار در مواقع لازم باید از آنتی بیوتیک و سرم‌تراپی استفاده شود.

این دارو دارای مکانیسم کاملا مشخص است و با سه مکانیسم شامل: نخست اتصال به پروتئین RBD اسپایک ویروس و جلوگیری از اتصال ویروس به گیرنده ACE۲، دوم اتصال به جایگاه فعال آنزیم RDRP و غیر فعال کردن آنزیم و جلوگیری از تکثیر ویروس و سوم تقویت و تنظیم سیستم ایمنی با مهار سایتوکاین های التهابی و تقویت سیستم ایمنی سلولار و مهار واکنش اکسیداتیو، اثر می‌کند.

بنا بر اعلام تیم تحقیقاتی، همه مراحل تولید انبوه این دارو انجام شده و به زودی وارد داروخانه‌های سراسر کشور خواهد شد؛ تهیه این دارو فقط با تجویز پزشک معالج امکان‌پذیر است.

..................

 

خبر: جوراب‌هایی که مانع بوی بد پا می‌شود! 

پژوهشگران تایلندی با استفاده از نانوذرات اکسیدروی موفق به تولید جوراب‌هایی شدند که مانع از بوی بد پا می‌شود.

بر اساس آزمایش‌هایی که در بیمارستان Siriraj انجام شده ‌است، این جوراب‌های پوشیده شده از نانوذرات اکسیدروی (ZnO-NPs) می‌توانند از بوی بد پا و عفونت باکتریایی جلوگیری کنند.

محققان دریافتند که اثر ضدباکتری ZnO-NPs، به همراه ایمنی و سازگاری آن با پوست انسان موجب شده تا این ماده به‌عنوان گزینه‌ای عالی برای ترکیب با منسوجات، از جمله جوراب، برای جلوگیری از بوی نامطبوع پا باشد.

این جوراب‌ها می‌توانند گزینه پیشگیری اولیه جدیدی را هم برای پرسنل نظامی و هم افراد مستعد بوی بد پا فراهم کنند.

برای بررسی عملکرد این فناوری، به‌صورت تصادفی و کنترل شده روی ۱۴۸ نفر این فناوری مورد آزمایش قرار گرفته است. این مطالعه نشان داد کسانی که از جوراب‌های ZnO-NP استفاده کردند، بوی بد پای کمتری را تجربه کردند؛ این مقایسه با گروه شاهد که جوراب‌هایی بدون پوشش‌نانو استفاده کرده بودند، انجام شده که بوی شدیدتری را تجربه کردند.

اونگسری محقق این پروژه می‌گوید: هنگام گذراندن دوره کارآموزی به‌عنوان افسر نیروی دریایی در بخش پزشکی، موارد متعددی از عفونت پا را در پرسنل ارتش مشاهده کردم. می‌خواستم راهی برای جلوگیری از این مشکل و درمان این عفونت‌های قارچی و باکتریایی و بیماری‌های مرتبط با آن پیدا کنم.

..................

 

خبر: تلسکوپی که سیارات فراخورشیدی را رصد می‌کند

آژانس فضایی اروپا قصد دارد تلسکوپی را در سال ۲۰۲۹ ارائه دهد که با هدف بررسی سیارات فراخورشیدی ساخته می‌شود.

تلسکوپ آریل(ARIEL)، با این هدف طراحی شده است تا بررسی کند که جو سیارات فراخورشیدی از چه ساخته شده‌اند، چگونه شکل می‌گیرند و تکامل می‌یابند. این تلسکوپ، طول موج‌های مرئی و مادون قرمز حدود ۱۰۰۰ سیاره فراخورشیدی را بررسی خواهد کرد.

دانشمندان آژانس فضایی اروپا در حال حاضر مرحله ساخت را آغاز خواهند کرد تا طی آن به ساخت قسمت‌های گوناگون برای آزمایش طراحی تلسکوپ بپردازند.

بزرگترین چالش در این میان، ساخت یک آینه ۳/۶ پایی است که از آلومینیوم ساخته و سپس با نقره پوشیده خواهد شد؛ این آینه می‌تواند حتی در دمای منفی ۲۳۰ درجه سلسیوس نیز کار کند.

این نخستین بار است که چنین تلسکوپ بزرگی از آلومینیوم ساخته می‌شود؛ دلیل انتخاب یک فلز این است که با سرد شدن، جمع می‌شود و هنگامی که کوچک شود، همه چیز تحت تمرکز باقی می‌ماند.

این پروژه، تنها تلاش آژانس فضایی اروپا برای ماموریت ساخت تلسکوپ با هدف بررسی سیارات فراخورشیدی نیست‌. این آژانس سال گذشته نیز تلسکوپ چیاپس(Cheops) را ارائه داد که برای بررسی سیاراتی که در فاصله دور قرار دارند و یادگیری در مورد نحوه شکل‌گیری آنها ساخته شده بود.

..................

 

خبر: ساخت دستگاه تنفسی مکنده الکل از بدن!

یک دستگاه تنفسی می‌تواند الکل موجود در بدن را بیرون بکشد و بر خلاف چیزی که در ابتدا به نظر می‌رسد، برای درمان خماری پس از مستی ساخته نشده است، بلکه برای مسمومیت با الکل ساخته شده که یک خطر تهدید کننده زندگی است.

تیمی از دانشمندان دانشگاه شبکه بهداشت در تورنتو کانادا یک دستگاه با عنوان "ClearMate" ساخته‌اند که یک دستگاه تنفسی ساده است و می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد.

این دستگاه بدین صورت کار می‌کند که افراد درون آن تنفس می‌کنند و به آنها کمک می‌کند تا روند پاکسازی سطح الکل سمی در بدن تسریع شود.

تا حد زیادی می‌توان از کبد برای پردازش الکل مصرفی تشکر کرد؛ با این حال، وقتی یک فرد بیش از حد الکل مصرف کرده باشد، کبد وی نمی‌تواند به موقع آن را برای بقیه بدن متابولیزه کند و این موضوع می‌تواند به معضلی جدی و حتی تهدید کننده زندگی ختم شود.

فرآیند تنفس نیز می‌تواند با سرعت گرفتن، به رفع مسمومیت الکلی کمک کند، اما این کار معمولاً منجر به غش کردن و بیهوش شدن فرد می‌شود؛ اما این دستگاه جدید اساساً این تسریع تنفس را طوری فراهم می‌کند که فرد بیهوش نشود.

دستگاه "ClearMate" شخص را به ویژه هنگامی که بیش از حد الکل مصرف کرده باشد، در امان نگه می‌دارد؛ همه کاری که فرد باید انجام دهد پوشیدن یک ماسک گازی است که به یک منبع اکسیژن و کربن دی اکسید متصل است.

این دستگاه طوری طراحی شده است که با هر بار تنفس بتواند یک مقدار طبیعی از کربن دی اکسید را از خود خارج کرده و کربن دی اکسید اضافی در تنفس بعدی بازگردد. تمام این کار به روشی ساده توسط یک شیر مکانیکی انجام می شود، بنابراین نیازی به وسایل الکترونیکی یا رایانه نیست.

..................

 

خبر: نخستین خودکار دوست‌دار محیطزیست هم ساخته شد!

شرکت ایتالیایی کارلو راتی آسوشییتی(Carlo Ratti Associati) برای کاهش میزان ضایعات پلاستیکی نوعی خودکار ابداع کرده که قابل تجزیه زیستی است.

اگرچه خودکارها منابع بزرگی برای تولید ضایعات به شمار نمی‌روند اما پس از دور ریخته شدن می‌توانند به محیط زیست آسیب برسانند.

خودکار اسکریبیت پن(Scribit Pen) را می‌توان برای نوشتن با دست به کار برد اما به صورت ویژه برای استفاده به همراه ربات شرکت سازنده طراحی شده است.

بدنه این خودکار، قابل استفاده مجدد است و با توجه به نظر خریداران، از چوب یا پلاستیک زیستی ساخته می‌شود؛ افرادی که برای آنها مهم نیست خودکار کاملا قابل تجزیه زیستی باشد، می‌توانند نوع آلومینیومی آن را خریداری کنند.

نوک خودکار و کارتریج‌های قابل تعویض داخل آن، از مواد طبیعی ساخته شده‌اند و جوهر غیرسمی مبتنی بر آب خودکار نیز به عنوان خوراکی تایید شده است؛ گرچه احتمالا خریداران قصد نوشیدن جوهر خودکار را ندارند!

نظرات : 0

ثبت نظر

51619