۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت می پیوندد.

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 27 دسامبر 2020) در جهان فناوری نوین است:

 

 

 

وقوع پدیده مقارنه زحل و مشتری پس از قرن‌ها 

هفته گذشته سیاره‌های مشتری و زحل طی یک پدیده دیدنی، نزدیک‌ترین مواجهه خود را به نمایش گذاشتند.

بر این اساس مشتری و زحل به نزدیکترین فاصله خود رسیدند و پدیده «مقارنه بزرگ» را رقم زدند. مردم سرتاسر جهان نیز، به تماشا نشستند تا وقوع این رویداد بزرگ را ببینند.

درست پس از غروب آفتاب در شامگاه ۲۱ دسامبر سال ۲۰۲۰(اول دی ۱۳۹۹)، سیاره‌های مشتری و زحل در آسمان شب برای اولین بار پس از ۸۰۰ سال، نزدیک‌تر از همیشه به یکدیگر ظاهر شدند.

هم ترازی بین این دو سیاره نسبتاً نادر است و تقریبا هر ۲۰ سال یک بار اتفاق می‌افتد، اما این مقارنه به دلیل بسیار نزدیک بودن این سیارات به یکدیگر، بسیار نادر بود، چراکه این پدیده بار قبل در تاریخ ۴ مارس سال ۱۲۲۶ میلادی رخ داده است.

مشتری و زحل از شروع تابستان در آسمان زمین آغاز به نزدیک شدن به یکدیگر کردند و بین ۱۶ تا ۲۵ دسامبر(۲۶ آذر تا ۵ دی) فاصله آنها به اندازه یک پنجم قطر ماه کامل در آسمان شب زمین دیده شد. البته نه اینکه این دو سیاره واقعا به این میزان به هم نزدیک شوند، بلکه از دید ما ناظران زمینی اینگونه به نظر می‌رسند.

اگرچه بهترین شرایط رصد این پدیده در نزدیکی خط استوا است، اما این رویداد در صورت صاف بودن هوا در هر کجای کره زمین قابل مشاهده بود.

مقارنه بعدی مشتری و زحل در آسمان شب تاریخ ۱۵ مارس ۲۰۸۰ خواهد بود و پس از آن، این مقارنه تا حدود سال ۲۴۰۰ رخ نخواهد داد.

.....................

 

 

 

بازوبند هوشمندی که حرکات دست کاربر را تشخیص می‌دهد!

محققان دانشگاه برکلی به تازگی موفق به تولید بازوبند هوشمندی شده‌اند که قادر به شناسایی انواع حرکات دست است و راه را برای تولید پوشیدنی‌های هوشمند هموار می‌کند.

سیستم‌های بصری رایانه‌ای فقط در صورتی قابل استفاده هستند که دست فرد همیشه در برابر آن قابل رؤیت باشد؛ اما این مساله همیشه ممکن نیست و گاهی نیز می‌تواند امنیت و حریم شخصی اشخاص را به خطر بیندازد. استفاده از دستکش‌های الکترونیک به عنوان یک راه حل جایگزین نیز می‌تواند هم کاربر را به زحمت بیندازد و هم به علت شکننده بودن اکثر این محصولات یک راه حل همیشگی محسوب نشود.

برای حل این مشکلات یک بازوبند نازک مجهز به تراشه تولید شده که به دور دست بسته می‌شود و حرکات دست را درک و ثبت می‌کند؛ این کار از طریق حسگرهای الکتریکی این بازوبند صورت می‌گیرد که سیگنال‌های عصبی رد و بدل شده در زیر پوست را شناسایی می‌کنند.

این بازوبند مجهز به یک الگوریتم هوش مصنوعی نیز هست و بر همین اساس حرکات دست را تفسیر و تعبیر می‌کند؛ نکته جالب این است که بازوبند مذکور حتی در صورت فکر کردن کاربر به انجام یک حرکت، آن را درک می‌کند.

بازوبند یادشده در حال حاضر قادر به درک ۲۱ حرکت و ژست مختلف دستان افراد است که می‌توان به مشت کردن دست، نشان دادن هر یک از انگشتان و صاف کردن دست اشاره کرد.

این اختراع راه را برای تولید انواع پوشیدنی‌های هوشمند، ابزار جدید واقعیت مجازی، انواع تولیدات رباتیک، دستان پروتزی و غیره هموار می‌کند.

.....................

 

 

 

هوش‌مصنوعی میکروب‌های خطرناک را شناسایی می‌کند! 

اخیرا محققان دانشگاه موناش در استرالیا از ابداع یک سیستم هوش مصنوعی برای شناسایی، درمان و مقابله با میکروب‌های خطرناک بیماری‌زا خبر داده‌اند.

سیستم هوش مصنوعی جدید که آلفرد نام گرفته با دریافت بودجه ۳.۴ میلیون دلاری از دولت فدرال استرالیا ابداع شده است؛ این ابزار هوش مصنوعی با بررسی اطلاعات ژنتیکی میکروب‌ها، داده‌های الکترونیک مربوط به مراقبت‌های درمانی و همچنین با بهره‌گیری از یک پایگاه داده گسترده می‌تواند مقاومت دارویی میکروب‌ها را بررسی کرده و در نهایت سوپرباگ های خطرناک را شناسایی کند.

این سیستم می‌تواند از هر بیمار ده‌ها هزار قطعه داده متنوع جمع آوری کند و با مقایسه این داده‌ها با اطلاعات قبلی به یافتن بهترین روش درمانی برای هر بیمار و بررسی پیامدهای استفاده از هر یک از این روش‌های درمانی کمک کند.

از این طریق می‌توان نحوه انتقال عفونت سوپرباگ‌ها به بدن انسان را بررسی کرد و حتی متوجه شد این نوع عفونت‌ها به چه میزان و شیوه‌ای از بیمارستان‌ها به بدن افراد منتقل می‌شوند.

.....................

 

 

 

اپل خودروی برقی خودران می‌سازد! 

هفته گذشته منابع خبری از تولید خودروی برقی جدید شرکت اپل با باتری منحصر به فرد در سال ۲۰۲۴ خبر دادند.

طراحی باتری این خودرو کاملاً منحصر به فرد بوده و گفته می‌شود ظرفیت شارژ آن بسیار بالا خواهد بود؛ برای تولید این باتری نیز از مواد تازه و خاصی مانند فسفات استفاده شده است. این باتری لیتیومی فسفات موسوم به ال اف پی، به شدت گرم نمی‌شود و در تولید آن از فلز کمیاب و گران قیمت کبالت نیز استفاده نشده است.

ممکن است خودروی برقی خودران اپل به حسگرهای متعدد لیدار نیز مجهز باشد که شناسایی محیط اطراف و به خصوص کشف موانع را تسهیل می‌کند.

تولید این خودرو در راستای پیشبرد طرح تایتان این شرکت انجام می‌شود.

.....................

 

 

 

هنر اوریگامی و تولید محصولات پیشرفته نانو! 

محققان دانشگاه نورت وسترن ایلینویز از هنر اوریگامی برای تولید محصولات نانوی جدیدی استفاده کرده‌اند که تحولی اساسی در دنیای مهندسی و رباتیک ایجاد می‌کند.

تولید محصولات نانوی تاشونده زمینه را برای تولید باتری‌های ارزان کاغذی، ربات‌های کوچک، ابزار قابل استفاده در حوزه هوافضا و غیره که در واکنش به گرما فعال شوند فراهم می‌کند.

برای ابداع و طراحی محصولات نانو بدین شیوه از نوعی ویژه از فناوری اوریگامی موسوم به کیریگامی استفاده شده است که نه فقط برای تولید اشکال مختلف با تا زدن کاغذ مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه در قالب آن کاغذها از بخش‌های خاصی تا زده می‌شوند تا محصول نهایی به دست آید.

این هنر خاص، قبلاً برای تولید سلول‌های خورشیدی کوچک و پربازده که خورشید را تعقیب کرده و بهره‌وری بالایی دارند، مارهای رباتیک که به طور مستقل حرکت می‌کنند و بالن‌های قابل برنامه‌ریزی و تغییر شکل دهنده، مورد استفاده قرار گرفته است.

نانو محصولاتی که بر مبنای هنر مذکور تولید می‌شوند با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند و در حالت عادی دو بعدی هستند. اما با تغییر ظاهر از محل‌های برش زده شده به صورت سه بعدی متقارن یا غیرمتقارن درمی‌آیند.

این ابتکار عمل برای تولید گیرنده‌های رباتیک کوچک، ابزار کنترل جریان هوا در برخورد با بال‌های هواپیما و غیره قابل استفاده است.

.....................

 

 

 

ساخت نخستین موبایل جهان با اسنپ دراگون ۸۸۸ 

طی روزهای گذشته دو تصویر از پشت و جلوی موبایل جدید شیائومی منتشر شد که نخستین موبایل جهان با پردازشگر اسنپ دراگون ۸۸۸ است.

موبایل شیائومی Mi۱۱ که طی امروز و فردا رونمایی می‌شود، نخستین موبایل جهان با اسنپ دراگون۸۸۸ است.

البته هنوز شیائومی طراحی آن را فاش نکرده است. در همین راستا دو تصویر زنده از این موبایل در وب سایت چینی ویبو رونمایی شده که پشت و جلویMi۱۱ را نشان میدهد.

در تصویر از پشت دستگاه یک ماژول مربع با سه دروبین و یک فلش ال ای دی دیده می‌شود؛ دوربین اصلی Mi۱۱ نیز ۱۰۸ مگاپیکسل است.

همچنین شیائومی اعلام کرد این دستگاه با فناوری عکاسی رایانشی برای ثبت بهتر تصاویر عرضه می‌شود. دکمه کنترل صدا و خاموش و روشن کردن دستگاه نیز در کناره سمت چپ آن دیده می‌شوند.

تصویر دوم این موبایل نمایی از نمایشگر آن است که البته بالای آن مشخص نیست. با این وجود طبق گزارش های اخیرMi۱۱ دارای سوراخی روی نمایشگر و ۴ لبه خمیده است. همچنین شیائومی ادعا می کند نمایشگر دستگاه بسیار پیشرفته است.

همچنین نمایشگر مذکور رفرش ریت ۱۲۰ هرتز دارد. اطلاعات موجود در نمایشگر نیز نشان میدهد Mi۱۱ دارای پردازشگر ۸ هسته ای ۲.۴ گیگاهرتز است که در حقیقت همان پلتفرم ۵G موبایل اسنپ دراگون ۸۸۸ به شمار می آید؛ و در آخر، این دستگاه مجهز به اندروید ۱۱ خواهد بود.

.....................

 

 

 

گجتی که از ابتلا به آلزایمر پیشگیری می‌کند! 

گروهی از محققان دانشگاه «اوتاگو» در نیوزیلند، گفته‌اند یک ابزار پوشیدنی شبیه عینک گوگل (گوگل گلس) با تحریک سیستم عصبی و حس بویایی می‌تواند از ابتلا به آلزایمر پیشگیری کند.

این ابزار پوشیدنی که به تازگی رونمایی شده، به دور سر بسته میشود و با ایجاد پالس‌های الکترونیکی کوچکی روی پوست، سیستم عصبی بویایی را تحریک میکند. مشخص شده است که این ناحیه از مغز (عصب بویایی) در مراحل اولیه بیماری آلزایمر و پارکینسون ناکارآمد می شود.

ابزار ابداعی این محققان، دارای ۶ الکترود است که از لحاظ استراتژیکی در اطراف یک نوار قرار گرفته اند که پالس‌هایی را بطور مستقیم به لوب گیجگاهی مغز ارسال می‌کنند. لوب گیجگاهی مغز در سازماندهی ورودی حسی نقش دارد.

این ابزار در واقع نوار نازکی است که روی گوش ها و اطراف صورت قرار می گیرد. روی این نوار، الکترودهایی روی پل بینی، بالا و پایین پیشانی و پشت گوش قرار میگیرند.

محققان معتقدند که این پالس های الکتریکی می توانند با تحریک عصب بویایی، علائم بیماری آلزایمر و پارکینسون را کاهش داده یا معکوس کنند و نیز بیماری که به کما رفته است را بیدار سازد.

نظرات : 0

ثبت نظر

69594