۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی دوشنبه ۱۵ دی

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: فضانوردان تربچه فضایی می‌خورند! 

به خدمه ایستگاه فضایی بین المللی اجازه داده شده تا مقداری از تربچه‌های کاشته شده در گرانش صفر را مصرف کنند و بقیه آن را برای تحقیقات بیشتر به زمین بفرستند.

فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین المللی در اواخر سال گذشته میلادی توانستند برای نخستین بار در گرانش صفر فضا تربچه پرورش دهند؛ اکنون آنها می‌توانند دسترنج زحمات خود را بخورند.

کشت محصولات کشاورزی در فضا کار سختی است زیرا گیاهان واکنش‌های عجیبی نسبت به میکرو گرانش نشان می‌دهند و دانشمندان همچنان مشغول بررسی این امر هستند. کاهو و شاهی از جمله سبزیجاتی هستند که به طور موفقیت آمیز در فضا کشت شده‌اند اما این نخستین باری است که تربچه در فضا پرورش داده شده است.

کیت روبینز فضانورد ناسا با دقت زیاد ۲۰ تربچه را برداشت کرد و برای دومین‌بار دانه‌های تربچه را کاشت؛ ۲۷ روز طول می‌کشد تا این دانه رشد کنند.

کشت مواد غذایی تازه در فضا اهمیت زیادی دارد زیرا نه تنها به حفظ سلامت فضانوردان کمک می‌کند، بلکه از لحاظ روانشناختی نیز به آنان روحیه می‌دهد چراکه خوردن غذاهای تکراری بسته‌بندی شده از لحاظ روانی خسته کننده است.

..................

 

خبر: «یامال» بزرگترین کشتی یخ‌شکن هسته‌ای جهان 

بزرگترین کشتی یخ‌شکن هسته‌ای دنیا «یامال» نام دارد که قدرت آن ۷۵ هزار اسب بخار است.

یامال بزرگترین کشتی یخ شکن هسته‌ای جهان است که به شرکت «اتم فلوت» (Atomflot) تعلق دارد؛ این کشتی به یاد جزیره یامال در شمال غرب سیبری نام گذاری شده است؛ این یخ شکن غول پیکر ۷۵ هزار اسب بخار قدرت دارد.

یامال بدنه‌ای دوتایی دارد که ضخامت بدنه خارجی در نقاطی که با یخ برخورد می‌کند ۴۸ میلی متر است؛ ضخامت بدنه کشتی در بقیه نقاط ۲۵ میلی متر است. همچنین این بدنه پوششی از جنس پلیمر دارد تا میزان اصطکاک را کاهش دهد.

..................

 

خبر: شکایت یک دختربچه ۱۲ ساله از تیک تاک! 

یک دختربچه ۱۲ ساله در انگلیس از تیک تاک شکایت کرده و ادعا می‌کند این شبکه اجتماعی قوانین حفظ حریم شخصی کاربران در اتحادیه اروپا را زیر پا گذاشته است.

به گفته مارک واربی قاضی انگلیسی، این کودک ساکن لندن ادعا می کند حقوق حفظ حریم شخصی افرادی مانند او به شیوه‌ای نقض شده که باید برطرف شود.

البته شکایت در مراحل اولیه است اما ادعای ذکر شده در آن شامل انتقادهای شدید و جدی از وجوه کلیدی عملیات های این شرکت است.

از سوی دیگر تیک تاک در بیانیه ای در این باره نوشت: حریم شخصی و امنیت از اولویت های اصلی تیک تاک هستند و ما قوانین، فرایندها و فناوری های قدرتمند را برای حفاظت از تمام کاربران، به خصوص افراد جوان تر به کار می گیریم.

خبر مذکور در حالی منتشر می‌شود که تحقیقات سازمان‌های ناظر از تیک تاک به دلیل اطلاعات کودکان افزایش یافته است؛ مقامات حفاظت از اطلاعات اروپا در ماه ژوئن ۲۰۲۰ خواهان تحقیقاتی هماهنگ در این شرکت چینی بودند و کارگروه ویژه ای برای درک بهتر از روش های عملکرد تیک تاک ایجاد کردند.

..................

 

خبر: استفاده از الماس برای تولید لوازم الکترونیکی 

دانشمندان برای نخستین‌بار با تراشیدن و برش ظریف الماس موفق شدند از این ماده سخت و گران قیمت برای تولید لوازم الکترونیکی مختلف استفاده کنند.

محققان دانشگاه هنگ کنگ نانو ساختارهای تازه‌ای را با استفاده از الماس و به شکل پایه‌های پل متصل به یکدیگر عرضه کرده‌اند که قادر به هدایت خوب جریان برق بوده و رسانایی بالایی دارند.

الماس به دلیل قیمت بالا و سختی و قابلیت کشسانی و انعطاف پایین گزینه مطلوبی برای تولید محصولات الکترونیکی نیست اما در دنیای نانو شرایط متفاوت است، زیرا می‌توان از مقدار کمی از این ماده برای تولید محصولات مورد نیاز استفاده کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد خاصیت کشسانی و انعطاف الماس در ابعاد و حجم پایین بالاتر است.

نانو ساختارهای الماس تولیدشده بدین شیوه ۱۰۰۰ نانومتر طول و ۳۰۰ نانومتر عرض دارند و نمونه تولیدی خاصیت رسانایی و انعطاف مناسبی داشته است.

انتظار می‌رود در آینده بعد از بررسی‌های بیشتر از این نانوالماس ها برای تولید لوازم برقی حساس پوشیدنی و هوشمند استفاده شود.

..................

 

خبر: مشخصات اصلی سرفیس پرو ۸ منتشر شد 

اکنون که سرفیس دوئو راهی بازار شده، مایکروسافت روی محصولات دیگر از جمله سرفیس پرو ۸ تمرکز کرده است؛ امروز بخشی از مشخصات کلیدی این محصول منتشر شد.

Windowslatest امروز مشخصات کلیدی سرفیس پرو ۸ را منتشر کرده که منبع آن، تأییدیه‌ صادرشده در کره جنوبی است.

انتظار می‌رود مایکروسافت در سال ۲۰۲۱ محصولاتی از جمله سرفیس پرو ۸ و سرفیس لپ‌تاپ ۴ راهی بازار کند؛ بر اساس این تأییدیه‌، این محصولات در اوایل سال ۲۰۲۱ معرفی می‌شود.

سرفیس پرو ۸ شباهت زیادی به سرفیس پرو ۷ دارد؛ اما مایکروسافت سعی کرده است سخت‌افزار آن را ارتقا بدهد.

ازآنجایی‌که قبلا بنچمارک‌هایی از سرفیس پرو ۸ منتشر شده بود، مشخص شده است که این محصول از LTE پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین محصول جدید مایکروسافت، هم مدل LTE خواهد داشت و هم مدل وای-فای.

همچنین مشخص شده است که سرفیس پرو ۸ مدل LTE در مدل‌هایی با پردازنده Core i5 و Core i7 راهی بازار خواهد شد. بر اساس اطلاعات جدیدی که امروز منتشر شد، سرفیس پرو ۸ مدلی خواهد داشت که از یک ترابایت حافظه داخلی و ۳۲ گیگابایت رم بهره می‌برد.

همچنین در سرفیس پرو ۸ از نسل ۱۱ پردازنده‌ اینتل و پردازنده گرافیکی Iris Xe استفاده شده است که عملکرد بهتری در اجرای بازی‌ دارد.

گفته می‌شود مدل پایه این محصول به پردازنده Core i3ا،۸ گیگابایت رم و گرافیک UHD مجهز خواهد بود.

نظرات : 0

ثبت نظر

63838