۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه ۴ اردیبهشت

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

خبر: راه‌اندازی بزرگترین توربین موجی جهان 

شرکت «اوربیتال مارین پاور» هفته گذشته به طور موفقیت‌آمیز جدیدترین توربین موجی خود را راه اندازی کرد.

این توربین ۲مگاواتی O۲ نام دارد و پس از اتصال به «مرکز انرژی دریایی اروپا» در جزایر اورکنی می‌تواند انرژی سالانه مورد نیاز ۲ هزار خانوار انگلیسی را فراهم کند؛ به این ترتیب O۲ به یکی از قدرتمندترین توربین‌های موجی جهان تبدیل می‌شود.

فرآیند ساخت این پروژه در سال ۲۰۱۹ میلادی آغاز شد. توربین O۲ براساس نسل قدیمی توربین موجی SR۲۰۰۰ ساخته شده است.

مدل جدید شامل یک ابرساختار ۲۲۳۹ فوتی است که به دو توربین متصل می‌شود. طول پروانه‌های این توربین‌ها نیز ۳۲ فوت است؛ همچنین تیغه‌های آنها می‌توانند ۳۶۰ درجه بچرخند. این ویژگی به سازه O۲ کمک می‌کند هنگام تغییر جهت، بدون انجام هیچ حرکتی از امواج برق تولید کند. شرکت سازنده ادعا می‌کند می‌توان در آینده تیغه‌های بزرگ‌تری برای O۲ نصب کرد.

طی سال‌های اخیر فعالیت‌های مختلفی درباره مهار انرژی اقیانوسی در انگلیس انجام داده است. در سال ۲۰۱۵ میلادی شرکتی اعلام کرد بزرگترین نیروگاه تالاب جزر و مدی جهان را در سواحل این کشور بسازد. البته دولت این پروژه را رد کرد اما از آن زمان تاکنون شرکت‌های مختلف پروژه‌هایی انجام داده‌اند.

.................. 

 

خبر: نانوحسگری برای رصد بیماری‌های عصبی 

محققان دانشگاه «نورث‌وسترن» نوع جدیدی از نانوحسگر را ایجاد کرده‌اند که به دانشمندان امکان می‌دهد ارتباط بین مغز و بدن را در زمان واقعی رصد کنند.

هدر کلارک، با همکاری محققانی از دانشگاه کالیفرنیا یک نانوحسگر مبتنی بر DNA تولید کردند که یک انتقال دهنده عصبی خاص، به نام استیل کولین را تشخیص می‌دهد. این حسگر به محض تولید و آزاد شدن این ماده از سلول‌ها آن را شناسایی می‌کند.

به گفته محققان از نظر درک رابطه بین مغز و بدن، بسیار مهم است که وقتی عصب‌ها در حال برقراری ارتباط هستند و سیگنال‌هایی را ایجاد می‌کنند، بتوان این سیگنال‌ها را تشخیص داد.

این نانوحسگر از یک بخش فلورسنت تشکیل شده است که در حضور استیل کولین می‌درخشد و در موش‌های زنده و در زمان واقعی دیده می‌شود.

محققان با استفاده از میکروسکوپ‌های قدرتمند، برای رصد درخشش نشانگرهای فلورسنت با فعال شدن انتقال‌دهنده عصبی استفاده کردند.

..................

 

خبر: رونمایی رقیب سرویس جدید اپل توسط اسپاتیفای

وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش کرد اسپاتیفای بزودی سیستم پادکست پولی خود را رونمایی خواهد کرد.

این خبر پس از اعلام خبر راه‌اندازی سرویس اشتراکی پادکست اپل منتشر شد. اپل در مراسم رونمایی محصولات جدید این شرکت که سه‌شنبه گذشته برگزار شد، سرویس اشتراکی پادکست را معرفی کرد که قیمت اشتراک توسط تولیدکنندگان محتوا تعیین می‌شود و به صورت ماهانه حساب خواهد شد. اپل برای برنامه پادکست خود از تولیدکنندگان محتوا سالانه ۱۹ دلار و ۹۹ سنت دریافت خواهد کرد.

منابع آگاه اظهار کرده اند برخلاف اپل، اسپاتیفای هزینه یا سهم از هر عضویت دریافت نخواهد کرد و تولیدکنندگان پادکست می توانند قیمت خود را تعیین کنند.

افرادی که از اپلیکیشن iOS اسپاتیفای استفاده می‌کنند، برای تکمیل تراکنش به یک وب سایت هدایت خواهند شد و به این ترتیب سهم عرف اپل از تراکنشهای انجام گرفته در اپ استور را پرداخت نمی کنند. هنوز معلوم نیست اپل چه واکنشی به این رویکرد نشان خواهد داد اما ممکن است اسپاتیفای روی تحقیقات ضد انحصارطلبی حساب باز کرده باشد که باعث می شوند اپل واکنش ملایمتری داشته باشد.

اسپاتیفای این برنامه را تایید نکرده اما داون اوستروف، مدیر محتوا و کسب و کار تبلیغات این شرکت اعلام کرد در فضای صوتی، جا برای همه وجود دارد.

بر اساس گزارش انگجت، ممکن است در زمان بندی رونمایی این سرویس عمدی وجود نداشته باشد اما برنامه های اسپاتیفای نشان می دهد که تا چه حد شدیدا با اپل در حوزه پادکست رقابت می کند.

..................

 

خبر: اتصال موفقیت‌آمیز کپسول اسپیس‌ایکس به ایستگاه فضایی

تقریبا ۲۴ ساعت پس از اینکه ناسا و اسپیس ایکس طی یک ماموریت مشترک به نام «Crew-2» چهار فضانورد را به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستادند، طبق تایید اسپیس‌ایکس کپسول فضایی «کرو دارگون» با موفقیت به ISS متصل شده‌ است.

طبق اعلام اسپیس ‌ایکس، کپسول فضایی کرو دارگون در یک مانور حساس که از نزدیک توسط ناظران روی زمین و فضانوردان ایستگاه فضایی بررسی می‌شد، توانست به یکی از بنادر ایستگاه فضایی متصل شود.

فضانوردان برای اطمینان بیشتر، محکم بودن اتصال و فشار بین کپسول فضایی و ایستگاه را بررسی خواهند کرد. سپس، انتظار می‌رود که آن‌ها وارد ایستگاه فضایی شوند، جایی که هفت فضانورد دیگر در انتظار استقبال از آن‌ها هستند.

انجام این ماموریت اهمیت بسیار زیادی به ویژه برای اسپیس ایکس خواهد داشت. برای اولین بار دو کپسول فضایی «کرو دارگون» به طور همزمان و عملا در کنار یکدیگر در این ایستگاه فضایی وجود دارد. اگرچه اسپیس ایکس برای سومین بار فضانوردان ناسا را روانه فضا کرده، اما برای اولین بار در این ماموریت از یک کپسول فضایی مجددا استفاده شده است. کپسول فضایی «کرو دارگون» پیش از این در سال گذشته «داگ هرلی» و «باب بهنکن» دو فضانورد ناسا را به فضا برده بود.

برای چهار روز آینده ایستگاه فضایی بین‌المللی میزبان ۱۱ فضانورد خواهد بود و روز چهارشنبه ۸ اردیبهشت ماه ماموریت «مایکل هاپکینز»، «ویکتور گلوور» و «شانون واکر» فضانوردان ناسا به همراه «سوئیچی نوگوچی» از آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن پس از شش ماه تمام می‌شود و آماده برگشت به سمت زمین می‌شوند.

..................

 

خبر: گوشی ایسوس زنفون ۸ با اسنپدراگون ۸۸۸

ایسوس قصد دارد ZenFone 8 را رونمایی کند؛ تا امروز چندین خبر در مورد سری Asus ZenFone 8 منتشر شده بود اما اکنون گوشی ایسوس زنفون ۸ در بنچمارک گیک بنچ دیده شده است.

دستگاهی که مشخصات آن فاش شده دارای شماره مدل ASUS_I004D است و بر اساس بررسی‌های XDA باید همان زنفون ۸ باشد.

لیستی که منتشر شده است، نشان می‌دهد Zenfone 8 از تراشه اسنپدراگون ۸۸۸ کوالکام در کنار ۸ گیگابایت رم و اندروید ۱۱ بهره می‌برد.

این محصول ایسوس توانسته امتیاز ۱۱۲۴ را در بخش تک هسته‌ای و امتیاز ۳۶۶۹ را در بخش چند هسته‌ای کسب کند. این امتیاز با امتیاز سایر دستگاه‌هایی که از چیپست پرچمدار کوالکام بهره می‌برند، تفاوت چندانی ندارد و به امتیاز زنفون ۸ مینی که هفته گذشته منتشر شد نیز نزدیک است.

همه مدل‌های سری زنفون ۸ از تراشه اسنپدراگون ۸۸۸ و نمایشگر امولد با وضوح فول اچ دی پلاس با نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز بهره می‌برند.

در بخش دوربین، قرار است سنسور ۶۴ مگاپیکسلی IMX686 ساخت سونی، سنسور اصلی باشد. علاوه بر این، شاهد سنسور Sony IMX 663 نیز خواهیم بود. سری Zenfone 8 از شارژ سریع ۳۰ واتی بهره خواهد برد.

نظرات : 0

ثبت نظر

74200