۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ اردیبهشت

مجتمع دانش و فناوری بامداد برگزار کرد: کارگاه نقشه راه یادگیری ماشین

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از روابط عمومی دانش و فناوری بامداد، احمدپور عضو هیات علمی مجتمع دانش‌بنیان «دانش و فناوری بامداد» در گفت‌و‌گویی بیان کرد: در این کارگاه که در چهارمین دوره از نمایشگاه کار ایران برگزار شد، موضوع یادگیری ماشین و ارتباط آن با هوش مصنوعی و نیاز امروز بازار کار به این مقوله مورد بررسی قرار گرفت.

 

 
وی با اشاره به ارتباط میان یادگیری ماشین و هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی حوزه بسیار گسترده‌ای را شامل می‌شود اما یادگیری ماشین بخشی از این هوش مصنوعی را دربر می‌گیرد و برای کامپیوترها امکان یادگیری را ایجاد می‌کند.
وی افزود:  Deep Learning یکی از زیرمجموعه‌های یادگیری ماشین است که امروزه بیشترین توجه شغلی جهان به این موضوع است و شرکتهای بزرگ فناوری جهان در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 

 
وی در ادامه با بیان اینکه برای ورود به بازار کار در حوزه یادگیری ماشین به چه ابزارهایی نیاز است، اظهار داشت: در قدم اول تسلط به برنامه‌نویسی خصوصا زبان برنامه‌نویسی مخصوص کار هدف و ریاضیات(جبر خطی و آمار) از موارد لازم برای کار در زمینه یادگیری ماشین است؛ ضمن اینکه بهتر است افراد علایق خود را در نظر گرفته و بدانند نیاز بازار هدف در این زمینه چیست تا بتوانند آموزش و یادگیری‌شان را به سمت درستی سوق دهند.

 

 
این عضو هیات علمی مجتمع دانش و فناوری بامداد تاکید کرد: نقشه راه یادگیری ماشین به همین منظور تدوین شده است که بتواند به افراد یک دید کلی بدهد تا بازار هدف را شناخته و بر اساس مقتضیات آن و علایق خود گام بردارند.
وی به زبان پایتون به‌‌عنوان مهم‌ترین زبانی که در حوزه هوش‌مصنوعی و یادگیری ماشین بسیار کاربردی است اشاره کرد و گفت: سادگی و سطح بالا بودن از شاخصه‌های مهم محبوبیت این زبان برنامه‌نویسی در حوزه‌های یادشده است تا جایی که یکی از زبان‌های پرطرفدار جهان در سال 2021 بعد از جاوا اسکریپت شناخته شد.
احمدپور همچنین با اشاره به مفهوم یادگیری ماشین بیان کرد: یادگیری ماشین علمی است که باعث می‌شود کامپیوترها با مجموعه‌ای از داده‌ها در مورد یک موضوع خاص یاد بگیرند و در حوزه‌های کاری و صنایع مختلفی مانند پزشکی، کشاورزی، فروشگاه‌های اینترنتی و ... کاربرد دارد و امروزه در جهان از محبوبیت و جذابیت بالایی برخوردار است.

 

 
وی در قسمت‌هایی از صحبت‌های خود Deep Learning و Reinforcement learning را نیز به عنوان فناوری‌های روز جهان مورد بررسی قرار داد و گفت: تکنولوژی‌های جدیدی مانند یادگیری تقویتی (Reinforcement learning) یکی از داغ‌ترین بحث‌های امروز جهان است و آینده هوش مصنوعی جهان را دربر گرفته تا جایی که شرکت گوگل بیشترین سرمایه‌گذاری خود را در این بخش مانند ساخت برخی بازیهای رایانه‌ای متمرکز کرده است؛ بنابراین در کشور ما هم جا دارد افراد متخصص در این زمینه کارهایی انجام داده و خروجی‌های صنعتی را ارائه دهند.
وی در پایان و در جمع‌بندی صحبت‌های خود یادآور شد: یادگیری زبان ‌برنامه‌نویسی و تسلط بر ریاضیات و در نهایت توسعه دانش و مهارت بر اساس نیاز در کسب‌و‌کاری که در آن مشغول هستیم از مهم‌ترین مواردی است که در نقشه راه یادگیری ماشین باید مد نظر داشته باشیم.

 

 
شایان ذکر است مجتمع دانش و فناوری بامداد با حضور در چهارمین نمایشگاه کار ایران که طی روزهای ۱۴ تا ۱۶ بهمن‌ماه جاری برگزار شد، به معرفی دستاوردهای جدید خود در راستای آموزش‌های منتهی به اشتغال، برگزاری کارگاه‌های تخصصی و ... برای آشناسازی نیروی‌های خلاق جوان کشور با راهکارهای ویژه برای ورود به بازار و صنعت فناوری اطلاعات پرداخت.

 


نظرات : 0

ثبت نظر

35623