۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه ۲۰ فروردین

ICTPRESS گزارش میدهد:

  

 

 

خبر: دانشمندان سلول‌های پوست انسان را ۳۰ سال جوان‌تر کردند 

دانشمندان مؤسسه بابراهام بریتانیا از طریق آزمایش یک روش بسیار امیدوارکننده ضد پیری، موفق به ارائه راهی جدید برای معکوس کردن ساعت زیستی سلول‌های پوست انسان شدند.

سلول‌های تغییریافته عملکردی مشابه سلول‌های ۳۰ سال جوان‌تر داشتند، در حالی که همچنان قادر به انجام عملکردهای تخصصی بودند که در طول زمان توانایی انجام آن‌ها را کسب کرده بودند.

روش جدید این تیم «برنامه‌ریزی مجدد گذرای مرحله بلوغ» نام گرفته است و در آن، سلول‌ها فقط به مدت ۱۳ روز در معرض فاکتورهای یاماناکا قرار می‌گیرند. مشخص شد که این فرآیند تغییرات مربوط به سن و هویت را فقط به طور موقت از بین می‌برد و با رشد این سلول‌های جوانسازی شده در شرایط طبیعی، آن‌ها دوباره ویژگی‌های سلول پوست را به دست می‌آورند.

این موضوع یکی از مشکلات در این زمینه تحقیقاتی را حل می‌کند؛ زیرا اگرچه سلول‌های بنیادی از نظر تئوری می‌توانند به هر نوع سلولی در بدن تبدیل شوند، اما ایجاد شرایطی قابل اطمینان که در آن سلول بنیادی به سلول خاص مورد نظر تبدیل شود، کار دشواری بوده است.

دانشمندان با بررسی نشانگرهای شیمیایی که ساعت زیستی و مولکول‌های بیان شده توسط سلول را ایجاد می‌کنند، ‌تایید کردند که این سلول‌های برنامه‌ریزی شده ۳۰ سال جوان‌تر شده‌اند. این سلول‌ها کلاژن بیشتری تولید می‌کنند و عملکرد مؤثرتری در بهبود زخم داشتند.

دانشمندان همچنین دریافتند که این روش اثرات ضدپیری بر ژن‌های مرتبط با آلزایمر و آب مروارید دارد.

..................

 

خبر: رباتی که از زباله‌های پلاستیکی اشیای خاص می‌سازد 

فروشگاه‌های زنجیره‌ای سلفریج در انگلیس یک ربات بازیافت‌کننده با ارتفاع ۸ فوت را به کار گرفته‌اند تا با زباله‌های پلاستیکی اشیایی خاص را به صورت ۳ بعدی بسازد.

این ربات با پلاستیک های بازیافتی از دریاهای سراسر جهان این اشیا را می‌سازد. ربات یادشده قادر به ساخت اشیای مختلفی براساس طراحی‌های خاص مانند گلدان، صندلی، چهارپایه و غیره است .

این اشیا توسط ناگامی، یک شرکت اسپانیایی متخصص در مبلمان و لوازم خانگی طراحی شده اند.

ماشین یادشده، بازوهای رباتیک یک دماغه دارد که ماده چاپ شدنی به شکل پلاستیک مذاب و لایه لایه از آن خارج می‌شود.

این ربات در شرکت اروپایی ABB ساخته شده که در حوزه اتوماسیون فعال است و به طور معمول ربات های صنعتی می سازد.

..................

 

خبر: آغاز نخستین ماموریت فضایی خصوصی اسپیس‌ایکس

نخستین ماموریت خصوصی شرکت فناوری‌های فضایی اسپیس ایکس به ایستگاه بین المللی فضایی با حضور چهار فضانورد با موشک پرتابگر فالکون ۹ انجام شد.

پرتاب این فضاپیما که پیشتر برای سوم آوریل (۱۴ فروردین) برنامه ریزی شده بود، به دلیل آزمایش پرتاب موشک فوق سنگین ناسا تا روز جمعه به تعویق افتاد. هر دوی این ماموریت‌های فضایی از مرکز فضایی کندی متعلق به ناسا در فلوریدا؛ ولی از سکوهای مختلف باید انجام می‌شدند.

هیچ کدام از چهار فضانورد حاضر در این ماموریت یعنی مایکل الگریا، لری کانر، مارک پتی و ایتان استیبه فضانوردان دولتی نیستند و به همین دلیل این ماموریت اولین ماموریت کاملا خصوصی نامگذاری شده که قرار است در مدار زمین قرار گیرد.

این ماموریت با عنوان «ای ایکس یک» شامل گردش فضایی ۱۰ روزه است که هشت روز آن در ایستگاه بین‌المللی فضایی متعلق به ۱۵ کشور جهان و در مدار زمین خواهد گذشت.

مایکل آلگریا فضانورد بازنشسته سازمان ناسا فرماندهی این عملیات را برعهده دارد. الگریا برای این سفر پولی پرداخت نکرده و دیگر فضانوردان را در این سفر همراهی و راهنمایی می کند، اما گفته می شود سه فضانورد دیگر ۵۵ میلیون دلار برای این فضاپیمایی هزینه کرده اند. البته هر سه آنها تاکید کرده اند که ماموریت ای ایکس یک گردشگری فضایی نیست و کاری واقعی است که به آمادگی زیادی نیاز دارد و اصلا آسان نیست.

..................

 

خبر: راه رفتن دوباره با کمک ایمپلنت نخاعی   

یک ایمپلنت الکترونیکی نخاعی به زنی فلج کمک کرد برای نخستین بار پس از ۱۸ ماه راه برود.

این زن ۴۸ ساله که نیرینا نام دارد، مبتلا به MSA، یک بیماری نادر سیستم عصبی است که به آسیب تدریجی سلول‌های اعصاب مغز منجر می شود.

محققان دانشگاهی در سوئیس یک محرک الکترونیکی را در نخاع نیرینا قرار دادند تا اعصاب خاصی را دوباره فعال کند که وظیفه تنظیم فشار خون را بر عهده دارند.

این زن که به مدت ۱۸ ماه روی تخت درازکشیده بود، پس از کاشت ایمپلنت توانست به تدریج مسافت بیشتری راه برود؛ ۳ ماه پس از کاشت ایمپلنت، زن توانست ۲۵۰ متر را با کمک محققان راه برود.

ایمپلنت یادشده توسط محققان در مرکز تحقیقات NeuroRestore در لوزان سوئیس توسعه یافته است.

این ایمپلنت شامل الکترودهایی است که به یک مولد امواج الکتریکی متصل هستند و به طور معمول برای درمان درد مزمن به کار می روند. از این ایمپلنت برای درمان کاهش فشار خون در بیماران تتراپلژیک استفاده شده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

20645