۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

خبرهای طلایی "GOLDEN NEWS" دوشنبه ۵ اردیبهشت

ICTPRESS گزارش میدهد:

  

 

خبر: ساخت خودروی بدون فرمان توسط تسلا! 

ایلان ماسک گفته است که تسلا تا سال ۲۰۲۴ خودروی بدون فرمان و پدال به نام روبوتاکسی یا تاکسی رباتیک تولید خواهد کرد.

او گفته است این خودرو طوری طراحی شده است که کمترین هزینه را بابت هر مایل داشته باشد.

به نظر می‌رسد که سواری ربوتاکسی کم‌هزینه‌تر از بلیت اتوبوس، بلیت اتوبوس یارانه‌ای، یا بلیت مترو یارانه‌ای خواهد بود.

..................

 

خبر: تولید سلول عصبی مصنوعی!

سلول‌های عصبی مصنوعی برای نخستین‌بار با استفاده از مواد زیست‌سازگار در آزمایشگاه ساخته شدند.

این نوآوری ممکن است روزی در بافت‌های مصنوعی برای ترمیم اندام‌هایی مانند قلب یا چشم مورد استفاده قرار بگیرد.

بر همین اساس، محققان دانشگاه آکسفورد ماده‌ای مصنوعی ابداع کرده‌اند که می‌تواند عملکردی مشابه نورون‌های انسان داشته باشد. این سلول‌های عصبی مصنوعی که از هیدروژل ساخته‌ شده‌اند، حدود ۰.۷ میلی‌متر عرض دارند.

این میزان ۷۰۰ برابر پهن‌تر از نورون‌های انسان بوده، اما مشابه آکسون‌های غول‌پیکر موجود در ماهی مرکب است. این سلول‌های عصبی می‌توانند ۲۵ میلی‌متر طول داشته باشند که شبیه به عصب بینایی انسان است که از چشم به مغز می‌رود.

زمانیکه نور به سلول‌های عصبی مصنوعی تابیده می‌شود، پروتئینی فعال می‌شود که یون‌های هیدروژل را به درون سلول پمپ می‌کند. سپس این یون‌های دارای بار مثبت درون عصب حرکت می‌کنند و با خود سیگنال‌های الکتریکی را منتقل می‌کنند.

..................

 

خبر: ارسال یک کاوشگر رباتیک به ماه!

چین قصد دارد یک کاوشگر رباتیک به سمت پنهان ماه ارسال کند.

به گفته یک مقام ارشد آژانس فضایی چین، دانشمندان و مهندسان چینی در حال بررسی برای ارسال یک کاوشگر رباتیک به منظور جمع‌آوری غبار و سنگ از سمت پنهان ماه هستند.

معاون سازمان ملی فضایی چین گفت که ایالات متحده، روسیه و چین پیشتر نمونه‌های ماه را به زمین بازگردانده‌اند اما هیچ یک از آنها تاکنون نمونه‌هایی از سمت پنهان این کره‌ نقره‌ای (که هرگز رو به زمین نیست) جمع‌آوری نکرده‌اند.

محققان چینی پیشنهاد کرده‌اند که دولت می‌تواند از ماموریت رباتیک چانگ ای -۶ برای فرود در سمت پنهان ماه و بازگرداندن نمونه‌ها به زمین استفاده کند.

نمونه‌های به دست آمده از سمت پنهان ماه به دانشمندان اجازه خواهد داد تا فرضیه آتشفشان‌ها که حدود چهار میلیارد سال پیش در سمت پنهان ماه غیرفعال شده‌اند را تایید کند.

نظرات : 0

ثبت نظر

16424