۱۴۰۳ پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت

حضور ربات «سوفیا» در یک انجمن هوش مصنوعی

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، ربات «سوفیا»(Sophia) نخستین بار در سال ۲۰۱۶ به عنوان یک ربات انسان‌نمای فوق‌العاده باهوش با چهره‌ای واقعی ظاهر شد که می‌توانست پلک بزند، از این طرف به آن طرف نگاه کند و حرف بزند. این ربات انسان‌نما که توسط شرکت "هانسون رباتیک" واقع در هنگ کنگ ساخته شده است، می‌تواند صحبت کند، لبخند شیطنت‌آمیزی بزند و حتی لطیفه بگوید.

سوفیا به‌ عنوان ترکیبی منحصربه‌فرد از علم، مهندسی و هنر، یک شخصیت علمی-تخیلی ساخته‌شده توسط انسان است که آینده هوش مصنوعی و رباتیک را به تصویر می‌کشد و همچنین، بستری برای تحقیقات رباتیک و هوش مصنوعی پیشرفته به شمار می‌رود.

این ربات در اکتبر ۲۰۱۷ زمانی که عنوان شهروند قانونی عربستان سعودی را دریافت کرد، تاریخ‌ساز شد. این کار، سوفیا را به نخستین ربات جهان تبدیل کرد که تابعیت قانونی دریافت کرده است. در حالی که سوفیا چیزی نزدیک به هوش انسانی ندارد، ترکیبی از هوش مصنوعی و نرم‌افزار اسکریپت نویسی سوفیا به او اجازه می‌دهد تا مکالمه‌ای منسجم داشته باشد. علاوه بر این، ظاهر و توانایی او در تقلید و پاسخ به عبارات انسان‌ها در دنیای رباتیک بی‌نظیر است.

سوفیا بسیار محبوب است؛ تصویر او با رفتن بر روی جلد مجلات آنها را زیبا کرده است، در برنامه‌های تلویزیونی بی‌شماری حضور داشته و مصاحبه کرده و حتی در سازمان ملل متحد نیز سخنرانی کرده است. اخیرا سایت «laprensalatina» اظهار کرده این ربات نامی به تازگی در انجمن هوش مصنوعی در جمهوری دومینیکن حضور داشته است.

ربات سوفیا قهرمان اصلی انجمن جهانی در کاسا د کامپو(لا رومانا، شرق جمهوری دومینیکن) که در آن پیشرفت‌ها و خطرات ناشی از هوش مصنوعی(AI) مورد بحث قرار گرفت، بود.

در کنگره‌ای که توسط بنیاد جهانی دموکراسی و توسعه(Funglode) در روز جمعه برگزار شد، این ربات انسان نما که قادر به نشان دادن حالات انسانی و تعامل با مردم است، نمونه‌ای از این بود که چگونه هوش مصنوعی یک واقعیت است که فرصت‌های متعددی را ایجاد می‌کند.

لئونل فرناندز(Leonel Fernández) یک سیاست‌مدار اهل جمهوری دومینیکن در این انجمن که هوش مصنوعی: پیشرفت یا تهدید برای بشریت نام داشت، حاضر شد و گفت: درست مانند اینترنت، هوش مصنوعی یک فناوری است که باید بماند زیرا به بهبود زندگی ما کمک خواهد کرد.

پاسخ فرناندز به این سوال صریح بود: هوش مصنوعی خطری وجودی برای بشریت ندارد. این مبارزه ماشین‌ها علیه انسان‌ها نیست. ماشین‌ها قادر به فکر کردن برای خودشان نیستند. آن‌ها فقط در رابطه با آنچه برنامه‌ریزی شده‌اند فکر می‌کنند. آن‌ها تنها در صورتی می‌توانند خطری برای بشریت ایجاد کنند که خود انسان‌ها این امکان را فراهم کنند.

در مقابل، فرناندز که در انجمن با سوفیا تعامل داشت، خاطرنشان کرد که هوش مصنوعی در حال حاضر برای توسعه ابزارهایی برای تشخیص زودهنگام سرطان، محاسبه خطر و مزایای بالقوه سرمایه‌گذاری، فجایع طبیعی، توسعه ربات‌های انسان‌نما و تقویت صنایعی در فضا و زیر آب استفاده می‌شود.

به عقیده وی، تحقیق و توسعه هوش مصنوعی باید بر روی ساختن سیستم‌های قدرتمند و پیشرفته امروزی دقیق‌تر، ایمن‌تر، قابل تفسیرتر، شفاف‌تر و قابل اعتمادتر شود.

با توجه به اینکه هوش مصنوعی در حال حاضر یک واقعیت و همچنین آینده است، او اعلام کرد که بنیاد جهانی دموکراسی و توسعه می‌خواهد چندین ابتکار، مانند یک برنامه آموزشی برای معلمان از مهد کودک تا دبیرستان، با همکاری موسسه فناوری ماساچوست و دانشگاه جورج میسون، توسعه دهد و مذاکرات در حال حاضر در حال انجام است.

در این رویداد که در قالب ترکیبی برگزار می‌شود و سوفیا در آن برای ترویج بحث در مورد اخلاق هوش مصنوعی و آینده رباتیک شرکت کرد، کارشناسان به سیاست‌های عمومی در مواجهه با هوش مصنوعی، خطرات و فرصت‌هایی که ایجاد می‌کند، رابطه هوش مصنوعی و دنیای کار و تعامل هوش مصنوعی با انسان در حوزه تجارت، بانکداری و روزنامه‌نگاری و شهرها، یا اهمیت امنیت سایبری پرداختند.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

66602