۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردین

اولین تماس صوتی ماهواره‌ای برقرار شد

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، اولین تماس صوتی دو طرفه مبتنی بر فضا با استفاده از تلفن‌های هوشمند استاندارد انجام شد. این فناوری می‌تواند در ارائه اتصال سلولی مبتنی بر فضا برای تقریباً 50 درصد از جمعیت جهان که حتی امروزه نیز با دنیای اطراف خود ارتباط ندارند، بسیار مهم باشد.

شبکه‌های سلولی برای ارائه خدمات در یک منطقه خاص به دکل‌های تلفن همراه نیاز دارند. با این حال، حتی در کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده، بسیاری از اصطلاحا «مناطق مرده» در مکان‌هایی مانند پارک‌های ملی یا جوامع روستایی وجود دارد که در آنها هیچ شبکه سلولی وجود ندارد.

شرکت‌هایی مانند اسپیس‌ایکس متعلق به ایلان ماسک به دنبال ارائه خدمات اینترنتی با استفاده از صورت فلکی ماهواره‌ای هستند، اما برای دسترسی به آنها به تجهیزات ویژه نیاز است.

حالا طراح و سازنده ماهواره AST SpaceMobile به دنبال ارائه دسترسی سلولی مبتنی بر فضا به کاربران است. نکته مهم در این پروژه این است که کاربران نیازی به ابزارهای خاص ندارند و می‌توانند تنها با استفاده از گوشی‌های هوشمند خود به آن دسترسی داشته باشند.

شرکت AST SpaceMobile با استفاده از شبکه مخابراتی شرکت AT&T و یک گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی S22 از مقر خود در میدلند واقع در ایالت تگزاس آمریکا موفق به برقراری اولین تماس ماهواره‌ای شد و شبکه گیرنده تماس نیز شرکت Rakuten مستقر در ژاپن بود.

گفتنی است که این تماس صوتی از طریق ماهواره AST BlueWalker3 (BW3 که بزرگترین آرایه ارتباطی است که تاکنون در فضا مستقر شده، میسر شد.

مهندسان شرکت‌های AT&T، Rakuten و Vodafone در آماده سازی و آزمایش این اولین تماس شرکت داشتند که گام مهمی در اعتبارسنجی سیستم و معماری AST بود.

مهندسان AST SpaceMobile علاوه بر تماس صوتی، آزمایش‌های اولیه سازگاری را با استفاده از تلفن‌های هوشمند و دستگاه‌های مختلف انجام دادند. در این آزمایش‌ها، گوشی‌های هوشمند با موفقیت ماژول شناسایی مشترک یا سیم‌کارت و اطلاعات شبکه را مستقیماً با ماهواره BW3 رد و بدل کردند که گامی مهم برای ارائه اتصال مبتنی بر ماهواره است.

این شرکت جدا از خدمات صوتی همچنین قصد دارد پهنای باند سلولی مبتنی بر فضا را در فناوری‌های 2G،3G ، 4G LTE و 5G‌ارائه کند و قدرت سیگنال بارگزاری و بارگیری را برای تأیید توانایی پشتیبانی از این خدمات آزمایش کند.

سال گذشته شرکت اپل اعلام کرد که جدیدترین آیفون این شرکت می‌تواند از ارتباطات ماهواره‌ای برای اتصال با خدمات اضطراری در مواقعی که شبکه‌های تلفن همراه در دسترس نیستند، استفاده کند. با این حال، فناوری AST SpaceMobile این سرویس را در همه گوشی‌های هوشمند به شکل همیشگی ارائه می‌کند.

این شرکت در حال حاضر قراردادهایی با اپراتورهای شبکه تلفن همراه با بیش از دو میلیارد مشتری در سراسر جهان دارد که می‌توانند در صورت دسترسی از این خدمات استفاده کنند. علاوه بر این، آنها همچنین می‌توانند این خدمات را در کشورهای در حال توسعه با دسترسی کم یا بدون دسترسی به شبکه‌های سلولی مبتنی بر زمین ارائه دهند.

برای کسانی که در کشورهای توسعه یافته هستند، هنوز مشخص نیست که آیا این اتصال ماهواره ای روی تلفن‌های هوشمند موجود، هزینه اضافی دارد یا در برنامه‌های موجود گنجانده می‌شود.

به هر حال ما منتظریم تا ببینیم اپراتورهای شبکه تلفن همراه چگونه این کار را انجام می‌دهند.

نظرات : 0

ثبت نظر

71398