۱۴۰۳ جمعه ۰۷ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی چهار‌شنبه ۱۳ اردیبهشت

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

خبر: نظارت بر ضربان قلب با پارچه هوشمند ضدباکتری
یک پارچه هوشمند پوشیده شده از فلز مایع، هنگام بریده شدن خود را ترمیم می‌کند و باکتری‌ها را دفع می‌کند.
گروهی از محققان بین‌المللی پارچه‌ای ایجاد کرده‌اند که خود را ترمیم می‌کند، ضد باکتری است و حتی می‌تواند برای نظارت بر ضربان قلب افراد استفاده شود.
محققانی از ایالات متحده، استرالیا و کره جنوبی با فرو بردن این پارچه در ذرات فلز مایع(LM) منسوجات بسیار رسانایی ایجاد کرده‌اند.
محققان از منسوجات جدید خود برای ساخت الکترودهای نوار قلب پارچه‌ای استفاده کردند که برای نظارت بر ضربان قلب استفاده می‌شود و دریافتند که آنها مشابه الکترودهای مبتنی بر ژل تجاری، عمل می‌کنند.
این پارچه در برابر سودوموناس آئروژینوزا(Pseudomonas aeruginosa) و استافیلوکوکوس اورئوس(Staphylococcus aureus)، دو باکتری رایج که مسئول ایجاد عفونت‌های بیمارستانی هستند و به مقاومت آنتی‌بیوتیکی معروف هستند، محافظت ایجاد می‌کند.
محققان دریافتند که هرچه منسوجات پوشش فلز مایع بیشتری داشته باشند، اثر ضد باکتریایی آنها بیشتر است.
محققان می‌گویند از این پارچه می‌توان برای استفاده در محیط بیمارستان و تولید ملحفه‌های ضد میکروبی و لباس‌های بیماران استفاده کرد تا از عفونت جلوگیری شود و همچنین بر قلب بیمار نظارت شود.
..................

خبر: نخستین لپ‌تاپ سازمانی آنر رونمایی شد
جدیدترین لپ‌تاپ آنر که نخستین لپ‌تاپ سازمانی این شرکت محسوب می‌شود، پردازنده‌ ۴۰ وات نسل دوازدهمی دارد و طراحی‌اش هیجان‌انگیز است.
MagicBook Z3 14 با پردازنده‌ نسل دوازدهمی ۴۰ وات Core i5-12450H اینتل تولید شده است. لپ‌تاپ آنر به ۱۶ گیگابایت رم LPDDR4x دوکاناله با فرکانس ۴٬۲۶۶ مگاهرتز و ۵۱۲ گیگابایت درایو ذخیر‌ه‌سازی PCIe NVMe SSD مجهز است.
این لپ‌تاپ نمایشگر ۱۴ اینچ مات IPS با وضوح ۲٬۲۴۰ در ۱٬۴۰۰ پیکسل و نسبت تصویر ۱۶:۱۰ دارد و ۱۰۰ درصد از فضای رنگی sRGB را پوشش می‌دهد. روشنایی نمایشگر به ۳۰۰ نیت می‌رسد.
Honor MagicBook Z3 14 بدنه‌ای از جنس آلیاژ آلومینیوم دارد و وزنش به ۱٫۳۴ کیلوگرم می‌رسد. ضخامت بدنه‌ لپ تاپ ۱۵٫۹ میلی‌متر است؛ نسبت نمایشگر به بدنه‌ لپ تاپ ۸۸ درصد اعلام شده است.
لپ تاپ جدید آنر باتری ۶۰ وات‌ساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع ۶۵ وات دارد و تا ۹ ساعت دوام می‌آورد؛ حسگر اثرانگشت یکی دیگر از قابلیت‌های لپ تاپ آنر است.
..................

خبر: ساخت پوشش ضد آفتاب و بانداژ زخم با مو!
دانشمندان هندی در پژوهش جدیدی نشان داده‌اند که می‌توان از ضایعات مو برای ساخت پوشش ضد آفتاب پنجره و بانداژ زخم استفاده کرد.
وقتی به تمام موهایی فکر می‌کنیم که هر روز در سالن‌های سرتاسر دنیا کوتاه و دور ریخته می‌شوند، متوجه می‌شویم که مقدار زیادی مو هدر رفته است. دانشمندان هندی، روش جدیدی را برای استخراج ترکیبات از موهای دور ریخته‌شده ابداع کرده‌اند تا از آنها در محصولاتی مانند پانسمان زخم و پوشش ضد آفتاب پنجره استفاده شود.
فرآیند ضایعات صفر(zero-waste) که توسط گروهی از دانشمندان دانشگاه پرزیدنسی هند توسعه داده شده است، با شستن دسته‌ای از موهای دور ریخته‌شده و برش دادن آنها به قطعات کوچک آغاز می‌شود. سپس، این قطعات کوچک با یک مایع یونی(نمک مایع) مخلوط می‌شوند. این مایع یونی، پیوندهای هیدروژنی که مولکول‌های کراتین را در کنار هم نگه می‌دارد، می‌شکند.
در مرحله بعد، مخلوط مو/نمک حرارت می‌بیند و در محلول اسید هیدروکلریک ریخته می‌شود که رسوب ملانین را در پی دارد و سپس جمع‌آوری می‌شود. در نهایت، دیالیز شیمیایی برای استخراج کراتین قابل دسترس از محلول انجام می‌گیرد. مایع یونی را با کاهش عملکرد کمی آن می‌توان چندین بار مورد استفاده مجدد قرار داد.
از آنجا که پیشتر نشان داده شده است کراتین نقش فعالی در بهبود زخم‌ها دارد، دانشمندان معتقدند که کراتین استخراج‌شده از مو را می‌توان در پانسمان‌های زخم مانند بانداژهای هموستاتیک استفاده کرد.
از آنجا که ملانین دارای خواص شناخته‌شده ضد اشعه ماوراءبنفش و آنتی‌اکسیدان است، می‌توان از آن در محصولاتی مانند پوشش ضد آفتاب یا پوشش مسدودکننده اشعه ماوراءبنفش برای پنجره استفاده کرد. طبق گزارش‌ها، چنین کاری با روش‌های دیگر استخراج ملانین از مو امکان‌پذیر نیست زیرا آنها آسیب زیادی را به ساختار طبیعی رنگدانه وارد می‌کنند.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

62445