۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۹ فروردین

آخرین وضعیت ۱۰ پروژه مهم فضایی کشور تشریح شد

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از سازمان فضایی ایران، حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی درباره آخرین وضعیت پروژه‌های سازمان فضایی ایران، گفت: در حوزه ماهواره‌های سنجشی، نمونه دوم ماهواره پارس یک در مراحل پایانی است و امسال برای پرتاب، تحویل سازمان فضایی ایران می‌شود و ماهواره ظفر ۲ نیز پس از گذراندن تست‌های نهایی، تقریباً آماده تحویل شده و در سال جاری به منظور پرتاب، تحویل گرفته می‌شود.

 

 

وی افزود: همچنین در حوزه سنجشی با توجه به اینکه نمونه پروازی ماهواره طلوع ۳ با دقت تصویربرداری ۵ متر تک طیفی و ۱۰ متر چند طیفی سال گذشته رونمایی شد، پروژه طراحی و ساخت ماهواره طلوع ۴ نیز امسال آغاز می‌شود که نسبت به طلوع ۳ ویژگی‌های بهتری خواهد داشت و ارتقا پیدا می‌کند.

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه در حوزه سنجش از دور، سازمان فضایی ایران آماده همکاری با بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان است، تصریح کرد: با توجه به رشدی که بخش خصوصی در حوزه فضایی در سالیان اخیر داشته، می‌توان از ظرفیت‌های موجود این بخش در جهت توسعه صنعت فضایی استفاده کرد.

سالاریه با اشاره به تحویل نمونه کیفی ماهواره ناهید ۲ در سال گذشته، گفت: امسال نیز نمونه پروازی این ماهواره جهت پرتاب تحویل سازمان فضایی ایران خواهد شد و همچنین فاز طراحی و ساخت نسل بعدی ماهواره ناهید که تحت عنوان ناهید ۳ شناخته می‌شود نیز امسال کلید خواهد خورد.

وی افزود: با توجه به ماموریت‌هایی که سازمان فضایی برای ماهواره ناهید یک پیش بینی کرده، ما به دنبال توسعه و بهینه‌سازی آن هستیم تا قابلیت صنعتی شدن را پیدا کرده و فرایند تولیدی شدن آن انجام شود.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه ماهواره ایرانست ۱ که یک ماهواره مخابراتی با قابلیت کار در ارتفاعات بالاست، امسال فرآیند طراحی و ساختش آغاز می‌شود، تصریح کرد: نخبگان صنعت فضایی با طراحی و ساخت این ماهواره، گام مؤثری در پیشبرد صنعت فضایی برخواهند داشت.

سالاریه اظهار کرد: بلوک انتقال مداری سامان که تست زیرمداری آن سال گذشته با موفقیت کامل انجام شد، امسال نمونه پروازی آن تحویل سازمان فضایی خواهد شد. این بلوک در واقع جهت انتقال بین مداری محموله‌های فضایی به خصوص ماهواره‌های سنگین مخابراتی طراحی شده است. فاز طراحی و ساخت بلوک انتقال مداری سامان ۲ که قابلیت‌های بالاتری از جمله انتقال ماهواره به مدار GSO را دارد، امسال آغاز خواهد شد.

رئیس سازمان فضایی درباره نحوه تعامل سازمان فضایی با بخش خصوصی نیز افزود: در حال حاضر ارتباط بسیار خوبی میان سازمان فضایی و شرکت‌های دانش بنیان بخش خصوصی برقرار شده و ما حتی مجوزهای لازم جهت انعقاد قرارداد خرید تضمینی تصاویر از بخش خصوصی را دریافت کرده‌ایم و قصد داریم که در سال جاری قراردادهای لازم را با بخش خصوصی در این زمینه منعقد کنیم.

وی افزود: البته غیر از این، فرایند واگذاری پروژه منظومه شهید سلیمانی (IOT) به بخش خصوصی هم در حال طی شدن است.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

51942