۱۴۰۳ پنجشنبه ۰۹ فروردین

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی یکشنبه ۱۷ اردیبهشت

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 


خبر: ابداع ربات‌های هزارپا برای گذر از مسیرهای ناهموار
محققان با الهام از هزارپا رباتی با چند پا ابداع کرده‌اند که بدون افزودن حسگرهای اضافی می تواند مسیرهای ناهموار را با چابکی بیشتری طی کند.
گروهی از فیزیکدانان، مهندسان و ریاضی دانان انستیتو فناوری جورجیا سعی کردند با تقلید حرکات هزارپا نظریه جدیدی از حرکت چندپایان توسعه دهند.
آنها پس از آزمایش های متعدد متوجه شدند ربات هایی که پاهای بیشتری دارند می توانند بدون فناوری های اضافی کنترلی یا حسگری، روی سطوح ناهموار با چابکی حرکت کند.
هنگامیکه یک هزارپا را در حال حرکت می بینیم در حقیقت شاهد حیوانی هستیم که در جهانی متفاوت از جهان حرکتی ما زندگی می کند. حرکات ما به طور کلی تحت تاثیر اینرسی است. اگر فرد پایش را بچرخاند، روی آن باید تکیه کند و به سمت جلو برود. اما در جهان هزارپایان، اگر یکی از بخش ها و اعضای بدن آنها متوقف شود، موجود زنده به طور آنی متوقف می شود.
محققان این نظریه را ارائه کرده اند که طبق آن افزودن یک جفت پا به ربات توانایی آن برای طی کردن سطوح چالش برانگیز را بیشتر می کند.
این نظریه به ایجاد پاهای رباتیکی منجر شد که به طور موفقیت آمیزی بدون نیاز به حسگرها برای بررسی محیط عمل می کردند. اگر یکی از پاها از کار می افتاد، بقیه آنها همچنان به حرکت خودادامه می دادند.
محققان برای بررسی این نظریه یک سطح بسیار ناهموار ایجاد کردند و ربات را وادار به ناوبری در آن کردند. آزمایش ها با رباتی با ۶ پا آغاز شد و در هر مرحله ۲ پا اضافه و در نهایت به ۱۶ عدد رسید. محققان متوجه شدند هرچه تعداد پاها بیشتر می شود، چابکی ربات برای حرکت در مسیر بدون حسگرها بیشتر می شود.
..................

خبر: گوگل کلید عبور را جایگزین گذرواژه می‌کند
گوگل قابلیت کلید عبور (passkey) را برای فراهم کردن تجربه ورود راحت‌تر برای کاربران، جایگزین گذرواژه (password) می‌کند.
گذرواژه‌های قدیمی که کاربران سال‌ها بازیافت می‌کردند ممکن است به زودی منسوخ شوند زیرا گوگل به سمت روش جدیدی برای دسترسی کاربران به حساب‌های آنلاین خود حرکت می‌کند. این غول فناوری اعلام کرده است کلید عبور را به عنوان یک جایگزین راحت‌تر و مطمئن‌تر، جایگزین گذرواژه‌ها می‌کند که نیاز برای ایجاد گذرواژه‌ای که به یاد آوردن آن غیرممکن است یا به راحتی توسط هکرها حدس زده می‌شود را حذف می‌کند. گوگل اعلام کرد این تجربه، مشابه قابلیت گذرواژه‌های ذخیره شده است.
برخلاف گذرواژه‌ها، کاربران برای دسترسی به یک حساب کاربری نیازی به تولید کلید عبور ندارند. اگر کلیدهای عبور در حساب گوگل آنها فعال شده باشد، می‌توانند برای هر سایتی که وارد می‌شوند یک کلید عبور منحصر ایجاد کنند. به جای وارد کردن گذرواژه، کاربران تنها باید هویت خود را در یک دستگاه مطمئن با پین، اثر انگشت یا اسکن چهره احراز کنند.
قرار نیست کاربران کلیدهای عبور را به خاطر بسپارند یا حتی آنها را بشناسند. این کلیدهای عبور توسط یک سرویس آنلاین برای برقراری ارتباط مستقیم با دستگاه کاربر به منظور کمک به ورود به سیستم، استفاده می‌شوند. در نتیجه، آن طور که گوگل ادعا می کند، هک حساب‌های کاربران، دشوارتر خواهد شد.
یک کلید عبور هرگز برای بیش از یک سایت استفاده نخواهد شد. پروتکل‌های کلید عبور با دقت طراحی شده اند تا هیچ اطلاعاتی با سایتهایی که ممکن است به عنوان محل رصد مورد استفاده قرار بگیرند، به اشتراک گذاشته نشود.
گوگل اعلام کرد کلیدهای عبور برای کار در اکثر سیستم‌های عامل طراحی شده اند بنابراین می‌توان از آنها در آیفون، اندروید، مک و ویندوز استفاده کرد.
..................

خبر: همگام‌سازی مغز یک میمون با رایانه برای نخستین‌بار
چین در آزمایشی برای اولین‌بار موفق به همگام‌سازی مغز یک میمون با رایانه شده است.
محققان چینی ادعا می‌کنند که با موفقیت اولین آزمایش رابط مغز و رایانه(BCI) در جهان را روی یک میمون انجام داده‌اند و پیشرفت در این فناوری را به نمایش گذاشته‌اند.
این پیشرفت محققان را به سوی کاربردهای تحقیقات علمی بر مغز سوق می‌دهد و نشان می‌دهد که چین ظاهرا در خط مقدم «جنگ فناوری بین چین و ایالات متحده» قرار دارد.
فناوری رابط مغز و رایانه، سیگنال‌های الکتریکی را به دستورات تبدیل می‌کند و به بیماران مبتلا به اختلال عملکرد حرکتی کمک می‌کند تا با محیط خود ارتباط برقرار کنند و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند.
در این فرآیند مغز را با جراحی کم تهاجمی که بسیار شبیه به قرار دادن استنت در قلب است به رایانه متصل می‌کنند. این روش کمتر از فناوری تهاجمی به بدن افراد آسیب می‌رساند و کیفیت نواز مغزی بالاتری نسبت به فناوری غیرتهاجمی دارد.
متخصص‌های چینی سیگنال‌های نوار مغزی(EEG) را پس از قرار دادن یک الکترود مداخله‌ای روی دیواره‌ی عروق مغزی میمون با استفاده از جراحی کم‌تهاجمی شناسایی و جمع‌آوری کردند. این تکانه‌ها به میمون اجازه می‌دادند تا با افکار خود یک بازوی رباتیک را کنترل کند.
نتیجه‌ موفقیت‌آمیز آزمایش نشان‌دهنده‌ یک جهش به سوی جلو در فناوری‌های سیگنال نوار مغزی برای چین و همچنین نویدبخش پیشرفت در فناوری‌هایی مانند تشخیص نوار مغزی مداخله‌ای و جمع آوری نوارمغزی در رگ‌های خونی است.
انجام اولین آزمایش مداخله‌ای رابط مغز و رایانه در چین روی پستانداران غیرانسانی می‌تواند گام مهمی در راستای علوم مربوط به مغز و کاربردهای بالقوه آن در مراقبت‌های بهداشتی انسان باشد.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

38394