۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه ۲۵ آذر

ICTPRESS - خبرهای طلایی روز شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ به اطلاع شما مخاطبان عزیز میرسد.

 


ICTPRESS گزارش میدهد:

 

خبر: حسگر پوشیدنی که نیاز به منبع برق ندارد!

محققان مؤسسه ملی علم و فناوری اولسان موفق به ساخت حسگری شدند که می‌تواند بدون نیاز به هیچ منبع برق خارجی و با استفاده از اثر فتوولتائیک، اقدام به شناسایی سیگنال‌های نوری کند.

در ساخت این حسگر، از نقاط کوانتومی استفاده شده است؛ چنین حسگری را می‌توان در ادوات پایش سلامتی که قابل پوشیدن است، استفاده کرد.

این نوآوری با توجه به افزایش جمعیت افراد کهنسال در جهان اهمیت زیادی دارد؛ همچین شیوع ویروس کرونا نشان داد که باید ادوات مراقبت شخصی به سرعت توسعه یابد.

محققان خواص الکتریکی نقاط کوانتومی مس-ایندیوم-سلنید (Cu-In-Se)، عاری از فلزات سنگین را از طریق کنترل دقیق اندازه و ترکیب آن‌ها افزایش دادند؛ علاوه بر این، آن‌ها یک لایه انتقال بار هیبریدی آلی-غیر آلی خلاقانه را توسعه دادند که برای این نقاط کوانتومی طراحی شده بود.

حسگر نور کوانتومی دوستدار محیط زیست این تیم با لایه جذب نقاط کوانتومی حدود ۴۰ نانومتری عملکردی استثنایی از خود نشان می‌دهد. همچنین قابلیت‌ تشخیص نور بدون نیاز به منبع انرژی خارجی را دارد، که آن را برای کاربردهای حسگر نوری پوشیدنی بسیار مناسب می‌کند.
..................

خبر: نخستین آنتن جهان برای ارتباطات بی‌سیم فوق امن 6G

یک آنتن جدید که «آنتن فراسطحی جهانی مایکروویو» نامیده‌ می‌شود، می‌تواند به صورت پویا، هم‌زمان، مستقل و با دقت تمام، خواص ضروری امواج الکترومغناطیسی را از طریق یک نرم‌افزار کنترل کند.

گروهی از محققان دانشگاه سیتی هنگ کنگ، آنتن ویژه‌ای ساخته‌اند که می‌تواند هر پنج جنبه مهم امواج الکترومغناطیسی را با استفاده از یک نرم افزار رایانه‌ای کنترل کند.

این یک پیشرفت بزرگ در سیستم‌های ارتباطی بی‌سیم 6G است؛ قابلیت‌های منحصر به فرد این آنتن در کنترل و ایمن‌سازی سیگنال‌ها، آن را برای طیف وسیعی از کاربردها از جمله جمع‌آوری اطلاعات، ارتباطات و انتقال داده، ارزشمند می‌کند.

این آنتن قدرت امواج، زمان، فرکانس، جهت و حتی نحوه ارتعاش آنها را به طور هم‌زمان تنظیم می‌کند. این اولین باری است که آنتنی ساخته می‌شود که می‌تواند همه این کارها را همزمان انجام دهد و پیشرفت قابل توجهی در این زمینه را نشان می‌دهد.

این یک آنتن خاص است، زیرا می‌توان از آن در سیستم‌های اطلاعاتی پیشرفته استفاده کرد، مانند سیستم‌هایی که ممکن است در آینده داشته باشیم. این آنتن برای مدیریت بسیاری از داده‌ها و حفظ آن داده‌ها بسیار ایمن است؛ همچنین می‌تواند برق را به صورت بی‌سیم انتقال دهد، به این معنی که می‌تواند دستگاه‌ها را بدون اتصال فیزیکی شارژ کند.

نکته جالب در مورد این آنتن، این است که می‌تواند جهت سیگنال‌های خود را کنترل کند و یک لایه اضافی از حریم خصوصی و امنیت اضافه کند و این باعث می‌شود که آنتن برای سیستم‌های ارتباطی که در آنها باید اطمینان حاصل کرد که هیچ کس نمی‌تواند مکالمات را استراق سمع کند یا مخفیانه به آن‌ها گوش دهد، گزینه خوبی است.
..................

خبر: ساخت ماده‌ای که سخت‌تر از الماس است!

دانشمندان پس از ۴۰ سال تلاش، سرانجام موفق به ساخت موادی سخت‌تر از الماس شدند.

بیش از سه دهه طول کشیده است تا دانشمندان به ماده‌ای برسند که شکستن آن تقریبا غیرممکن است و می‌تواند با الماس به عنوان سخت‌ترین ماده روی این سیاره رقابت کند.

یک تیم بین‌المللی به سرپرستی پژوهشگران دانشگاه ادینبرو(Edinburgh) به پیشرفتی خارق‌العاده دست یافته‌اند و پیش‌سازهای کربن و نیتروژن را برای تولید نیتریدهای کربن که سخت‌تر از نیترید بور مکعبی -در حال حاضر دومین ماده سخت پس از الماس - هستند، ترکیب کردند.

این تیم با قرار دادن اشکال مختلف پیش‌سازهای نیتروژن کربن در فشارهای ۷۰ تا ۱۳۵ گیگا پاسکال (یا یک میلیون برابر فشار جو زمین) و به طور همزمان گرم کردن آنها تا دمای بیش از ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد به این موفقیت دست یافتند.

آرایش اتمی این ترکیب سپس از طریق اشعه ایکس در مرکز تحقیقات سنکروترون اروپا در فرانسه، آلمان و منبع فوتون پیشرفته در ایالات متحده مورد بررسی قرار گرفت.

این تجزیه و تحلیل نشان داد که سه نمونه از ترکیبات نیترید کربن سنتز شده دارای ساختارهای مورد نیاز برای پیشرفت مواد فراسخت هستند.

سپس دانشمندان از دیدن اینکه این سه ترکیب وقتی خنک شدند و به فشار محیط بازگشتند، کیفیت فوق‌العاده سخت خود را حفظ کردند، شگفت‌زده شدند.

این تیم بر این باور است که این پیشرفت، راه را برای استفاده‌های متعددی از جمله پوشش‌های محافظ برای وسایل نقلیه و فضاپیماها، ابزارهای برش قدرتمند و آشکارسازهای نوری هموار می‌کند.
..................

خبر: اندازه‌گیری کالری وعده غذایی فقط با ثبت یک عکس!

اپلیکیشن Healthify فقط با ثبت یک تصویر می‌تواند بگوید دقیقا چه مقدار کالری در غذای شما وجود دارد.

این اپلیکیشن با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند نوع غذای موجود در بشقاب شما و همچنین مقدار آن را تشخیص دهد تا آن را تجزیه و تحلیل کند؛ نسخه جدیدی از این اپلیکیشن که در روزهای آینده در بریتانیا عرضه خواهد شد، دارای یک قابلیت به نام اسنپ ۲.۰ است.

کاربران از غذای خود عکس می‌گیرند و اپلیکیشن، غذاهای مختلف را در یک بشقاب شناسایی می‌کند. آنها می‌توانند نتایج را در صورتی که برنامه در مورد اندازه غذا یا نوع آن نادرست عمل کرده باشد، تغییر دهند؛ سپس کالری، پروتئین، چربی، کربوهیدرات و فیبر محاسبه می‌شود. با گذشت زمان، برنامه بر اساس عادات غذایی فرد، در تشخیص آنچه که خورده بهتر می‌شود.

این اپلیکیشن می‌تواند بیش از یک میلیون غذا را از یک تصویر تشخیص دهد و از چت جی‌پی‌تی نیز در تشخیص غذا بهتر عمل می‌کند؛ چت جی‌پی‌تی، این چت‌بات معروف فقط تشخیص می‌دهد که یک وعده غذایی، به عنوان مثال، سالاد است یا نوع دیگری است، در حالی که این اپلیکشین نوع دقیق آن را تشخیص می‌دهد.

بر اساس بازخورد مشتریان، او معتقد است این برنامه حدود ۹۰ درصد دقیق عمل می‌کند.

اپلیکیشن Healthify دارای قابلیت‌های دیگری از جمله مربی سلامت هوش مصنوعی است که به کاربران توصیه‌های غذایی و ورزشی را بر اساس اهداف آنها مانند کاهش وزن، کاهش استرس یا خواب بهتر ارائه می‌دهد.
.................. 

خبر: صحبت انسان با نهنگ‌ها برای نخستین‌بار!

زبان نهنگ‌های گوژپشت ممکن است به اندازه زبان نژادهای فرازمینی برای ما بیگانه باشد؛ بنابراین یادگیری مکالمه با نهنگ‌ها می‌تواند به ما در برقراری ارتباط با بیگانگان هوشمند کمک کند.

دانشمندان در آزمایشی عجیب دست به گفت‌وگو با یک نهنگ گوژپشت به‌نام تواین (Twain) زدند و در کمال تعجب توانستند 20 دقیقه به ارتباط با او ادامه دهند.

بر اساس مقاله منتشرشده در Peer J، دانشمندان در قایقی در سواحل آلاسکا با روشی به نام «تماس ارتباطی»، امواجی در اقیانوس پخش کردند تا ببینند آیا نهنگ‌ها این امواج را دریافت می‌کنند یا خیر. نهنگی 38 ساله به اسم تواین با شنیدن این امواج، به سمت قایق شنا کرد و دور آن چرخید.

در طول 20 دقیقه بعدی، دانشمندان همان تماس ارتباطی را در فواصل زمانی مختلف پخش کردند و تواین هر بار به تماس پاسخ داد.

البته این مکالمه فقط سه فاز را در رفتار نهنگ نشان داد؛ در ابتدای پخش امواج، تواین مشتاقانه به سمت قایق آمد و پاسخی به محققان داد؛ در ادامه، نهنگ کمی ابراز هیجان یا ناامیدی کرد و او درنهایت از محققان جدا شد.

به گفته یکی از محققان این پژوهش، رفتار تواین می‌تواند راه‌حلی باشد برای یافتن جواب این مسأله که چگونه نژادهای بیگانه هوشمند ممکن است به‌دنبال انسان‌ها باشند؛ فرض مهم محققان برای جستجوی هوش فرازمینی این است که فرازمینی‌ها علاقه‌مند به برقراری ارتباط هستند و بنابراین شاید گیرنده‌های انسانی را هدف قرار دهند.

تحقیقات روی زبان نهنگ‌ها نشان داده است که اگر جانوری مثل نهنگ باهوش باشد، کنجکاو نیز خواهد بود و مسلماً به دنبال برقراری ارتباط با انسان است؛ دانشمندان امیدوارند بتوانند کار مشابهی را با دیگر حیوانات هوشمند روی زمین از جمله سایر پستانداران دریایی مانند دلفین‌ها یا گوشت‌خوارانی که به‌صورت گروهی شکار می‌کنند و دیگر گونه‌های بسیار اجتماعی مانند مریکات و فیل‌ها انجام دهند.

نظرات : 0

ثبت نظر

43230