۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ اردیبهشت

دزدگیر بهتر است یا دوربین مداربسته؟ سیستم امنیتی برای ایام نوروز

ICTPRESS - در ایام نوروز با توجه به افزایش سفرها و مهمانی‌ها، منازل افراد خالی می‌ماند؛ همین امر باعث افزایش دزدی در این روز‌هاست.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، برای اینکه با خیالی آسوده به سفرهای خود برسید باید از سیستم‌های امنیتی استفاده کنید. برای ایجاد امنیت منزل در روزهایی که درخانه نیستید بهترین راهکار استفاده از دزدگیر و دوربین مداربسته است.

سوالی که پیش می‌آید این است که دزدگیر بهتر است یا دوربین مداربسته؟ برای پاسخ به این سوال باید درک دقیق و درستی از نیازها و اولویت‌های خود داشته باشید. با مطالعه این مطلب متوجه خواهید شد که کدام سیستم امنیتی برای شما مناسب است.

 

مزایا و معایب دزدگیر اماکن

دزدگیر اماکن یک سیستم امنیتی است که برای محافظت کردن از اماکن مختلفی مانند: واحدهای صنعتی و تجاری، دفاتر، خانه، فروشگاه و غیره بکار برده می‌شود. دزدگیرها لوازم جانبی مختلفی دارند که مهم‌ترین آنها را می‌توان تلفن کننده‌ها دانست.

کارکرد دزدگیرها به این صورت است که بر ورود و خروج افراد نظارت کرده، و همچنین قابلیت شناسایی تشخیص صدا و حرکت، نظارت بر در و پنجره‌های مکان مورد نظر را دارند. در نهایت دزدگیرها در صورت شناسایی فعالیت‌های مشکوک، هشدار ارسال می‌کنند.

دزدگیرها دارای مزایب و معایبی هستند که در این قسمت به بررسی آنها می‌پردازیم.

 

مزایای دزدگیر اماکن

دزدگیرها دارای مزایای مختلفی هستند که در این قسمت به آنها اشاره شده است.

هشدار فوری

دزدگیرها به سیستم هشدار فوری مجهز هستند. این هشدار‌ها بصورت فوری به کاربر دزدگیر یا مرکز امنیتی ارسال می‌شوند. همین موضوع باعث می‌شود که شانس دستگیری دزدان بیشتر شود.

ایجاد وحشت برای سارقین

بعضی از دزدگیرها بعد از شناسایی مورد مشکوک و فعال شدن با صدای بلندی که ایجاد می‌کنند باعث ترس و وحشت دزدان شده و اینگونه از سرقت جلوگیری می‌کنند. ضمن اینکه صدای بلند دزدگیر افراد دیگر را نیز باخبر می‌کند.

سادگی نصب

اکثر دزدگیرهای اماکن به راحتی نصب می‌شوند. این سیستم‌ها نیازی به اختصاص زمان زیادی برای نصب ندارند.

کنترل چندین مجموعه مسکونی یا اداری

زمانی که بخواهید چند دزدگیر را در فضاهای اداری یا مسکونی تحت کنترل و هدایت داشته باشید، به یک سیستم دزدگیر پیشرفته نیاز دارید. در اینگونه موارد می‌توانید از دزدگیرهای تحت شبکه استفاده کنید.

قابلیت ارتباط

بسیاری از اوقات افراد از محلی که سرقت صورت گرفته دور هستند و در این موارد صدای آژیر به تنهایی کارساز نخواهد بود. در نتیجه سیستم با شماره‌هایی که در آن سیو کرده‌اید تماس می‌گیرد. به این نوع سیستم‌ها، دزدگیرهای تلفن کننده خطوط ثابت می‌گویند.

اگر مکان مورد نظر خط تلفن ثابت نداشته باشد، از دزدگیر تلفن کننده سیم کارتی استفاده می‌شود. این سیستم دزدگیر احتمال قطعی کمتری دارد و علاوه بر تماس می‌تواند پیامک هم ارسال کند.

 

بهترین سیستم امنیتی برای ایام نوروز - تصویر 1

 

معایب دزدگیر اماکن

دزدگیرها همانطور که دارای مزایای بسیاری هستند معایبی را نیز به همراه دارند. برخی از معایب این سیستم‌ها عبارتند از:

هشدارهای کاذب

ممکن است بعضی از دزدگیرها هشدارهای کاذب ارسال کنند که باعث ترس و وحشت شما در زمان‌های مختلف شود. دلیل این امر نیز عوامل مختلفی چون: کابل کشی‌های نامناسب، باتری بسیار قدیمی و یا کثیف بودن چشمی است.

برنامه ریزی‌های نامناسب

در صورتی که برنامه نویسان برای سیستم دزدگیر به درستی برنامه ریزی نکنند و نصابان نیز سنسور را در مکان نامناسب نصب کنند، در نهایت برنامه ریزی درستی به دزدگیر نمی‌دهند و این یکی از معایب دزدگیرهاست.

تحریک سنسور دزدگیر با حرکت اشیاء

یکی دیگر از معایب دزدگیرها تحریک شدن آنها با حرکت اشیاء است. که این امر موجب هشدارهای کاذب خواهد شد. اگر شما حیوان خانگی در منزل دارید باید از پرسه زدن حیوان در مقابل سنسورها جلوگیری کنید یا اینکه از سنسورهای مخصوص حیوان خانگی استفاده کنید.

شما اطلاعات حیوان خانگی خود، مانند وزن آن را به سنسور خواهید داد و محدوده رفت و آمدش را مشخص خواهید کرد در این‌صورت دیگر صدای هشدارهای کاذب نخواهید داشت.

همچنین ممکن است پنجره‌ها باز باشند و با حرکت پرده‌ها یا حرکت پنکه موجب به صدا درآمدن هشدار دزدگیر شود. استفاده از دزدگیرهای بی‌سیم که قابل جابجایی هستند تا حدی این مشکل را حل می‌کند.

محدودیت‌های دزدگیر اماکن

دزدگیر‍ اماکن نسبت به دوربین مداربسته دارای محدودیت‌هایی است که در این قسمت به آنها اشاره شده است.

محدودیت در پوشش

دزدگیرها عموما یک منطقه معین و محدود را پوشش می‌دهند. اما دوربین‌های مداربسته را می‌توان برای مناطق گسترده‌تر استفاده کرد.

محدودیت ذخیره سازی

دزدگیرها ممکن است که داده‌های زیادی را ذخیره نکنند و فقط در زمان حادثه فعال باشند. اما دوربین‌های مداربسته بطور کامل تصاویر را ضبط خواهند کرد.

قابلیت تعامل

دزدگیرهای اماکن بیشتر بصورت هشدار دادن عمل می‌کنند. اما بعضی از دوربین‌های مداربسته قابلیت مشاهده و کنترل از راه دور و میکروفون برای صحبت کردن را دارا هستند.

نیاز به تنظیمات دقیق

دزدگیرها نیاز به تنظیمات بسیار دقیق و تعیین مناطق حساس دارند. اما بسیاری از دوربین‌های مداربسته با تنظیمات استاندارد بصورت سریع فعال می‌شوند.

 

مزایا و معایب دوربین مداربسته

دوربین‌ مداربسته یک سیستم‌ امنیتی قابل اعتماد و بسیار کاربردی است که تصاویر را بطور کامل ضبط می‌کند. امروزه دوربین‌های مداربسته علاوه بر ضبط تصاویر دارای قابلیت‌های پیشرفته دیگری نیز هستند. در اینجا به بررسی مزایا و معایب دوربین مداربسته می‌پردازیم.

 

مزایای دوربین مداربسته

استفاده از دوربین‌های مداربسته دارای مزایای فراوانی هستند که به چند مورد از مهم‌ترین آنها اشاره خواهیم کرد.

ثبت وقایع

دوربین مداربسته به طور پیوسته تصاویر را ضبط می‌کند که برای تحلیل رفتارها و شواهد بسیار کاربردی است. تصاویر ضبط شده توسط این دوربین‌ها بعنوان مدرک برای گزارش و شناسایی سارقین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نظارت زنده

بعضی از دوربین‌های مداربسته امکان نظارت زنده از راه دور را دارند که کاربران می‌توانند در هرجایی، بطور کامل محیط را تحت نظارت داشته باشند.

ارتباط دوسویه

با پیشرفت تکنولوژی، این قابلیت به بعضی از دوربین‌های مداربسته داده شده که از طریق اینترنت با محیط ارتباط دوسویه برقرار کنند.

پوشش وسیع

دوربین مداربسته می‌تواند منطقه وسیعی را تحت پوشش خود قرار دهد.

اطلاعات دقیق‌

تصاویر و ویدیو‌های ضبط شده به وسیله دوربین مداربسته بسیار دقیق هستند و می‌توانند منجر به شناسایی افراد شوند. در حالیکه دزدگیرهای اماکن فقط اعلام وقوع حادثه و حرکت را می‌دهند.

 

فرق بین دزدگیر و دوربین مداربسته  - تصویر 3

 

کاهش جرم و جنایت

وجود دوربین‌های مداربسته به یک عامل بازدارنده جرم و جنایت تبدیل شده است.

اطمینان روانی

این دوربین‌ها از آنجا که امکان نظارت کامل بر محیط را می‌دهند به افراد اطمینان خاطر خواهد داد.

 

معایب دوربین مداربسته

دوربین‌های مداربسته نیز دارای معایبی هستند که در اینجا به آنها پرداخته‌ایم.

هزینه بالا

دوربین‌های مداربسته معمولا هزینه نصب و راه‌اندازی بالاتری نسبت به دزدگیر اماکن دارند.

نگهداری و مدیریت پیچیده‌تر

یک دوربین مداربسته نیاز به نگهداری و مدیریت مداوم دارد. کارهایی از جمله: بررسی‌های دوره‌ای، تنظیمات و مراقبت‌های فنی که باید انجام گیرد.

 

محدودیت‌های دوربین مداربسته
در این قسمت به محدودیت‌های دوربین مداربسته اشاره شده است.

نیاز به نظارت فعال

دوربین‌های مداربسته نیاز به نظارت مداوم دارند تا در صورت وقوع حادثه سریعا تدابیر لازم انجام و تصاویر ارزیابی شود.

 

فرق بین دزدگیر و دوربین مداربسته در امنیت

برای اینکه بدانیم دزدگیر اماکن بهتر است یا دوربین مداربسته به بررسی تفاوت‌های بین این دو می‌پردازیم. اصلی‌ترین تفاوت‌های این سیستم‌های امنیتی عبارتند از:

ثبت اتفاقات

دزدگیر اماکن قادر به تشخیص حرکت یا ورود سارقین به محیط است و سپس اعلان می‌دهد. اما دوربین مداربسته علاوه بر تشخیص حرکت قادر است تصاویر و ویدیوهای کامل از واقعه ثبت کند.

محدوده پوشش مکانی

دزدگیر اماکن برای پوشش یک منطقه خاص طراحی شده است. در حالیکه دوربین مداربسته می‌تواند به محیط‌های مختلف و گسترده نظارت داشته باشد.

امکانات پیشرفته و نظارت کامل

وقتی صحبت از پیشرفته بودن این سیستم‌های امنیتی می‌شود، دوربین مداربسته حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

در مقاله‌ای در سایت تابناک، به بررسی انواع دوربین‌های مداربسته امروزی پرداخته شده است.

برندهای معتبری مانند هایک ویژن، داهوا، تیاندی و هایلوک، قابلیت‌های پیشرفته‌ای را ارائه داده‌اند که منجر به افزایش امنیت محیط می‌شوند. برخی از این قابلیت‌ها عبارتند از: دید در شب، تشخیص هوشمند و امکان اتصال به شبکه. این ویژگی‌ها باعث شده این برندها در بین دوربین‌های مداربسته برجسته شوند.

 

نکات مهم برای استفاده از دزدگیر اماکن و دوربین مداربسته

برای استفاده موثر از این دو سیستم امنیتی به این نکات دقت کنید:

مکان مناسب برای نصب

نقاط حیاتی و حساس را شناسایی کرده و سپس مکانی را برای نصب انتخاب کنید که همه این محیط‌ها را تحت نظر داشته باشد.

حفظ حریم خصوصی

در صورت استفاده از دوربین مداربسته به حفظ حریم خصوصی افراد دیگر دقت و دوربین را در مکانی نصب کنید که به حریم شخصی دیگران دید نداشته باشد.

استفاده از فناوری‌های امنیتی

برای افزایش امنیت، از فناوری‌های امنیتی مانند استفاده از رمز‌های عبور SSL اطلاعات، رمزگذاری و اتصالات امن قوی استفاده کنید.

آموزش و آگاهی کاربران

قبل از استفاده از این سیستم‌ها، در مورد قوانین و نحوه استفاده از آنها اطلاعات کامل را دریافت کنید.

تعمیر و نگهداری منظم

برای اینکه دستگاه‌های دزدگیر و دوربین مداربسته عملکرد بهتری داشته باشند و دچار مشکل نشوند نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند.

دقت در تنظیمات

این سیستم‌ها به خصوص دزدگیرهای اماکن باید بصورت بسیار دقیق تنظیم شوند تا اعلان‌های کاذب ارسال نکنند.

 

دوربین امنیتی بهتر است یا دزدگیر؟

اینکه دزدگیر اماکن بهتر است یا دوربین مداربسته بیشتر بستگی به نوع نیاز شما دارد. اما بصورت کلی می‌توان گفت بهترین حالت ترکیبی از این دو سیستم امنیتی است. استفاده همزمان دزدگیر و دوربین مداربسته طبیعتا امکانات بیشتری برای امنیت محیط به شما خواهد داد.

 

مزایای نصب دزدگیر به دوربین مداربسته

نصب دوربین مداربسته به دزدگیر مزایای زیادی دارد که در اینجا برخی از آنها گفته شده است:

افزایش حساسیت در امنیت

با بکارگیری این دو سیستم بطور همزمان، امنیت محیط افزایش پیدا می‌کند. و علاوه بر ثبت دقیق وقایع، ارسال هشدار در هنگام وقوع اتفاق، کار را برای سارقان سخت‌تر خواهد کرد یا اگر بصورت آنلاین و در همان زمان نظاره‌گر فیلم‌های آن محیط باشید می‌توانید سریع‌تر پلیس را خبر کنید.

 

تاثیر دوربین مداربسته و دزدگیر در امنیت  - تصویر 4

 

آسودگی خیال با ایجاد حفاظت همه جانبه

زمان حادثه حتی اگر شما در محل حضور نداشته باشید، اگر از هردو ا سیستم‌ استفاده کرده باشید طبیعتا آسودگی خیال بیشتری دارید زیرا اعلان هشدار توسط دزدگیر موجب وحشت و مختل شدن کار سارقان خواهد شد و مدارک و تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته نیز برای شناسایی این افراد کمک زیادی به شما خواهد کرد.

 

تاثیر دوربین مداربسته و دزدگیر در امنیت

دوربین‌های مداربسته و دستگاه‌های دزدگیر اماکن دو سیستم بسیار کاربردی و مهم در افزایش امنیت محیط هستند. دوربین مداربسته با ضبط تصاویر و ویدیو نظارتی کامل بر محیط دارد و از این طریق به شناسایی افراد و فعالیت‌های مشکوک کمک بزرگی می‌کند.

وجود دوربین‌ها در کاهش جرم موثر بوده و باعث می‌شوند بسیاری از افراد با دیدن آنها از انجام سرقت یا فعالیت‌های مجرمانه منصرف شوند.

سیستم‌های دزدگیر نیز با فعال شدن در زمان ورود افراد غیرمجاز به محیط به مراکز امنیتی یا مالکان آن مکان هشدار می‌فرستند تا سریع کارهای لازم را انجام دهند.

نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که دوربین‌های مداربسته فیک این‌ روزها در بازار فراوانند. برای خرید دوربین مداربسته اصل همراه با گارانتی از فروشگاه‌های معتبری چون ترب، دیجی‌کالا ... تهیه کنید.

نظرات : 0

ثبت نظر

28273