۱۴۰۴ جمعه ۱۴ آذر

نسل جدید عینک‌های هوشمند متا رونمایی شد

ICTPRESS - شرکت متا در جریان کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان خود «Meta Connect 2025» از نسل جدید گجت‌های خود رونمایی کرد. 

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از به نقل از انگجت، همان طور که انتظار می‌رفت، متا در کنفرانس متاکانکت از عینک‌های هوشمند جدیدی رونمایی کرد که یکی از آنها نسل دوم عینک‌های Ray-Ban بود. نسبت به عینک ری-بن متا که در سال ۲۰۲۳ عرضه شد، این عینک‌ها مجموعه جدیدی را از به‌روزرسانی‌ها دارند. متا با اشاره به بهبود عمر باتری خاطرنشان کرد که اکنون عینک با استفاده معمولی تا هشت ساعت دوام می‌آورد.

 

 

قاب شارژ موجود در بسته‌بندی اکنون ۴۸ ساعت شارژ اضافی ارائه می‌دهد؛ در حالی که قاب کنونی ۳۲ ساعت دوام می‌آورد. همچنین، این عینک می‌تواند در ۲۰ دقیقه تا ۵۰ درصد باتری را شارژ کند.

عینک‌های نسل دوم به دوربین ۱۲ مگاپیکسلی مجهز شده‌اند و قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 3K Ultra HD را با حداکثر ۶۰ فریم در ثانیه و پشتیبانی از HDR ارائه می‌دهند. متا گفت در اواخر پاییز به‌روزرسانی‌هایی را منتشر خواهد کرد که ضبط ویدیوی هایپرلپس و اسلوموشن را به همه عینک‌های هوش مصنوعی آن اضافه می‌کنند. 

نسل دوم ری-بن متا دارای ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی است و رتبه IPX-4 را برای مقاومت در برابر آب دارد.

مارک زاکربرگ طی رویداد متاکانکت درباره ویژگی جدید تمرکز مکالمه صحبت کرد که به کاربر کمک می‌کند تا صداها را در محیط‌های زنده بهتر بشنود. این ویژگی به نسل اول عینک‌های ری-بن نیز اضافه خواهد شد. همچنین، دمویی از «هوش مصنوعی زنده» وجود داشت که خوب پیش نرفت. این دمو قرار بود هوش مصنوعی متا را در حال نگاه کردن به مواد اولیه روی میز و کمک به تهیه غذا نشان دهد اما به نظر می‌رسید که چند مرحله جلوتر می‌رود و دمو با بهانه خرابی وای‌فای، بدون موفقیت به پایان رسید.

قیمت خرده‌فروشی عینک‌های نسل دوم ری-بن متا از ۳۷۹ دلار شروع می‌شود. عینک‌های نسل دوم در حال حاضر در آمریکا، کانادا، انگلستان، ایرلند، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، اتریش، بلژیک، استرالیا، امارات متحده عربی، آلمان، سوئد، نروژ، فنلاند، دانمارک، سوئیس و هلند برای خرید در دسترس هستند. مکزیک، هند و برزیل نیز به‌ زودی به عینک‌های جدید دسترسی خواهند داشت. حداقل فعلاً به نظر می‌رسد که ری‌-بن و متا همچنان به فروش نسل اول عینک‌ها با همان قیمت ۲۹۹ دلار در کنار مدل جدید ادامه خواهند داد.

 

 

عینک آفتابی هوشمند مخصوص ورزشکاران

وقتی شرکت متا اوایل امسال اولین عینک آفتابی خود با برند Oakley یعنی فریم‌های HSTN را معرفی کرد، آنها را عینک‌های «هوش مصنوعی عملکردی» نامید؛ هرچند که در مقایسه با سری Ray-Ban متا، با ارتقای جزئی عرضه شده بودند.

عینک‌های جدید Oakley Meta Vanguard که در رویداد متاکانکت رونمایی شدند، به وضوح ورزشکاران حرفه‌ای را هدف قرار داده‌اند و ویژگی‌هایی دارند که این ادعا را تأیید می‌کند.

این عینک‌های آفتابی دارای فریم‌های آشنای اوکلی و لنزهای براق قابل تعویض هستند و اولین عینک‌های هوشمند متا به شمار می‌روند که محل قرارگیری دوربین در آنها تغییر یافته است. محل قرارگیری دوربین اکنون در مرکز فریم‌ و بالای بینی است. به گفته متا، این ویژگی باعث می‌شود که کلاه یا کلاه ایمنی نتوانند عکس‌های کاربر را خراب کنند.

متا در حال برقراری تنظیمات دیگری برای دوربین است تا عینک را برای ضبط فیلم‌های اکشن از زاویه‌ دید اول شخص قابل اعتمادتر کند. دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اکنون دارای لنز عریض‌تر با زاویه ۱۲۲ درجه و لرزش‌گیر قابل تنظیم ویدیو است. همچنین، اکنون حالت‌های اختصاصی برای ضبط ویدیوهای تصویر آهسته و هایپرلپس‌های آماده برای اینستاگرام وجود دارد.

ارتقاء این عینک‌ها با گزینه‌های دیگری نیز همراه است. عمر باتری برای ۶ ساعت پخش مداوم موسیقی و ۹ ساعت استفاده ترکیبی بهبود یافته است. کیس شارژ می‌تواند امکان ۳۶ ساعت عمر باتری را فراهم کند. همچنین، متا گفت که عینک‌ها برای طیف وسیع‌تری از دماها تنظیم شده‌اند و به همین دلیل، باتری می‌تواند در محیط‌های بسیار سرد یا بسیار گرم، بهتر دوام بیاورد.

اسپیکرهای داخلی، قوی‌تر هستند. مارک زاکربرگ در طول ارائه گفت که صدای اسپیکرها ۶ دسی‌بل بلندتر از قبل است و افزود که چند هفته پیش هنگام جت‌اسکی به یک تماس پاسخ داده و عملکرد آن عالی بوده است.

متا محل قرارگیری دکمه‌ها را روی عینک تغییر داده و دکمه ضبط را به جای بالا، در پایین سمت راست عینک قرار داده است. همچنین، یک دکمه جدید در عینک تعبیه شده که به طور ویژه جذاب است. این یک دکمه قابل تنظیم است که کاربران می‌توانند آن را برای انجام اقدامات خاص تنظیم کنند. به عنوان مثال، دکمه می‌تواند پخش یک فهرست خاص از موسیقی را در اسپاتیفای شروع کند یا یک ویدیوی هایپرلپس را به اجرا درآورد. همچنین، می‌توان آن را برای اقداماتی مانند ارائه گزارش گشت‌وگذار یا شناسایی آنچه به آن نگاه می‌کنید، مجهز کرد که از هوش مصنوعی متا بهره می‌برند.

عینک‌های اوکلی متا ونگارد با قابلیت ادغام با سرویس‌های استراوا و گارمین عرضه خواهند شد که به ترتیب به ردیابی فعالیت فیزیکی کاربر و موقعیت‌یابی او اختصاص دارند.

عینک‌های آفتابی اوکلی متا ونگارد با قیمت ۴۹۹ دلار برای پیش‌سفارش در دسترس هستند و فروش رسمی آنها از ۲۱ اکتبر آغاز خواهد شد.

 

 

عینک‌هایی با نمایشگر واقعیت افزوده

شایعات درست بودند؛ اولین عینک واقعیت افزوده شرکت متا با نمایشگر داخلی، «Meta Ray-Ban Display» نام دارد. 

نمایشگرهای ری‌بن مجهز به دوربین، قابلیت صوتی و یک نمایشگر شفاف هستند که به کاربر کمک می‌کند تا به گفت‌گوهای متنی، پیام‌های هوش مصنوعی و تماس‌های ویدیویی پاسخ دهد. کاربر می‌تواند از حرکات برای تعامل با نمایشگر HUD استفاده کند؛ از جمله اقدامات کوچکی مانند کشیدن انگشتان روی آن برای تایپ کردن پاسخ‌های خود. هر عینک به یک مچ‌بند اختصاصی نیاز دارد که همراه با آن ارائه می‌شود و این تعاملات را امکان‌پذیر می‌کند.

موارد یادشده، قابلیت‌هایی هستند که متا قول آنها را داده است. این عینک‌ها در یک دموی زنده طی رونمایی در کنفرانس متا کانکت ۲۰۲۵ نتوانستند تماس تلفنی دریافت کنند اما سایر اقدامات را به خوبی انجام دادند. مارک زاکربرگ، اسپاتیفای را باز کرد و یک موسیقی پخش کرد، عکس گرفت و با موفقیت یک ویژگی زیرنویس در لحظه را که به نظر واقعاً کارآمد می‌رسد، نشان داد. 

 

 

همان طور که متا توضیح داده است، HUD از هوش مصنوعی متا با تصاویر، پیام‌رسانی و تماس ویدیویی، پیش‌نمایش و بزرگنمایی عکس‌ها، مسیریابی گام‌به‌گام عابر پیاده، زیرنویس‌ها، ترجمه‌های زنده و پخش موسیقی پشتیبانی می‌کند.

کنفرانس متا کانکت با پخش زاویه دید زاکربرگ از طریق یک عینک ری‌بن آغاز شد که شامل یک نمایشگر HUD در سمت راست بود و اسپاتیفای، یادآوری‌های تقویم، گفت‌وگوهای متنی و تصاویر دریافتی را نشان می‌داد و گزینه‌هایی برای پاسخ با دیکته کردن پیام، ارسال ایموجی یا انتخاب یک عبارت تایپ‌شده داشت. 

عینک و مچ‌بند آن در دو رنگ مشکی و شنی و دو اندازه استاندارد و بزرگ عرضه می‌شوند. همه عینک‌ها دارای لنزهای Transitions هستند که به طور خودکار با شرایط نور تنظیم می‌شوند.

قیمت این محصول ۷۹۹ دلار خواهد بود و در ۳۰ سپتامبر به تعداد محدودی از فروشگاه‌های آمریکا عرضه خواهد شد. عینک‌ها در اوایل سال ۲۰۲۶ به کانادا، فرانسه، ایتالیا و بریتانیا نیز خواهند رسید.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

30399