۱۴۰۴ جمعه ۱۴ آذر

انسانی‌سازی هوش مصنوعی؛ مردم اولویت بانکداری آینده

ICTPRESS - در حالی که موسسات مالی در سراسر جهان به سرعت در حال پیاده‌سازی راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی هستند، باید از خود بپرسیم که آیا فناوری‌ که می‌سازیم به نفع همه بشریت است یا فقط گروهی خاص؟

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، هوش مصنوعی از ظرفیت ایجاد انقلاب بانکداری برخوردار است، اما مهم است که در این مسیر، تاثیر آن بر انسان‌ها و زندگی روزمره آنها را فراموش نکنیم، در حالی که موسسات مالی در سراسر جهان به سرعت در حال پیاده‌سازی راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی هستند، باید از خود بپرسیم که آیا فناوری‌ای که می‌سازیم به نفع همه بشریت است یا فقط گروهی خاص؟

آموزش مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی نیازمند منابع محاسباتی عظیم، زیرساخت‌های پیچیده و استعداد است که بسیاری از این دارایی‌ها در دست چند سازمان قدرتمند متمرکز شده‌اند.

تاثیر آن بر محیط زیست نیز بسیار زیاد است؛ تا سال ۲۰۲۷ مراکز داده هوش مصنوعی می توانند به اندازه شش کشور دانمارک آب مصرف کنند. پیامدهای این فناوری فراتر از قابلیت های تکنولوژیکی است.

مدل های زبانی بزرگ(LLM) اغلب بر اساس داده های انگلیسی و غربی آموزش داده می شوند و بسیاری از زبان ها و فرهنگ ها در آنها به اندازه کافی نمایش داده نمی شوند. این مساله می تواند منجر به حذف جوامعی شود که زبان و زمینه های فرهنگی آنها در این سیستم ها گنجانده نشده است.

این در حالی است که هوش مصنوعی باید موانع دسترسی به خدمات مالی را از میان بردارد، نه اینکه دیوارهای جدیدی بسازد.

از این رو، در کنار ساخت ابزارهای قدرتمند جدید باید مطمئن شویم که این ابزارها به نفع تمام انسان‌ها است.

نظرات : 0

ثبت نظر

31918