گرینبانک؛ گام تازه بانک سینا در مسیر تحول دیجیتال
ICTPRESS - مدیرعامل بانک سینا، با اشاره به عملکرد موفق این بانک در جذب منابع و کاهش مطالبات غیرجاری، از آغاز فصل تازهای در مسیر تحول دیجیتال خبر داد.
به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از فابانیوز، علی ابدالی گفت: بانک سینا با راهاندازی نئوبانک «گرینبانک» مبتنی بر هوش مصنوعی، گام بلندی در توسعه بانکداری هوشمند و فراگیر برداشته است.
مدیرعامل بانک سینا در گفتگو با استودیو تراکنش در حاشیه یازدهمین رویداد بزرگ تراکنش ایران، اظهار داشت: در ابتدا لازم میدانم از مرکز فابا تشکر کنم که هر ساله این رویداد مهم را بهموقع، با کیفیت بالا و در سطحی شایسته برگزار میکند.
وی با اشاره به عملکرد بانک سینا در سال گذشته، گفت: بانک سینا در میان ۲۹ بانک کشور، جزو سه بانکی بوده است که بیشترین جذب منابع را داشتهاند. همانطور که میدانید جذب منابع برای بانکها اهمیت ویژهای دارد، چراکه سایر فعالیتها از جمله مصارف و خدمات بانکی بر پایه آن شکل میگیرد. خوشبختانه بانک سینا در این زمینه عملکرد درخشانی داشته است.

ابدالی افزود: در حوزه مطالبات غیرجاری (NPL) نیز بانک سینا جزو سه بانک برتر کشور بوده که کمترین میزان مطالبات غیرجاری را داشته است. در ارزیابی سالانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که بر اساس مدل جهانی CAMELS انجام میشود، بانک سینا از میان ۲۹ بانک کشور موفق به کسب رتبه پنجم شده است. این مدل بر شاخصهایی چون مدیریت منابع، کیفیت داراییها، سودآوری و ریسک تمرکز دارد و نشاندهنده سلامت مالی بانکهاست. خوشبختانه ارزیابیها نشان میدهد بانک سینا از نظر شاخصهای سلامت مالی در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
وی در ادامه در خصوص نئوبانک و اقدامات فناورانه بانک سینا، توضیح داد: آنچه تاکنون بیان شد مربوط به بانکداری متعارف و کلاسیک است، اما امروز اقتصاد جهانی بهسرعت به سمت دیجیتالی شدن در حرکت است و صنعت بانکداری نیز از این روند مستثنی نیست. بانک سینا نیز همراستا با سایر بانکهای کشور گام در مسیر تحول دیجیتال گذاشته و در تلاش است تا خود را با جدیدترین فناوریهای روز دنیا تطبیق دهد.

ابدالی گفت: نماد این تحول در بانک سینا، راهاندازی نئوبانکی به نام گرینبانک است که مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی (AI) طراحی شده و ما آن را یک نوآوری اجتماعی میدانیم. هدف ما از گرینبانک، تمرکز بر بانکداری خرد از طریق بسترهای دیجیتال است. در آینده، شعب فیزیکی بانک بیشتر برای بانکداری شرکتی مورد استفاده قرار خواهند گرفت، زیرا این نوع از بانکداری ماهیت تعاملی و مذاکرهای دارد.
مدیرعامل بانک سینا افزود: علت نامیدن گرینبانک به عنوان یک نوآوری اجتماعی این است که در مرحله نخست، خدمات آن برای جامعه هدف بنیاد علوی راهاندازی شده است. مخاطبان این بنیاد اغلب از اقشار کمبرخوردار، روستاییان و ساکنان مناطق حاشیهای هستند که دسترسی آسانی به خدمات بانکی ندارند. به همین منظور، ما گرینبانک را ابتدا برای این گروه عملیاتی کردیم. هفته گذشته این نئوبانک رونمایی شد و در حال حاضر در مرحله بهرهبرداری آزمایشی قرار دارد. انشاءالله تا پایان سال، پس از رفع نواقص احتمالی، خدمات آن به عموم مردم ایران ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت هوش مصنوعی و امنیت سایبری، گفت: از آنجا که گرینبانک مبتنی بر هوش مصنوعی است، موضوع امنیت سایبری نیز اهمیت ویژهای دارد. هوش مصنوعی میتواند هم فرصت و هم تهدید باشد؛ از یک سو، با شناسایی الگوها و تحلیل رفتارها میتواند حملات سایبری را بهصورت پیشگیرانه شناسایی و مانع از وقوع آنها شود، اما از سوی دیگر، مهاجمان سایبری نیز میتوانند از ظرفیتهای همین فناوری برای طراحی حملات پیچیدهتر استفاده کنند.

ابدالی در پایان تأکید کرد: بانک سینا با رویکردی هوشمندانه و برنامهریزی منسجم در تلاش است تا از ظرفیت هوش مصنوعی در راستای افزایش امنیت، بهبود خدمات و ارتقای تجربه مشتریان استفاده کند.
یازدهمین رویداد بزرگ تراکنش ایران که از ۵ تا ۷ آبانماه جاری برگزار شد، میزبان قریب به ۱۲ هزار نفر از مدیران، متخصصان و فعالان بود و با مشارکت بیش از ۱۰۰ بانک و شرکت، ۱۰۰ سخنرانی تخصصی، سه جشنواره و … شکوه ویژهای را آفرید. دوازدهمین دوره تراکنش ایران ۱۱ تا ۱۳ آبان ۱۴۰۵ برگزار میشود.
ویدیو کامل این گفت وگو را اینجا ببینید
نظرات : 0