۱۴۰۴ جمعه ۱۴ آذر

صنعت پرداخت زیر فشار انتظارات؛ چند ثانیه اختلال هم پذیرفته نیست

ICTPRESS -  مدیرعامل شرکت فناپ، گفت: صنعت بانکی، مالی و پرداخت کشور با وجود چالش‌های اقتصادی، در مسیر پایداری و نوآوری حرکت می‌کند و نقش حیاتی در زندگی روزمره مردم دارد.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از فابانیوز، شهاب جوانمردی افزود: این صنعت نه‌تنها باید بر امنیت و پایداری سیستم‌ها تمرکز کند، بلکه لازم است با سرمایه‌گذاری بر نیروی انسانی و نوآوری مستمر، خود را همواره در لبه فناوری نگه دارد.

مدیرعامل شرکت فناپ، در گفت‌وگو با استودیو تراکنش در حاشیه یازدهمین رویداد بزرگ تراکنش ایران، گفت: صنعت بانکی، مالی و پرداخت کشور همانند سایر صنایع، با چالش‌های عمومی و مشترکی مانند مسائل مالیاتی، بیمه‌ای، نوسازی و توازن دخل و خرج مواجه است. ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم و مشابه سایر بخش‌ها با این مشکلات دست به گریبانیم.

وی افزود: البته بخشی از مشکلات این صنعت خاص‌تر است؛ از جمله مسئله سرمایه انسانی و خروج نیروهای متخصص از کشور یا از بدنه صنعت. این موضوع چالشی جدی است که فعالان این حوزه به‌صورت ویژه به آن توجه دارند. خوشبختانه امروز در بسیاری از شرکت‌ها، برنامه‌های منسجم آموزشی و توانمندسازی برای توسعه سرمایه انسانی در حال اجراست و این مسیر تنها راه حفظ و رشد توان داخلی است.

 

 

جوانمردی تصریح کرد:صنعت مالی و پرداخت، برخلاف بسیاری از صنایع سنتی، تأثیری مستقیم و لحظه‌ای بر زندگی روزمره مردم دارد. از همین‌رو، میزان انتظارات از آن بسیار بالاست. ما باید آماده ارائه سرویس‌های آنی، بدون مکث و با بالاترین سطح امنیت باشیم، باید مداوم در حال نوآوری باشیم. در واقع، مردم حق دارند از نظام بانکی و پرداخت انتظار عملکردی بی‌نقص داشته باشند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، در برخی دستگاه‌ها مثل دفاتر اسناد رسمی، اگر سیستم قطع شود، مراجعه‌کننده با تأخیر مواجه می‌شود و چندان اعتراضی ندارد؛ اما در صنعت بانکی، حتی چند ثانیه اختلال برای مشتری غیرقابل پذیرش است. این یعنی استاندارد خدمات در کشور، به لطف تلاش فعالان این صنعت، به سطحی بسیار بالا رسیده و انتظارات جامعه نیز متناسب با آن افزایش یافته است.

مدیرعامل فناپ افزود: این افزایش سطح استاندارد، اگرچه چالش‌هایی را در زمینه پایداری و هزینه‌ها به همراه دارد، اما دستاوردی افتخارآمیز است. ما باید یادمان نرود که مجموعه فعالان این صنعت، نقش بی‌بدیلی در تسهیل زندگی مردم، توسعه تولید ملی و گسترش کسب‌وکارها داشته‌اند. این خدمتی ارزشمند و تأثیرگذار است.

وی با تأکید بر لزوم مراقبت و تداوم نوآوری در این صنعت گفت:سیستم بانکی و پرداخت، یک ماشین خودکار نیست که پس از راه‌اندازی، بدون مراقبت ادامه دهد. این صنعت نیازمند توجه دائمی، سرمایه‌گذاری مستمر و به‌روزرسانی مداوم است؛ چرا که در لبه فناوری فعالیت می‌کند و کوچک‌ترین غفلت می‌تواند باعث عقب‌ماندگی شود.

جوانمردی اظهار داشت: فعالان این صنعت به این باور رسیده‌اند که با وجود تمام محدودیت‌ها، چاره‌ای جز حرکت رو‌به‌جلو ندارند. خوشبختانه در رویداد تراکنش امسال نیز می‌بینیم که اغلب شرکت‌ها با برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای پایداری و توسعه خدمات خود حضور یافته‌اند و این موضوع جای امیدواری دارد.

 

 

وی افزود: برای ادامه مسیر، ما باید امنیت سیستم‌ها را در بالاترین سطح نگه داریم، قیمت تمام‌شده خدمات را کاهش دهیم تا در شرایط اقتصادی تورمی، فشار اضافی بر بانک‌ها، ارائه‌دهندگان خدمت و مردم وارد نشود، و در عین حال تجربه‌ای بی‌وقفه و یکپارچه برای کاربران فراهم کنیم.

مدیرعامل فناپ تصریح کرد: مردم امروز به‌شدت آگاه و فنی هستند. آن‌ها خدمات بانکی و پرداخت داخلی را با استانداردهای جهانی مقایسه می‌کنند و انتظار دارند که ما هم‌سطح یا حتی جلوتر از فناوری‌های روز دنیا حرکت کنیم. بنابراین، باید در دو حوزه آماده باشیم؛ هم در زیرساخت‌ها و هم در تعامل با مشتری نهایی.

وی ادامه داد: اگر فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی و انقلاب صنعتی چهارم (Industry 4.0) در حال شکل‌گیری هستند، ما باید بتوانیم آن‌ها را در سطح زیرساخت، خدمات B2B و تجربه مشتری (Customer Experience) به‌کار بگیریم. در غیر این صورت، از رقابت جهانی باز خواهیم ماند.

 

 

جوانمردی در پایان گفت: مسیر آینده صنعت بانکداری و پرداخت در گروی نوآوری، پایداری، امنیت و توسعه سرمایه انسانی است. خوشبختانه امروز در میان فعالان این حوزه، این درک مشترک وجود دارد که تنها راه عبور از چالش‌ها، هم‌افزایی، یادگیری مداوم و حضور در لبه فناوری است. ما در فناپ نیز بر همین باوریم و تمام تلاش خود را برای پشتیبانی از این حرکت ملی به‌کار گرفته‌ایم.

یازدهمین رویداد بزرگ تراکنش ایران که از ۵ تا ۷ آبان‌ماه جاری برگزار شد، میزبان قریب به ۱۲ هزار نفر از مدیران، متخصصان و فعالان بود و با مشارکت بیش از ۱۰۰ بانک و شرکت، ۱۰۰ سخنرانی تخصصی، سه جشنواره و … شکوه ویژه‌ای را آفرید. دوازدهمین دوره تراکنش ایران ۱۱ تا ۱۳ آبان ۱۴۰۵ برگزار می‌شود.

ویدیوی کامل این گفت‌وگو را اینجا ببینید

 

نظرات : 0

ثبت نظر

47045