۱۴۰۵ چهارشنبه ۰۳ تیر

فرآیند صدور ابلاغیه‌های قضایی خودکار شد

ICTPRESS - مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، «صدور خودکار ابلاغیه، دادنامه و اجرائیه» را با هدف کاهش زمان انتظار مراجعان و خطاهای انسانی در صدور ابلاغیه‌ها، پیاده‌سازی کرد. 

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، دستگاه قضا فرایند خودکارسازی ابلاغ را در سراسر کشور اجرایی کرد تا یکی از اصلی‌ترین عوامل تأخیر در رسیدگی به پرونده‌ها را مرتفع کند. محمد کاظمی‌فرد، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در گفت‌وگو با مرکز ارتباطات این قوه اعلام کرد که این طرح پس از موفقیت در مرحله آزمایشی استان خراسان جنوبی، اکنون در سطح کشوری فعال شده است.

این سامانه با پایش نظام‌مند پرونده‌ها در پایان وقت اداری، در صورت عدم صدور ابلاغیه در موعد مقرر، به‌صورت خودکار اقدام به ارسال آن به کارتابل ثنا می‌کند. این سازوکار مانع از تضییع حقوق اصحاب دعوی می‌شود که پیش‌تر به‌دلیل تراکم کاری یا خطای انسانی رخ می‌داد.

 

کاهش هزینه‌ها و مراجعات حضوری

از مزایای این طرح، کاهش چشمگیر نیاز به مراجعات حضوری و پیگیری‌های مکرر است.

با انجام خودکار ابلاغ‌ها، تماس با شعب و مراجعات فیزیکی به حداقل خواهد رسید و در نتیجه، هزینه‌های زمانی و مالی مراجعان نیز کاهش خواهد یافت.

 

افزایش بهره‌وری نیروی انسانی

حذف دخالت انسانی در یک فرآیند تکراری و حجیم، موجب آزادسازی ظرفیت نیروی انسانی برای تمرکز بر امور تخصصی‌تر و تحلیلی می‌شود.

این تغییر رویکرد علاوه بر کاهش خطا، باعث یکپارچگی رویه‌ها در تمامی استان‌ها شده است. این استانداردسازی منجر به کاهش تفاوت‌های رویه‌ای و تحقق بهتر عدالت قضایی می‌شود.

 

مدیریت داده‌محور در عدلیه

از منظر مدیریتی، این طرح امکان تولید داده‌های دقیق درباره زمان‌بندی ابلاغ‌ها را فراهم می‌کند. این اطلاعات به مدیران کمک می‌کند تا گلوگاه‌های اجرایی را شناسایی کرده و سیاست‌های کلان را بهبود بخشند.

خودکارسازی ابلاغ دادنامه و اجرائیه، صرفاً یک بهبود اداری نیست، بلکه گامی زیرساختی در مسیر تحول دیجیتال دستگاه قضا محسوب می‌شود که همزمان سه هدف کلیدی «سرعت»، «دقت» و «عدالت» را در فرآیند ابلاغ محقق می‌کند.

نظرات : 0

ثبت نظر

73486