۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت

پنج قلم داروي پروبيوتيك از باكتري‌هاي مفيد بدن با تلاش محققان ايراني توليد شد

به گزارش ICTPRESS ؛ دستگاه گوارش انسان حاوي باكتري‌هاي مفيدي به اسم فلور ميكروبي است كه در حفظ توازن گوارش و تقويت سيستم ايمن بدن نقش موثري دارند. زماني كه فلور ميكروبي بدن تحت تاثير عواملي مثل تغييرات رژيم غذايي، افزايش سن، استرس و مصرف داروهاي مختلف دچار اختلالات گوارشي و مشكلات ناشي از بر هم خوردن سيستم ايمني مي‌شوند پروبيوتيك‌ها با بازسازي ميكروبي و اعمال اثرات متعدد موجب پيشرفت و بهبود اين بيماري مي‌شوند. اكنون محققان ايراني موفق به توليد پنج محصول دارويي پروبيوتيكي شدند.
دكتر سحر بهمني، داروساز صنعتي و مجري اين طرح پژوهشي با اشاره به اينكه توليد اين محصولات شامل سه مرحله‌ فرمانتاسيون باكتري، مقاوم سازي وخشك كردن سويه است درباره‌ تاثيرات اين داروها گفت: برطرف كردن انواع اسهال و يبوست، بهبود علائم سندروم روده تحريك‌پذير، كاهش علائم التهابي روده، كاهش ميزان زخم‌هاي گوارشي، كمك به هضم غذا، كاهش جذب كلسترول، تقويت سيستم ايمني در برابر باكتري‌هاي بيمار‌ي‌زا و كاهش احتمال عفونت مجدد از تاثيرات مثبت اين داروها هستند.
وي در ادامه با اشاره به اين كه اين داروها بسته به نوع‌شان براي تمام سنين كاربرد دارند درباره‌ اين پنج داروي توليد شده گفت: «ساشه كيدلاكت» براي كودكان، كپسول «فمين لاكت» براي همه‌ سنين كپسول، «ژري لاكت» براي سالمندان، كپسول «لاكتونم» براي بانوان و كپسول «لاكت كر»كه براي افراد نيازمند به ايمني تدارك ديده شده است.
بهمني در ادامه درباره‌ مواد موثره‌ به كار رفته در اين داروها گفت: اين پروبيوتيك‌ها از باكتري مفيد دستگاه گوارش مثل لاكتوباسيل‌ها، بيفيدوباكترها، استرپتوكوكوس ترموفيلوس، بيفيدوباكتريوم اينفنتيس و باكتري به نام فروكتواليگوساكاريد براي كمك به رشد و فعاليت پروبيوتيك‌ها استفاده شده است.
بهمني با اشاره به نمونه‌ خارجي داروها يكي از وجوه برتري اين داروها را سازگار بودن آنها نسبت به فلورنرمال بدن ايراني‌ها به علت استفاده از سويه‌هاي بومي ايراني در آن دانست و گفت: استفاده از سويه‌هاي بومي ايراني علاوه بر اثربخشي بيشتر موجب عرضه دارو با قيمت كمتر نيز مي‌شود. علاوه بر اين در نمونه‌هاي داخلي از تعداد باكتري‌هاي مفيد بيشتر،‌ ويتامين‌ها و ساير مواد غذايي نيز استفاده شده است كه كيفيت داروها را بالا مي‌برد.
وي با بيان اين كه تحقيقات روي اين پنج دارو، شش سال به طول انجاميده و تحقيقات بر روي ساير پروبيوتيك‌ها به منظور توليد داروهاي ديگر ادامه دارد، گفت: اين داروها در سطح باليني به روي انسان آزمايش شده‌اند كه نتايج حاصل حاكي از ايمني آنها و اثربخشي قابل ملاحظه شان بوده است.
بهمني در پايان ضمن اعلام اينكه قرار است اين داروها به زودي به بازار بيايند، ابراز اميدواري كرد كه پزشكان و مردم با اين داروها آشنا شده و از آن‌ها براي ايمن‌سازي بيشتر بدن و مقابله با اختلالات گوارشي بهره ببرند.

نظرات : 0

ثبت نظر

55183