۱۴۰۳ جمعه ۱۴ اردیبهشت

منبع تغذيه MEVA براي دوستداران محيط زيست

اين ويژگي منجر به كاهش مصرف انرژي و كاهش انتشار گازهاي گلخانه اي مي شود كه براي  دوستداران محيط زيست قابل توجه است .
بدون شك نقش موثر يك منبع تغذيه با كيفيت بالا و ظرفيت واقعي را نمي توان در بهبود عملكرد رايانه ها انكاركرد. از بين رفتن اطلاعات مهم در اثر نبود جريان يكنواخت ، صدمات غير قابل جبران به قطعات سخت افزاري و بالارفتن هزينه انرژي، تنها قسمتي از عوارض به كارگيري منبع تغذيه با كيفيت پايين و نامناسب است.
منبع تغذيه يا  (Power supply Unit) قسمتي از رايانه است كه انرژي را تامين مي كند. به بيان ديگر تغذيه كننده به طور خاص براي تبديل جريان متغير  100تا 120 ولت (در امريكاي شمالي و ژاپن )يا 220 تا 240 ولت (دراروپا ،آفريقا،آسيا و استراليا) به ولتاژ پايين (جريان مستقيم) و قابل استفاده براي اجزاي رايانه طراحي شده است.
برخي منابع تغذيه، سوييچي براي تغيير ولتاژ بين 115 تا 230 ولت دارند . مدلهاي ديگر داراي حسگرهاي اتوماتيكي هستند كه ولتاژ ورودي را به صورت اتوماتيك تغيير مي دهد و يا قابليت قبول ولتاژ هاي بين اين محدوده را دارند.
منابع تغذيه در رايانه ها بر مبناي حداكثر توان خروجي رده بندي  (Power rating)مي شوند. عموماً توان منبع تغذيه ها ، در محدوده بين 300 وات تا 500 وات قرار مي گيرد(كمتر از 300وات براي سيستم هاي بسيار كوچك در نظر گرفته مي‌شود).
منبع تغذيه مورد استفاده براي بازيهاي رايانه اي و افراد حرفه ا ي بين 500 تا 1000 وات است و توان بالاتر كه تا بالا تر از 2 كيلووات نيز مي رسد در كمك كننده ها و رايانه هايي با كارآيي فوق العاده و پردازنده هايي چند گانه ، هاردديسك ها و كارت‌هاي گرافيك چندگانه استفاده مي شود. رده بندي توان يك منبع تغذيه رايانه داراي استانداردي رسمي نيست و هر كارخانه توليدي ، آن‌را خود تاييد مي كند.
در منبع تغذيه ، راندمان انرژي(Energy efficiency) نيز  شاخصي مهم است كه بايد به آن توجه شود . منبع تغذيه رايانه‌ها راندماني بين 70تا 75% دارند. براي توليد 75 وات خروجي مستقيم ، 100 وات جريان متغير نياز دارند كه 25 وات آن به صورت حرارت تلف مي شود. اما تغذيه كننده هاي با كيفيت بالا مي توانند بالاتر از 80 درصد راندمان داشته باشند.
منابع تغذيه با راندمان بالاتر ، از انرژي كمتري استفاده مي كنند و انرژي كمتري نيز براي خنك كردن آنها موردنياز است. از سال 2007 تغذيه كننده هايي با راندمان 93درصد نيز به بازارآمده است.
تطبيق ظرفيت منبع تغذيه با نياز رايانه بسيار مهم است. راندمان انرژي منابع تغذيه ، در فشارهاي پايين به صورت معنا داري افت مي كند. معمولاً راندمان در فشارهاي 50 تا 75% به تدريج كم مي شود و نمودار آن نيز از مدلي به مدل ديگر متفاوت است. بسياري از منابع تغذيه، راندمان بيشتري با استفاده از ولتاژ متغير ورودي بالاتر بدست مي آورند. درحقيقت منبع تغذيه طبق قانونP=V*I ،جريان پايين تري را در ولتاژ كمتر پس مي زند. منابع تغذيه  MEVAراندماني در محدوده 70 تا 87% دارند و  در تقسيم بندي ها فني به رده منبع تغذيه هاي با راندمان خوب تا عالي تعلق مي گيرند. دوستداران محيط زيست ، كاهش مصرف انرژي و انتشار گازهاي گلخانه اي را با ترغيب توسعه و استفاده از منبع تغذيه هايي با راندمان بالاتر ،تبليغ مي‌كنند.گواهينامه 80PLUS منابع تغذيه اي را تاييد مي كند كه محدوده راندمان واقعي بالاتر از 80% را رعايت مي كنند كه اين موضوع شامل منابع تغذيه   MEVAنيز مي شود.
80PLUS ابتكاري براي تشويق استفاده از منبع  تغذيه با راندمان بالاست. اين گواهي به محصولاتي با بالاتر از 80%راندمان در بارهاي 20% ،50% و100%تعلق مي گيرد.
در خريد منابع تغذيه بايد به صحت و سلامت ويژگي هاي ذكر شده در مورد كالا نظير توان مداوم(Real) و نه توان اوج (Peak) ، توان خروجي مستقيم ، توان خروجي با در نظر گرفتن مقدار واقعي راندمان و توان كلي با توجه به ظرفيت ، توجه كرد تا به منبع تغذيه اي با كيفيت و عملكردي واقعي دست يافت.

نظرات : 0

ثبت نظر

90523