۱۴۰۳ یکشنبه ۱۳ خرداد

بینایی در روبات ها

به گزارش ICTPRESS به نقل از " نیو ساینتیست" ، طی سالهای اخیر بسیاری از محققان علم رباتیک در اقصی نقاط جهان تلاش کرده اند که با مطالعه دقیق ساختار عصبی بینایی انسان سیستم بینایی روبات ها طرح ریزی کنند که البته در این راه به دستاوردهای مهمی هم دست یافته اند .
مهمترین دستاورد علمی در این حوزه ساخت روبات هایی است که می توانند پس از بررسی و تصمیم گیری در مورد مسیر مورد نظر راه خود را از میان یک مسیر پر تردد و شلوغ پیدا کنند .
اما بسیاری از محققان علم رباتیک معتقدند الگوریتم طراحی شده برای این سیستم بینایی بسیار کند است و البته یافته های روبات ها از محیط پیرامون به اندازه ای دقیق نیست که قابل اطمینان صد در صدی باشد.
اکنون بسیاری از محققان در تلاشند تا الگوریتم هایی طراحی کنند که بتواند در تنها چند میلی ثانیه تصمیم نهایی برای حرکت را اتخاذ کند .
پیش از این نیز تلاشهایی در خصوص الگوبرداری از ساختار چشمی مگس برای استفاده از چشم روباتها صورت گرفته بود . بنابر گفته محققان روبات هایی که سیستم بینایی آن ها از چشم مگس الگوبرداری شده نیز مزایایی دارند که قابل اغماض نیست .
محققان اعلام کرده اند گرچه سیستم بینایی انسان از کامل ترین سیستم های بینایی است اما سیستم چشم مگس ها هم می تواند الگوریتمی مناسب برای الگو برداری در علم رباتیک باشد . بدین ترتیب دانشمندان می توانند از مزایای سیستم بینایی این حشره، برای تشخیص لبه ها و مرزهای اجسام بهره ببرند. این قابلیت می تواند به روبات ها کمک کند تا انواع و اقسام کارها را سریع تر و دقیق تر از زمانی که در بینایی آن ها از سنسورهای سنتی استفاده می شد، انجام دهند.
محققان بر این اعتقادند که سیستم بینایی مذکور با چنان وضوح و کیفیت بالایی، می تواند در زمینه های مختلف از جمله پزشکی، تجاری، صنعتی و دفاعی کاربرد داشته باشد.

نظرات : 0

ثبت نظر

56115