۱۴۰۳ شنبه ۲۹ اردیبهشت

ارتقاء سطح ادراک روبات ها

به گزارش ICTPRESS به نقل از " ساینس دیلی" ، در حال حاضر قابلیت دیداری سیستم های رایانه ای روبات ها در وضعیت مناسبی است اما هنوز هم در دنیای امروز روبات ها در فهم و ادراک رفتارها و محاوره های انسانی ضعیف هستند و البته این ها از جمله قابلیت هایی هستند که برای آینده صنعت رباتیک به خصوص در حوزه ساخت روبات های مشابه انسان بسیار ضروری اند .
طبق گفته "رادو هوراد " یکی از محققان این پروژه ، هدف اصلی از اجرای این پروژه تلاش برای تلفیق دو پدیده فیزیکی کاملا مختلف از جمله صدا و تصویر بوده است .برای پدید آوردن ساختارهای بینایی با بازگشت امواج نوری از اجسام سرو کار داریم اما در سیستم شنوایی مسیر صدا و تلاش برای فهم نوع صدا از اهمیت برخوردار است .
طبق گفته این محققان تشخیص صدا به تنهایی بسیار دشوار است چرا که صدا در یک فضای سه بعدی می پیچد اما ترکیب آن با قابلیت دیداری می تواند کار را آسان تر کند . مثلا آنکه زمانی که در یک مکان از 10 نقطه مختلف صداهای مختلف تولید شده باشد وقتی که در این میان صورت یک انسان در حال حرف زدن مشخص باشد،  می توان در میان تمامی همهمه ها صدای آن فرد را تشخیص داد  و با تمرکز بر آن صدا دیگر صداهای پس زمینه را هر چه ضعیف تر کرد.
این محققان با استفاده از نظریه بالا ، روباتی تولید کرده اند که Popeye نام دارد که با بکار گیری تئوری ترکیب قابلیت های شنیداری و دیداری  می تواند فرد در حال صحبت را به آسانی تشخیص دهد .
گفتنی است متخصصان اروپایی معتقدند این طرح هنوز در مراحل آغازین خود به سر میبرد اما می تواند در آینده تحولات عظیمی در صنعت رباتیک جهانی پدید آورد .

نظرات : 0

ثبت نظر

64089