۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ اردیبهشت

گامی بزرگ در خودکفایی فناوری 5G

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، مهندس فرشاد خوشخوی با اعلام این خبر گفت: خدمات تلکامی و سازمانی جدید به همراه دیجیتالی شدن صنایع، فرصت های تجاری متنوعی را ایجاد کرده و به همین دلیل کاملاً واضح است که نسل پنجم شبکه تلفن همراه چیزی فراتر از یک شبکه است و می توانیم آن را بستری برای نوآوری بنامیم که تأثیر مثبتی نیز بر جامعه خواهد داشت. 
وی تصریح کرد: امکانات و قابلیتی هایی که شبکه 5G ایجاد می کند تاثیرات بسیار زیادی بر انواع کسب و کار و نیز تنوع خدمات ارائه شده توسط اپراتورها دارد، همین امر ضرورت راه اندازی یک سامانه مدیریت کسب و کار و عملیات (BOSS) مدرن و چابک برای پاسخ سریع به بازار را به وجود می آورد.

 


وی افزود: چابکی یک سامانه در کلاس 5G از دو منظر قابل بررسی است؛ از منظر اول زیرساخت و منابع سخت افزاری و نرم افزاری چنین سامانه ای باید به سرعت قابل ارتقا باشد یا بتوان بنا بر نیاز، آن را تغییر و بهبود داد. از منظر دوم امکانات و ویژگی های سامانه باید همگام و همسو با سرعت تغییرات در بازار باشد که به معنی قابلیت توسعه سریع این امکانات است.
مهندس خوشخوی در ادامه گفت: سامانه جدید این شرکت تحت نام تجاری NGBS، یک سامانه جامع و همگرا مدیریت کسب و کار در حوزه FMC است که به منظور تامین نیازمندی های کشور در صنعت تلکام طراحی و ساخته شده است. این سامانه با پشتیبانی کامل از استانداردهای 3GPP, ETSI, ONAP در لایه شبکه و همچنین تطبیق کامل با چارچوب TMForum با بهره‌گیری از معماری Cloud-Native می تواند به عنوان یک سامانه قدرتمند و انعطاف پذیر در انواع شبکه های ثابت و سیار به ویژه 5G مورد استفاده قرار گیرد.
وی در ادامه دلیل حرکت پارس پویش به سمت ایجاد محصول جدید در حوزه سیستم های نرم افزاری اپراتورهای مخابراتی را این طور بیان کرد: پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۴۰٪ بودجه خدمات فناوری اطلاعات در اپراتورها برای رفع بدهی های فنی ناشی از ساختار و معماری های قدیمی صرف شود، دلیل این مشکل سیستم های یکپارچه و خشک (Monolithic)، هزینه های یکپارچه و اختصاصی سازی در سیستم های سنتی است و راهکار برطرف کردن این مشکل در دگرگونی سیستم ها به سمت استاندارد شدن، کامپوننت های تعاملی و از قبل یکپارچه شده و قابل استفاده مجدد است. معماری مدرن و مبتنی بر cloud native و رابط های استاندارد می تواند منجر به افزایش سرعت خلاقیت، ارائه خدمات، بهبود تجربه کاربری و کاهش هزینه ها شود.

 


به گفته وی بیش از ۷۰٪ افزایش درآمد اپراتورهای مخابراتی از 5G وابسته به دگرگونی در سیستم های OSS/BSS با هدف درآمدزایی از صنایع افقی به جای فروش پهنای باند است. تبدیل اپراتورها به پلتفرم‌های ارائه خدمات ارتباطی و ارزش افزوده بجای فروشنده لوله های ارتباط، هدف نهایی درآمدزایی از 5G خواهد بود.
مهندس خوشخوی با اشاره به دلیل حرکت اپراتورها به سمت این فناوری گفت: طبق تحقیقات انجام شده مدت زمان پیاده سازی یک ایده درآمدزای جدید در یک اپراتور به طور متوسط ۱۸ ماه است که پیش‌بینی می‌شود با استاندارد و مدرن‌سازی خدمات IT بتوان این عدد را تا ۱۸ روز کاهش داد. 
وی خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع که اپراتورها در زمینه هایی همچون مهاجرت به سمت خدمات ابری، درآمدزایی از API و پلتفرم و حرکت به سمت استانداردسازی، کند عمل کرده اند، این موضوع منجر به کاهش درآمدزایی آنها و شیفت درآمدزایی به سمت شرکای تجاری شده است؛ بنابراین با حرکت سریعتر به سمت استانداردسازی و سهولت یکپارچگی می‌توانند این درآمد را جذب کنند.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان پارس پویش در ادامه با بیان قابلیت های سامانه NGBS گفت: این سامانه صرف نظر از قابلیت های نرم افزاری متنوع، عدم وابستگی به سخت افزار خاص، پشتیبانی از انواع Core Element های هواوی و اریکسون در شبکه های ثابت همچنین 2G,3G,4G و LTE، با تکیه بر دانش بومی و نیروی متخصص داخلی نه تنها مانع خروج میلیون ها دلار ارز از کشور می شود بلکه صنعت تلکام و تمامی کسب و کارهای مرتبط با آن را بی نیاز از محصولات مشابه خارجی می کند. توسعه سریع و بهره گیری از نیروی انسانی داخلی نه تنها باعث اشتغال زایی و گسترش این فناوری در کشور می شود بلکه موجب اتصال کسب و کارها با سرعت زیاد به بازار خواهد شد.

 


مهندس خوشخوی در پایان با اشاره به این موضوع که سیستم جدید این شرکت فقط برای اپراتورهای مخابراتی قابل استفاده است یا خیر افزود: مفاهیم پیاده سازی شده در این سیستم برای هر خدمات دهنده دیجیتالی قابل استفاده است. از آنجایی که در 5G بستر ارتباطی نیز یک بخش از خدمت خواهد بود پیش بینی می شود که فروشندگان آنلاین، خدمات اینترنت اشیا، خدمات ارزش افزوده و افقی نیز از این بسترها استفاده کنند.
بنابراین گزارش، به عقیده مهندس خوشخوی سرمایه گذاری و حمایت از شرکت های فعال ایرانی در حوزه 5G با توجه به دامنه نفوذ و تغییراتی که این شبکه در ابعاد وسیع ایجاد می کند دیگر صرفا یک کار مثبت در جهت حمایت از شرکت های ایرانی نیست بلکه یک ضرورت است که باید در سطوح حاکمیتی و کلان کشور پیگیری شود.

 
ارائه مصاحبه: سمیرا اسحاقی کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و ارتباطات

نظرات : 0

ثبت نظر

85037