۱۴۰۳ جمعه ۱۴ اردیبهشت

توسعه روز افزون فناوري‌ها به ويژه در حوزه ICT

ورود تكنولوژي‌هاي سخت افزاري و نرم افزاري با برندهاي مختلف به بازار، بررسي كارايي و كيفيت تك‌تك آنها را براي كاربران ومتقاضيان مشكل ساخته و مي‌توان به صراحت بيان كرد بازار فناوري اطلاعات كشور متاثر از رشد و توسعه بازارهاي بين المللي، هر روز رقابتي‌تر مي‌شود.
به گزارش خبرنگار ICTPRESS  در اين ميان براساس اصول تجارت و اقتصاد، عده‌اي موفق‌تر خواهند بود و در يك دوره زماني سهم بيشتري از بازار را در اختيار مي‌گيرند، عده‌اي امكان رقابت نمي‌يابند و از بازار خارج مي‌شوند، عده‌اي جديد وارد بازار شده و با حاضران در بازار به رقابت بپردازند و اين چرخه مرتبا تكرار مي‌شود، در چنين فضاي توسعه‌اي و رقابتي، آنهايي موفق‌تـر خواهند بود كه علاوه بر ارتقاي كيفيت محصولات و تكنولوژي‌هاي قابل عرضه خود، بتوانند امكانات و مزيت‌هاي نسبي و رقابتي خود را به طور گسترده‌اي به ديگران بشناسانند و به بياني ديگر،‌در فضاي اطلاع‌رساني نيز فعاليت‌هاي خود را متناسب با ارتقاي كيفي خدمات و محصولات قابل عرضه خود رشد دهند.
در اين ميان ارتقاي آگاهي‌هاي درون سيستمي از طريق شيوه‌هاي نوين اطلاع رساني و به اشتراك گذاشتن انديشه‌هاي جديد براي سهم‌بري بيشتر از بازار كه لازمه‌ آن آشنايي بيشتر واحدهاي مختلف يك مجموعه با فعاليت‌هاي انجام شده در واحدهاي ديگر و شناسايي توانمندي‌هاي بالفعل و بالقوه آنها ا ست، مي‌تواند بخشي از هدف ياد شده را محقق سازد. به همين دليل است كه شركت‌هاي مطرح بين‌المللي بخش قابل توجهي از بودجه‌ ساليانه خود را صرف افزايش تعاملات درون سيستم از طرق مختلف مي‌كنند.
به گزارش ICTPRESS  امروزه مراكز داده نقشي اساسي در ساماندهي و متمركز نمودن منابع و ظرفيت‌هاي محاسباتي يك سازمان جهت يكپارچه سازي تجهيزات، اطلاعات و برنامه‌هاي كاربردي حساس در فضايي كاملا مطمئن و داراي قابليت گسترش دارند.
مراكز داده يك مولفه بسيار ضروري زير ساختي است كه كار پشتيباني از اينترنت و تجارت ديجيتالي و بخش‌هاي ارتباطات الكترونيكي را به عهده دارند و مبدا تمامي سرويس‌هاي ارائه شده در شبكه هستند، در نتيجه تمامي سرويس‌هاي ارائه شده در آنها بايد دقيق مطابق برنامه و بدون كوچكترين وقفه‌اي عمل كنند.
امروزه مديريت حوادث امنيتي در بسياري از سازمان‌ها، كاركنان بخش IT را با چالش‌هاي اساسي مواجه ساخته است. راهكارهاي امنيتي بسيار زيادي چون نرم افزارهاي آنتي ويروس، ديواره آتش، سيستم‌هاي جلوگيري از نفوذ، سيستم‌هاي تشخيص نفوذ، كنترل‌هاي دسترسي، سيستم‌هاي شناسايي وديگر راه‌هكارهاي شناخته شده‌اي كه در سطح شبكه استفاده مي‌شوند. همگي اطلاعات و گزارش‌هايي در فرمت‌هاي متفاوت ايجاد كرده كه در مكان هاي متفاوتي ذخيره شده و براي ا فراد خاصي نيز ارسال مي‌شوند كه نتيجه آن ازدياد اطلاعات امنيتي بوده كه منجر به افزايش بار كاري و تلاش پرسنل IT شده و در نهايت داشتن يك سيستم امنيتي ضعيف براي سازمان را به همراه خواهد داشت.
گفتني است؛ مركز عمليات امنيت soc واحدي متمركز براي رسيدگي به حوادث و وقايع امنيتي در سازمان‌ها بوده كه هدف از ايجاد آن تشخيص و واكنش‌ سريع در برابر حوادث امنيتي است كه از طريق يك كنسول مركزي، وضعيت آنچه را كه در حال حاضر در شبكه در حال اتفاق مي‌باشد را نشان مي‌دهد.
مركز عمليات امنيت soc تمامي زواياي امنيتي را به صورت بلادرنگ از يك نقطه مركزي مديريت و مانيتور مي‌كند و تمامي حواث امنيتي را كشف و اولويت دهي كرده، سطح ريسك و دارايي‌هايي را كه تحت تاثير قرار خواهند گرفت را تشخيص مي‌دهد. اين مركز همچنين به طور همزمان راهكارهاي مناسبي را متناسب با هر رويداد، اجرا يا پيشنهاد مي‌كند.

نظرات : 0

ثبت نظر

73528