۱۴۰۳ شنبه ۰۸ اردیبهشت

عجیب‌ترین فناوری‌هایی که در نمایشگاه CES 2024 رونمایی شد

ICTPRESS - نمایشگاه فناوری CES همیشه میزبان فناوری‌های عجیبی است و نمایشگاه امسال یعنی CES 2024 نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، همیشه در جریان رویداد CES گجت‌های عجیب و غریبی پیدا می‌شود که ما را شگفت‌زده می‌کند. از استارت‌آپ‌ها گرفته تا غول‌هایی مانند سامسونگ، در هر غرفه این نمایشگاه موارد زیادی وجود دارد که باعث می‌شود کمی مکث کنیم، بخندیم و سرمان را تکان دهیم. در این مطلب چند مورد از فناوری‌های عجیب رونمایی شده در CES ۲۰۲۴ را خواهید دید.

 

لپ‌تاپ واقعیت افزوده فضایی سایتفول(Sightful)

 

اگر به تصویر بالا نگاه کنید، می‌توانید ببینید که چگونه یک لپ‌تاپ ادغام شده با عینک واقعیت افزوده می‌تواند تجربه بسیار گسترده‌تری نسبت به یک صفحه نمایش لپ‌تاپ ۱۴ اینچی استاندارد ارائه دهد. متأسفانه، میدان دید باریک آن، صفحه کلید اسفنجی و قیمت بالا، آن را کمی از رقابت دور کرده است.

 

سامسونگ بالی(Ballie)

 

بالی یک ربات بامزه است که در غرفه سامسونگ مشاهده شد. این ربات یک سگ نگهبان به دنبال کاربر خود می‌رود و مانند یک دستیار صوتی شخصی‌سازی شده با او صحبت می‌کند. بالی به یک پروژکتور آنبرد مجهز شده و از قابلیت‌های هوش مصنوعی برخوردار است.

نسخه جدید بالی که به دوربین‌های جلو و عقب مجهز شده، به عنوان یک همراه، وسیله سرگرمی و حتی سگ نگهبان قابل استفاده است. بالی می‌تواند در سراسر خانه به دنبال کاربر خود برود، در صورت صدا زدن توسط کاربر به سوی او بیاید و حتی می‌تواند به کاربر خود هنگام رسیدن به خانه سلام کند.

 

کفش‌های مون‌واکرز(Moonwalkers)

 

شرکت شیفت روبوتیکس (Shift Robotics)، استارت‌آپی که از دل دانشگاه کارنگی ملون (Carnegie Mellon) بیرون آمده، امیدوار است با کفش‌های مخصوص خود موسوم به مون‌واکرز(Moonwalkers) که کفش‌هایی چرخ‌دار هستند، راه رفتن انسان را سرعت ببخشد. این شرکت در نمایشگاه CES ۲۰۲۴ در لاس وگاس آمریکا با مدل جدید خود به نام Moonwalkers X به میدان آمده است. در اصل آنها کفش‌هایی هستند که وقتی پای شما در هنگام گام برداشتن به زمین برخورد می‌کند، چرخ‌هایش می‌چرخد تا شما را کمی جلوتر ببرد. بنابراین با هر گام فقط یک مسافت اضافی اندک را ارائه می‌دهد، اما اثر کلی این کار می‌تواند راه رفتن کاربر را تا سه برابر سریع‌تر کند.

باتری این کفش‌ها حدود ۱۰ کیلومتر بُرد دارند و پس از اتمام شارژ آنها تنها کافی است تا کابل USB-C آن را بردارید و ۱.۵ ساعت صبر کنید تا کامل شارژ شود.

به نظر می‌رسد استفاده از چنین کفش‌هایی یک راه ایده آل برای سرعت بخشیدن به راه رفتن، به‌ویژه برای کارگران به منظور کاهش خستگی آنها در محیط‌های صنعتی است.

در حالی که قیمت مدل قبلی این شرکت ۱۳۹۹ دلار بود، هنوز قیمتی برای مدل جدید اعلام نشده است، اما انتظار می‌رود تا قبل از عرضه آنها در اواسط سال جاری قیمت آن اعلام شود.

 

چت جی‌پی‌تی فولکس واگن داستان دایناسورها را تعریف می‌کند

 

در حالی که ما می‌توانیم موارد استفاده بالقوه داشتن یک دستیار صوتی هوشمندتر در ماشین را ببینیم، وجود یک دستیار صوتی مجهز به چت جی‌پی‌تی که داستانی درباره دایناسورها به ما بگوید، راه بسیار عجیبی برای نمایش این فناوری بود. این فناوری که در خودرو با استفاده از چت جی‌پی‌تی کار می‌کند و فقط با صدا کردن یا فشردن یک دکمه فعال می‌شود در نسخه دمو داستان‌هایی در مورد دایناسورهای برای سرگرم‌ کردن کودکانی که روی صندلی نشسته بودند تعریف می‌کرد.

 

یک «پیانو» برای سگ‌ها

 

همه ما ویدیوهایی از سگ‌ها در حال «نواختن» ساز دیده‌ایم، اما این ممکن است اولین وسیله‌ای باشد که برای یک حیوان خانگی ساخته شده است. به سگ خود بیاموزید این «پیانو» را بنوازد و مطمئنا ساعت‌ها با آن سرگرم خواهید شد. این دستگاه ۲۹۹ دلاری با یک دستگاه تغذیه خودکار نیز همراه است تا سگ را تشویق کند که به کار خود ادامه دهد. این یک ساز چهار کلیدی با صفحات چراغ‌دار است. حیوان خانگی باید ترتیب روشن شدن چراغ‌ها را دنبال کند و در نهایت تشویقی دریافت کند. ترتیب روشن شدن صفحات از روی چندین نت از آهنگی خواهد بود که کاربر انتخاب کند.

 

درب مجهز به هوش مصنوعی عبور گربه

 

یک درب مخصوص گربه‌های خانگی به نام فلپی (Flappie AI) از هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا اطمینان حاصل کند که یک گربه خانگی با یک موش در دهان به خانه نیاید و در صورت مشاهده چنین چیزی به طور خودکار قفل می‌شود تا خانه آلوده نشود.

در سمت در رو به بیرون، یک حسگر حرکت و دوربین دید در شب وجود دارد. این شرکت می‌گوید که سیستم تشخیص مبتنی بر هوش مصنوعی آن در بیش از ۹۰ درصد مواقع دقیق است. تعدادی کلید دستی در قسمت داخلی در تعبیه شده است تا بتوانید هر زمان که بخواهید آن را قفل و باز کنید و همچنین سیستم تشخیص طعمه را خاموش کنید.

 در نهایت، فلاپی می‌گوید که حیوانات خانگی احتمالا آموزش می‌بینند که نمی‌توانند هنگام حمل چیزی وارد شوند و وقتی طعمه را رها می‌کنند، قفل درب بلافاصله باز می‌شود تا بتوانند داخل شوند.

فلپی همچنین دارای قدرت تشخیص تراشه است. بنابراین اگر حیوان خانگی شما دارای میکروچیپ باشد، می‌توانید آن را طوری تنظیم کنید که درب فقط برای گربه شما باز شود. و البته، یک برنامه وجود دارد که می‌توانید درب را از طریق تلفن همراه خود کنترل کنید.

 

مانکن مصنوعی آدام-ایکس(Adam-X)

 

مانکن آدام-ایکس خون دارد، نفس می‌کشد، پلک می‌زند و به روند احیاء و درمان واکنش نشان می‌دهد و مطمئنا برای آموزش پزشکی مفید به نظر می‌رسد.

آدام-ایکس برخلاف مانکن‌های سنتی مخصوص آموزش عملیات احیاء، یک بیمار رباتیک است که برای طیف گسترده‌ای از آموزش‌های پزشکی قابل استفاده است.

آدام-ایکس مجهز به اسکلت، ماهیچه‌ها و ریه‌های واقع گرایانه است که بسیار شبیه به اعضای واقعی رفتار می‌کنند. بسته به سناریو ساختگی و موفقیت شما در درمان آن، بازخورد فیزیکی به شما می‌دهد. به عنوان مثال، بسته به کاری که در آن زمان انجام می‌دهید، مردمک‌ها گشاد می‌شوند، گونه‌ها برافروخته می‌شوند، زبان متورم می‌شود و اندام‌ها آبی می‌شوند. در حال حاضر، آدام حتی می‌تواند صداهای مبهم ایجاد کند، اما سازندگان او می‌گویند که قرار است قابلیت ارتباطی مجهز به چت جی‌پی‌تی را به آن اضافه کنند تا به پزشکان آموزش دهد که چگونه بیماران را درگیر و آرام نگه دارند.

علاوه بر آموزش احیای قلبی، می‌توان از این دستگاه برای آموزش لوله‌گذاری، تزریق وریدی، استفاده از دستگاه فشار خون و الکتروشوک قلبی استفاده کرد.

 

گلدان هوشمند

 

گلدان پلنت‌پتز(PlantPetz) به گیاهان شما شخصیت می‌بخشد. گیاهان درون این گلدان هنگامی که آب دریافت نمی‌کنند غرغر می‌کنند و یک حسگر خازنی درون آن وجود دارد که باعث می‌شود با لمس حرکت کند.

 

اجاق‌های هوش مصنوعی جایگزین تابه‌ها می‌شوند

 

گریل یا کباب‌پز پرفکتا از هوش مصنوعی برای پخت سریع غذاهایی مثل استیک استفاده می‌کند. این کباب‌پز از یک پردازنده چهار هسته‌ای و مجموعه‌ای از حسگرها برای جمع‌آوری داده استفاده می‌کند. یک الگوریتم هوش مصنوعی زمان و دمای بهینه برای دستیابی به پخت مطلوب را محاسبه می‌کند.

 

یک رایانه برای دندان‌هایتان

اوکلین اولترا ایکس (Oclean Ultra X) یک مسواک هوشمند با صفحه لمسی تعاملی است و از طریق رسانش استخوانی نکات صوتی هوش مصنوعی را به شما ارائه می‌دهد. این مسواک اطلاعاتی در مورد مسواک زدن شما جمع‌آوری می‌کند و بهبود سلامت دندان به شما کمک می‌کند.

 

بالش کاهش دهنده خروپف

بالشی در نمایشگاه فناوری CES به نمایش گذاشته شد که با تشخیص «خروپف» سر شما را به اطراف می‌چرخاند. بالش هوشمند ضد خروپف DeRucci ادعا می‌کند که خروپف را تا ۸۹٪ کاهش می‌دهد.

نظرات : 0

ثبت نظر

63943