۱۴۰۳ شنبه ۰۸ اردیبهشت

نقد و بررسی تازه ترین تکنولوژی ها در فضای ارزهای دیجیتال

ICTPRESS - با توسعه جهان، نیازها نیز متفاوت می‎شوند و ناگزیر افزایش می‌یابند. در دنیای جدید، مطالعه و تحقیق بیشتر برای همگام شدن با سرعت تغییرات ضروری شده است. مفاهیم اتوپیایی دیروز روزبه‌روز آشناتر شده و تبدیل به بخشی از دنیای واقعی می‌شوند.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، این تغییر و توسعه سریع و ناگزیر خود را در حوزه مالی نیز نشان می‎دهد، ملموس‎‌ترین مثال آن پذیرش رمزارزها یا ارزهای رمزنگاری شده از سوی سرمایه‎‌گذاران و صاحبان سرمایه است که از آن به عنوان انقلاب دیجیتال یاد می‎شود. با افزایش قیمت ارز دیجیتال، رمزارزها به عنوان ابزار سرمایه‎‌گذاری واقعی شناخته می‌شوند و استفاده از آنها مانند طلا، ارز خارجی، صندوق‎ ها و سهام توسط توده‏ های بزرگ و به واسطه انواع صرافی ارز دیجیتال در حال ظهور است. سرمایه‎‌گذارن کشور ما نیز از قافله سرمایه‎ گذاری در این بازار نوظهور و داغ عقب نمانده‎اند و رتبه خوبی در جهان و منطقه در حجم تراکنش دارایی ‎های دیجیتال کسب کرده‎اند. هم‌اکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران ایرانی، دارایی خود را صرف خرید اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال معتبر می‌کنند.

این افزایش و رواج استفاده، ماموریت شرکت‌های فعال در این بخش مانند صرافی‎ های ارز دیجیتال و مؤسسات فعال در زمینه سواد مالی و مربیان را به پیش می‌برد تا در «سواد ارزهای دیجیتال» پیشرو باشند و با تجهیز سرمایه‌گذاران به اطلاعات دقیق، آنها را راهنمایی کنند.

 

اثرات ارزهای دیجیتال بر بازارهای مالی و سرمایه گذاری

تاثیر ارزهای دیجیتال بر بازارهای مالی این است که جایگزین‏ هایی برای ارزهای سنتی، دارایی‏ های مالی جدید و محصولات سرمایه‌‏گذاری ایجاد می‎کند. رمزارزها یا ارزهای رمزنگاری شده، تراکنش‌های جهانی سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر را در مقایسه با ارزهای جایگزین ممکن می‌سازند.

با وجود تمام پیشرفت ­ها، ما هنوز در ابتدای راه برای تحقق ارزهای دیجیتال به عنوان یک جایگزین کامل برای بازارهای سنتی هستیم. دوره‌های نوسان شدید و گاهاً مخرب ممکن است در بازار ارزهای دیجیتال به دلایلی مانند ساختار نابالغ بازار و الزامات نظارتی رخ دهد. در این مرحله، آموزش سواد مالی برای ایمن نگه داشتن افراد در دنیای مالی جدید حیاتی است.

سواد مالی به توانایی درک پیچیدگی‎های فنی و مدیریت ایمن دارایی‎ های دیجیتال اشاره دارد. آموزش مالی باید اصول اولیه مالی مانند درآمد، خرج کردن، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری را پوشش دهد و با چشم‌انداز اولیه مدیریت پول شروع شود.

سرمایه‎ گذارانی که سواد مالی کافی و کارامد دارند در تصمیم ‎گیری‏ های خود آگاه بوده و در مورد مسائل مالی مهم مانند اهمیت زمان، تنوع ریسک، اثر تورم و پس‌انداز آگاهانه عمل می‎کنند. پس چگونه می‌توان این سواد را ایجاد کرد؟ اولین قدم برای کاربران باید دوری از اقدامات و معاملاتی باشد که منجر به رجوع به منابع اشتباه اطلاعاتی می‎شود که ممکن است اطلاعات نادرست ایجاد کنند.

 

 

 

تکنولوژی های مرتبط با رمزارزها یا پول‎ های رمزنگاری کدامند؟

مهم­ترین تکنولوژی­ مرتبط با زیرساخت­های ارزهای دیجیتال فن‎آوری پشتیبانی شده توسط بلاک چین است. تکنولوژی بلاک چین به همه کاربران یک شبکه اجازه می‌دهد تا سوابق عملیات مالی خود را حفظ کنند. این بدان معنی است که هر کاربر نمی‎تواند فرآیند سوابق را تغییر دهد، و بدین ترتیب امنیت عملیات تا حد زیادی تامین می‌شود.

تکنولوژی‌های مرتبط با رمزارز ها به دلیل عدم وجود یک مقام مرکزی و امنیت معاملاتی محبوب شده‎اند. از این فناوری‎ها می‎توان در توسعه ارزهای دیجیتال استفاده کرد، اما این تکنولوژی ها همچنین می‎توانند در معاملات مالی و سایر زمینه ‎ها نیز مورد استفاده قرار بگیرند: زمینه‎ های دیگری مانند فناوری‎ های رمزنگاری، قراردادهای هوشمند و سایر فناوری ‎های نوآورانه. قراردادهای هوشمند امکان اتوماسیون عملیات را در شرایط از پیش تعیین شده فراهم می‎کنند و همین موضوع به کاربر اجازه می‎دهد تا عملیات را سریعتر و کارآمدتر انجام دهد.

 

جوانب مثبت و منفی تکنولوژی های ارزهای دیجیتال

تکنولوژی­ های ارز دیجیتال و ارز رمزنگاری مزایا و معایب بسیاری را به همراه می‌آورد. این مزایا و مضرات در قسمت زیر ذکر شد‌اند.

 

طرفداران تکنولوژی ‎های مرتبط با ارز دیجیتال باور دارند که:

ایمن: ارزهای دیجیتالی و فن آوری های ارز رمزنگاری اجازه می­دهند تا عملیات با خیال راحت و ناشناس انجام شوند. این امر به کاربران امکان می‎دهد معاملات را با خیال راحت‎تر انجام دهند.

سریع: ارزهای دیجیتال و فن‎آوری‎ های رمزنگاری اجازه می‎دهند تا عملیات به سرعت انجام شوند. این موضوع به کاربران امکان می‌دهد تا سریعتر انتقال پول را انجام دهند.

جهانی: ارزهای دیجیتال و تکنولوژی‌های رمزنگاری یک راه حل ایده‎آل برای پرداخت‎های جهانی ارائه می‎دهند. این ارزها انجام معاملات فراتر از مرزها را امکان‎پذیر می‎کنند.

کم هزینه: ارزهای دیجیتال و فن‎آوری‎ های رمزنگاری هزینه پردازش کمتری را در مقایسه با سایر روش­های پرداخت ارائه می‌دهند.

قابل تغییر: ارزهای دیجیتال را می‎توان با سایر ارزها جایگزین کرد. این به کاربران امکان می‎دهد در هر زمان به راحتی بین ارزهای مختلف در حال حرکت و تغییر باشند.

 

منتقدان تکنولوژی‎ های مرتبط با ارز دیجیتال باور دارند که:

قیمت ­های موج­دار: قیمت ارزهای دیجیتال بسته به نوسانات بازار ممکن است متفاوت باشند.

ریسک ایمنی: ارزهای دیجیتال ممکن است نسبت به حملات آنلاین حساس‎تر باشند. بنابراین، این مهم است که کاربران بتوانند با خیال راحت از ارزهای خود را ذخیره و محافظت کنند.

وضعیت حقوقی: ارزهای دیجیتال و فن‌آوری‌های رمزنگاری هنوز در بسیاری از کشورها به طور قانونی به رسمیت شناخته نمی‎شوند. این امر ممکن است باعث شود کاربران نگران حمایت از حقوق خود در مورد این ارزها باشند.

ریسک سرمایه ‎گذاری: ارزهای دیجیتال و فن‎آوری‎ های رمزنگاری ریسک بالایی برای سرمایه ‎گذاری دارند. این امر ممکن است باعث شود کاربران با کاهش ارزش ارزهای خود ضررهایی را متحمل شوند.

چالش­ های فن­آوری: ارزهای دیجیتال و فن­آوری­ های رمزنگاری حوزه ­هایی هستند که به دانش فنی نیاز دارند. بنابراین، کاربران نیازمند داشتن آگاهی از مسائل فنی هستند.

 

جوانب مثبت و منفی تکنولوژی های ارزهای دیجیتال

 

مثال­هایی از ارزهای دیجیتال و فن‌آوری­ های پول رمزنگاری

بیت کوین: بیت کوین یکی از محبوب­ترین ارزهای رمزپایه در سراسر جهان است. این ارز توسط فناوری بلاک چین پشتیبانی می‌شود و اجازه می‌دهد تا عملیات با خیال راحت و به صورت ناشناس انجام شود.

اتریوم: اتریوم که به عنوان محبوب‌ترین رمزارز پس از بیت کوین شناخته شده است با استفاده از قراردادهای هوشمند تفاوت ‎های قابل توجهی را نسبت به هر ارز دیجیتال دیگری ایجاد می کند.

ریپل: ریپل یک انتخاب محبوب برای معاملات انتقال پول، به ویژه بین موسسات مالی است. این ارز معاملات سریع و کم هزینه ‎ای ارائه می‎دهد.

لیتکوین: لیتکوین یک رمزارز شبیه به بیت کوین است. این ارز معاملات سریع و کم‌هزینه را ارائه می‎کند.

دوج­کوین: دوج­کوین رمزارزی است که اخیراً محبوب شده است. این ارز با هزینه ‏های معامله ‎ای کم و معاملات سریع معروف شده است.

 

نقد و بررسی تازه ترین تکنولوژی ها در فضای ارزهای دیجیتال

 

سواد تکنولوژیکی ضروری برای کاربران و سرمایه گذاران

ارزهای دیجیتال و فن‎آوری ‎های رمزنگاری اکنون به عنوان جایگزینی برای ارزهای سنتی محبوب شده ‎اند. این ارزها گزینه‏ ای ایده ‎آل برای معاملات سریع و ایمن هستند. دانش فنی کاربران در این بازار دارای اهمیت حیاتی است. علاوه بر این، وضعیت حقوقی ارزهای دیجیتال و فن‎آوری‌های رمزنگاری هنوز در بسیاری از کشورها نامشخص است. بنابراین، کاربران باید حقوق و خطرات خود را در مورد معامله این ارزها درک کنند. ارزهای دیجیتال و فن‎آوری‎های رمزنگاری، معاملات مالی و تکنولوژی‎ های نوآورانه هستند که می‎توانند در زمینه‎ های دیگر نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

 

بانک مرکزی اروپا در مسیر راه اندازی آزمایشی برای یورو دیجیتال است

بانک مرکزی اروپا (ECB) به همکاری بانک­های مرکزی ملی منطقه یورو اقدام به بررسی ادامه معرفی یورو دیجیتال نموده است. در حقیقت، این بانک در مسیر شروع آزمایشی یورو دیجیتال است. در اطلاعات موجود در وب سایت این بانک، آمده است که یورو دیجیتال ابزار پرداخت الکترونیکی را ارائه می‎دهد که همه افراد منطقه یورو می‎توانند از آن استفاده کنند و به اندازه پول نقد امن و کاربرپسند خواهد بود.

همچنین اشاره شده است که یورو دیجیتال مکمل اسکناس و سکه خواهد بود و به مردم امکان انتخاب بیشتری در ابزارهای پرداخت را ارائه می‌دهد. کارشناسان امر در حالی که در حال بررسی نحوه طراحی و توزیع یورو دیجیتال و همچنین تاثیرات محتمل و غیرمحتمل آن بر بازار هستند، بیان می‎کنند که در مورد زمان اجرا و نحوه اجرای آن تصمیم ‎گیری قطعی نکرده ‎اند.

 

نقد و بررسی تازه ترین تکنولوژی ها در فضای ارزهای دیجیتال

 

فدرال رزرو هنوز در مورد انتشار ارز دیجیتال تصمیم نگرفته است

فدرال رزرو آمریکا (فدرال رزرو) هیچ تصمیمی در مورد انتشار ارز دیجیتال بانک مرکزی نگرفته است. فدرال رزرو به بررسی مزایا و خطرات بالقوه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی از دیدگاه‌های مختلف، از جمله تحقیقات و آزمایش‌های فناوری ادامه می‌دهد. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در بیانیه خود در ماه مارس خاطرنشان کرد که آنها در «مرحله تصمیم‌گیری واقعی» در مورد ارز دیجیتال بانک مرکزی نیستند.

در نهایت، مایکل بار، معاون رئیس فدرال رزرو در امور نظارت، هفته گذشته در یک سخنرانی اعلام کرد که این بانک از هرگونه تصمیمی برای انتشار ارز دیجیتال خود «خیلی دور» است و در صورت مجوز کنگره ایالات متحده، آنها در این زمینه اقدام خواهند کرد. بانک‌های مرکزی منطقه‌ای، از جمله نیویورک و بوستون، در حال بررسی برنامه های عمده‌فروشی و خرده‌فروشی خود هستند.

گفته می‌شود که فدرال رزرو نیویورک با آزمایش ارز دیجیتال بانک مرکزی «عمده فروشی» خود "Project Cedar" ایالات متحده را به تحقیق به توسعه در این زمینه سوق داده است. این پروژه همین طور یک پروژه مشترک ارز دیجیتال بین مرزی بانک مرکزی فدرال رزرو نیویورک و بانک سنگاپور به شمار می‌رود. فدرال رزرو بوستون همچنین با ابتکار ارز دیجیتال موسسه فناوری ماساچوست در پروژه «پروژه همیلتون» همکاری می‌کند.

نظرات : 0

ثبت نظر

91088