۱۴۰۳ یکشنبه ۰۹ اردیبهشت

دیگ روغن داغ در صنایع

ICTPRESS - در سراسر جهان افراد بسیاری از ‌این ‌دستگاه‌ها با اسامی مختلفی یاد می‌کنند. می‌توان آن‌ها را با نام‌های مختلفی مانند هیتر روغن داغ، بویلر روغن داغ و سیستم مایع حرارتی شناخت. این دستگاه‌ها همه به یک نوع سیستم انتقال حرارت مایع حلقه بسته اشاره دارند.

بسیاری از افراد از اصطلاح دیگ روغن حرارتی استفاده می‌کنند، حتی اگر هیچ تبخیری اتفاق نیفتد. یک دیگ روغن داغ قلب تپنده سیستم انتقال حرارت با سیال روغن داغ است. این دستگاه در مدار گردشی نقش اصلی تولید حرارت را دارد. بنابراین، طراحی و ساخت آن بسیار مهم است.

در عصر حاضر، دیگ روغن داغ در صنعت به وفور به‌کار می‌رود. این دستگاه در صنایعی که نیاز به انتقال حرارت غیرمستقیم دارند، استفاده می‌شود. با توجه به اهمیت بزرگ این تجهیز و کاربرد‌های متعدد آن، در ادامه قصد داریم به معرفی روش کار بویلر روغن داغ و کاربرد‌های آن بپردازیم.

 

دیگ روغن داغ چیست؟

روغن داغ بویلر، یک سیستم گرمایشی منحصر‌به‌فرد است که از قدرت روغن برای انتقال گرما استفاده می‌کند. این سیستم شامل یک دیگ و لوله‌هایی پیچیده حاوی روغن بوده که باعث افزایش دما می‌شود. این فناوری امکان ایجاد دمای بالا را بدون نیاز به فشار بالا فراهم می‌کند، در‌حالی‌که برای بویلر‌های دیگر نیاز به سیستم تحت ‌فشار وجود دارد. دیگ روغن داغ نه‌تنها ایمن و اقتصادی در نگهداری شناخته شده، بلکه امروز در انتقال حرارت نیز بسیار کاربردی است.

 

انواع دیگ روغن داغ

2 نوع بویلر روغن داغ وجود دارد، یکی از نوع افقی و دیگری عمودی. هر‌کدام دارای مزایا و معایب خود هستند که بسته به شرایط و نیاز‌های مختلف، به‌کار برده می‌شوند. اگر فضای محدودی برای نصب بویلر وجود داشته باشد، بهتر است از بویلر افقی استفاده کنید. همچنین باید توجه داشت که می‌توان بویلر را بر‌اساس نوع سوخت (مانند گازوئیل، گاز یا مازوت) دسته‌بندی کرد.

 

دیگ روغن داغ عمودی

بویلر روغن داغ با طراحی عمودی، با ظرفیت حرارتی از 150 هزار الی 2 میلیون کیلو کالری در ساعت، بهبود زمان تخلیه و سیرکوله روغن در کوئل‌های دیگ را فراهم می‌کند و تلفات حرارتی را در خروجی کاهش می‌دهد. این بویلر قادر به تامین دما‌های بالا‌تر از 150درجه سانتی‌گراد است و به‌صورت پکیج کامل با تمام لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای خط سیرکوله روغن داغ عرضه می‌شود.

همچنین، دارای پایه و شاسی کامل و امکان نصب سیستم مانیتورینگ و PLC را داراست. این بویلر با طراحی عمودی، سریع‌ترین تخلیه روغن داغ را دارد و برای فضا‌های محدودی و بهبود گردش روغن داغ داخل کوئل‌ها به‌دلیل گرانش زمین مناسب است.

این دیگ عمودی با مزایایی همچون زمان ماندگاری بهتر حرارت داخل بویلر، افزایش نسبی راندمان حرارتی و افزایش سرعت تخلیه روغن داغ، انتخاب مناسبی برای کسانی است که فضای کم‌تری دارند.

 

دیگ روغن داغ افقی

دیگ روغن داغ افقی یک نوع بویلر خلاقانه است که با کوئل و استوانه کوره در افقی نصب می‌شود. این بویلر دارای 2 حلقه کوئل روغن داغ بوده که به پوسته بویلر متصل شده است.

مشخصات فنی این دیگ شامل توان حرارتی بین 150000 تا 4000000 کیلوکالری در ساعت، پکیج کامل با لوازم خط سیرکوله، پایه و شاسی کامل و امکان طراحی با 2 در برای راحتی بازرسی و تعمیرات است.

مزایای این دیگ شامل دسترسی آسان به کوئل‌ها، سهولت کارکرد مشعل، کاهش صدمات حرارتی، و اطمینان از استاندارد‌های بین‌المللی معتبر است. همچنین این دیگ دارای درجه حرارت کار بین 150 تا 350درجه سانتی‌گراد بوده و از لوله‌های آتشخوار تولید شده است.

در کل، دیگ‌های روغن داغ افقی انتخابی مناسب برای اپراتوری آسان، سرویس و بازرسی راحت‌تر و کاهش خطرات سوختگی مشعل هستند.

 

نام کسب_وکار

 

 

اجزای اصلی دیگ روغن داغ

اجزای اصلی دیگ روغن داغ شامل یک پوسته محافظ و یک کویل مارپیچ است. روغن داغ، با پرتاب و سرعت درون کویل مارپیچ حرکت می‌کند.

این‌ روغن با احتراق شدید از مشعلی داغ و ترسناک، داستانی گرم و دلنشین را برای ما روایت می‌کند. بویلر روغن داغ همچون یک فیلم هیجان‌انگیز از بخش‌های جذاب زیر تشکیل شده است:

  • پوسته و بدنه
  • شیرآلات و اتصالات
  • کوئل‌های حرارتی
  • پمپ
  • در‌ها و پایه‌ها
  • تجهیزات کنترلی
  • سنسور‌ها و نشانگر‌های دما و فشار
  • تابلو و مدار فرمان
  • شیر‌های خروجی و ورودی روغن
  • پمپ پرکن خط
  • مشعل
  • منبع ذخیره روغن
  • ترموستات


دیگ روغن داغ چه کاربردی دارد؟

در روش‌های قدیمی برای گرم‌کردن مواد، معمولا آن‌ها را در یک ظرف با آلیاژ مناسب قرار می‌دادند و زیر آن‌ها را گرم می‌کردند. اما این ‌روش همیشه ممکن نبود، به‌ویژه زمانی که مواد خود، قابل اشتعال باشند. به همین دلیل روش‌های انتقال حرارت غیر‌مستقیم اختراع شدند و از سیال یا گاز برای این کار استفاده می‌شود.

در بسیاری از سیستم‌های گرمایشی صنعتی، از آب و بخار به‌عنوان حامل گرما کمک گرفته می‌شود، اما این‌ شیوه خیلی ایمن نیست و هزینه زیادی دارد. به همین دلیل دیگ روغن داغ یکی از روش‌های مهم در صنایع است که انتقال حرارت به‌صورت غیرمستقیم را انجام می‌دهد.

این سیستم به شما امکان می‌دهد تا مواد خود را با دمای بالایی گرم کنید، به‌خصوص مواد اشتعال‌زایی مانند نفت خام و گاز طبیعی. از بویلر روغن داغ برای این منظور استفاده می‌شود و به‌دلیل به‌کارگیری سیال روغن حرارتی جایگزین مناسبی برای بویلر بخار است.

بویلر روغن داغ در پروژه‌های تاسیسات صنعتی و صنایع غذایی به‌عنوان یک منبع حرارتی دمای بالا و فشار پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم برای انتقال حرارت در صنایع شیمی برای انجام واکنش‌های شیمیایی، تولید چسب و رزین، حلال‌ها، مشتقات نفتی و تولید روغن‌های تصفیه‌شده مصرف می‌شود. همچنین در ساخت محصولات مانند ایزوگام، چرم مصنوعی، نبات و آبنبات، چیپس و ورق‌های نئوپان و‌ام‌دی‌اف، این سیستم به‌کار برده می‌شود.

 

مکان استفاده دیگ روغن داغ
به‌کارگیری بویلر روغن داغ در مناطقی که به شبکه گاز وصل نیستند، یک گزینه عالی برای سیستم های گرمایشی است. این نوع بویلرها برای گرم‌کردن مواد نفتی سنگین در مخازن، داغ‌کردن کوره‌های صنعتی و ایجاد گرما برای چاپ در چاپخانه‌ها و خشک‌کن‌های صنعتی استفاده می‌شوند.

در فرآیندهای صنعتی که به دمای بالا نیاز دارند، می‌توان از بخار یا آب گرم نیز استفاده کرد. اما نصب و نگهداری سیستم‌های انتقال حرارت تحت‌فشار هزینه‌های بالایی دارد و خطر انفجار نیز به‌وجود می‌آورد. به همین دلیل، مصرف روغن‌های حرارتی به‌عنوان سیال می‌تواند این مشکلات را حل کرده و مزایای ویژه‌ای را فراهم کند.

 

کاربرد دیگ روغن در صنایع
هیتر روغن داغ یا بویلر روغن داغ، یک ابزار خلاق و پرکاربرد است که وظیفه انتقال گرما از سیال گرما‌دهنده به سیال گرما گیرنده را بر عهده ‌دارد. با حضور سطحی مناسب برای انتقال حرارت، گرمای تولیدشده از احتراق گاز‌های مشعل به روغن حرارتی منتقل می‌شود و دما را افزایش می‌دهد.

این بویلر روغن از ویژگی‌ها و مزایای منحصر‌به‌فردی برخوردار است. دمای بالا و ایمنی بیشتر آن نسبت به دیگ‌های دیگر، برای صنایع مختلف بسیار حائز اهمیت هستند. با استفاده از دیگ روغن داغ، می‌توان به دما‌های بسیار بالا دست یافت.

این دیگ شامل پوسته، کویل مارپیچ و یک پمپ سیرکوله برای چرخش روغن در داخل کویل است. نصب این دیگ نیازمند فونداسیون مسطح و هموار با ارتفاع مناسب بوده تا در نهایت دیگ برروی آن نصب شود.

 

نام کسب_وکار

 

صنایع مواد شیمیایی
در صنایع مواد شیمیایی، برای تولید موادی مانند رنگ‌ها، رزین‌ها، حلال‌ها و چسب‌ها از دیگ‌های روغن داغ استفاده می‌شود. این دیگ‌ها به‌دلیل نیاز به حرارت بسیار زیاد در فرآیند‌های تولید مواد شیمیایی بسیار مفید هستند. همچنین در صنایعی مانند تولید قیر، آسفالت و ایزوگام، گرمایش استخر قیر، روان‌سازی و گرم‌کردن مواد نفتی سنگین، ‌این دیگ‌ها به‌کار برده می‌شوند.

همچنین این دیگ‌ها در صنایع دیگری مانند تولید چیپس، روغن خوراکی، چرم، روغن‌موتور، سیمان، تصفیه روغن‌موتور، صنایع نساجی و تولید نبات در صنایع غذایی نیز کاربرد دارند.

از مزایای استفاده از ‌این دیگ‌ها می‌توان به کاهش هزینه‌های انرژی، کاهش هزینه‌های تجهیزات، عدم نیاز به مواد رنگبر، عدم نیاز به پودر قند و افزایش ضریب بازدهی اشاره کرد. در حوزه صنایع نساجی، ما ماشین‌های رنگرزی، کلندر‌ها، خشک‌کن‌ها، استنسر‌ها، ماشین‌های شستشو و خشک‌کن‌ها را گرم می‌کنیم.

 

مزایای دیگ روغن داغ
استفاده از روغن داغ به‌جای آب و بخار در دما‌های بالا، علاوه‌بر کاهش فشارکاری، مزایای فراوانی دارد. در این سیستم، روغن حرارتی در دما‌های تا 350درجه سانتی‌گراد، بخار نمی‌شود و خوردگی در تاسیسات و لوله‌ها را ایجاد نمی‌کند. همچنین، کلسیفیکاسیون در دیگ روغنی ایجاد نشده و نیازی به تهویه‌ای برای روغن حرارتی نیست.

این سیستم در زمستان کاربرد دارد و می‌توان در دما‌های مختلف از آن استفاده کرد. ازآنجایی‌که روغن داغ به‌عنوان یک سیستم گرمایش، جایگزین بویلر بخار مصرف می‌شود، نیازی به اپراتور بویلر آموزش‌دیده ندارد و ایمنی بیشتری را داراست. به‌علاوه، تنظیم درجه حرارت آن نسبت به بویلر‌های بخار راحت‌تر بوده و زمان کم‌تری برای رسیدن به دمای مورد نظر، نیاز دارد.

 

معایب دیگ روغن داغ
بویلر‌های روغن داغ، معایبی دارند که باید آن‌ها را در نظر گرفت. اول اینکه، هزینه استفاده از روغن حرارتی بالاست و اگر روغن در دیگ نشت کند، احتمال آتش‌سوزی وجود دارد، زیرا روغن قابل اشتعال است. برخی از انواع روغن حرارتی، در دما‌های بالا ترک‌خوردگی می‌کنند و خواص طبیعی خود را از دست می‌دهند.

همچنین، با افزایش دما و تماس با هوا، روغن اکسید می‌شود و لایه رسوبی روی سطوح گرم‌کننده شکل می‌دهد. در ‌نهایت، روغن حرارتی ممکن است به‌مرور زمان خواص خود را از دست بدهد و نیاز به تعویض داشته باشد.

 

دیگ روغن داغ چگونه کار می کند؟
روش عملکرد بویلر روغن داغ به این صورت است که در ابتدا روغن درون لوله‌های مارپیچ گرم و سپس انرژی حاصل از احتراق مشعل به آن اضافه می‌شود. این گرما سپس به مقصد مورد نظر منتقل می‌شود.

در صورت نیاز به دمای بالا، از روغن‌های حرارتی خاص استفاده می‌شود. این سیستم به‌صورت حلقه بسته عمل می‌کند و روغن‌ها در داخل لوله‌های مارپیچ گردش می‌کنند. انتقال گرما باید به‌صورت یکنواخت و یکسان به تمام لوله‌ها انجام شود، در غیر این صورت دمای روغن به‌طور نامنظم افزایش می‌یابد.

مایعات حرارتی معمولا از هیدروکربن‌ها تشکیل شده‌اند و از‌طریق مشعل‌های مختلف به گردش در می‌آیند. ظرفیت انتقال حرارت روغن حرارتی کمتر از آب است. بنابراین، نیاز به گردش وجود دارد.

در بویلر روغن داغ هیچ نقطه راکدی نباید وجود داشته باشد و جریان باید به‌صورت آشفته پیش برود. همچنین شیرآلات و اتصالات باید از جنس فولاد باشند و پمپ‌ها نیز باید از استیل ساخته شوند. روغن حرارتی معمولا از روغن‌های تمام سنتتیک یا پایه مینرال تولید می‌شود.

 

تمیز کاری دیگ روغن داغ
در آغاز باید به این نکته توجه کنید که تمیز کردن دیگ روغن داغ یک فرایند حساس است. بنابراین، توصیه می‌شود در انجام هریک از روش‌ها از کمک یک متخصص استفاده کنید. بااین‌حال باید بگوییم که نحوه تمیزکاری این دیگ، به‌شرح زیر است:

یکی از روش‌های پیشنهادی برای شستشوی بویلر، استفاده از سیال است. در این‌ روش، لوله‌های دیگ نباید بسیار کثیف باشند. سیالات می‌توانند یکدیگر را حل کنند و شستشو با سیال به‌سرعت انجام می‌شود.
‌روش دیگر، استفاده از تمیزکننده سیستم است. این ‌روش باید زمانی به‌کار برده شود که سیال‌ها با هیچ سیالی قابل حل‌شدن نباشند و سیستم دارای رسوبات و ذرات معلق زیادی باشد.
‌روش سوم توربینی است که در واحد‌هایی که تصفیه به‌درستی انجام نمی‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ‌روش در ازبین‌بردن آلاینده‌ها و رسوبات بیشتری می‌تواند کمک کند.
‌در‌ نهایت، برای جلوگیری از آسیب‌رساندن به دیگ باید تمیزکاری را به‌صورت منظم و با دقت انجام داد. تمیزکاری باید در زمان مناسب و با دمای مناسب صورت گیرد و پس‌از شستشو از پمپ اصلی برای شارژ دیگ استفاده نشود. بهتر است از یک شیلنگ تفلون بافت ضد‌زنگ با یک پمپ کوچک کمک گرفته شود.


ظرفیت دیگ روغن داغ
برای ایجاد و تولید دیگ روغن داغ، در مراحل ابتدایی ساخت این دستگاه، حداقل و حداکثر سطح حرارتی محاسبه می‌شود. با توجه به تغییرات دما و تنش‌هایی که در لوله‌ها به‌دلیل انتقال حرارت ایجاد شده، طراحان نقشه‌ای را ایجاد می‌کنند و پس‌از تایید آن، تیم اجرایی به‌کار می‌پردازد. پس‌از طراحی اولیه، باید مطابق با استاندارد‌های داخلی و بین‌المللی، دستگاه به‌طور کامل ساخته شود.

 

نام کسب_وکار

 

قیمت دیگ روغن داغ
برآورد هزینه دیگ روغن داغ بر‌اساس معیار‌هایی از‌جمله برند، نوع، راندمان، اندازه، ظرفیت و هزینه نصب انجام می‌شود. قیمت بویلر روغن داغ با ظرفیت 100000 کیلوکالری بر ساعت و دمای 350درجه، با راندمان و سطح حرارتی بسیار بالا، دارای 2 ردیف کویل بیرونی تک پاس و کویل داخلی 3 پاس، همچنین دارای سیستم منبع ذخیره و منبع انبساط متغیر هستند. این دیگ از ورق‌های آلیاژی و تجهیزات وارداتی اروپایی ساخته شده و توسط بازرسان معتبر کنترل کیفیت مورد آزمایش قرار گرفته است.

 

جمع‌بندی
در برخی سیستم‌های گرمایش غیر‌مستقیم، از آب و بخار برای انتقال حرارت استفاده می‌شود. اما در دما‌های بسیار بالا، نیاز به فشار عملیاتی زیاد خواهند داشت. با به‌کار بردن روغن حرارتی به‌جای آب و بخار، می‌توان دما را در فشار‌های کمتر به‌دست آورد. بویلر‌های روغن داغ یک راه‌حل مناسب برای این مشکل هستند.

دیگ روغن داغ دارای ساختار ساده‌ای است که شامل دیگ، مشعل و لوله‌های مارپیچ می‌شود. این اجزا برای ایجاد تبادل حرارت بین روغن و گاز‌های داغ استفاده می‌شوند. اما باید توجه داشت که این سیستم دارای پیچیدگی‌های فنی و ایمنی زیاد است که باید به آن توجه شود تا بتوان از وقوع حوادث جلوگیری کرد.

هزینه نگهداری بویلرهای روغن داغ کمتر از سایر سیستم‌های گرمایشی است و دارای ایمنی بیشتری هستند. از مزایای این سیستم می‌توان به عدم خوردگی و صدمات ناشی از یخ‌زدگی، تشکیل رسوب، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، امکان نصب در فضای کم‌، راهبری آسان و تولید صدای کمتر اشاره کرد. به‌ همین ‌دلیل استفاده از بویلر‌های روغن داغ در دما‌های بالا و فشار‌های کمتر در صنایع مختلف بسیار معمول شده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

15493