۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ اردیبهشت

زخم معده چیست و چگونه خود را نشان می‌دهد؟

ICTPRESS - زخم معده به ‌دلیل از بین رفتن پوشش محافظ معده بر اثر ترشح بیش از حد اسید معده ایجاد می‌شود؛ این اسید باعث بروز زخم‌‌های بازی در معده خواهد شد که در موارد حاد با درد، التهاب شدید و خونریزی همراه است.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، اگر شما هم گاهی دچار دردهای خفیف تا شدید در معده می‌ شوید تا انتهای این متن همراه ما باشید که می ‌خواهیم علت، علائم، روش تشخیص و راه ‌کارهای درمان زخم معده را بررسی کنیم.

بهترین و ماهرانه ترین خدمات تزریق سرم در منزل را با ما تجربه کنید. 

 

زخم معده چیست؟

این عارضه همان زخم‌ های باز در دیواره معده یا ابتدای روده کوچک (اثنی‌عشر) است. در اکثر مواقع شیره‌ های گوارشی معده به دوازدهه (اثنی‌عشر) راه پیدا می‌ کنند که باعث بروز بیماری زخم معده می ‌شوند. 

زمانی‌ که پوشش مخاطی معده و اثنی‌عشر فرسوده شوند، اسید معده و آنزیم ‌های گوارشی، دیواره معده و دوازدهه را از بین می‌ برند. نتیجه این فرآیند ایجاد زخم‌ های باز است که توسط اسید معده دائما تحریک می‌ شوند. این وضعیت در صورت عدم درمان می‌ تواند موجب خونریزی یا ایجاد سوراخ در معده شود. 

برای انجام خدمات بهبودی و درمانی چون فصد خون در منزل روی خدمات کلیک و تماس بگیرید .

خوب است بدانید که زخم معده سالانه افراد زیادی را درگیر می‌ کند که به‌ دلیل بی ‌توجهی به علائم و عدم مراجعه به ‌موقع پزشک، مشکلات جسمانی فراوان و پیامد های اقتصادی زیادی برای آن‌ ها در بر خواهد داشت. 

 

علائم نشان دهنده زخم معده چیست؟

 در برخی مواقع ممکن است زخم معده هیچ علامتی ایجاد نکند، اما در صورت بروز علائم، ممکن است فرد موارد زیر را تجربه کند: 

احساس درد: درد علامت اصلی زخم معده شدید است. محل درد در اطراف معده (سمت چپ و پایین دنده ‌ها) یا کمی بالاتر از آن قرار دارد. این درد ممکن است با خوردن غذا تشدید شود زیرا با خوردن غذا ترشح اسید افزایش پیدا می ‌کند. به همین دلیل افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، اکثرا لاغر هستند. 

سوء هاضمه: سوء‌ هاضمه علامت کلاسیک زخم معده است. سوء‌هاضمه باعث درد یا ناراحتی در ناحیه‌ معده می شود. این علامت می‌ تواند با سوزش سر معده اشتباه گرفته ‌شود. سوزش سر معده می ‌تواند ناشی از بیماری ریفلاکس اسید معده به مری باشد. سوزش سردل کمی بالاتر از معده و در قسمت پایین سینه احساس می ‌شود. شایان ذکر است که همه‌ زخم ‌های معده باعث سوء‌هاضمه نمی ‌شوند. سایر علائمی که ممکن است زخم معده ایجاد کند عبارتند از:

  • از دست ‌دادن اشتها
  • حالت تهوع و استفراغ
  • دفع خون تیره از مدفوع
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • دفع خون روشن در استفراغ
  • علائم کم‌ خونی ، مانند سبکی سر و ضعف 

 

چه عواملی باعث ایجاد زخم معده می شوند؟ 

زخم معده زمانی اتفاق می‌ افتد که به لایه ‌ای که از پوشش معده در برابر اسید های موجود در معده محافظت می‌ کند آسیب وارد شود. موارد زیر بر پوشش مخاطی معده آسیب زده و در نهایت احتمال ایجاد زخم معده را افزایش می دهد:

عفونت هلیکوباکتر پیلوری

این عفونت باکتریایی رایج، در معده زندگی می‌ کند و بیش از نیمی از مردم در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد، اما در اکثر مواقع مشکلی ایجاد نمی ‌کند. بخشی از مبتلایان دارای رشد بیش از حد هلیکوباکتر پیلوری هستند که در این دسته از افراد باعث ایجاد بیماری مخصوصا زخم معده می شود. 

قبل از هرچیزی افرادی که زخم معده میگیرند باید حتما حتما یک متخصص داخلی آنها را ویزیت کند و سونوگرافی انجام دهد. (سونوگرافی در منزل)

 

استفاده بیش از حد از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی 

این داروها شامل داروهای مسکن رایج بدون نسخه مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین است. داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی به روش های مختلفی در ایجاد زخم معده نقش دارند. این داروها در هنگام تماس با پوشش معده، باعث تحریک دیواره می شوند و برخی از سلول ها را سرکوب می کنند. 30 درصد از افرادی که به طور منظم از دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی استفاده می کنند، در بزرگسالی دچار زخم معده می شوند. بیش از 50 درصد از زخم های گوارشی ناشی از استفاده بیش از حد از این داروها است.

علت‌هایی که کمتر در ایجاد زخم معده شایع هستند عبارتند از:

استرس فیزیولوژیکی

بیماری شدید، سوختگی یا جراحت می تواند باعث ایجاد زخم استرس در معده شود. استرس فیزیولوژیکی تعادل پی اچ بدن شما را تغییر داده و اسید معده را افزایش می دهد. بر خلاف زخم معده معمولی که به تدریج ایجاد می شود، زخم های استرسی در پاسخ به استرس بسیار سریع ایجاد می شوند.

نظرات : 0

ثبت نظر

14314